شناسهٔ خبر: 47704370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو هیئت رئیسه مجلس با «بازار» مطرح کرد

ماجرای حمایت رییس دفتر روحانی از مدیر فولاد مبارکه| سهم ۹۰ هزار تومانی مردم از سود ۲۰ هزار میلیاردی

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: ۳۰ درصد سهام فولاد مبارکه مربوط به سهام عدالت است که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سود داشته اما سهم مردم از این سود بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بوده است.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه صنعت : «گردش مالی فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و سود آن تقریبا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که سودی که این شرکت به سهام داران سهام عدالت پرداخت کرده تنها ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بوده است». این بخشی از گفته های «سید ناصر موسوی لارگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که به نوعی دولت را در فسادهای صورت گرفته در این شرکت فولادی مقصر می داند.  

او در ادامه به تصمیم سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر برکناری عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اشاره کرد و به خبرگزاری «بازار» گفت: وقتی می خواهیم تحقیق و تفحص کنیم و دستور به برکناری مدیر فاسد می گیریم، می گویند فولاد خصوصی است و مجلس اجازه این کار را ندارد. حال آنکه مدیران و اعضای هیئت مدیره این شرکت به ظاهر خصوصی توسط خود دولت تعیین می شوند. این ها همگی نشان دهنده تناقضات دولت و البته حجم بالای فساد در این مجموعه های خصولتی دارد.  

روزهای اول که مساله تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مطرح کردیم، مسئولان این شرکت در ادبیات گستاخانه ای به نمایندگان اعلام کردند که این مجموعه خصوصی بوده و مجلس اجازه ورود و دخالت در عملکرد آن را ندارد

بیش از نیمی از سهام فولاد مبارکه دولتی است 
نماینده مردم فلاورجان گفت: روزهای اول که مساله تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مطرح کردیم، مسئولان این شرکت در ادبیات گستاخانه ای به نمایندگان اعلام کردند که این مجموعه خصوصی بوده و مجلس اجازه ورود و دخالت در عملکرد آن را ندارد. در حالیکه ۳۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به سهام داران سهام عدالت بوده و ۲۰ درصد آن متعلق به ایمیدرو است. ضمن اینکه وزارت صمت هم در آن حضور دارد. جدای از این بخشی از از سهام این گروه متعلق به بانک مهر اقتصاد است که آن هم زیر مجموعه بانک سپه به عنوان یک بانک دولتی است. با این اوصاف نمی توان گفت که فولاد مبارکه خصوصی است.

این نماینده مردم در بخش دیگری از سخنان خود دخالت های دولت در شرکت  فولاد مبارکه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در حال حاضر مدیران و هیئت مدیره این شرکت ها توسط دولت تعیین می شود و دولت مستقیما به آن ورود می کند. گزارش رسیده به دست ما حاکی از این است که هزار میلیارد تومان در این گروه فولادی حیف و میل شده است.

موسوی لارگانی ادامه داد: با وجود اینکه شایعه پراکنی زیادی در این باره صورت گرفته، مساله تحقق و تفحص از فولاد مبارکه با رای بالایی در مجلس به تصویب رسید. هم اکنون گزارش های زیادی درباره فسادهای صورت گرفته در این حوزه تهیه شده است.  

مسئولین دولت پاسخ دهند که  اگر فولاد مبارکه خصوصی است چرا دولت مدیران آن را تعیین می کنند و سهامداران نقشی در اینباره ندارند؟ اگر هم  دولتی است چرا اعلام می شود که مجلس اجازه تحقیق و تفحص از آن را ندارد؟

