شناسهٔ خبر: 47703847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

جلیلی: از سال 92 گفتم تحریم ها در اداره کشور نقش چندانی ندارد

جلیلی با بیان اینکه دشمن اهرم تحریم دارد، گفت: هنر ما باید این باشد که این اهرم را از دست دشمن خارج کنیم. نه حالا بلکه از سال۹۲ من می گفتم تحریم اثر چندانی بر کشور ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، سعید جلیلی امشب در گفت و گوی خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه کشور باید در چهار سال آینده جهش یابد، اظهار کرد: باید دنبال مردم بود تا آنها را در عرصه های مختلف فعال کرد و در نهایت کشور به جهش برسد. باید کار مفید برای مردم ایجاد کرد تا زمینه جهش کشور باشد.

وی ادامه داد: بعضی می گویند این کارها انجام نمی شود در حالیکه ما می گوییم می توان جهش کرد و ما به همه استان ها سفر کرده و از همه ظرفیت های کشور آگاه هستیم.ما معتقدیم که برای ایجاد اشتغال باید برای همه دستگاه ها و وزارتخانه ها  برنامه داشت. اگر این ماموریت ها تعریف نشود، مسئولان دولتی هر کسی کار روزمره خود را انجام می دهند. باید ماموریت تعریف کرد و مسئولان هم براساس این ماموریت ها پاسخگوی عملکرد خود باشند. اگر مسئولی قادر به انجام ماموریت خود نباشد، باید بازخواست شده و حتی برکنار شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت یک مجموعه بهم پیوسته است، افزود: رییس جمهور وظیفه دارد تا همه دستگاه ها را هماهنگ کند. نباید مسئولی برای انجام ندادن ماموریت خود بهانه بیاورد که فلان دستگاه همکاری نکرد، ما با فرض شرایط موجود برنامه  اقتصاد و اشتغال خود را نوشته ایم. ما معتقدیم کشور نباید معطل انتخابات در یک کشور دیگر یا تحریم ها شود.

جلیلی با بیان اینکه دشمن اهرم تحریم دارد، خاطرنشان کرد: هنر ما باید این باشد که این اهرم را از دست دشمن خارج کنیم. نه حالا بلکه از سال۹۲ من می گفتم تحریم اثر چندانی بر کشور ندارد. براساس محاسبات ما در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، معدن،شیلات، زراعت و سایر بخش ها می توان امسال بیش از هفتصد هزار شغل و در سال۱۴۰۴ بیش از چهار میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: مردم به ما می گویند بوروکراسی ها را حذف کنید تا دولت مانع نشود، ما تامین مالی برای تولید را انجام می دهیم.

وی با انتقاد از مجوزفروشی در مشاغل مختلف، گفت: این خرید و فروش مجوز و ایجاد انحصار، کار را خراب می کند. از سویی بانک ها روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند اما چه مقدار از این پول به سمت ایجاد شغل هدایت می شود؟ مهمترین مشکل شهرک‌های صنعتی کشور ، تامین پول است. هرچه این پول به سمت تولید برود، اشتغال هم افزایش می یابد.

جلیلی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال وظیفه دولت است، تصریح کرد: دولت در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست؟ باید دولت به دانشگاه ها ماموریت ایجاد اشتغال به فارغ التحصیلان بدهد. به عنوان مثال پژوهش های دولتی  می تواند برون سپاری شود. مشخص نیست هزینه های دولتی در زمینه پژوهش چه می شود ولی می توان این هزینه ها را با برون سپاری به نتیجه رساند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها هستند، بنابراین باید به روستاها بها داد، افزود: حل مشکلات روستاها موجب کاهش جمعیت حاشیه نشینی در شهرها و بازگشت روستاییان به روستا می شود. اما در حال حاضر چقدر از تسهیلات بانکی یا برنامه های اشتغال  به روستاها تعلق می گیرد؟ روستا می تواند سلول جهش تولید باشد به شرطی که رییس جمهور برای توسعه روستاها به دستگاه ها ماموریت بدهد.ما این ایده را تهیه کردیم که سند پیشرفت روستا توسط جوانان همان روستا نوشته شود که تاکنون در ۶۰۰ روستا این کار انجام شده است.براساس این سند می توان برای ۴۹ دستگاه ها که در زمینه روستا مسئولیت دارند، ماموریت تعریف کرد. باید  ارزش افزوده در همان روستا ایجاد شود یعنی هم کشاورزی و هم صنعت در روستا وجود داشته باشد.

جلیلی درباره برنامه خود برای بهبود معیشت مردم، گفت: متاسفانه فشار زیادی بر مردم وجود دارد. یکی از طرح های جدی ما سبد غذایی است تا تغذیه مناسب به شهروندان برسد.۱۳ قلم کالا باید به شهروندان برسد. در حال  حاضر میزان مصرف کالری بین دهک های بالا و پایین تفاوت زیادی دارد. دولت وظیفه دارد سبد غذایی را در اختیار دو دهک پایین جمعیتی یعنی بیست درصد جامعه قرار دهد. در سال اول باید بودجه برای این طرح تعیین شود و حتی شیوه توزیع هم برنامه داریم زیرا معتقدیم ایجاد صف با کرامت مردم مغایرت دارد. زیر ساخت هم وجود دارد و نیاز به زیرساخت جدیدی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای توزیع عادلانه یارانه انرژی هم برنامه داریم زیرا دهک های برخوردار سه برابر بیشتر از سایر دهک ها انرژی مصرف می کنند. ما اختیار مصرف انرژی را به خود افراد می دهیم تا اگر کسی خودرو ندارد، بتواند یارانه سوخت خود را بفروشد. طرحی هم برای سفر رایگان زوج های جوان داریم.

نظر شما