شناسهٔ خبر: 47693869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی؛

عراقچی: مسائل کلیدی در مذاکرات باقی مانده است/ حمایت کامل اعضای شورای حکام از مذاکرات احیای برجام

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات احیای برجام اعلام کرد که مسائل کلیدی در این مذاکرات همچنان حل نشده و طرفین در خصوص نحوه بازگشت به برجام اختلافاتی دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا،اسید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه با اعلام اینکه برخی اختلافات پیرامون نحوه بازگشت به برجام همچنان در مذاکرات وین حل نشده است، تأکید کرد که از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دور آتی مذاکرات وین، دو پایانی مذاکرات خواهد بود.
عراقچی با اشاره به نشست خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: روز (چهارشنبه 19 خرداد ماه) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، توضیحات مفصلی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارایه دادم، نمایندگان محترم نیز سوالات و دغدغه هایی داشتند که پاسخ ها و توضیحات لازم را خدمتشان ارایه کردم.
مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین که با خبرگزاری خانه ملت گفتگو می‌کرد، افزود: هر بار بعد از پایان مذاکرات خدمت نمایندگان می‌رسم و این ناشی از تعامل بسیار خوب با نمایندگان است، در این جلسات نکاتی مطرح می‌شود که برای ما روشنگر است و به پیشرفت مذاکرات کمک می‌کند.
عراقچی در ادامه اظهار کرد: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود. ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم ولی درباره اینکه دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است
مسئول تیم مذاکره کننده ایران، گفت: اختلاف نظرها درباره مسائل جدید نیست، در واقع اختلاف نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.

گروسی: می‌توانیم اقداماتمان را به صورت دوجانبه با ایران ادامه دهیم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با یک شبکه قطری با بیان اینکه تهران باید به یک سری سؤالات پاسخ دهد، گفت که آژانس می‌تواند اقداماتش را به صورت دوجانبه با ایران ادامه دهد.
رافائل گروسی در این خصوص گفت: «آن پیشرفتی را که با ایران در خصوص چند موضوع به دنبالش بودیم، نتوانستیم محقق کنیم».
گروسی ادامه داد: «چیزی که تا این لحظه بسیار مهم است این است که ما می‌توانیم اقداماتمان را به‌‌صورت دوجانبه با ایران ادامه دهیم».
مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی همچنین اظهار داشت که در مرحله آتی، آژانس نیازمند یک سری پاسخ به سؤال‌هایی است که برای تهران مطرح کرده است.
این اظهارات در حالی بیان شده است که شبکه «بی‌بی‌سی» اخیرا گزارش داد، در جلسه فصلی مفصل شورای حکام که از روز دوشنبه هفته جاری تا روز جمعه (21 خرداد ماه) ادامه خواهد داشت، برنامه هسته‌ای ایران، یکی از دستورکارهای آژانس است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته (10 خردادماه)، دو گزارش فصلی خود را برای ارائه به نشست این هفته شورای حکام آژانس منتشر کرد که یکی از آن گزارش‌ها مربوط به راستی‌آزمایی اجرای برجام در ایران می‌شد و گزارش دیگر نیز درباره چند موضوع باقیمانده پادمانی که مورد اختلاف ایران و آژانس بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید فصلی خود مدعی شده بود ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت این کشور خودداری کرده است.
جلسه روز دوشنبه شورای حکام پشت درهای بسته برگزار شد و آن‌طور که در برخی گزارش‌ها آمده، برخی از 35 عضو این شورا به واسطه شیوع بیماری کرونا از طریق ویدئوکنفرانس در نشست حاضر شدند.
نشست شورای حکام در حالی آغاز شد که منابع خبری به رویترز گزارش دادند که انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس اتمی نیستند.

غریب آبادی: از ایران انتظار نداشته باشید همچنان تعهدات هسته‌ایش را تحت برجام اجرا کند
نماینده دائم ایران در آژانس در پاسخ به درخواست‌ها برای توقف اقدامات جبرانی هسته‌ای، گفت: از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته‌ایش را تحت برجام اجرا کند.
«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارش مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام را تشریح کرد.
وی با بیان این‌که سه سال از تصمیم یکجانبه و ناموجه آمریکا مبنی بر خروج از برجام، نقض تعهدات این کشور ذیل این توافق، تضعیف غیرمسئولانه قطعنامه 2231 شورای امنیت و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» می‌گذرد، گفت: رئیس جمهور سابق آمریکا، اصل بنیادین حقوق بین الملل یعنی «اصل لزوم وفای به عهد» را در قربانگاه دولت خود ذبح کرد. ابعاد فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده که با حقوق بین الملل مغایرت دارند، حتی دوستان اروپایی آن را نیز از اجرای تعهداتشان باز داشت.
نماینده ایران بیان کرد: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق به طور کامل را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق بی اثر و عاری از فایده شود.
 ایران تصمیم گرفت تفاهم فنی را این بار تمدید نکند و تصمیم گرفت تا به ضبط و نگهداری داده‌ها برای مدت زمان حداکثر یک ماه ادامه دهد.
غریب آبادی اضافه کرد: یک سال پس از ادامه عدم اجرای توافق توسط آمریکا، ایران از حقوق خود برابر مفاد همان توافق استفاده کرد و یک سیاست تدریجی را برای متوقف کردن اجرای بخشی از تعهدات خود تحت برجام اتخاذ کرد. حتی در این شرایط نیز آژانس قادر به راستی آزمایی و نظارت بر اقداماتی بود که ایران در این زمینه انجام داده بود، موضوعی که به عنوان همکاری «استثنایی» حتی در طول شیوع کرونا به رسمیت شناخته شد.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ 2 دسامبر 2020 و پس از حدود دو سال و نیم از ادامه تحریم‌های اقتصادی علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران توسط آمریکا و فقدان اقدامات عملی اتحادیه اروپا / سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود، قانونی را تحت عنوان «برنامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب کرد که دولت را ملزم کرد اجرای تمامی فعالیت‌های نظارت و راستی آزمایی فراتر از موافقتنامه پادمان ایران با آژانس، از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در صورت ادامه عدم پایبندی طرف‌های توافق پس از دو ماه از اجرایی شدن این قانون، متوقف کند.
 این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: متأسفانه، الزامات این قانون برآورده نشد و لذا اجرای اقدامات داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی متوقف شد، اما در نتیجه بحث و گفت‌وگوی فشرده و با حسن نیت با آژانس، یک تفاهم فنی دو جانبه موقت، که سازگار با قانون مصوب پارلمان ایران است، برای مدت زمان حداکثر سه ماه از 21 فوریه 2021 حاصل شد.
وی ادامه داد: با انقضای این تفاهم در 24 می 2021، ایران تصمیم گرفت تفاهم فنی را این بار تمدید نکند. در همین حال، ضمن تأکید مجدد بر ادامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی، ایران تصمیم گرفت تا به ضبط و نگهداری داده‌ها برای مدت زمان حداکثر یک ماه ادامه دهد. تصمیم جدید با هدف فراهم آوردن فرصتی دیگر برای پیشرفت و در نهایت، جمع‌بندی مذاکرات فنی دوجانبه با آژانس بود. ایران، یک بار دیگر و برای دومین بار، دریچه فرصت جدیدی را گشود که باید از آن در سطح سیاسی و فنی استفاده شود.
دهم خرداد ماه سالجاری بخش‌هایی از دو گزارش‌ فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد. این گزارش‌ها برای ارائه به نشست هفته جاری شورای حکام (دوشنبه تا جمعه/17 تا 21 خرداد ماه) ، به بحث راستی آزمایی اجرای برجام در ایران و همچنین چند موضوع باقیمانده پادمانی مورد اختلاف ایران و آژانس پرداخت.

هنوز مشاهده نشده که آیا آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود را دارد
غریب آبادی اضافه کرد: از دو ماه قبل، ایران به طور جدی و هدفمند در مذاکرات با مشارکت کنندگان در برجام شرکت کرد. دور پنجم این گفت‌وگوها هفته گذشته به پایان رسید. با این حال، مهم است که نتیجه این تلاش ها منجر به تأمین ضمانت کافی جهت لغو تمامی تحریم‌ها به روشی قابل راستی آزمایی شود و ما بار دیگر با وضعیت بحرانی ناشی از خروج ایالات متحده از توافق و یا سوء استفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمام تعهدات آن، در حالی که ایران کاملا به مفاد برجام پایبند است، مواجه نشویم.
وی خاطرنشان کرد: هنوز مشاهده نشده است که آیا آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات یکجانبه زورمدارانه، احترام به حقوق بین‌الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟
وی افزود: ایران نیز به نوبه خود، به طور پیوسته اعلام داشته است که پس از اجرای سایر تعهدات، به ویژه اجرای تعهدات برجامی مرتبط با لغو تحریم آن هم به طور کامل، موثر و به روشی قابل راستی آزمایی، گام‌های جبرانی خود را برخواهد گرداند و اجرای تعهدات هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.
اقدامات ما کاملاً منطبق با مفاد برجام و حقوق ما بوده است.
غریب آبادی همچنین گفت: در پاسخ به هیأت‌هایی که از ایران خواستند اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کند، مایلم تصریح کنم که از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته‌ای خود را تحت برجام نیز اجرا کند.
وی تصریح کرد: اقدامات ما کاملاً منطبق با مفاد برجام و حقوق ما بوده و واکنشی است به نقض تعهدات آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی

 حمایت کامل اعضای شورای حکام از مذاکرات احیای برجام
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت که اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه اخیر، گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی ممکن از مذاکرات بر سر احیای برجام را به نمایش گذاشتند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: گفت‌وگو و تبادل نظر در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی ممکن از مذاکرات وین بر سر احیای برجام را به نمایش گذاشت.
اولیانوف همچنین در جلسه شورای حکام در بیانیه ای درباره اهمیت توافق هسته‌ای گفته بود: کسانی که مدعی هستند نبودن برجام بهتر از برجام بوده، برداشت اشتباهی از وقایع دارند و واقعیت عینی را به خاطر مقاصد سیاسی خودشان نادیده می گیرند. اعضای شورای حکام و تمام کشورهایی که تفکری منطقی دارند، باید از مذاکرات احیای برجام حمایت کنند. 
مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات از ماه گذشته در جریان بوده است. 
آمریکا و ایران مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می کنند. 

واشنگتن: ایران از اقدامی که بازگشت به برجام را پیچیده می‌کند خودداری کند
نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به بازگشت مشترک تهران و واشنگتن به برجام اشاره کرد. این نهاد آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا به شدت ایران را تشویق می‌کند تا از هرگونه اقدامی که تلاش‌های جاری را برای دستیابی به تفاهمی درباره چگونگی بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش در برجام در مقابل بازگشت مشابه آمریکا پیچیده می‌کند، خودداری ورزد».
 نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به بازگشت مشترک تهران و واشنگتن به برجام اشاره کرد.
این نهاد آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا به شدت ایران را تشویق می‌کند تا از هرگونه اقدامی که تلاش‌های جاری را برای دستیابی به تفاهمی درباره چگونگی بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش در برجام در مقابل بازگشت مشابه آمریکا پیچیده می‌کند، خودداری ورزد».
ساعتی پیش نیز «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا گفت پیش‌بینی می‌کند حتی در صورت احیای برجام صدها تحریم علیه ایران باقی بماند.
وی در این باره گفت: «من پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند».
وزیر خارجه در تشریح تحریم‌هایی که علیه ایران باقی خواهد ماند، گفت: «اگر این تحریم‌ها با برجام ناسازگار نباشند، تا زمانی که رفتار ایران تغییر کند باقی خواهد ماند».

مسکو: دیگر هیچ مانع غیرقابل حل در مذاکرات احیای برجام وجود ندارد
شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشت که مسائل مهم اندکی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده و دیگر هیچ مانع غیرقابل حلی وجود ندارد.
 یک دیپلمات ارشد روسیه عصر چهارشنبه به وقت تهران مدعی شد مسائل مهم اندکی در گفت وگوهای جاری در وین برای احیای برجام باقی مانده‌اند.
شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشت که مسائل مهم اندکی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده و دیگر هیچ مانع غیرقابل حلی وجود ندارد.
این در حالی است که «آنتونی بلینکن» روز سه شنبه درباره احتمال توافق در خصوص بازگشت طرف‌ها به برجام مدعی شد: «هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر. ما طی دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بودیم اما هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»
بلینکن افزود: « پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند.»
.

نظر شما