شناسهٔ خبر: 47656292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

ادامه افشاگری پدرخوانده مافیای ترکیه؛ سیاست خارجی استعمارگرانه؟ ــ بخش اول

روز به روز طیف افشاگری‌های پدرخوانده فراری مافیای ترکیه «سدات پکر» گسترده‌تر شده و حتی در مورد کمپین‌های انتخاباتی حزب حاکم، امتیازات اقتصادی در جمهوری آذربایجان و حمایت از مخالفین سوری، اطلاعات جدیدی منتشر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، «سدات پکر» را به عنوان پدرخوانده فراری مافیای ترکیه می‌شناسند. اما حالا این چهره مافیایی، عملاً به یک کمپانی تولید سریال‌های مهیّج خبری تبدیل شده و انتشار هفتگی فایل‌های ویدیویی او در اینترنت، تمام فضای سیاسی و خبری ترکیه را به استیلای خود درآورده است.
حتی رسانه‌های مخالف اردوغان نیز در اخبار و گزارش‌هایشان، برای سدات پکر، یک جایگاه محترمانه و شایان اعتماد قائل نیستند و برای توصیف او این عبارت را به کار می‌برند: «سرکرده گروه جرایم سازمان یافته» (Organize suç örgütü lideri). اما چرا اظهارات یک مجرم فراری، تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟
 
وقتی مافیا، رسانه و مجرای خبر می‌شود
تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ای ترکیه معتقدند که دو عامل مهم در برجسته شدن نقش سدات پکر و توجه به افشاگری‌های او نقش دارد:
1. بخش گسترده‌ای از مردم، اعتماد خود را به دولت و حزب عدالت و توسعه از دست داده‌اند و با توجه به فقیرتر شدن مردم، اخبار مربوط به فساد مالی و سوءاستفاده از منابع مالی دولتی، طرفداران فراوانی دارد.
2. اغلب رسانه‌های ترکیه به دست حزب حاکم افتاده و حالا، اغلب آنها شبیه به هم هستند و مخاطبین خود را از دست داده‌اند. «فاتح پرتقال» از روزنامه‌نگاران ترکیه گفته، آن قدر ساختارهای رسانه‌ای و سیاسی پنهان و عجیب و غریبی در ترکیه وجود دارد که جای نهادهای رسمی و ساختارهای رسمی را گرفته‌اند.
اگر چه سدات پکر، یک شخص فراری است؛ امامسأله اینجا است که همین شخص فراری و مجرم که سالها در پشت میله‌های زندان مانده، با بسیاری از سیاست‌مداران و مقامات روابط نزدیک برقرار کرده، در چندین نوبت از انتخابات سراسری و محلی از حزب عدالت و توسعه حمایت کرده، در جریان حمله ترکیه به شمال سوریه چند سخنرانی ترتیب داده، برای ترکمان‌های سوری ضد بشار اسد مهمات و تجهیزات نظامی فرستاده و در مورد برخی اقدامات پنهانی، اطلاعات جزئی بی‌شماری دارد که به قول سران احزاب مخالف دولت، اگر حتی یک دهم این اطلاعات واقعیت داشته باشند، بسیاری از مقامات دولت، باید حساب پس دهند.
 
از سیاست خارجی تا تماس با داماد خانواده اردوغان
سدات پکر در نهمین فایل ویدیویی افشاگرانه خود به مسائل مهم مرتبط با سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه و سوءاستفاده اقتصادی برخی سران آکپارتی از پرونده‌های جمهوری آذربایجان و سوریه اشاره کرده است.
یکی دیگر از اقدامات این چهره فراری ترکیه، انتشار فایل تماس تصویری او با فردی به نام سردار اکشی است. خود سدات پکر در معرفی این فایل ویدیویی در صفحه یوتیوب خود نوشته است: «تماس تصویری من با سردار اکشی داماد برادربزرگم طیب».
روزنامه‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه نوشته‌اند که سردار اکشی اوغلو، برخلاف ادعای سدات پکر، شوهر برادرزاده اردوغان نیست و همسر او، صرفاً رابطه فامیلی دوری با رئیس جمهور دارد و مدیر یک شرکت سوخت رسانی و پمپ بنزین‌های زنجیره‌ای به نام LazOil Enerji است. اما سدات پکر، در فایل منتشر شده، به وضوح می‌گوید: «تو که شاهد هستی. من و تو برای ارسال آن محموله‌ها به سوریه، با هم کار کردیم».
سردار اکشی به روزنامه‌ها گفته است: «من کمک‌هایی برای برادران ترکمان سوری فرستاده‌ام که برای من مایه شرف و افتخار است. البته کاش می‌توانستم سلاح و مهمات بفرستم. اما فقط برخی کالاهای مورد نیاز آنها بود».
سردار اکشی در چت تصویری با سدات پکر، مداوماً او را با لفظ «رئیسم» مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «با صهیب شوهر هلال هم تماس گرفتم».
اینجا است که پای خانم هلال کاپلان به میان کشیده می‌شود که از قلم به دست‌های طرفدار آکپارتی و نویسنده روزنامه صباح است و تقریباً در همه سفرهای خارجی اردوغان او را همراهی می‌کند و در دیدار بین اردوغان و ترامپ نیز، از خبرنگارانی بود که اجازه سؤال کردن داشت.
تماس تلفنی واسطه سردار پکر با روزنامه‌نگار ارشد متصل به دولت و حزب عدالت و توسعه، این واقعیت را نشان داد که اولاً سدات پکر روابط مستقیم و فراوانی با اغلب بخش‌ها و ارگان‌ها دارد و دوم اینکه هنوز هم پس از این همه افشاگری و تحت تعقیب بودن سدات پکر، حتی برخی از افراد نزدیک به حزب حاکم و رئیس جمهور نیز، بدشان نمی‌آید که با او هم‌کلام شوند.
 
 موضوع جمهوری آذربایجان، بالکان و بایدن
در نهمین فایل ویدیویی سخنان افشاگرانه سدات پکر، سه موضوع مهم مرتبط با سیاست خارجی ترکیه مورد توجه قرار گرفت:
1. سدات پکر در مورد فعالیت پیمانکاران نزدیک به حزب حاکم در باکو گفته است: «برخی از گروه‌های مالی و اقتصادی مرتبط با حزب عدالت و توسعه در سالیان اخیر، با استفاده از رانت حزب عدالت و توسعه، ده‌ها پروژه عمرانی بزرگ را در دست گرفته و ثروت‌های فراوانی به دست آورده‌اند و حالا آنها سر از جمهوری آذربایجان درآورده و اغلب بزرگراه‌ها و پروژه‌های عمرانی جمهوری آذربایجان را نیز در اختیار گرفته‌اند. ظاهراً این آقایان سیری‌ناپذیر هستند. دوستان آذری‌مان می‌گویند: اول با ادعای گارداش، گارداش (برادر، برادر) سراغ ما آمدید و حالا دارید همه چیز را می‌بلعید».
2. پکر در مورد یکی از نمایندگان آکپارتی به نام متین کولتوک گفته است: «متین زنگ زده و می‌گوید: بگذار این دیدار اردوغان ـ بایدن به خیر و خوشی تمام شود و فعلاً سکوت کن».
3. به گفته سدات پکر، برخی از مقامات، در صربستان، آلبانی و کشورهای حوزه بالکان، دیدارهای پنهانی انجام داده‌اند تا برای کشتن او، آدمکش استخدام کنند.
 
افشاگری در مورد رسانه، قهوه و حزب
مجموعه رسانه‌ای عظیم دوغان، شامل خبرگزاری، روزنامه حریت، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، مجموعه شبکه‌های تلویزیونی کانال دی و چندین شرکت دیگر، به آیدین دوغان تعلق داشت و این سپهر رسانه‌ای عظیم، همگی منتقد اردوغان بودند.
اما از روزی که خانواده دمیر اورن این مجوعه را با قیمتی نزدیک به ششصد میلیون دلار از دوغان خرید، کل مجموعه، به حامی آکپارتی تبدیل شد. سدات پکر اعلام کرده که این پول، از بانک دولتی زراعت، وام گرفته شده و نه تنها سود، بلکه اصل پول هم، بازگردانده نشده است.
مورد دیگر، اتهام رسانه آکیت علیه پکر و ارتباط دادن او با موساد است. وی می‌گوید: «ده‌ها تُن قهوه را در بسته‌بندی‌های شکیل در کمپین‌های انتخاباتی آکپارتی بین مردم توزیع کردیم تا حزب رأی بیاورد. آن وقت جاسوس نبودیم، حالا جاسوس شدیم؟»
 
وقتی که وزیر به دام سدات پکر افتاد
«سلیمان سویلو» پس از انتشار افشاگری‌های سدات پکر به شدت تحت فشار قرار گرفت و تمامی احزاب مخالف دولت، خواهان استعفای او شدند. اما دولت سکوت کرد و اردوغان هم در مورد وزیر کشور کابینه خود، خیلی دیر به میدان آمد.
در آن شرایط که سلیمان سویلو از هر طرف تحت فشار قرار گرفته بود، مرتکب یک اشتباه بزرگ شد و برای یک مصاحبه تلویزیونی به تی.آر.تی رفت تا به اتهامات پاسخ دهد. اما در این مصاحبه، عملاً به خاطر غرور و عصبانیت، کنترل خود را از دست داد و سه اشتباه بزرگ مرتکب شد:
1. وزیر کشور در این مصاحبه اعلام کرد که سدات پکر، آلت دست برخی دشمنان ترکیه است و گروهی از سیاستمداران را هم به استخدام خود درآورده و به آنان رشوه داده است.
وزیر کشور اعلام کرد: یک نماینده مجلس، به اشتباه فایلی را برای کسی فرستاد و آن فایل به دست من افتاد. آن فایل نشان می‌دهد که سدات پکر به صورت ماهانه برای او، حقوق ثابت ده هزار دلاری می‌فرستد.
اگر دادستان مرا به دادگاه فرا بخواند، نام این نماینده را خواهم گفت. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که این سخن وزیر کشور، حزب حاکم و پارلمان را در مظانّ اتهام قرار داده است. به همین خاطر، «مصطفی شن‌توپ» رئیس پارلمان و از چهره‌های مهم حزب عدالت و توسعه، از وزیر خواست در این مورد توضیح دهد. اما او هنوز هم در این مورد سکوت کرده است.
سدات پکر در آخرین ویدیوی افشاگری‌های خود در این مورد گفته است: چنین چیزی واقعیت ندارد و من برای یک نماینده مجلس، 10 هزار دلار نفرستاده‌ام؛ بلکه خیلی بیشتر از این بوده است. همین آقای متین کوتولک نماینده استانبول و از اعضای آکپارتی، مشکلی داشت و من برای حل مشکل برادرزاده او از جیب خودم بیش از یک و نیم میلیون لیره پرداخت کردم. مبالغ کلان دیگری هم برای سیاستمداران دیگر فرستاده‌ام.
2. وزیر کشور به شدت عصبانی شد و سدات پکر را به عنوان موجود کثیف و رذلی توصیف کرد که برای پنهان‌کاری برخی چیزها به لباس زیر همسر خود پناه برده است. این سخن او در رسانه‌ها و محافل سیاسی ترکیه به عنوان وقاحت، پرده‌دری و بیان سخن بی‌ادبانه مورد انتقاد قرار گرفت.
3. سلیمان سویلو برای حمله به سدات پکر، از برخی روزنامه‌نگاران استفاده کرد. اما سدات پکر با یکی از آنها به نام «هادی اوزیشیک» تماس تصویری برقرار کرد و سپس با انتشار آن فایل در فضای یوتیوب، این روزنامه‌نگار مشهور حامی حزب عدالت و توسعه و تحت حمایت سلیمان سویلو و برادرش را نگون‌بخت کرد و هر دو برادر روزنامه‌نگار، شغل و کار و موقعیت خود را از دست دادند.
روزنامه‌نگار دیگر به نام «ویسی آتش» نیز، با افشاگری جدید پکر، در موقعیت بن‌بست قرار گرفت و علاوه بر او، زن روزنامه‌نگار مشهور ترکیه یعنی «هلال کاپلان» و همسرش نیز در مظانّ اتهام قرار گرفتند.
سدات پکر، فایل ویدیوی دیگری از تماس تصویری خود با یکی از دوستان نزدیک وزیر کشور را منتشر کرده که در آن می‌پرسد: این آدم (وزیر کشور) دیوانه شده است؟ ما بیست سال است بر روی او سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. فامیل وزیر کشور هم در پاسخ می‌گوید: واقعاً نمی‌دانم. نباید آن حرف‌ها را علیه شما می‌گفت. حق نداشت به این شکل صحبت کند.
در بخش مهم دیگری از سدات پکر اتهامات گسترده‌ای در مورد تشکیلات انتخاباتی حزب عدالت و توسعه مطرح شده و در عین حال، در مورد گرایش‌های ملی‌گرایانه وی، نکات مهمی وجود دارد که در بخش بعدی این گزارش، به آن پرداخته خواهد شد.
 

نظر شما