شناسهٔ خبر: 47633353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار آستارا در گفت و گو با ایمنا:

توسعه همه جانبه شهر/ شرایط ویژه برای حضور بیشتر گردشگران فراهم می‌شود

پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهرداری بندر آستارا با هدف تأمین زیرساخت‌ها، ارتقای کیفی خدمات رفاهی برای شهروندان با جدیت در حال اجرا است و این شهر مرزی در مسیر توسعه قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، آستارا با دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و داشتن همزمان دو مرز آبی و خاکی با کشور جمهوری آذربایجان، اسکله، بندر، راه آهن، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و امکانات طبیعی همچون کوه، جنگل، دریا و تالاب در فصول مختلف سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است. در کنار این ظرفیت‌ها مدیران شهری آستارا در تلاش هستند تا با اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و عام‌المنفعه این شهر مرزی را در مسیر توسعه قرار دهند.

توسعه همه جانبه شهر

"جواد معیتی، شهردار بندر آستارا" در تشریح اقدامات عمرانی شهرداری این شهر در دوره پنجم شورای اسلامی شهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری با اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در نقاط مختلف شهر به دنبال توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف بوده و توزیع عادلانه خدمات رویکرد اصلی این شهرداری طی چهار سال اخیر بوده است.

وی می‌افزاید: مجموعه مدیریت شهری با اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی در مسیر خدمتگذاری صادقانه، رفع دغدغه‌ها و مشکلات شهروندان این شهر تلاش می‌کند تا علاوه بر ارائه خدمات مطلوب، رضایت‌مندی مردم را هم جلب کند.

آسفالت ۱۴۱ هزار مترمربع از معابر شهری

شهردار آستارا می‌گوید: از شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ماه ۱۴۰۰، ۱۴۱ هزار مترمربع از معابر شهری آستارا با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آسفالت شده است.

وی می‌افزاید: در این طرح کوچه‌های شهرک مهدی، حریم رودخانه مرداب، کوچه پنجم نهانی، کوچه پنجم نجاتی (حکیم نظامی غربی)، کوچه‌های پنجم، ۹، ۱۵، ۱۹و ۱۱ شهید رستمیان، کوچه شهید نشاطی و میدان شهید رجایی و خیابان‌های منتهی به آن و کوچه کوزه‌گری و ۱۷ در زمین‌های شیلات، کوچه شهید دهنیا، سیدی مقدم در کوی رحمانی و خیابان شهید اکسیر (حریم رودخانه مرداب) خیابان شکوفه در شهرک عباس آباد و سایر مناطق شهری آسفالت شده است.

۳۴ هزار مترمربع پیاده‌روسازی معابر

شهردار آستارا می‌گوید: طی این مدت، ۳۴ هزار و ۶۰۰ مترمربع پیاده‌روسازی معابر شهری آستارا اجرا شده است.

وی اظهار می‌کند: در این طرح پیاده‌روسازی معابر سطح شهر در رو به روی اداره ثبت احوال، ضلع شرقی بلوار جمهوری اسلامی، حکیم نظامی شرقی، خیابان قدس، رو به روی بانک توسعه صادرات، ورودی پاساژ عمیدی، ضلع شمالی باغ ملی، خیابان امام خمینی (ره) رو به روی پاساژ نور، خیابان فارابی، پل فارابی، میدان و خیابان امام خمینی (ره)، خیابان حکیم نظامی، میدان امام حسین (ع)، خیابان خواجه نصیر در شهرک عباس آباد، شهید رستمیان، ابتدای خیابان اسکله و بلوار بسیج (حدفاصل خیابان آتش نشانی تا فلکه گاز)، تقاطع کوچه تخته فروشان، سفیر امید و خیابان شهید رجایی اجرا شده است.

