شناسهٔ خبر: 47714629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نظر میهمان ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین درباره اختصاص ۸ دقیقه وقت به دولت

یک کارشناس سیاسی در ویژه‌برنامه شبکه المیادین برای انتخابات ایران، در خصوص اختصاص هشت دقیقه وقت به دولت برای پاسخ به انتقادات نامزدها گفت،‌ پاسخ دولت چیزی نخواهد داشت که بر مردم اثر بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین، در ادامه پوشش ویژه اخبار انتخابات ایران، روز جمعه در استودیو تهران، میزبان «حسن احمدیان» کارشناس امور سیاسی منطقه بود.

مجری المیادین با اشاره به تخصیص وقت هشت دقیقه به دولت حسن روحانی برای پاسخ‌گویی به مطالب مطرح شده در مناظرات انتخاباتی از احمدیان پرسید که رئیس جمهور هر موقع بخواهد می‌تواند صحبت کند و تریبون دارد، چرا دولت به دنبال این وقت برای پاسخگویی است و وی پاسخ داد، «جواب دولت از طریق کمیته ناظر بر انتخابات، معانی خودش را دارد. در انتخابات گذشته دولت‌های قبل نقد می‌شدند و گاهی هم به شکلی ناشایسته. اما البته روشن است که تبلیغات انتخاباتی بر اساس نقد دولت گذشته و کارهایی است که نامزد ریاست جمهوری قصد دارد انجام دهد. به هر حال دادن فرصت از طریق کمیته ناظر بر تبلیغات، معنای خاص خودش را دارد اول اینکه انتقادها بی‌پاسخ نمی‌ماند و مردم از این طریق نظر دولت را می‌شنوند. از نظر من این امر مهم است و وضعیت را برای رأی‌دهندگان ایرانی روشن‌تر خواهد کرد. 


احمدیان در استودیو المیادین - تهران

 

المیادین پرسید، آیا این امر [پاسخ دولت به انتقادها] بر رأی‌دهندگان تأثیرگذار است؟ و احمدیان گفت، «هست اما اندک است. به چند دلیل؛ اول اینکه هشت سال صدای دولت شنیده شده و (در پاسخی که می‌دهد) نمی‌تواند چیزی ارائه کند که بر مسیر انتخابات اثرگذار باشد. از طرف دیگر فقط اصولگرایان از دولت انتقاد نکردند بنابراین شاید پاسخ دولت پاسخ به اصلاح‌طلبان هم باشد. دولت روحانی معروف است. این دولت مابین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است و مورد انتقاد دو طرف هم قرار می‌گیرد. 

المیادین از دو مناظره گذشته و عملکرد نامزدها در آن پرسید و احمدیان گفت،‌ انتخابات گذشته نشان داد که مناظره اثر زیادی دارد. حضور نامزد و شخصیت او و بیان برنامه‌هایش برای ببینده مهم است. همه اینها در مناظره قابل مشاهده است و مردم تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رأی دهند. هشت سال پیش وقتی آقای روحانی برنده انتخابات شد، شور و هیجان انتخاباتی تا یک هفته به انتخابات، بالا نبود اما وقتی مناظرات برگزار شد، شور و هیجان انتخابات بالا رفت. 

 

المیادین پرسید که کدام یک از نامزدها بیشتر توجهات را جلب کرده است؟  و احمدیان پاسخ داد، همه آنها معروفند هر چند شاید برخی کمتر از دیگران معروف باشند اما در این مناظره‌ها، آنچه جلب توجه کرد، شعارها شکل مزایده گرفت مثلا آقای محسن رضایی شعارهایی در خصوص میزان یارانه یا ساخت مسکن یا پروژه‌هایی داد که قبلا کسی نداده بود، و شاید بر بخش اندکی از مردم اثرگذار باشد... برنامه‌ها و جسارت نامزدها در ارائه چنین برنامه‌هایی می‌تواند انگیزه به رأی دهندگان بدهد. در خصوص اینکه چه کسی ستاره مناظره قبل بود، باید بگویم، فکر نمی‌کنم هیچ یک ستاره مناظرات بوده باشند اما شاید بشود صحبت‌های جسورانه محسن رضایی را اشاره کرد اما خب آن هم فکر نمی‌کنم چیزی به آراءش اضافه کرده باشد. آقای قاضی‌زاده هم جوان است و با ادبیات جدید و متعادلی حاضر شده و شاید کمی جلب توجه کرده باشد. اما هیچکدام تغییر بزرگی ایجاد نکردند. 

المیادین پرسید، برخی می‌گویند میزان مشارکت در این انتخابات پایین است. نظر شما درباره این نظرسنجی‌ها چیست؟ . احمدیان گفت،‌ بله نظرسنجی‌ها اینطور می‌گوید... گاهی در انتخابات‌های گذشته هم تا یک هفته به انتخابات، همین وضعیت بوده اما برخی امور سبب شده که مشارکت بالا برود. اما اگر میزان مشارکت پنجاه یا زیر پنجاه درصد باشد، بی‌سابقه خواهد بود زیرا انتخابات ریاست جمهوری معمولاً بالای ۶۰ درصد بوده است.  

احمدیان در خصوص سفر نامزدها به استان‌ها و شهرهای مختلف نیز گفت، که این جزئی از تبلیغات انتخابات است و در نظر کسانی که می‌خواهند رأی بدهند و حتی کسانی که نمی‌خواهند رأی بدهند، مؤثر است. نمی‌دانیم این اقدامات چقدر در بالا بردن میزان مشارکت نقش دارد اما بی‌تاثیر نیست.  


ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین

 

انتهای پیام/ص 

نظر شما