رییس جمهور وزیر صنعت را تهدید به برکناری کرد 
عضو هییت رییسه مجلس ادامه داد: بعد از تصویب تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و ورود سازمان بازرسی کل کشور به این جریان، گزارش مفصل و دقیقی درباره فساد های صورت گرفته در این شرکت تهیه شد. سازمان بازرسی طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که آقای عظیمیان به دلیل تخلفاتی که در این مجموعه داشته‌ اند، باید در اسرع وقت برکنار شوند. بعد از گذشت حدود ۶ ماه هیچ توجهی به این تصمیم نشد و رییس سازمان بازرسی مجددا طی نامه ای به وزیر اعلام کرد که چرا این دستور را اجرا نشده است. متوجه شدیم که رییس جمهور وزیر را تهدید کرده و اجازه اجرای دستور سازمان بازرسی را به او نداده است. بعد از آن هم جهانگیری معاون اول رییس جمهور و واعظی رییس جمهور به این مساله ورود کردند و مدعی بودند که مجلس و سازمان بازرسی حق جابه جایی مدیرعامل فولاد مبارکه را ندارند.   

او افزود: مسئولان دولت بهتر است پاسخ دهند که اگر این مجموعه خصوصی است چرا دولت دستور می دهد که فلان شخص مدیر باید روی کار باشد و فلان شخص نباید از کار برکنار شود. چرا سهامداران این مجموعه نقشی در تعیین و انتخاب مدیران فولاد مبارکه ندارند؟ اگر دولتی است چرا اعلام می شود که مجلس اجازه تحقیق و تفحص از آن را ندارد؟ اگر دولتی است چرا دستور سازمان بازرسی درباره جا به جایی آقای عظیمیان اجرا نمی شود.

فولاد مبارکه قرارداد تحقیقاتی را با همسر آقای واعظی در دانشگاه آزاد غرب تهران منعقد کرده  تا بتواند از حمایت های رییس دفتر رییس جمهور برخوردار باشد

قرارداد فولاد مبارکه با همسر واعظی
او با اشاره به پشت پرده مخالفت مسئولین در عزل مدیر فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه قرارداد تحقیقاتی را با همسر آقای واعظی در دانشگاه آزاد غرب تهران منعقد کرده است. سوال اینجاست که این دانشگاه چه کار تحقیقاتی را می خواهد انجام دهد که دانشگاه های تراز اول ما مثل شریف و امیر کبیر، تهران و علم و صنعت موفق به انجام آن نیستند.؟ آیا دانشگاه های بزرگ صنعتی اصفهان به اندازه دانشگاه آزاد غرب تهران توانایی ندارد؟  

موسوی لارگانی ادامه داد : این شرکت فولادی برای اینکه پشتیبانی آقای واعظی را داشته باشد، چنین قراردادی را امضا کرده است. 

سهم ۹۰ هزار تومانی مردم از سود ۲۰ هزار میلیاردی 
موسوی لارگانی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال از واگذاری سهام عدالت میگذرد، ادامه داد: وقتی می خواهند سهام عدالت را واگذار کنند و مدیریت آن را به مردم بسپارند ارزش این سهام را ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند. بر اساس آنچه دولت در آن زمان اعلام کرده بود، متقاضیان سهم یک میلیون تومانی باید ۵۰۰ هزار تومان دیگر هم پرداخت کنند.

نماینده مردم فلاورجان افزود: الان این سوال در ذهن مردم شکل گرفته که در مدت ۱۰ سال ارزش سهام تنها ۵۰۰ هزار تومان است اما بعد از ازاد سازی ارزش سهام ۵۰۰ تومانی در بورس به قیمت  ۱۵ میلیون تومان فروخته می شد و سهام یک میلیون تومانی ۳۰ میلیون تومان ارزش پیدا کرد.  

گردش مالی فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و سود آن تقریبا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که سودی که این شرکت به سهام داران سهام عدالت پرداخت کرده تنها ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بوده است 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گردش مالی فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : ۳۰ درصد سهام این شرکت مربوط به سهام عدالت است. اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که سودی که این شرکت به سهام داران یک میلیون تومانی پرداخت کرد بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بوده است. آیا سهم مردم از سود ۲۰ هزار میلیاردی این شرکت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است؟

نظر شما