شناسهٔ خبر: 47678568 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟‌

مناظره انتخاباتی؛ صحنه آزمون و خطای نامزدها

تهران- ایرنا- دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ روز گذشته برگزار شد؛ مناظره‌ای بی‌روح و خنثی که ساختار و چگونگی برگزاری آن نیز مورد انتقاد نامزدها قرار گرفت. چنانچه مناظره‌ بعدی نیز اینگونه پیش برود، فرصت برای ارتباط موثر با مردم از میان خواهد رفت و فضای انتخابات از تحول کمی و کیفی برخوردار نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

۹ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است؛ انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته شده است.

کشور را نمی‌توان کاریکاتوری اداره کرد

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رییس جمهوری باید بسته جامعی داشته باشد؛ نمی‌شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد بلکه باید برای مدیریت و اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت برنامه داشته باشد. اکنون نرخ رشد جمعیت کشور به ۸ دهم درصد رسیده و در شرایط بحرانی است و در حوزه باروری از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ دهم رسیده است و ما باید حتما نرخ باروری را به ۲.۳ دهم برسانیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم. برای این ماجرا چند سطر برنامه وجود دارد که در حوزه فرهنگ و اجتماع چهار خط تلاش را در نظر گرفتیم که  مواردی از جمله تعلیم و تربیت، ‌تحکیم خانواده و رشد جمعیت، احیا و تندرستی و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست است.‌ اکنون ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که تقریبا از هر پنج زوج یک زوج نابارور است و ۸۰ تا مرکز باروری وجود دارد که خانواده‌ها در زمان طولانی هزینه‌های زیادی را تقبل می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ نکته دوم این است که بر اساس پیمایشی که در سال ۸۴ انجام شد، ۷۰ درصد مردم ایران قائل به دو فرزندی هستند و در سال ۹۸ پیمایش دیگری انجام شد که بر اساس آن ۶۰ درصد مردم اعلام کردند سه  فرزندی را مطلوب می‌دانند اما از عواقب این می‌ترسیم. نماینده دولت اینجاست و حاضر به مناظره نیست که البته این مدلی است برای این که پاسخ ندهند؛ ‌حاضر نیستند از نظر رقمی و کمی و کیفی با نامزد دیگر بحث کنند. امروز مشکل، فقر و بی عدالتی مقابل تبعیض‌ها و آزادی در مقابل استبداد است. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست؛ ‌به عنوان پزشک و رزمنده می‌گویم؛ ما که جان خود را کف دست گرفتیم، جان ما فدای همه ملت است و این را ثابت کردیم. اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند؛ به واقع باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می گیرد و ۹۵ درصد از مبادی رسمی می‌آید و افراد آن معلوم است، چرا آقایان وقتی در دولت بودند، همت نکردند جلوی این قاچاق را بگیرند تا کولبران به جای اینکه در کوه‌ها آسیب بخورند، زندگی عزت مندانه داشته باشند.

افزایش ۲۰ درصدی هزینه های معاملاتی کشور به دلیل تحریم

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که تحریم سالانه تا ۲۰ درصد هزینه های معاملاتی کشور را افزایش داد، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش یافته است و به نرخ امروز دلار، هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشور از دست رفته است. مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. انتخاب الان انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوبتر نیست، انتخاب بین افرادی هستند که معتقد هستند نباید بگذاریم این دربی که روی کنش‌گری شهروندان و نفس جامعه را بگیرد و انتخابی که می‌تواند این درب‌ها را ببندد. من صدای بی صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم. چرا این جملات را عرض کردم زیرا دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد شد. موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌توان انجام داد اینکه شهروندان که آسیب‌پذیرتر هستند همچون کولبران، بی شناسنامه‌ها، سوخت‌برها، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص، معتادان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معضل واقعی کشور ماست و این گروه‌ها بحث و هدف اصلی دولت من خواهد بود. در نگاه من بازار رقابتی و فاقد انسان نقش مهمی در توسعه کشور دارد و دولت در سه حوزه مسوولیت شدید دارد و حتما باید در حوزه‌های سلامت، آموزش و رسیدگی به اشخاص آسیب پذیر باید به صورت جدی وارد شود. در مورد آموزش باید از پایه اساسی کار کنیم و مدارس دولتی را کم اهمیت کرده ایم و یکی از برنامه‌های من اینکه از پایه مدارس دولتی را تقویت کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما می توانیم برنامه هایی را تعبیه کنیم و به والدین بدهیم و اولیا بر اساس انتخاب خود ثبت نام کنند تا مدرسه بداند هزینه آن توسط خانواده پرداخت می شود و این به اعتبار و رتبه مدرسه کمک می کند نه اینکه اولیا بروند با زور به دنبال ثبت نام باشند. بخش خدمات که پتانسیل بالایی به خصوص در زمینه گردشگری، استارتاپ‌ها و کسب و کار در اینستاگرام که می‌تواند کمک بسیاری در ایجاد اشتغال داشته باشد را فعال کنیم. در دولت آینده مجوزهای موانع کسب و کار را در دولت آینده از میان برمی‌داریم. مسوولیت را بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا می‌کنم و برخی فکر می کنند که اقوام و مذاهب برای ما تهدید هستند اما من معتقدم اقوام و مذاهب مولفه قدرت هستند و فارغ از تسنن و تشیع آنها را برای مسوولیت انتخاب می‌کنم و در مدیریت های شایسته سه برابر حالا از زنان و مردان انتخاب می کنم.

همه قوا برای احیای برجام باید با دولت همکاری کنند

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر لزوم احیای برجام برای احقاق حقوق ملت ایران در این معاهده بین‌المللی، گفت: همه تصمیم گیران در همه قوا و نهادها باید همکاری کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد. مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌های دولت آمریکا، بدعهدی‌ها و فشار حداکثری تحمیل شده از سوی آنها را به شکست کشاند. باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم و بایستی همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران در همه قوا و نهادها همکاری کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اقشار، کارگران هستند گفت: اصولاً علم اقتصاد مثل علم شیمی یا پزشکی و علوم دیگر، علم خاص خودش را می‌خواهد. علم کلاسیک می خواهد. مساله اخلاق را ما باید در جامعه و در عمل پیاده سازی کنیم. برای افزایش دستمزد این گروه هر ساله مشکل داریم زیرا برای آنان باید حداقل افزایش حداقل دستمزد را داشته باشیم که اکثرا یک یا دو درصد زیر تورم افزایش حقوق وجود داشته است. همه ساله این افزایش دستمزدها عقب افتاده است. اولین کاری که باید انجام داد، این موضوع و موضوع سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم. مطلب بعدی، مساله معلمان است که چندین وقت است که رتبه بندی شان بین مجلس و دولت پاسکاری می شود. ظلم فاحشی در رتبه بندی و شناسایی و تطبیق مدرک آن ها شده است. آن ها باید مانند اساتید دانشگاه با افزایش تخصص، از مزایای شغلی برخوردار شوند. اکنون در کشور هفت میلیون نفر سرپرست خانوار اعم از زن و مرد داریم که حداقل سه میلیون نفر آن ها هیچ معیشتی ندارند و نیازمند کمک خیرین هستند. باید صندوق درآمد پایدار برای آن ها تهیه شود که حداقل نصف حداقل دستمزد کارگران به آن ها اختصاص یابد. باید برای همه مردم و مخصوصا قشر ضعیف، بیمه تکمیلی رایگان تهیه شود که آن ها از بیمه رایگان برخوردار شوند. این بیمه عادی برای همه وجود دارد اما در حد یک درمان جزئی. این افراد با ایجاد کوچکترین مشکل یا عمل جراحی، باید کل زندگی شان را بفروشند.

