شناسهٔ خبر: 47686253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رضایی: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به ۶۰ میلیون نفر هم خواهد رسید/ همه بانک‌ها باید وام مسکن بدهند/ اعتماد را به بورس برمی‌گردانم

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وقتی به دولت گفته می‌شد چرا این کار را می‌کنی، می‌گفت کسری بودجه داریم. بیش از صد هزار میلیارد تومان از کسری بودجه کشور از این طریق تامین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفتگوی ویژه خبری امشب که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار داشت: من در گفتگوی ویژه خبری قبلی گفتم که به برخی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات 1400 اجحاف شده است و دلجویی کردم. پس از آن هجمه زیادی علیه من شد که چرا برادر محسن این حرف‌ها را زده است. حتی کلیپ‌هایی نیز پخش شد.

وی ادامه داد: بعد مقام معظم رهبری فرمودند که به برخی افراد و خانواده‌هایشان جفا شد و باید جبران شود. ما اگر می‌گوییم نیروی انقلابی هستیم، وقتی یک معیار تشخیص حق از باطل را می‌بینیم، باید پشت سر آن حرکت کنیم. هنوز برای من جای سوال است که چه شد؟ رهبر انقلاب چنین بحث بسیار مهم و جدی انجام دادند و خوب است آن آقایان و نهادهایی که مسئول هستند، یک جواب روشن و صریح بدهند.

رضایی خاطرنشان کرد: من به مناظرات هم البته انتقاد دارم. در سه دقیقه، فرصت طرح مساله وجود ندارد. من از زحمات مسئولان صدا و سیما تشکر می‌کنم، اما آن مناظرات نمی‌تواند موضوع را بسط دهد.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

** یارانه 450 هزار تومانی پس از دو سال به 60 میلیون نفر خواهد رسید

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص یارانه‌ها با طرح این سوال که دولت‌های گذشته چرا یارانه را مثل برف آب کردید؟ گفت: از من سوال می‌پرسند که آقای رضایی هرج و مرج در قیمت‌ها چه زمانی پایان می‌یابد. اینکه من گفتم یارانه 450 هزار تومانی می‌دهم؛ این همان 20 دلار یارانه‌ای است که در روز نخست داده می‌شد.

رضایی خاطرنشان کرد: با پولی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم می‌توانند در تولید نیز نقش ایفا کنند. یارانه 450 هزار تومانی در مرحله اول برای 40 میلیون نفر است که حداکثر طی دو سال به 60 میلیون نفر خواهد رسید؛ چرا که منابعی آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: من چهار پنج منبع برای یارانه مشخص کردم. البته بیشتر از این در برنامه دارم، اما این چیزهایی است که قطعا عمل خواهد شد. یکی از منابع صرفه‌جویی در صنایع بزرگ است. فولاد، سیمان و نیروگاه‌ها 25 درصد گاز طبیعی کشور را می‌بلعند که تنها با 10 درصد صرفه‌جویی در مدیریت صنایع بزرگ که شامل صنایع فولاد، سیمان و 65 نیروگاه است، 50 هزار میلیارد تومان در سال آزاد می‌شود. این صرفه‌جویی به تولید آنان ضربه‌ای وارد نخواهد کرد. به قدری در مصرف سوخت اسراف می‌شود و هیچ نظارتی نیز وجود ندارد که به راحتی و ظرف چهار پنج ماه اول می‌توان این پول را به دست آورد.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

رضایی بیان کرد: منبع دوم صرفه‌جویی در حیف و میل کردن پول‌هایی است که دولت با عنوان ارز 4200 تومانی اختصاص داد. ارزهای 4200 تومانی را بردند، اما کالا وارد نشد. تجربه نشان داده که یک سیستم مافیایی وجود دارد که سی درصد ارز 4200 تومانی را می‌برد و کالا وارد نمی‌شود. حدود 4 میلیارد دلار در اینجا می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم.

وی اضافه کرد: با پول مردم مافیای گردن‌کلفت تربیت شده است. از 31 میلیارد دلار که در سال‌های 97 تا 99 صرف واردات نهاده‌های دامی شد، 12 میلیارد یورو پرونده دارد و مرتب ادامه داشته است. کالایی که با پول دولت خریداری می‌شود و آن کالا دولتی است، به جای اینکه توسط دولت توزیع شود، به دست دیگرانی برای توزیع داده می‌شد که این مافیا شکل می‌داد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سیستم اقتصاد ایران به سلطان‌پرور تبدیل شده است؛ سلطان‌های مافیایی که ده نفر هستند و حیف و میل می‌کنند. دولت هم نظارت ندارد و می‌گوید بازار آزاد است. این واقعاً بازار آزاد است؟ بازار آزاد قواعد، نظارت، تشکیلات و سیستم‌های خودکنترلی دارد. هرکسی بیشتر از حدی وارد معامله بشود چون وارد حیطه انحصار شده است، جلویش را می‌گیرند.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

محسن رضایی بیان داشت: مساله مرغ از همین جهت بود. در موضوع مرغ، ذرتی که با 4200 تومان تامین شده بود یک طرف رفت و از سوی دیگر جوجه‌ها کشته شدند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهری بیان کرد: یارانه حق مردم است. ما می‌خواهیم یک بخش از این را به مردم بدهیم، اما یک عده سر و صدا به وجود آورده‌اند.

وی در خصوص 137 میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور گفت: یک محاسبه مربوط به بانک جهانی است که 137 میلیارد دلار اعلام کرده است. اگر این 137 میلیارد دلار به مردم بدهیم، هر نفر در سال 22 میلیون تومان و هر خانواده چهار نفره، 88 میلیون تومان دریافت خواهد کرد. اگر به هر خانواده این رقم داده شود، آن‌ها از داخل و خارج هم که شده مشکلات خودشان را حل می‌کنند. آب و برق مردم با این تامین می‌شود؛ اگر در کنار این قیمت‌ها را هم تثبیت کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: من برای اقتصاد ایران معماری نوین انجام می‌دهم. اینکه آقایان تکه تکه می‌گویند و پازل جور درنمی‌آید، مربوط به این است که آقایان ایده کلان ندارند. کل اقتصاد ملی باید بازمعماری شود. در این بازمعماری هر کدام از این چیزهایی که من می‌گویم، در قسمتی از این پازل قرار می‌گیرد. وقتی یارانه به مردم می‌دهیم، از آن سو قیمت‌ها را تثبیت می‌کنیم. اگر قیمت‌ها تثبیت بشود و این یارانه‌ها به مردم داده شود، مردم همه چیزشان را تامین می‌کنند. اکنون در کانادا همین‌گونه است و توانستند به افرادشان یارانه بدهند.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

وی خاطرنشان کرد: من از آقای احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم. آن موقعی که ایشان یارانه داد، 20 دلار بود.  یک عده در کشور اضافه مصرف یارانه دارند. ما با دادن یک کارت، اضافه بر مصرف انرژی را عوارض می‌بندیم.

رضایی گفت: من به هیچ وجه قیمت‌ها را بالا نمی‌برم. حدود 5 درصد مردم کشور هستند که 6 و نیم میلیارد دلار از یارانه سوخت را مصرف می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما یارانه 4200 را حذف نمی‌کنیم؛ اما دولتی تعریف می‌کنیم. کالا را هم دولتی تعریف می‌کنیم، خودمان هم بر توزیع نظارت توزیع می‌کنیم. منابعی که مال مردم است نباید در اختیار ویژه‌خواران باشد. دولت ما از طریق قانون و نظام‌های توزیع، گردن‌کلفت‌ها را سر جای خود خواهد نشاند و حق را به حق‌دار خواهد رساند. من 450 هزار تومان را خواهم داد. من سربازی هستم که تاکنون حرفی نزده‌ام که بدان عمل نکرده‌ام. ملت ایران اگر شما به من اطمینان کردید، قول خواهم داد که پشیمان نشوید و مانند امروز پشیمان نخواهید شد.

** دولت برای رفع کسری بودجه مردم را به بورس دعوت کرد

محسن رضایی در بخش دوم این گفتگو در خصوص بازار سرمایه و بورس بیان داشت: تعداد زیادی از مظلومین سرمایه‌هایشان را فروختند و حتی جهیزیه‌های دخترشان را فروختند و وارد بورس شدند. برخی خانه و برخی خودروهایشان در بورس دود شد. ماجرا نیز از بانک مرکزی و ارز 4200 تومانی شروع شد. این ارز 4200 تومانی و با یک فاصله‌ای کاهش نرخ سود بانکی، یک مقدار زیادی پول از بانک‌ها وارد بورس کرد. آن 150 نفری که گفتم پول‌هایشان را از بانک‌‌ها بیرون آوردند و به صورت چترباز وارد بورس شدند. بعد هم دولتی‌ها تبلیغات را شروع کردند و وضعیت به گونه‌ای شد که از همدیگر برای دعوت به بورس سبقت می‌گرفتند. این وضعیت باعث شد تا پول‌ها وارد بورس شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دیگرانی که مشاور اقتصادی روحانی بودند، نتوانستند بفهمند این پولی که وارد بورس می‌شود، اگر از آن طرف خارج نشود و وارد تولید و سرمایه‌گذاری نشود، تبدیل به گردباد می‌شود. کار گردباد نیز این است که همه‌چیز را که به آسمان برده، یک مرتبه زمین می‌زند.

رضایی خاطرنشان کرد: تا بهمن و اسفند 98 بورس به شاخص پانصد هزار رسید. اینجا جایی بود که با توجه به کیک اقتصادی، دولت باید کارهای دیگری انجام می‌داد؛ اما بالعکس شد و در فروردین تبلیغات گسترده‌ای شد. وقتی به دولت گفته می‌شد چرا این کار را می‌کنی، می‌گفت کسری بودجه داریم. بیش از صد هزار میلیارد تومان از کسری بودجه کشور از این طریق تامین شد. منتهی از فروردین به بعد قشر متوسط وارد شد. این تا اواسط خرداد ادامه داشت. از این به بعد تا نیمه مرداد قشر محروم و مظلومی که یک تراکتور، خودرو ده ساله یا جهیزیه دختری داشت آخر سر وارد شدند. روز 19 مرداد که روز سیاه است، آقای روحانی صحبت کرد که مردم هرچه دارید در بورس بگذارید. فردای آن روز بورس سقوط کرد.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بورس نیاز به اعتماد دارد. دولتمردان باید اعتماد را در بورس حفظ کنند تا بورس جلوتر برود. اگر بانک مرکزی، اگر وزارت اقتصاد و اگر رئیس‌جمهور به نحوی عمل بکنند که مردم بی‌اعتماد بشوند، هر حرفی را بزنند، مردم خلاف آن انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه من اعتماد را به بورس بازمی‌گردانم، گفت: اولین اصل در دولت ما بازگشت اعتماد به بورس است. ما صندوق تامین زیان مال‌باختگان را ایجاد می‌کنیم. تقریباً 95 درصد افرادی که وارد بورس شدند، زیر 55 میلیون تومان خرید و فروش داشتند. کسانی که آسیب دیدند در تیر و مرداد 99 وارد بورس شدند. تعداد این افراد، اسامی آن‌ها، چه زمانی و چه مقدار فروختند و خریدند و چه مقدار ضرر کردند، مشخص است و ما داریم. این‌ها را محسابه هم کردیم. این صندوق تا دو سال برقرار است و بعد از دو سال به بیمه سرمایه تبدیل خواهد شد. وجود این صندوق به صورت درازمدت مصلحت نیست.

رضایی خاطرنشان کرد: یک بخش از منابع این صندوق از بودجه، یک بخش از صرفه‌جویی و یک درصد نیز به مالیات معاملات بزرگ بسته می‌شود که اگر می‌خواهند زیر یک سال معامله کنند باید مالیات بدهند؛ مانند بورس آمریکا. اما اگر می‌خواهند بعد از یک سال این کار را انجام بدهند مانعی ندارد و می‌توانند بدون مالیات سرمایه‌شان را بفروشند. دامن نوسان بورس را نیز حل می‌کنیم.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

رضایی موضوع دیگر را احیای بورس دانست و تاکید کرد: بورس باید به سرمایه‌گذاری و تولید وصل شود. بورس کشور ما قاعده‌مند نیست. بورس و بانک ایران، دستورالعمل‌ها و نظاماتش مربوط به سی چهل سال پیش است. من شورای ثبات مالی درست می‌کنم که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم آنجا هستند. بورس بدون ارتباط با تولید معنا ندارد. تجارت ایران در خلاف تولید ملی صورت می‌گیرد. قاچاق هم سرکوب تولید ملی ایران است. بنابراین قانون بورس باید درست شود. در تصمیم‌گیری‌های اصلی بورس صدای سهام‌داران جز شنیده نمی‌شود. حداقل دو نفر از این‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

** همه بانک‌ها باید وام مسکن بدهند

محسن رضایی در بخش پایانی گفتگوی ویژه خبری در خصوص مسکن بیان کرد: قبلاً می‌گفتند سی ساله می‌توان خانه خرید، اما اکنون این موضوع به آرزوی صد ساله تبدیل شده است. موضوع مسکن را باید حل کرد.

وی عنوان کرد: من در مناظره طرح کفایت زندگی و ایران بدون فقیر را مطرح کردم که 5 محور داشت که یکی از آنان نهضت مسکن‌سازی ایرانیان است. تصمیم‌گیری من در مساله اقتصاد واقعی است و خطای کمتری خواهد داشت.

رضایی با انتقاد از عملکرد آخوندی گفت: وزیر قبلی دولت من نمی‌دانم با چه انگیزه‌ای سرمایه‌گذاری در مسکن را به کلی پایین کشید.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص طرح خود برای تهیه مسکن گفت: ما تولیدکنندگان مسکن را به بازار سرمایه و خریداران را به بانک‌ها وصل می‌کنیم. پیمانکاران چه کوچک و چه بزرگ را به بازار سرمایه می‌بریم. زوج‌های جوان و خانم‌های سرپرست خانوار را هم به بانک‌ها می‌آوریم. در آلمان، انگلیس و حتی آمریکا وام‌های رهنی وجود دارد؛ یعنی هر کس 10 درصد آورده داشته باشد، بانک 90 درصد وام می‌دهد. ما این کار را خواهیم کرد. ما همه بانک‌ها را موظف می‌کنیم تا وام مسکن بدهند. سود پرداخت آن نیز در تمام دنیا 40 و 50 ساله است. این خانه به ارث فرزند می‌رسد. اول اینکه 90 درصد را بانک‌ها می‌دهند و دوم اینکه بازپرداخت طولانی مدت خواهد شد. بانک‌های دولتی می‌توانند این کار را بکنند. ضمن اینکه ما نرخ سود بانکی را پایین می‌آوریم. برای آن وام باید وثیقه بدهند که همان خانه در حال ساخت یا ساخته شده را وثیقه در بانک می‌گذاریم.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

 

وی در خصوص زمین هم گفت: برای زمین نیز دولت زمین‌های بسیاری دارد. زمین‌ها دست رانتخواران گردن‌کلفت افتاده است. یک مرتبه در بیابانی می‌روند و پنج شش ویلا درست می‌کنند. بعد کسی را می‌بینند و یک پول زیرمیزی می‌دهند و زمین‌های مرغوب کشاورزی زیر ساختمان‌هایی می‌رود که میلیاردها آن‌ها می‌برند و مردم مستضعف ما باید هزینه آن را بدهند. جلوی این اجحافات را می‌گیریم. بنابراین ما زمین را ارزان می‌دهیم.

رضایی در خصوص هزینه آب و برق مسکن هم گفت: با دادن یارانه‌ها و با ایجاد اشتغال مردم می‌توانند پول آب و برق‌شان را بدهند. ضمن اینکه پول آب و برق را در آن قسمت یارانه‌ای برای همه مردم ثابت نگه می‌داریم که قدرت پرداخت دارند. بنابرین وقتی یارانه 450 هزار تومانی بدهیم و خانه را اینگونه درست کنیم که اجاره را از دوش مردم برداریم، موضوع پول برق و آب نیز حل خواهد شد.

 

محسن رضایی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 , یارانه نقدی , اخبار بورس , وام مسکن ,

این کاندیدای انتخاباتی در پایان صحبت‌های خود بار دیگر تاکید کرد که من تا پایان رقابت‌ها هستم و گفت: حق مردم را از رانت‌خوارها و تندروها خواهیم گرفت. از اتاق‌های دربسته بیرون می‌آییم و خودمان را سپر گرانی‌ها و کرونا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما