شناسهٔ خبر: 47665937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدگاه‌ها و حرف‌های شنیدنی نامزدهای ریاست جمهوری در دومین مناظره(۱)

تهران-ایرنا- دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با حضور هفت نامزد احراز صلاحیت شده‌ آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا دومین ممناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی عصر امروز- سه شنبه- برگزار شد که مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی موضوع این مناظره بود.

بسیاری از فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر سه شنبه در دومین مناظره با محوریت فرهنگی، اجتماعی در پاسخ به سوالی با موضوع فاصله طبقاتی اظهارداشت: جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها شد. به مثابه آنچه در قانون آمده، اجازه داده شد من چند دقیقه‌ای از خود دفاع کنم، اما من نمی‌خواهم از این حق دفاع استفاده کنم و دفاع را در این باب به مردم محول می‌کنم؛ مردم عزیز در این رابطه دفاع خواهند داشت.

وی ادامه داد:‌ امیدوارم آنچه در این نشست و مناظره هست بر اساس اخلاق و قانون و طبق آنچه اقتضای این نشست مناظراتی است، اتفاق افتد البته آذری زبان‌های عزیز از استان های ترک نشین بسیار بنده  را  مورد محبت قرار دادند که  صمیمانه از کرامت، لطف و عنایت این عزیزان تشکر می کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع فاصله طبقاتی به اجرای برخی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: در طرح سلامت برخی ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان دریافت‌های ناچیز داشتند همچنین در اداره و سازمان هم گاهی کارکنان مختلف، پرداخت های مختلف دارند. برخی بخشنامه‌ها صادر شده که اگر رأی مردم به من تعلق گیرد در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم و چند برابر کردن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می کنیم.

وی توضیح داد: منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و پرداخت حقوق است. حقوق باید به عدالت پرداخت شود همچنین ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.اگر همه ظرفیت‌ها  در کشور به عدالت توزیع شود، شاهد این میزان فاصله طبقاتی نیستیم.

رئیسی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله  زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی دانست و افزود: بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول تصمیم گیری های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.

وی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله  زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی عنوان کرد و گفت: بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول تصمیم گیری های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.

امروز یک اراده قوی مجاهدانه برای حل مشکلات وجود ندارد 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعضی وقت ها نکات دقیق مطرح نمی‌شود هم زحمت برای مردم ایجاد می‌شود و هم به جای این که مسایل اصلی مطرح شود موضوع به حاشیه برده می شود، یکی از نامزدها بار دیگر درباره مدرک معادل ما صحبت کرد، مدرک ما معادل نیست، مدرک حوزوی سطح ۴ و همچنین یک مدرک دانشگاهی است.

رئیسی گفت: من سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به هر حوزه ای که مسوولیت داشتم پاسخگو بوده و هستم، ولی به میزانی که در آن حوزه دستم باز بوده است مثلا زمانی که من دادستان کرج بود نسبت به آن تاریخ باید پاسخگو باشم، در آن مقطع اگر مطلبی بوده که انجام دادم باید پاسخگو باشم رهبری در سال ۸۰ بیانیه ای درباره مبارزه با فاسد داشتند من نمایشگاه گذاشتم و همه مدیران عالی و کارشناسان  را آوردم که آن را ببینند تمام دولت را پشت دوربین  گذاشتم و همه آسیب شناسی کردند.

وی یادآور شد: در دوره معاون اولی تابع جایگاه ریاست بودم هر کس نسبت به مسوولیتی که داشته باید پاسخگو باشد.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: رییس کل بانک مرکزی  باید نسبت به مسوولیت خود پاسخگو باشد، پس مسوول کیست،  ۴۲۰۰ قبل از ریاست من در قوه قضاییه تصویب شد، من عضو شورای عالی هستم، در این شوراآنچه تصویب شد چرا درست اجرا نشد، اگر درست نظارت می شد که این پول به کی داده می شد، بحث ما در اجرای نادرست است مگر در کشور طرح و برنامه کم است.

رئیسی ادامه داد: سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که  مشکلات را حل کند در فرافکنی است، هر کس باید نسبت به حقوق خود پاسخگو باشد نسبت به حقوق کارگران  باید متناسب با تورم متناسب سازی شود باید حقوق معلمان نسبت به وضعیت تورم  متناسب سازی شود حقوق عادلانه از مسائل مهم کشور است نظام عادلانه پرداخت به نظام ناعادلانه تبدیل شده است.
عدالت در کشور آسیب دیده است

وی با تاکید بر نگرش واقعی نسبت به آسیب‌های جامعه، گفت: اکنون وضعیت معیشت و کسب و کار مردم  به شدت آسیب دیده همچنین وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تاکنون قرار دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در همه جا و همه حال به شدت نیازمند پشتوانه سرمایه اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد:‌ آنچه ملت به دنبال آن بودند، مساله استقلال در همه حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی بوده است. امروز از اقتصاد سیاسی برخوردار هستیم، اما  در مورد استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌های جناحی، حزبی و شخصی نه نگاهی که برآمده از جایگاه انقلاب اسلامی، نگاه امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب و نگاه مردم باشد، نبوده در حالی که باید کشور به استقلال برسد اما گام‌هایی که برداشته شده با آنچه که باید، متناسب نبوده است.

رئیسی در بعد پیشگیری‌ها از آسیب اجتماعی، گفت: امروز مردم از آسیب‌های اجتماعی بسیار نگران هستند.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آزادی های اجتماعی در کنار استقلال بسیار مهم است و در قانون اساسی به آنها  تاکید شده و دولت‌ها باید دنبال تحقق این قضیه باشند.  

وی یادآور شد: ابتدای ورود به دستگاه قضایی با لایحه صیانت از حقوق بانوان مواجه شدم که این لایحه در ظرف مدت چند ماه تنظیم شد اما ۴۰۰ روز در دولت معطلی داشت که البته اخیرا  شنیدم اقدامی برای رفتن به مجلس شورای اسلامی شده است.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ محوری ترین نکته عدالت است. عدالت در کشور آسیب دیده است. عدالت در همه شئون از جمله عدالت آموزشی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی و عدالت اجتماعی منظور نه یک موضوع ذهنی است.

وی با تاکید بر اجرای قانون افزود: اگر قانون اجرا شود، ما به  عدالت نزدیک و نزدیکتر می شویم همچنین اگر حقوق مردم به درستی شناخته  شود، عدالت تحقق می‌یابد.

مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد

محسن رضایی در این مناظره که از ساعت ۱۷ امروز (سه شنبه هجدهم خردادماه) شروع شد، در پاسخ به سوال محوری ترین بیانیه گام دوم انقلاب تقویت امید در نسل جوان کشور است و اصلی‌ترین مانع موجود برای ایجاد امید در میان جوانان را چه می دانید و راهکار عملیاتی شما چیست، خطاب به مردم گفت:  مشکلات شما با شعار، شعبده بازی و حرف های مفت حل نمی شود.

وی با بیان این که مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی رسد، ادامه داد: به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران در حال دستفروشی که گفت «ما از گرسنگی امید می خوریم»؛ او درست می‌گوید چون امید دیدنی است، گفتنی نیست.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست.

رضایی اضافه کرد: حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد مبنی بر این که کسانی که نمی خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند؛ البته با توهین نباید گفته می‌شد اما همان طور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم و با همه نامزدها هم رقابت خواهم کرد.

وی افزود: در مناظره قبلی از ایران و آینده ایران صحبت کردم در اینجا می‌خواهم از مردم ایران و همه اقوام با فرهنگ و تمدن ساز ایرانی از آذربایجان که سر ایران است، از آقا مهدی باکری که از گریز دشمن عبور می کرد از شهیدهمت، احمد متوسلیان، تهرانی‌مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی سخن بگویم. ما با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم لذا دولت ما، دولت همه اقوام ایرانی است.

سال ۱۴۰۰ سال گشایش ایران خواهد بود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دولت من از اهل تسنن تا اهل تشیع حضور خواهند داشت. چرا برخی مرا به اهل زاگرس بودن متهم می‌کنند در صورتی که من به لر بودنم افتخار می کنم. همه بدانند که در دولت بنده، از تمام اقوام استفاده می‌کنم و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود.

رضایی با بیان این که امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که انرژی جدیدی در جامعه آزاد شود، تصریح کرد: دولت من، دولت های خواب آلود که شب می خوابند قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردمی که توجیه نشدند و با آنها  صحبت نکرده اند و مردمی که به خیابان می آیند، نیست.

وی تاکید کرد: من به ملت ایران قول می‌دهم سال  ۱۴۰۰ سال گشایش ایران خواهد بود؛ امسال که به نام مبارک حضرت ولی عصر(عج) منتسب شده است، آغاز جدیدی خواهد بود ما لبخند را به چهره و برکت را به سفره ایرانیان برمی گردانیم. آن آخرین ریالی که از جیب و حق شما به جیب دیگران رفته است، دوباره بر خواهد گشت.

۴۰ درصد یارانه‌ها قابل بازتوزیع است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش نقد مطالب مطرح شده از سوی دیگر نامزدها اظهار داشت: چون در صحبت نامزدهای دیگر کمتر به برنامه توجه شد، برای جبران این نقیصه، بخشی از برنامه خود را اعلام می‌کنم.
رضایی با بیان این که مساله عدالت، فقر زدایی و محرومیت زدایی به جراحی ها و اقدامات بزرگ نیاز دارد؛ افزود: به همین منظور طرحی به نام کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر، برای رفع محرومیت در زندگی مردم پیش گرفته ام که این طرح از پنج محور تشکیل می‌شود.

وی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و آسان، پرداخت حقوق خانه‌داری به بانوان، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران را پنج محور اصلی برنامه خود عنوان و تصریح کرد: در زمان نخست وزیری محمد مصدق، نفت ملی اما دولتی شد و ما می‌خواهیم نفت را به معنای واقعی ملی کنیم.

وی ادامه داد: اگر این پنج مورد شکل بگیرد، یک بسته زندگی ایجاد می‌شود که من آن را کفایت زندگی نامیدم و معتقدم یک فقیر هم در ایران نباید پیدا شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: برخی می‌گویند این منابع از کجا باید تامین شود؟ من می گویم ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی در جامعه می رود اما به خاطر رانت، اکثر افرادی که صاحب حق نبودند این منابع را دریافت کردند و این یعنی ۴۰ درصد؛ این ۱۳۷ میلیارد دلار قابل بازتوزیع است.

رضایی ادامه داد: می توان این میزان پول را برگردان به دولت برگرداند تا مشکل کسری بودجه رفع شود و به تورم سنگین پایان دهد.

وی درباره یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که قول داده است، اظهار داشت: یارانه در زمان پرداخت خود ۲۰ دلار بود. چرا هر وقت از یارانه  صحبت می‌کنیم، سروصداهای مختلفی مطرح می‌شود؟ چه طور برای رانت فولاد و سلاطین مفت‌خور منابع داریم که مانند جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می کشند اما برای فقرا منابع نداریم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده منت نمی‌گذارم که این کارها را می کنم، زیرا وظیفه من است.

رضایی گفت: دولت ما با تمام قدرت بدون مسامحه و نگرانی تلاش خواهد کرد تا حق مردم را به خودشان دهیم و سعی می کنیم مشکلات را حل کنیم.

وی همچنین درباره طرح خود درباره پرداخت حقوق به زنان خانه دار توضیح داد: در هر خانه‌ دو نفر کار می‌کنند، شغل مردان آشکار است اما شغل دیگر که شغل زنان است و شامل تربیت فرزندان و دیگر مشکلات خانه می شود. چرا نباید برای خانه داری حقوق قائل شد؟ دولت باید کمک کند زیرا منابع وجود دارد که باید آزاد شود زیرا بانوان آینده ساز کشور هستند.

«ما نمی توانیم» قهرمانان دست خالی را هم به حاشیه برده است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم سخنان خود در دفاع از دیدگاه های خود گفت: مردم ما امروز در سخت ترین دوران زندگی خود بعد از انقلاب هستند حتی در زمان جنگ این میزان سختی ها، گرانی ها، بیکاری، تبعیض، فساد و نوسانات دائم را نداشتیم و مردم حتی نمی‌دانند فردا چه خبر است.

 وی با طرح سوالاتی مانند آیا می شود تورم را کاهش داد، کرونا را مهار و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟، اظهار داشت: بله می شود. کشورهای ضعیف تر از ما این کار را کرده اند، چه طور ما در ایران نمی‌توانیم این کار را بکنیم.

رضایی با بیان اینک ه متاسفانه جمله «ما نمی‌توانیم»، در سه دهه اخیر آمده و نسل جوان ما را متاثر کرده است، گفت: «ما نمی توانیم»، قهرمانانی که با دست خالی کار می‌کردند را به هم به حاشیه برده است. معتقدم امید دیدنی است، گفتنی نیست. معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نقد اظهارات عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی ۲ نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ۱۳۷ میلیارد دلار، ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است و ده ها منبع مانند بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی این حجم از پرداخت یارانه های پنهان را بیان کرده‌اند.
رضایی گفت: آقایان همتی و زاکانی باید بدانند که این موضوعات شدنی است و این پول می تواند امید در کشور ایجاد کند.

وی در خصوص مطالب بیان شده توسط آیت الله سیدابراهیم رئیسی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. موضوع این است که در دولت فعلی برنامه نیست و چند بار برنامه ها عوض شده است. صحبت های آقای جلیلی درباره شیوه برگزاری مناظره را کاملاً قبول دارم و باید شکل مناظره تغییر کند.

این نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: اگر صدا و سیما امکان تغییر شکل مناظره ندارد، ما می توانیم خودمان در شکل جدید نظرات و دیدگاه مان را بیان کنیم.

با نمایش کشور اداره نمی‌شود

سعید جلیلی نیز در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت دارید، اظهارداشت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسوولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما وجود دارد. این مربوط به یک جناح و آن جناح، ‌ به یک دولت یا دولت دیگر نیست و یک موضوع فراگیر است. باید نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

وی افزود: اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، ظرفیت‌ها و توانمندی های کشور متوقف شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش کشور اداره نمی‌شود، اگر شما مرتب به جای این که نتیجه کار را بیان کنید، حین فرآیند کار را توضیح دادید که من اینقدر گزارش نوشتم و اینقدر فلان کار را کردم اما نتیجه نداشته باشد این فرهنگ، فرهنگی غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت. اگر شما کارهای ریشه ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید حتما مشکلات کشور باقی می ماند.

وی گفت: اگر شما به اصلاح ساختار بودجه توجه نکنید، نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتی و به کارهای روزمره پرداختی این حتما کشور را متوقف می کند. اگر نتیجه کارهای ولو شبانه روز مسوولان در زندگی مردم دیده نشود، این نشان می دهد که این کار واقعی نبوده است و کار نمایشی بوده است.

جلیلی تصریح کرد: اگر شما گفتید نمایش یعنی چی؟ یک تیر را شلیک می کنید هرجا خورد می گویید همان جا هدف است. ما فلان توافق را کردیم که تحریم ها برطرف شود بعد می بینید تحریم ها دو برابر شد می گویند نه ما جام اخلاق را بردیم این که نتیجه کار نمی شود. اگر صحبت می کنیم نباید اجازه داد این فرهنگ تسری پیدا کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر شما در کارها تصمیم را به موقع نگرفتید و کاری مرتب دچار وقفه شد و چند سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید، این همان چیزهایی است که کشور را دچار مشکل می کند. اگر مثلا چند شغلی در بین مسوولان رواج داشته باشد هر کاری یک فرد تمام وقت می خواهد اگر این چند شغلی یک فرهنگ شد و حتی شد یک ارزش و به ضد ارزش تبدیل نشد حتما نمی‌تواند این کار را دنبال کند.

جلیلی گفت: اگر ما می‌خواهیم برخی کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود و تا خیلی از امور به راحتی شکل بگیرد و اگر این فرهنگ به نسل بد برود که بدتر می شود.

رییس جمهوری باید با اقتدار و با قوت دولت آینده را اداره کند

وی در ادامه در نقدی به سخنان دیگر نامزدها گفت: در جلسه قبل و در این جلسه هم گفتم یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی رود فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیش نرود.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم عزیز امروز ما درباره انتخاب رییس جمهوری صحبت می کنیم، کسی که می خواهد ماشین دولت را راه بیندازد. دستگاه های مختلف را فعال کند. واقعا تعارف را کنار بگذاریم آیا این نوع مناظره و این نوع سوالات و پاسخگویی می‌تواند مردم را کمک کند. غرض از این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

جلیلی ادامه داد: ما امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث ها گفته نمی شود. به عنوان مثال بحث روستا را داریم که ۲۷ درصد از جمعیت کشور را در بر می گیرد. این که برای آینده روستا چه برنامه ای داریم تاکنون یک سوال از من نشده است و این همه برنامه تلویزیونی داشتیم. درباره بانوان که  ۵۰ درصد جمعیت کشور هستند. در باره آموزش و پروش که یک میلیون کارمند هستند درباره جوانان و ورزش صحبتی نشده است بنابراین طبیعی است که نامزدها از این فرصت چند دقیقه ای استفاده کنند برخی حرفها را بیان کنند ولی این کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

 وی تاکید کرد: اگر ما می خواهیم کشور را نه تنها اداره کنیم بلکه جهش هم بدهیم باید بدانیم اولویت ما چیست؟ باید بدانیم چه برنامه ای این کار را می تواند انجام می دهد؟ چگونه می خواهیم این کار را انجام دهیم؟ بحث و نقد شود. این که ما دعوت کردیم از برخی دوستان در مناظرات برای این است که واقعا با این بحثها مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مدلی که صحبت می کنیم مجبور می شویم هرکدام جمله ای بگویم. خواهش من از نامزدهای محترم این است که اگر موافق هستند همین جا اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعد این شکل نباشد. یعنی  مدل سوالات باید تغییر کند. یک سوال مشخص شود اینجا که نمی خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم.

 وی ادامه داد: ما می‌خواهیم بگوییم در این موضوع به قول دانشگاهیان «اپن بوک» برو هرچه می دانی بخوان بیا در این  موضوع هرچه می دانی نظرات را بگو؟ همه نظراتان را بگویید بحث کنید تا مردم انتخاب کنند. اگر صحبت از جمهوریت می کنیم و انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم می کنیم، ۸۰ میلیون جمعیت که مخاطب ما هستند، مردمی که هستند باید بدانند که کدام موضوع اولویت است این اولویت ها را چند نامزد حرفهایشان را بزنند بعد بگویند مردم بگویند حرف این نامزد بهتر است به آن رای می دهیم، حرف های پراکنده فایده ندارد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: وقتی صحبت از رییس جمهور می کنیم یعنی این که رییس جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و با قوت دولت آینده را اداره کند. اگر می گوییم این دولت باید کشور را جهش دهد و فقط اداره حداقلی نباشد لازمه آن چیست؟ این است که رییس جمهوری بتواند بگوید من برای فلان موضوع چگونه دستگاهها را برای آنها ماموریت می دهم و  کار تعریف کنم به چه هدفی و در کدام نقطه از آنها مطالبه خواهم کرد تا مردم بتوانند از رییس جمهور پاسخگویی کنند. رییس جمهور این نیست که چند تا حرف تند بزند و سرو صدا کند.

باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم

محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین بخش از این مناظره به موضوع برجام اشاره کرد و در مورد بازگشت به این توافق اظهار کرد: مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌های دولت آمریکا، بدعهدی‌ها و فشار حداکثری تحمیل شده از سوی آنها را به شکست کشاند.  

وی با بیان این که مواضع جمهوری اسلامی مواضع درستی است و باید با قوت در جهت احیای برجام در مذاکرات حاضر شویم، افزود: باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم و باید همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران در همه قوا و نهادها همکاری کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد.

کولبران و سوخت بران قشر فراموش شده جامعه هستند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های حجت الاسلام ابراهیم رئیسی مبنی بر گذشتن از حقشان برای پاسخ دادن به بداخلاقی های مناظره اول، خاطرنشان کرد: جناب آقای رئیسی فرمودند از وقتشان می گذرند و به بداخلاقی‌های هفته گذشته پاسخ نمی دهند، نمی دانم کدام بداخلاقی ها را می فرمایند. آقای رئیسی فرمودند آذری زبان‌ها به ایشان زنگ زده و از ایشان دلجویی کرده اند، فکر نمی‌کنم آذری زبان‌ها به ایشان توهینی کرده باشند زیرا آذری زبان اینجا حضور نداشته که به ایشان توهین کند.  

مهرعلیزاده تصریح کرد: من لازم است صحبت های آقای رئیسی را اصلاح کنم زیرا ما آذری زبان نداریم. آنچه که هست، در آذربایجان شرقی یا آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، زنجان و حتی خراسان، اصفهان، شیراز و خوزستان، جاهای مختلف ترک زبان‌ها هستند. آقای رییسی در استفاده از واژه آذری دقت بیشتری داشته باشند.  

وی همچنین گفت: انتظار داریم باتوجه به این که آقای رئیسی قاضی هستند، دقت بیشتری اعمال کنند. من نمی دانم آیا ما اخلاق یا بداخلاقی را چه چیزی تعریف می کنیم. اگر این که در خصوص مدرک جناب آقای رئیسی موردی را عرض کردم، مطلب حقی بود. جناب آقای رئیسی از نظر کلاسیک، ۶ کلاس درس خوانده اند. من به دروس حوزوی که ایشان خوانده اند و معادل سازی کرده و در مدرسه شهید مطهری(ره) دکترا گرفته اند، احترام می‌گذارم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصولا علم اقتصاد مثل علم شیمی یا پزشکی و علوم دیگر، علم خاص خودش را می‌خواهد. علم کلاسیک می خواهد. مساله اخلاق را ما باید در جامعه و در عمل پیاده سازی کنیم.

مهرعلیزاده اضافه کرد: همین دو روز پیش، صدا و سیما پنج دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرد که این بداخلاقی است. این موضوع غوغایی در فضای مجازی ایجاد کرد که زمانی صحبت از ملی شدن صداوسیما بود اما الان صداوسیما عشقی شده است. از آقای رئیسی این سوال را دارم که شما قاضی هستید، ما به چه دلیل فیلترینگ را همینطور پی در پی در جامعه راه انداخته ایم.

وی در بخش نقد سخنان دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای رئیسی مسایلی در زمینه کاهش فاصله طبقاتی ارایه کردند که کامل و تخصصی نیست و ربطی به وضعیت موجود ندارد.  شکلات واقعا ملموس است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اقشار کارگران هستند، گفت: برای افزایش دستمزد این گروه هر ساله مشکل داریم زیرا برای آنان باید حداقل افزایش حداقل دستمزد را داشته باشیم که اکثرا یک یا دو درصد زیر تورم افزایش حقوق وجود داشته است. همه ساله این افزایش دستمزدها عقب افتاده است.  اولین کاری که باید انجام داد، این موضوع و موضوع سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم.  

مهرعلیزاده افزود: مطلب بعدی، مساله معلمان است که چندین وقت است که رتبه بندی شان بین مجلس و دولت پاسکاری می شود.  ظلم فاحشی در رتبه بندی و شناسایی و تطبیق مدرک آن ها شده است. آن ها باید مانند اساتید دانشگاه با افزایش تخصص، از مزایای شغلی برخوردار شوند.  

وی کولبران و سوخت‌بران را قشر فراموش شده ای دانست که باید در مورد آن ها فکری شود و ادامه داد: اکنون در کشور هفت میلیون نفر سرپرست خانوار اعم از زن و مرد داریم که حداقل سه میلیون نفر آن ها هیچ معیشتی ندارند  و نیازمند کمک خیرین هستند. باید صندوق درآمد پایدار برای آن ها تهیه شود که حداقل نصف حداقل دستمزد کارگران به آن ها اختصاص یابد.

وی در خصوص رسیدگی به اقشار مختلف جامعه برای کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرد: باید برای همه مردم و مخصوصا قشر ضعیف، بیمه تکمیلی رایگان تهیه شود که آن ها از بیمه رایگان برخوردار شوند. این بیمه عادی برای همه وجود دارد اما در حد یک درمان جزئی. این افراد با ایجاد کوچکترین مشکل یا عمل جراحی، باید کل زندگی شان را بفروشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درمورد هنرمندان نیز همین مشکل را داریم. حتی پرستاران در این دوران کرونا هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر دستمزدها آسیب دیده‌اند.

مهرعلیزاده در تشریح سختی کار قشر معلم افزود: معلمان در این فاصله که بار تحصیلی به دوش خانواده ها افتاد، زحمت شان مشخص شد. زحمات معلمان به خوبی دیده نمی‌شود و باید غنی سازی لازم برای آموزش و پرورش انجام دهیم.

کاهش اشتغال به دلیل رشد منفی اقتصادی

 همچنین عبدالناصر همتی عصر سه شنبه در دومین مناظره تلویزیونی در پاسخ به این سوال که نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیاز واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور موجب بالارفتن نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان شده است، برنامه شما برای مناسب سازی نظام و انطباق آن با واقعیات و نیاز آموزشی چیست، سخنان خود را با این مطلب آغاز کرد که من می خواهم انتقادی بکنم، شیوه مناظره مسابقه مانند هفتگی شده است و اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را بدانند بهتر است سوالات مهم تر شود و تا ببینند فرق نامزدهای انتخابات در نحوه پاسخگویی و عمل به این سوالات چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. انتخاب الان انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوبتر نیست، انتخاب بین افرادی هستند که معتقد هستند نباید بگذاریم این دربی که روی کنش‌گری شهروندان و نفس جامعه را بگیرد و انتخابی که می‌تواند این درب‌ها را ببندد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من صدای بی صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم. چرا این جملات را عرض کردم زیرا دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد شد. موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌توان انجام داد اینکه شهروندان که آسیب‌پذیرتر هستند همچون کولبران، بی شناسنامه‌ها، سوخت‌برها، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص، معتادان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معضل واقعی کشور ما است و این گروه‌ها بحث و هدف اصلی دولت من خواهد بود.

همتی همچنین گفت: در نگاه من بازار رقابتی و فاقد انسان نقش مهمی در توسعه کشور دارد و دولت در سه حوزه مسوولیت شدید دارد و حتما باید در حوزه‌های سلامت، آموزش و رسیدگی به اشخاص آسیب پذیر باید به صورت جدی وارد شود. در مورد آموزش باید از پایه اساسی کار کنیم و مدارس دولتی را کم اهمیت کرده ایم و یکی از برنامه‌های من اینکه از پایه مدارس دولتی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم برنامه هایی را تعبیه کنیم و به والدین بدهیم و اولیا بر اساس انتخاب خود ثبت نام کنند تا مدرسه بداند هزینه آن توسط خانواده پرداخت می شود و این به اعتبار و رتبه مدرسه کمک می کند نه اینکه اولیا بروند با زور به دنبال ثبت نام باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اشتغال گفت: بخشی از بیکاری جوانان تحصیلکرده کشور به دلیل رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش یافته است و دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا است که در یک سال و نیم گذشته آسیب بسیاری به بخش خدمات وارد کرده است و امیدوارم هرچه زودتر بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بخش خدمات که پتانسیل بالایی به خصوص در زمینه گردشگری، استارتاپ‌ها و کسب و کار در اینستاگرام که می‌تواند کمک بسیاری در ایجاد اشتغال داشته باشد را فعال کنیم.  

وی تصریح کرد: در دولت آینده مجوزهای موانع کسب و کار را در دولت آینده از میان برمی‌داریم.  

همتی خطاب به جلیلی گفت: ایشان گفتند که نباید زمان انجام کارها را طولانی کنیم، سوال من این است که شما اف ای تی اف را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طولانی کردید و چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید.  

وی افزود: یا FATF را رد می‌کردید و به مردم اعلام می‌کردید که تصویب نشد  یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید اقدامات لازم را انجام دهیم و وارد لیست سیاه نمی‌شدیم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رئیسی که گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسهیلات بانکی موجب فاصله طبقاتی است، گفت: شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید و شاهد بودید که مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم چرا جلوی این اقدام را نگرفتید.  

تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای برداشت از صندوق توسعه ملی

وی افزود: می‌توانستید در این شورا خیلی محکم بایستید و اجازه ندهید ادامه یابد. مگر شما و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اصرار کردید و من را مجبور کردند ۵.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنم و هم اکنون به همراه آقای جلیلی آن را به سرمن بکوبید.  

همتی گفت: من فکر می‌کنم دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که خیلی خوشحال باشید که تمام بلاهایی که شما بر سر مردم آوردید ما بر سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم، بانک مرکزی چه تقصیری دارد.  

وی افزود: کسانی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند، همان‌هایی که در ستادهای عزیزان پول هنگفت برای تخریب بنده هزینه می‌کنند چرا به آنها اشاره نمی‌کنند؟
نامزد انتخابات گفت: آقای زاکانی می‌گویند که شما نیامدید با من مناظره کنید، من امروز متوجه شدم که ترکیب تغییر کرده است و به جای یار کمکی و پوشش به پلیس بد و خوب تبدیل شده است و نمی‌ شود اینطور مناظره کرد و بهتر است برنامه‌ها اعلام شود.  
وی افزود: من دو سال در بانک مرکزی بودم و تمام زندگی خود را صرف کردم حالا شما به نواقص اشاره می‌کنید. مگر نه این که آقای رئیسی ۴۰ سال قوه قضائیه نبودند بنابراین باید ایشان پاسخگوی همه خرابکاری‌ها را باشند؟ اگر من برای دو سال خدمت در دولت روحانی باید پاسخگو باشم ایشان اولی‌تر هستند که پاسخگو باشند.

همتی خطاب به رضایی گفت: تمام درآمد نفتی ما سال گذشته ۵ میلیارد دلار بود و من نمی‌دانم این ۱۳۷ میلیارد دلار از کجا آمده است که این همه فساد را ایجاد کرده است؟ حتی پنج میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی را برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص دادیم. من فکر می‌کنم نامزدها باید با انصاف بیشتری مسائل را مطرح کنند.

وی افزود: ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت ۴.۵ درصد بود از لحاظ شروع تحریم‌ها تا کنون سرمایه‌گذاری در کشور منفی است معلوم است که بیکاری افزایش می‌یابد بنابراین برای این موضوع باید راهکاری ارائه دهیم و من هم برای آن برنامه دارم و به موقع اعلام خواهم کرد.

دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در دومین مناظره با موضوع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گفت: دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است. از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی و از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی و کنارش شوراهای بالادستی و  کنار آن نهادهای بالادستی داریم که بعضا در بدنه یا خارج از بدنه دولت هستند. تقریبا وظایف شبیه به هم را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه ٣٨ سازمان فعال داریم و همین وضع در آموزش و بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف است. برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده به جای این که وزرا مستقیما باید به مجلس و مردم پاسخگو باشند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسد و مسوولیت آن مصوبات هم معلوم نیست با چه فردی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نیاز است تا بار دیگر بازطراحی جدیدی انجام شود. ما یک مدل حکمرانی را براساس اعتماد سازی به مردم در نظر گرفتیم و تصدی‌ها را کاملا محیطی می‌کنیم و براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد. یعنی مجموعه منابع بودجه ای به جای آنکه دستگاهی توزیع شود، منطقه‌ای تقسیم می‌شود.

قاضی زاده اضافه کرد: دولت ٥ فرماندهی در ٥ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد و هر کدام دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت می شوند. یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ضمن معاون رییس جمهور در حوزه فرهنگی هم خواهد بود. چرا؟ زیرا شوراهای بالا دستی برای خود مصوبه دارند اکنون این مصوبات اعمال نمی‌شود و خیلی از مصوبات بلاتکلیف باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: درحوزه دستگاه های امنیتی دبیرخانه شورای امنیت ملی و در حوزه دستگاه های اقتصادی شورای اقتصاد و به  همین ترتیب ایجاد می‌کنیم. سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد که یکی از آنها حوزه رییس جمهوری، وزیر کشور و معاون اول و استاندار یک مثلث اداری و اجرایی تشکیل می‌شود و یک مثلث معاون برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و وزرا که نظام تحولی دولت را دنبال می‌کنند و یک حوزه رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و شوراهای عالی خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز باز هم از سواد و علم صحبت شد و مصداق آن رییسی است و باز هم تکرار شد. ما نزد علمای اسلام و دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف در اقتصاد و علوم انسانی هستیم و خودم در بسیاری از موضوعات تلمذ می‌کنم. ساخت علم را نباید محصور کنیم و علم باید جامع و بسیط باشد.

 اجازه نخواهیم داد نهادهای بین المللی هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد

قاضی زاده هاشمی در بخش نقد نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری دیگر، اظهار کرد: در نکات مطرح شده جای بحث بسیار است. اما جا دارد پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک بگویم. البته شیطنتی در محل برگزاری مسابقات رخ داد که وزارت ورزش و جوانان باید قوی تر وارد می‌شد.

وی تاکید کرد: در دولت سلام اجازه نخواهیم داد نهادهای بین المللی هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد. این پیروزی نشان دهنده توانمندی جوانان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جوانان ما بهترین و شادترین روزهای عمر خود را در پشت موضوعاتی همچون کنکور و سربازی می گذرانند، تصریح کرد: پنج سال عمر را محصور در یک اتاق برای کنکور صرف می‌کنند و سپس با سربازی و مسایل پیرامون آن دست به گریبان هستند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: تحصیل طولانی و بلندمدت و کسب مدرک بدون تجربه کافی درست نیست؛ بنده وقتی به طول تاریخ تحصیل خود نگاه می‌کنم می‌بینم نصف آن اضافه بوده است. همین موضوع رابطه کاری که می‌کنید یا تحصیلتان را اگر از جمع حاضر بپرسم همین نظر را دارند.

وی با یادآوری این که موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی بوده که در این دولت نرخ آن غوغا کرده است، ادامه داد: در حال حاضر جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور خسته از سربازی، نداشتن شغل، بیکاری، نبود درآمد کافی و مسکن هستند و در حسرت تشکیل خانواده و ازدواج روزگار می‌گذرانند.  

قاضی زاده هاشمی افزود: موضوع اصلی دولت سلام، جوانان و خانه است. در این دولت جوانان نقش آفرینان و گره گشایان و کارگشایان خواهند بود. بنابراین تلاش می‌کنیم در دولت سلام کنکور را حذف کنیم و مساله سربازی را با طرح جامع سربازی حرفه ای همانند آنچه در سایر کشورها انجام می‌شود حل کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مشاغل جامع و مناسب برای هر شهری ایجاد کنیم ضمن اینکه مساله صندوق اعتبار خانواده را پیش بینی کرده ایم و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، جهیزیه، مسکن و غیره اختصاص دهیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه نحوه پرسش از سوال ها سبب می شود تا آورده نامزدها دیده نشود، گفت: براساس دانش ضمنی و مطالبی که تهیه شد، موضوعات گفته می‌شود و انتقادی که شد وارد است و شاید بتوان مناظره را به شکل دیگری برگزار کرد تا این تفاوت ها در رویکردها دیده شود.  

وی عنوان کرد: بخشی از جامعه که باید به آن توجه ویژه کنیم، معلولان هستند که شهروندان درجه یک هستند و ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارد و اینها می‌توانند زندگی خود را اداره کنند و نیاز به دریافت صدقه ندارند. آنها نیاز به حمایت به عنوان محروم ندارند. ابزار زندگی معلولان و آن مسایل و محیط باید برای آنها فراهم شود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جامعه دارای معلولیت اگر در این سالها مورد توجه نبود با اینکه مجلس اخیرا قانون خیلی خیلی خوبی تصویب کرد، این به نتیجه درستی نیست که در دولت سلام برای مناسب سازی معابر، غربالگری افراد معلول و مسایل اجتماعی ازدواج برنامه ریزی کردیم.  

وی تصریح کرد: نکته دوم موضوع جانکاه کرونا و وضعیتی که در میان مدت جهان گرفتار آن است و متاسفانه آمار فوت بالایی داریم و این آمار غیر قابل توجیه است. صدا و سیما مرتب از کشورهایی که اوضاع خرابی دارند، گزارش تهیه می‌کند اما هیچوقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ فوتی یا چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است.  

قاضی زاده هاشمی افزود: خیلی از  این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند تا این کار را انجام دهند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه ١٨ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است. ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حدکثری مرگ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که امکان این را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم. دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در کشور انسداد وجود ندارد، افزود: مشکل، مشکل مدیریت؛ مشکل، مشکل رویکرد؛ مشکل، مشکل زیاده خواهی‌ها و باند بازی‌ها است. بنابراین در این جهت ما برنامه‌هایی را باید ارائه کنیم.

موضوع جمعیت بحرانی شده است/ باید از این وضع اسفناک خارج شویم

علیرضا زاکانی هم در دومین دور مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره سیاست‌های جمعیتی و برنامه وی برای مقابله با عوامل تحریک کننده جمعیت مانند نرخ ازدواج، ‌تجرد قطعی و ناباروری اظهار کرد: موضوع جمعیت در کشور به یک نقطه بحرانی تبدیل شده است که نیاز به یک تجدید نظر خاص دارد.

وی اضافه کرد: اکنون نرخ رشد جمعیت کشور به ۸ دهم درصد رسیده و در شرایط بحرانی است و در حوزه باروری از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ دهم رسیده است و ما باید حتما نرخ باروری را به ۲.۳ دهم برسانیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برای این ماجرا چند سطر برنامه وجود دارد که در حوزه فرهنگ و اجتماع چهار خط تلاش را در نظر گرفتیم که  مواردی از جمله تعلیم و تربیت، ‌ تحکیم خانواده و رشد جمعیت، احیاء و تندرستی و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست است.
زاکانی ادامه داد:‌ اکنون ۳.۵ میلیون زوج ناباور در کشور وجود دارد که تقریبا از هر پنج زوج یک زوج ناباور است و ۸۰ تا مرکز باوری وجود دارد که خانواده‌ها در زمان طولانی هزینه‌های زیادی را تقبل می‌کنند.

وی با بیان این که نخستین برنامه ای که دارد، بیمه کردن زوج‌ها نابارور است، اظهار داشت: این سبب می‌شود که بچه دار نشدن بر دل زوج های جوان باقی نماند.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ نکته دوم این است که بر اساس پیمایشی در سال ۸۴، ۷۰ درصد مردم ایران قائل به دو فرزندی هستند و در سال  ۹۸ پیمایش دیگری انجام شد که بر اساس آن ۶۰ درصد مردم اعلام کردند سه  فرزندی را مطلوب می‌دانند اما از عواقب این می‌ترسیم.

