شناسهٔ خبر: 47697132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیام مکتوب سلطان عمان برای ملک سلمان درباره یمن و تلاش آمریکا برای ماهی گیری از آب گل‌الود

وزیر خارجه عمان پیامی مکتوب از جانب هیثم بن طارق برای ملک سلمان برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در سفری که اخیرا به عربستان داشت ضمن دیدار با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود حامل پیامی مکتوب از جانب «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان بود.

منابع گزارش دادند که به نظر می‌رسد بخش مهمی از این نامه مربوط به یمن و مذاکرات اخیر درباره آن با میانجی‌گری عمان است.

از سوی دیگر منابع آگاه گزارش دادند که تلاش‌هایی برای پیشرفت پرونده بشردوستانه در این مذاکرات انجام شده و در صورتی که به نتیجه برسد می‌توان درباره مسائل دیگر نیز گفتگو کرد. اما تحرکات مشکوکی از جانب آمریکا و عربستان دیده می‌شود که ممکن است روند مذاکرات را به چالش بکشد.

آنگونه که منابع اطلاع می‌دهند، آمریکا تاکید کرده تصمیماتی که در مذاکرات مذکور گرفته می‌شود تنها منحصر به مناطق تحت کنترل انصارالله است و سایر مناطق تحت سیطره دولت مستعفی خارج از چارچوب این مذاکرات هستند.

در همین زمینه منابع افزودند، آمریکا قصد دارد با این ادعا که مناطق جنوبی و شرقی و غربی متعلق به دولت مستعفی هستند و صنعا حق تصمیم گیری درباره آنها را ندارد، اشغالگری نظامی خود را در خاک یمن تثبیت کند.

روز گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای آمریکایی به دلیل مبارزه با تروریست‌ها در یمن حضور دارند.

کاخ سفید تأکید کرد که تعداد اندکی از نظامیان آمریکایی در یمن حضور دارند که با القاعده و داعش مبارزه ‎کنند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما مشاوره نظامی و اطلاعات محدودی را با اهداف دفاعی و آموزشی تقدیم ائتلاف سعودی در یمن می‎کنیم.

دولت نجات ملی یمن بر خلاف اینکه به غربی‌ها و سازمان ملل متحد در خصوص میانجی‌گری در جنگ اعتماد ندارند و آنها را حامیان ائتلاف سعودی می‌دانند، به عمان اعتماد دارند. در همین راستا نیز هیئت عمانی در سفر به صنعا با سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن دیدار کرد.

سید عبدالملک الحوثی روز دوشنبه در صنعاء هیاتی از دفتر سلطان عمان را به حضور پذیرفت و از تلاش‌های خیرخواهانه «هیثم بن طارق» سلطان عمان در قبال یمن و مواضع بشردوستانه و حکیمانه رهبری و ملت عمان قدردانی کرد. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در دیدار با هیئت عمانی از مواضع خالصانه عمان در قبال ملت یمن در طول محاصره و تجاوز ائتلاف سعودی علیه این کشور قدردانی کرد.

«ابوبکر القربی»، وزیر خارجه پیشین عمان نیز با انتشار توییتی نوشت سفر هیئت عمانی به صنعا در راستای پایان جنگ سعودی علیه یمن اهدافی را دنبال می‌کند و این در سایه ادامه تلاش‌های عمان در این زمینه است. وزیر خارجه پیشین عمان افزود: عمان دست به حرکتی نمی‌زند مگر اینکه مشاهده کند که همه طرف‌های درگیر خواه یمنی یا منطقه‌ای آماده هستند.

برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که سفر هیئت عمانی به صنعا و همچنین گفتگوهای دیپلماتیک ممکن است به بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و از سر گیری پروازهای این فرودگاه منجر شود. بازگشایی احتمالی فرودگاه بین‌المللی صنعا یک تحول مهم در صحنه جنگ علیه یمن و همچنین یک امتیاز مهم برای تلاش‌های میانجی‌گرایانه دولت عمان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما