شناسهٔ خبر: 47640540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون زنگنه در گفتگو با بازار:

هلدینگ خلیج فارس سودآورترین واحد پتروشیمی در بورس| فساد پتروشیمی خلیج فارس در حال بررسی است

محمدی معاون زنگنه با بیان اینکه درباره فساد و تخلفات هلدینگ خلیج فارس پیش داوری نمی کنم، گفت: ۱۹ درصد سهام این هلدینگ مربوط به ما است و متناسب با آن بر عملکرد این واحد نظارت ودخالت می کنیم.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه انرژی: بهارستان نشین ها مدعی اند که فساد گسترده ای در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال اتفاق افتادن است. آنگونه که سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: سالی ۸ میلیارد دلار تولید، فروش و صادارت دارد اما به خاطر سو مدیریت و فساد زیان می بیند. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود که «هلدینگ به گاو شیرده نورچشمی ها و منبعی برای تامین هزینه های انتخابات تبدیل شده است.» این گفته ها در حالی مطرح می شود که بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مدعی است که به اندازه کافی و متناسب با اختیارات خود بر عملکرد این واحد نظارت کرده است. او البته گفته که تا مشخص نشدن نتیجه کامل بررسی ها نمی توان درباره عملکرد این واحد و ادعاهای مطرح شده پیش داوری کرد. متن کامل گفتگوی بازار با بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی را در ادامه می خوانید:

حدود ۱۹ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی  مربوط به شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران است. ما به اندازه سهم خود و متناسب با اختیاراتمان روی عملکرد این واحد نظارت و دخالت کرده ایم. اما درباره درست بودن ادعای نمایندگان مجلس مبنی بر فساد گسترده در این هلدینگ تا مشخص شدن جزییات کامل پیش داوری نمی کنم

*درحال حاضر کدام یک از واحدهای پتروشیمی عملکرد بهتری در بورس داشته و سهام آنها سودآوری بالاتری داشته است؟
خلیج فارس پر حجم ترین و متنوع ترین هلدینگ از نظر میزان و تنوع تولید بوده و همین جهت سودآورترین واحد پتروشیمی در بورس هم محسوب می شود. رتبه دوم مربوط به هلدینگ نفت و گاز پارسیان است.

* برخی از نمایندگان مجلس مدعی هستند که فسادهای گسترده ای در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس روی داده و خواهان اجرای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس درباره پرونده این واحد هستند. چقدر ادعای بهارستان نشین ها را قبول دارید؟
موضوعات مطرح شده از سوی بهارستان نشین ها باید ابتدا مورد بررسی کامل قرار گیرد و بعد راجع به آن اظهار نظر شود. من نمی توانم تا مشخص شدن جزییات پرونده درباره عملکرد پتروشیمی خلیج فارس درباره پیش داوری کنم.

*اما صنایع ملی پتروشیمی وظیفه نظارت بر واحدهای زیر مجموعه ای خود را دارد. به نظر شما نظارتی که از سوی شما در این حوزه اتفاق افتاده کافی بوده است؟
حدود ۱۹ درصد سهام این شرکت مربوط به شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران بوده و بخشی ار سهام عدالت هم مربوط به این واحد است. ما به اندازه سهم خود و متناسب با اختیاراتمان روی عملکرد این واحد نظارت و دخالت کرده ایم.

به دنبال همه گیری پاندمی کرونا تقاضای محصولات پتروشیمی در بازه زمانی اسفند سال ۹۸ تا شهریور ۹۹ با افت شدیدی مواجه شد و حدود ۲۰ درصد از درآمدهای خود را در نیمه نخست پارسال از دست دادیم 

*همه گیری ویروس کووید ۱۹ و رکود حاصل از آن تقاضای نفت و فرآورده های نفتی با کاهش مواجه کرد. فروش محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته چطور بود؟
به دنبال همه گیری پاندمی کرونا تقاضای محصولات پتروشیمی در بازه زمانی اسفند سال ۹۸ تا شهریور ۹۹ با افت شدیدی مواجه شد و میزان فروش ما کاهش قابل توجهی داشت. اما وضعیت صادرات ما در ۵ ماه پایانی سال بهبود پیدا کرد و تا حدودی کاهش درآمدی که در نیمه نخست سال تجربه کرده بودیم را جبران کرد. البته هم اکنون قیمت محصولات پتروشیمی در حال بازگشت به قیمت های قبل از کرونا است.

حتی اگر تحریم ها هم لغو نشود درآمد صنعت پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار کنونی به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد

* درآمدمان  چقدر کمتر شد؟
در نیمه نخست سال گذشته درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

*در حال حاضر امیدواری هایی نسبت به احیای برجام شکل گرفته است. تحریم ها چه تاثیری روی صادرات ما در سال های گذشته و لغو آن چه کمکی می تواند به ما بکند؟
تحریم پذیری محصولات پتروشیمی کمتر از سایر فرآورده های نفتی است، اما نمی توان مشکلات ناشی از آن را نادیده گرفت.

در زمان تحریم ها هزینه های صادرات به دلیل سخت شدن صادرات و جابه جایی کالا هزینه صادرات افزایش یافته بود. ضمن اینکه بازارهای صادراتی ما محدود شده بود و به دلیل محدودیت هایی که حوزه انتقال پول وجود داشت، قادر به صادرات به بسیاری از کشورها نبودیم. برخی دیگر از کشورها هم خود ریسک خرید از ایران را نمی پذیرفتند.

 با بهره‌ برداری از ۲۷ طرح، در جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت

*اگر تحریم ها لغو نشود، چه سرنوشتی در انتظار فروش محصولات پتروشیمی ایران خواهد بود؟
حتی اگر تحریم ها هم لغو نشود درآمد صنعت پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار کنونی به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد باید توجه داشته باشیم بهره‌ برداری از ۲۷ طرح در جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد داد. ضمن اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه کشور ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی باید به ۱۰۰ میلیون تن برسد. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته این هدف محقق می شود.

نظر شما