شناسهٔ خبر: 47639897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حاج محمدی در نشست شورای قضایی خراسان جنوبی؛

اصلاح زندانیان، ماموریت مشترک قضات و سازمان زندان‌هاست

حاج محمدی گفت: اصلاح زندانیان، ماموریت مشترک قضات و سازمان زندان‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور؛ محمد مهدی حاج‌محمدی در نشست شورای قضایی ضمن گرامیداشت ایام ۱۴ و ۱۵ خردادماه، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه دشمن و رسانه‌های بیگانه تلاش دارند وانمود کنند در کشور به حقوق انسان‌ها اعتنایی نمی‌شود، ولی واقعیت این است که پیشرفته‌ترین و انسانی‌ترین دستورالعمل ها برای زندانیان و حقوق آن‌ها در فرمایشات امام(ره) وجود دارد.

حاج محمدی ادامه داد: اصلاح زندانیان از وظایف قوه قضائیه است و این یک مأموریت مشترک بین سازمان زندان‌ها و قضات عزیز است.

وی یکی از انگیزه‌های سفر خود به استان خراسان‌جنوبی را قدردانی از اتفاق مهم تعطیلی کانون اصلاح و تربیت عنوان کرد و افزود: امیداست این موضوع تداوم داشته و در حوزه زنان نیز تکرار شود.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به اینکه اعتقاد ما این نیست که زندان‌ها به هر قیمتی خلوت شود چون این خیانت به جامعه، خانواده زندانی و خود زندانی است، یادآور شد: گاهی متأسفانه فکر می‌کنیم بی‌اثر شدن مجازات تنها به واسطه آزاد شدن و اصلاح و تربیت به‌واسطه اجرای حکم کامل مجازات بوده ولی واقعیت و نقطه عطف برای درمان این است که اصلاح و تربیت، بدون پیگیری بعدی امکان ندارد و زندانی نباید بعد از آزادی رها شود.

حاج محمدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه زندان، افزود: ریاست قوه قضاییه فرمودند که رسیدگی به خانواده زندانیان، امر مبارکی است که مورد غفلت واقع شده، لذا در سال جدید خانواده زندانی جزو اولویت های اصلی سازمان است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی نیز دراین جلسه اظهار داشت: اصلاح مجرمین یکی از وظایف مهم قوه قضاییه است و زمانی که حکم حبسی برای فرد مجرم صادر می‌شود، هدف اصلی، اصلاح فرد مجرم است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی با بیان اینکه قوه قضاییه شامل محاکم قضات و همه سازمان‌ها و ادارات تابعه است که یکی از بخش‌های آن سازمان زندان‌ها است، بیان داشت: اگر اینگونه تصور کنیم که اصلاح مجرمین تنها وظیفه سازمان زندان‌ها است توفیقی حاصل نخواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید مجموعه حاکمیت قوه قضاییه در این امر مهم (اصلاح مجرمین) سازمان زندان ها را یاری کنند، اضافه کرد: باید تمام مجموعه حاکمیتی در نظام دست به دست هم دهند تا فرد مجرمی که تحویل زندان می‌شود اصلاح شده از زندان خارج و یک فرد مفید و مؤثر برای جامعه باشد و به زندگی معمولی خود ادامه دهد.

حمیدی بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین مجموعه‌های مختلف دستگاه قضا وسازمان زندان‌ها تأکید و مطرح کرد: هر چه هماهنگی و درک متقابل بین دو مجموعه بیشتر باشد به هدف نزدیک‌تر می‌شویم و گام‌های مؤثرتری بر خواهیم داشت.

وی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در سازمان زندان‌ها، عنوان کرد: اقدامات خوبی در سازمان زندان‌ها انجام شده و باید کارهای مهم‌تری برای خانواده زندانیان،اشتغال، حرفه‌آموزی، مراقبت‌های بعد از خروج زندانی انجام شود و هر کدام از این موارد اگر ناقص انجام شود ما را به هدف اصلی نمی‌رساند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: قوه قضاییه وظایف بسیار مهم و سنگینی دارد و این وظایف هم در قانون اساسی بر آن تاکید شده و هم در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است.

گفتنی است در این دیدار مهدی فراهانی معاون قضایی سازمان زندان ها طی گزارشی عملکرد استان در حوزه زندان در سال گذشته را با ذکر نقاط مثبت و مسائلی که نیازمند تقویت بیشتر است، تشریح نمود.

برچسب‌ها:

نظر شما