زاکانی یادآور شد:‌ نماینده دولت اینجا است و حاضر به مناظره نیست که البته این یک مدلی است که برای اینکه پاسخ ندهند، ‌ حاضر نیستند از نظر رقمی و کمی و کیفی با نامزد دیگر بحث کنند، دولت موجود کاری کرده است که پوشک بچه در طی سه سال ۳۶ میلیون برای خانواده ها هزینه داشته باشد. همین دولت بلایی بر سر مردم آورده است که مردم خارج از تهران ۲۸ درصد و ساکنان در تهران ۵۸ درصد ازحقوق خود را برای یک خانه ۷۵ متری پرداخت کنند که در واقع این دولت امیدی باقی نگذاشته است.

وی با تاکید بر پیگیری مسائل زوج‌های نابارور، حل مشکل مسکن و ایجاد امید، گفت:‌ این سبب می‌شود خانواده هایی که می‌خواهند ۳ فرزند داشته باشند، ‌ امکان فرزندآوری برای آنها آماده شود  و سرانجام شرایط ازدواج را تسهیل می‌کنم که در شرایط بهتری در ازدواج حاصل شود.  

مشکل؛ آزادی خواهی در مقابل استبداد است

زاکانی افزود: امروز مشکل، فقر و بی عدالتی مقابل تبعیض‌ها و آزادی در مقابل استبداد است. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست؛ ‌ به عنوان پزشک و رزمنده می‌گویم، ما که جانمان را کف دست گرفتیم، جان ما فدای همه ملت است و این را ثابت کردیم.

وی با اشاره به کولبران، گفت: اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند، به واقع باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می گیرد و ۹۵ درصد از مبادی رسمی می‌آید و افراد آن معلوم است، چرا آقایان وقتی در دولت بودند، همت نکردند جلوی این قاچاق را بگیرند تا کولبران به جای این که در کوه‌ها آسیب بخورند، زندگی عزت مندانه داشته باشند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آقایان برای خود در جامعه طبقه بندی دارند، گفت: شرایط را در جامعه طوری قرار نمی‌دهند که عموم مردم منتفع شوند. آقایانی که در دولت کنونی بودند بگویند کدام سمت این ماجرا می‌ایستند؟ به نظر من معلوم است کدام سمت می‌ایستند؛ اگر کمی به اندرونی اینها سر بکشیم، خواهیم فهمید چگونه با جان و مال و عِرض و آبروی مردم بازی می‌کنند. این جهت نیازی به مظلوم نمایی ندارد بلکه نیاز به برنامه دارد.

زاکانی اظهار داشت: عده ای در سال ۹۲ از مردم رأی گرفتند و بعد هم مشخص شد هیچ تعهدی به آنچه که گفتند، ندارند. آدم از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شود؛ عزیزانی که هستند سعی کنند جوری صحبت کنند که با کارنامه و برنامه های شان همخوانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مشکلاتی که امروز در کشور است، به بانک مرکزی ارتباط دارد؛ قیمت دلار، نهاده‌ها، بی توجهی به نوع سیاستگذاری و نظارت بر بانک‌ها، ‌بحث خلق نقدینگی، افزایش پایه پولی. «کی بود- کی بود- من نبودم» که درست نیست.

زاکانی همچنین با نقد بخشی از سخنان محسن رضایی، اظهارداشت: آقای رضایی حتما باید روی منابع تجدید نظر کنند؛ عدد و رقم هایی که می‌گوید عجیب است و موضوع را هم نباید سیاسی کرد. وظیفه داریم ناظر به منفعت ملی مان نظر بدهیم.  

وی خاطرنشان کرد: با یک محاسبه از این عدد و رقم‌ها در این چند وقت و مقایسه آن با دارایی های دولت و امکانات کشور، کار سخت می‌شود؛ مگر اینکه جناب آقای رضایی دقیق بگویند این ۱۳۷ میلیارد چیست و چگونه آن را احصا می‌کنند که این موضوع هم در ذهن ما روشن شود.

نمی‌توان کشور را کاریکاتوری اداره کرد

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به روند برگزاری مناظره، خاطرنشان کرد: حاضرم با هر کدام از دوستان عزیز مناظره کنم. البته مناظره هم دقیقِ و برنامه ای باشد؛ چون بر این باور هستم، خیلی بهتر می‌توان مناظره برگزار کرد و بهتر بود مناظره دو به دو داشته باشیم که عیار گفته ها بهتر معلوم شود.

زاکانی در سومین بخش از سخنان خود در مناظره اظهار کرد: رییس جمهوری باید یک بسته جامع داشته باشد؛ نمی‌شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد بلکه باید برای مدیریت و اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت برنامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه سلامت بر این باور هستم، دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی بکند که مریض غیر از درد بیماری، ‌ درد دیگری نکشد. در این زمینه برنامه جامعی تنظیم کرده ام که تقدیم می کنم.

زاکانی ادامه داد: سال اول می توان ریشه فقر مطلق را قطع کرد و برای آن هم برنامه ۶ سرفصلی تنظیم کرده ام که منابع، امکان و شرایط در درون برنامه گنجانده شده و همین امروز می‌توان آن را اجرا کرد؛ اصلا اینطور نیست که حواله به غیب و منبع نامعلومی بدهم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره آزادی‌های مدنی، اظهار کرد: در بخش آزادی‌های مدنی بر این باور هستم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد؛ بنابراین قائل به شفافیت، دقت و ایجاد نهاد سازی نوین در جهت پذیرش موضوع نظارت، مطالبات و اعتراضات مردم هستم.

وی با بیان این که از ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار، ۱۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از فقر مطلق می‌کنیم، دولتی که باید بیاید برای همه ابعاد و ساحت های زندگی برنامه داشته باشد.

نظر شما