برای جلب اعتماد مردم باید رفتار مسوولان درست شود

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود باید رفتار مسوولان درست شود، گفت: یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود، فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری کشور وجود دارد. اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسوولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما وجود دارد. این مربوط به یک جناح و آن جناح، ‌ به یک دولت یا دولت دیگر نیست و یک موضوع فراگیر است. باید نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند. اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، ظرفیت‌ها و توانمندی های کشور متوقف شود. اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر شما در کارها تصمیم را به موقع نگرفتید و کاری مرتب دچار وقفه شد و چند سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید، این همان مواردی است که کشور را دچار مشکل می کند. اگر مثلا چند شغلی در بین مسوولان رواج داشته باشد هر کاری یک فرد تمام وقت می خواهد اگر این چند شغلی یک فرهنگ شد و حتی یک ارزش و به ضد ارزش تبدیل نشد حتما نمی تواند این کار را دنبال کند. اگر ما می‌خواهیم برخی کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود و تا خیلی از امور به راحتی شکل بگیرد و اگر این فرهنگ به نسل بد برود که بدتر می شود.مردم عزیز ما امروز درباره انتخاب رییس جمهور صحبت می کنیم کسی که می خواهد ماشین دولت را راه بیندازد. دستگاه‌های مختلف را فعال کند. واقعا تعارف را کنار بگذاریم آیا این نوع مناظره و این نوع سوالات و پاسخگویی می‌تواند مردم را کمک کند. غرض از این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند. ما امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث ها گفته نمی شود. به عنوان مثال بحث روستا را داریم که ۲۷ درصد از جمعیت کشور را در بر می گیرد. این که برای آینده روستا چه برنامه ای داریم تا الان یک سوال از من نشده است و این همه برنامه تلویزیونی داشتیم. درباره بانوان که  ۵۰ درصد جمعیت کشور هستند. در باره آموزش و پروش که یک میلیون کارمند هستند درباره جوانان و ورزش صحبتی نشده است بنابراین طبیعی است که نامزدها از این فرصت چند دقیقه ای استفاده کنند برخی حرف ها را بیان کنند ولی این کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

امید را به سفره مردم بر می گردانم

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در صورت انتخاب شدن، امید را به سفره مردم بازمی گردانم. دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست. حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد مبنی بر این که کسانی که نمی خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند؛ البته با توهین نباید گفته می‌شد اما همان طور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم و با همه نامزدها هم رقابت خواهم کرد. من به ملت ایران قول می‌دهم سال  ۱۴۰۰ سال گشایش ایران خواهد بود؛ امسال که به نام مبارک حضرت ولی عصر(عج) منتسب شده است، آغاز جدیدی خواهد بود ما لبخند را به چهره و برکت را به سفره ایرانیان برمی گردانیم. آن آخرین ریالی که از جیب و حق شما به جیب دیگران رفته است، دوباره بر خواهد گشت.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که مساله عدالت، فقر زدایی و محرومیت زدایی به جراحی ها و اقدامات بزرگ نیاز دارد؛ افزود: به همین منظور طرحی به نام کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر، برای رفع محرومیت در زندگی مردم پیش گرفته ام که این طرح از پنج محور تشکیل می‌شود. مردم ما امروز در سخت ترین دوران زندگی خود بعد از انقلاب هستند؛ حتی در زمان جنگ این میزان سختی ها، گرانی ها، بیکاری، تبعیض، فساد و نوسانات دائم را نداشتیم و مردم حتی نمی‌دانند فردا چه خبر است. از آنجایی که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد، بنابر این باید کار درست و منطقی انجام داد و اساس برنامه دولت ما اصلاح در درون قدرت است. مردم عزیز همان طور که شنیدید عنوان دولت ما، «اقدام و تحول» است؛ اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی باید جراحی‌های بزرگ انجام شود. از آنجایی که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مسایل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد، بنابر این باید کار درست و منطقی انجام داد و اساس برنامه دولت ما اصلاح در درون قدرت است.

فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی، سیاست های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم گیری هایی است که منجر به فاصله‌های مختلف می شود.‌ امیدوارم آنچه در این نشست و مناظره هست بر اساس اخلاق و قانون و طبق آنچه اقتضای این نشست مناظراتی است، اتفاق افتد؛ البته آذری زبان های عزیز از استان های ترک نشین بسیار بنده را مورد محبت قرار دادند که صمیمانه از کرامت، لطف و عنایت این عزیزان تشکر می کنم. در طرح سلامت برخی صد میلیون و ۲۰۰ میلیون دریافت می کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان، دریافت های ناچیز داشتند. همچنین در اداره و سازمان هم گاهی کارکنان مختلف، پرداخت های مختلف دارند. برخی بخشنامه‌ها صادر شده که اگر رأی مردم به من تعلق گیرد در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم و چند برابر کردن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می کنیم. منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و پرداخت حقوق است. حقوق باید به عدالت پرداخت شود همچنین ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ اگر همه ظرفیت‌ها در کشور به عدالت توزیع شود، شاهد این میزان فاصله طبقاتی نیستیم. بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول تصمیم گیری های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می تواند به فاصله طبقاتی منجر شود. امروز یک اراده قوی مجاهدانه برای حل مشکلات وجود ندارد. بعضی وقت ها نکات دقیق مطرح نمی شود هم زحمت برای مردم ایجاد می شود و هم به جای این که مسائل اصلی مطرح شود موضوع به حاشیه برده می شود، یکی از نامزدها بار دیگر درباره مدرک معادل ما صحبت کرد، مدرک ما معادل نیست، مدرک حوزوی سطح ۴ و همچنین یک مدرک دانشگاهی است. من سال هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به هر حوزه ای که مسوولیت داشتم پاسخگو بوده و هستم ولی به میزانی که در آن حوزه دستم باز بوده است مثلا زمانی که من دادستان کرج بود نسبت به آن تاریخ باید پاسخگو باشم، در آن مقطع اگر مطلبی بوده که انجام دادم باید پاسخگو باشم رهبری در سال ۸۰ بیانیه ای درباره مبارزه با فاسد گذاشتم من نمایشگاه گذاشتم و همه مدیران عالی و کارشناسان  را آوردم که آن را ببینند از این که تمام دولت را پشت دوربین  گذاشتم و همه آسیب شناسی کردند. 

دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است که به دنبال نحوه تقسیم وظایف است. ما از یک طرف «وزارتخانه‌های بخشی» داریم و از طرفی «وزارتخانه‌های مدیری» داریم که در کنار آنها شوراهای بالادستی داریم و در کنار آنها نهادهایی داریم که از آن در بدنه دولت و برخی هم در خارج از بدنه دولت هستند و تقریباً وظایف شبیه به هم را اداره می‌کنند. در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضعیت در آموزش بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف وجود دارد و برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده که به جای اینکه مسؤولان امر پاسخگو باشند و مستقیماً به مجلس و مردم پاسخ دهند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسانند که بعد هم مشخص نیست مسؤولیت آن با چه کسی است. نیاز است که ما یک بار طراحی جدیدی انجام دهیم؛ در همین راستا ما یک مدل جدید تهیه کردیم که بر اساس نظریه اعتمادساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است. این مدل برنامه ما بر اساس اختیارات ۱۰۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه به صورت دستگاهی توزیع شوند منطقه‌ای توزیع خواهد شد. همچنین برای اختیارات هیأت وزیران برنامه داریم؛ دولت پنج فرماندهی درپنج حوزه اصلی پیدا خواهد کرد که هر کدام از این فرماندهان دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت خواهند بود؛ یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان معاون رئیس جمهوری در حوزه مسائل فرهنگی هم خواهد بود چرا که شوراهای بالادستی از آنجا که مصوبه دارند و اعمال نمی‌شوند و در حد مصوبه باقی خواهند ماند یا در حوزه دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد تشکیل خواهد شد.

این نامزد انتخاباتی گفت: بنابر این، سه حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد که یک حوزه رئیس جمهوری معاون اول و استانداران و یک مثلث بین رئیس جمهوری معاون برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی کشور تشکیل خواهد شد. فارغ از صحبتی که درباره سواد و علم روحانیت شد و چون مصداق آن در این جلسه آقای رئیسی هستند و امروز هم تکرار شد باید بگویم ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم از جمله علوم انسانی و اقتصاد؛ بنده در بسیاری از مسائل تلمذ می‌کنم. اینکه ما این ساحت را محصور کنیم این خود یک نوع انحصار طلبی است؛ علم باید جامع و بسیط باشد. 

نظر شما