شناسهٔ خبر: 47699159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه‌اندازی سامانه‌ای برای صدور پروانه مواد غذایی ظرف چند دقیقه

با راه اندازی سامانه صدور مجوز پروانه های ساخت تولید محصولات غذایی، صدور مجوزهای تولید از چند ماه به چند دقیقه کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان غذا و دارو به منظور حمایت از تولید و مانع زدایی، این سامانه را راه اندازی کرد که از ماه بعد با اولویت بندی گروه‌های مواد غذایی قابل بهره برداری خواهد بود.

این بخش از سامانه‌ها مدت ۲.۵ سال برای طراحی و اجرا زمان برده است، در گذشته این کار به صورت فیزیکی انجام می‌شد و متقاضی‌های تولید، درخواست‌های خود را به صورت کاغذی به معاونت‌های غذا و دارو تحویل می‌دادند که پس از بررسی کارشناسی و طرح در کمیته‌های تخصصی، مجوز‌های لازم صادر می‌شد که پروسه‌ای زمانبر بود و تولید در انتظار مجوز معطل می‌شد، اما با استفاده از سامانه جدید که به زودی قابل بهره برداری خواهد بود، صدور مجوز‌ها از همان محل واحد تولیدی و با دسترسی مسئول فنی از طریق سامانه TTAC در عرض چند دقیقه صادر خواهد شد.

این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که به وزارت بهداشت اجازه می دهد از طریق مدیریت داده‌های دریافتی و با توجه به بهره برداری از سایر سامانه‌های TTAC مانند سامانه‌های ارزیابی و نظارت و سامانه‌های بازرسی از طریق دریافت اطلاعات و کنترل اطلاعات اقدام به ارزیابی و نظارت‌های لازم کند.

با توجه به راه اندازی سامانه مذکور تمامی معاونت‌های غذا و دارو در قالب کارگروه‌های تخصصی اقدام به بررسی و ورود اطلاعات به این سامانه‌ها خواهند کرد که بالغ بر ۱۰۰۰ کارشناس در مجموع در قالب کارگروه‌های تخصصی اقدام به ورود اطلاعات اولیه می‌کنند که این امر باعث تمرکز زدایی شده و عملا تفویض از ستاد به معاونت‌های غذا و دارو صورت می‌گیرد.

معاونت‌های غذا و دارو با توجه به صنایع تخصصی متمرکز در آن معاونت گروه‌های تخصصی مربوط به فرآورده‌های مذکور را تشکیل می دهند و اطلاعات اولیه سامانه‌ها را تکمیل خواهند کرد به گونه‌ای که در زمان مراجعه متقاضی به سامانه امکان صدور پروانه‌های ساخت به چند دقیقه کاهش یافته است.

کاهش موثر زمان رسیدگی به درخواست‌ها و تسهیل یکسان سازی رسیدگی به درخواست‌ها نیز از نتایج بهره برداری از این سامانه‌ها خواهد بود.

از سایر اهداف محقق شده از طریق، راه‌اندازی سامانه صدور پروانه تولید، ایجاد شفافیت بدور از هرگونه ابهام و حذف هرگونه عناصر واسطه جهت پیگیری مجوز‌هاست. از اهداف دیگر این سامانه یکسان سازی عناوین فرآورده‌ها در کل کشور در محصولاتی تولیدی و وارداتی خواهد بود.

با راه اندازی این سامانه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضوابط و ویژگی‌های کلیه فرآورده‌ها نیز دسترسی بهتر و شفاف‌تر خواهد داشت.

لازم به ذکر است سامانه IRC در همایش روز جهانی ایمنی غذایی با حضور وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو رونمایی شد.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما