شناسهٔ خبر: 47699890 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کاراته انتخابی المپیک – پاریس

مدعیان کسب سهمیه از ایران می‌آیند/ بازگشت امیر به «پیردوکوبرتن»

مرحله نهایی رقابتهای انتخابی المپیک در حالی فردا به میزبانی پاریس آغاز می‌شود که کاراته ایران با چهار نماینده به دنبال تکمیل سهمیه‌های خود برای حضور در بازی‌های توکیوست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به ۵۰۰ کاراته کا از ۹۸ کشور از فردا جمعه ۲۱ خردادماه روی تاتامی پهن شده در سالن «پیردوکوبرتن» شهر پاریس برای کسب ۲۴ سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو تلاش می‌کنند. این مسابقات در اوزان المپیکی و کاتای انفرادی در هر دو بخش مردان و زنان برگزار خواهد شد.

صحبت در خصوص اینکه فدراسیون جهانی کاراته از همان ابتدای آغاز ماراتن کسب سهمیه می‌بایست رقابتهایی که مخصوص کسب امتیاز بود را در همین اوزان المپیکی برگزار می‌کرد، دیر شده و رقابتهای پاریس آخرین مرحله از رقابتهای گزینشی است. به هر حال بعد از برگزاری و یا اجرایی هر پروژه‌ای معایب آن مشخص خواهد شد که این موضوع نیز در خصوص رقابتهای گزینشی صادق خواهد بود.
اما رقابتهای پاریس شاید یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین تورنمنت‌هایی است که در طول سالهای اخیر در رشته کاراته برگزار شد. از یک سو امکان اینکه توکیو آخرین میدان المپیکی این رشته پرطرفدار (در دنیا) باشد، از سوی دیگر تنها سه نفر برتر موفق به کسب سهمیه می‌شوند و همین موارد کافی است تا پی به سختی کار در پی ببریم.

کاراته ایران که دو سهمیه حضور در المپیک در بخش بانوان توسط سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی، دو سهمیه توسط بهمن عسگری و سجاد گنج زاده کسب کرده، در کنار برج ایفل به دنبال چهار سهمیه دیگر است.

فردا جمعه ۲۱ خردادماه در مسابقات با برگزاری رقابتهای کاتای انفرادی بانوان و مبارزات کومیته وزن ۶۷- کیلوگرم مردان و ۵۵- کیلوگرم زنان آغاز می‌شود. فاطمه صادقی نمایندگان ایران در روز نخست هستند.

صادقی پرامید و مدعی

در کاتای انفرادی فاطمه صادقی نماینده ایران است. یکی از بهترین کاتاروهای چند سال اخیر ایران که نمایش خوبی در مسابقات مختلف از جمله کاراته وان‌ها داشته است. دختر کاتاروی ایرانی با رنکینگ ۱۳ روی تاتامی پاریس رقبای سرسختی دارد. اما او ثابت کرده که می‌تواند در هر شرایطی نمایش خوبی داشته باشد، ولی صادقی اگر می‌خواهد بلیط توکیو را برای خود رزرو کند، باید فردا بهترین تمام این سالهای خود باشد.

هر چند نفراتی چون «ساندرا سانچز» از اسپانیا، «ویوانا» از ایتالیا،» لئو موسوئنگ» از هنگ کنگ و «ساکورا» از آمریکا طریق سیتسم رنکینگ سهمیه گرفته اند و در این مسابقات حضور ندارند ولی باید از «دیلارا بوزان» از ترکیه، «الکساندرا آنکان» از فرانسه، «جاسمین یوتنر» از آلمان، «سارا سید» از مصر به عنوان رقبای اصلی صادقی نام ببریم.

امیر و تکرار خاطرات خوب پاریس

در وزن ۶۷- کیلوگرم نماینده ایران مدعی جدی و اصلی کسب عنوان مدال و رسیدن به توکیو است. امیر مهدیزاده دارنده دو طلا یک برنز جهان و مدال‌های رنگارنگ آسیایی و تورنمنت‌های مختلف از سوی همه کارشناسان داخلی و خارجی برای کسب سهمیه مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهم اینکه مهدیزاده سال ۲۰۱۲ در همین سالن «پیردوکوبرتن» برای نخستین بار طلای جهان را کسب کرد و حالا بعد از هشت سال به این سالن برمی گردد تا خاطرات مبارزات زیبای و طلای جهان را یکبار دیگر و اینبار با کسب سهمیه زنده کند. امیر کاراته با تکنیک بالا و تاکتیک‌های متنوع در کنار تجربه بالای خود باید از همان مبارزه نخست با قدرت کار را آغاز کند و هیچ مبارزه‌ای را دست کم نگیرد.

«آرای صمدان «از ترکیه، «صدرالدین سایماتوف» از ازبکستان، «گیلرمو رامیرز» از کلمبیا، «وینیسیوس فیگوئرا» از برزیل، «تدیسی» از مجارستان به همراه کاراته کاهای ایتالیا و قزاقستان از رقبای جدی امیر در پاریس هستند. هر چند مهدیزاده نباید هیچ حریفی را دست کم بگیرد.

شهرجردی ها به دنبال کاری بزرگ
شنبه ۲۲ خردادماه در روز دوم این مسابقات دو نماینده دیگر کشورمان به روی تاتامی می‌روند. ابوالفضل شهرجردی در کاتای انفرادی و رزیتا علیپور در کومیته وزن ۶۱- کیلوگرم به دنبال کسب سهمیه هستند.
شهرجردی در حالی به پاریس رفته که یکی از امیدهای ایران برای کسب سهمیه است. کاتارویی که تحت نظر پدر تعلیم دیده و رشد کرده، اکنون نیز این شانس را دارد که با هدایت پدر روی تاتامی پاریس کاتاهای خود را اجرا کند. کاتاروی با انگیزه کشورمان مدال‌های متعددی در کارنامه دارد، ولی مدالی که شنبه کسب می‌کند را برای همیشه در ذهن خواهد داشت. در صورت تحقق این هدف او تنها کاتاروی ایرانی است که تا کنون در المپیک روی تاتامی خواهد رفت.

«آریل تورس» از آمریکا، «عدنان الحکیمی» از مراکش، «احمد زارستا» از اندونزی و ایلجا اسوکورنر» از آلمان رقبای جدی شهرجردی هستند. اینکه پدر و مربی وی کنار او حضور دارد، یک امتیاز مثبت برای ابوالفضل است که خیلی می‌تواند به کاتارو با انگیزه و آماده کشورمان در مسیر موفقیت کمک کند.

علیپور؛ کار نیمه کاره را تمام می‌کند؟

رزیتا علیپور در وزن ۶۱- دیگر نماینده ایران در پاریس است. کاتارویی که با رنکینگ ۶ المپیکی کسب سهمیه از طریق سیستم را با بدشانسی از دست داد. علیپور با هدایت خوش قدم طی دو سال اخیر جهش خوبی داشته و مبارزات با کیفیتی به نمایش گذاشت و در پاریس نیز خیلی امیدوار است که بتواند کار خوب دو سال اخیر خود را کسب سهمیه به سرانجام برساند.

«هیورتائولت» از فرانسه، «هایا جوما» از کانادا، «الکساندر گرانده» از پرو و «کریستینا گارسیا» از اسپانیا رقبای جدی علیپور هستند که البته هر کدام چندین بار برابر نماینده با انگیزه کشورمان بازنده شده اند و امیدواریم این بار نیز برنده میدان علیپور باشد.

مراسم قرعه کشی این رقابتها ساعت ۲۱ به وقت تهران برگزار و نمایندگان کشورمان رقبای خود را خواهند شناخت. مسابقات نیز از فردا جمعه ساعت ۳۰/‏۱۱‬ به وقت تهران آغاز خواهد شد.

نظر شما