معیتی می‌افزاید: عملیات اجرایی فاز دوم بهسازی و زیباسازی پیاده‌روهای خیابان شریعتی غربی و روبروی فروشگاه اتکا در خیابان امام خمینی (ره) اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی شده در بخش فضای سبز می‌گوید: از ابتدای دوره پنجم شورای شهر تاکنون، احداث پارک کودک در شهرک عباس آباد، پارک محله‌ای در کوچه پانزدهم خیابان شهید رستمیان به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع، ساماندهی فضای سبز، نصب المان و محوطه سازی در حاشیه شرقی تالاب استیل، پارک با نام شهدای مدافع حرم در زمینی به مساحت ۲.۵ هکتار و ساخت گلخانه و نمایشگاه دائمی گل و گیاه واقع در ورودی شهر و پارک امام رضا (ع) به مساحت حدود دو هزار مترمربع شامل کف سازی، تأمین روشنایی، تهیه و نصب تجهیزات بازی کودکان و مبلمان پارکی و ایجاد فضای سبز و بازسازی، بهسازی و کف سازی باغ ملی به مساحت حدود یک هزار و ۳۰۰ مترمربع و نصب آبشار مصنوعی در محوطه باغ توسط شهرداری اجرا شده است.

شهردار آستارا اضافه می‌کند: فاز نخست عملیات ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار فضای سبز رفیوژ وسط بلوار بسیج و بلوار شهید حسین نژادی به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

اجرای طرح‌های هدایت آب‌های سطحی

شهردار آستارا می‌گوید: در دوره پنجم شورای شهر، اقدامات بسیار خوبی در جهت هدایت آب‌های سطحی در این شهر انجام شده است.

وی اظهار می‌کند: شهرداری در این مدت، عملیات احداث شبکه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی شامل جدول گذاری و اجرای کانیو در انتهای کوچه تخته فروش، خیابان نبوت در غلام محله و تقاطع خیابان مطهری در مجموع به طول یک هزار و ۵۰ متر، در خیابان شهید عین الله زاده (کشاورز)، داخل محوطه گمرک، خیابان شهید حاجی عباسی به طرف بلوار جمهوری اسلامی به طول ۳۵۰ متر اجرا کرده است.

معیتی ادامه می‌دهد: طی این مدت احداث کانال بتنی در هفت دستگاه به طول ۱۲۰ متر، کانال بتنی با پوشش دال بتنی مسلح در خیابان شهید رجایی به طول ۸۰۰ متر، در کوچه هفتم رحمانی و انتهای شالیزار و غلام محله روبروی هتل نگین، کانال بتنی با پوشش فلزی در کوچه علی شیرزاد (کوی ستارزاده) به طول ۱۶۰ متر، کانال روباز در محوطه ترمینال مسافربری و بلوار جمهوری به طول ۳۵۰ متر و در خیابان اسکله از میدان زکات به طرف میدان شهید تقوی به طول ۲۱۰ متر و در کوچه هشت متری اول کشاورز به طول ۲۰۰ متر جهت جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: آغاز عملیات اجرایی احداث کانال برای تکمیل پروژه در بیرون محوطه گمرک در بلوار جمهوری اسلامی به طول ۱۵۰ متر، اتمام عملیات اجرایی کانال هدایت آب‌های سطحی در بلوار جانبازان روبروی مسکن معلولان به طول ۱۳۰ متر اجرا شده است.

وی می‌افزاید: جوی جدول جهت جمع آوری هدایت آب‌های سطحی در ضلع غربی خیابان فارابی به طول ۹۰۰ متر، کوی دانش به طول ۹۰۰ متر، حد فاصل خیابان حافظ تا خیابان قدس به طول ۴۰۰ متر، در خیابان ۲۴ متری فرهنگیان به طول ۷۰۰ متر، ضلع شمال خیابان ملت غربی به ۲۵۰ متر، در کوی دانش به طول ۹۰۰ متر، در هشت متری اول خیابان کشاورز و کانیو در کوچه بهشت کاکتوس‌ها احداث شده است.

شهردار آستارا عنوان می‌کند: در این مدت، نهر بتنی با پوشش فلزی در کوچه‌های تابنده، انتهای شالیزار به طرف نجاتی، انتهای کوچه حسینیه، ستارخان، هفتم و نهم شهید خدایی، اول حکیم نظامی غربی، هفتم فارابی، ستار زاده، پنج، هفت و ۱۹ شهید رستمیان، اول و سوم اکبرزاده، وحدت سه در شهرک عباس آباد در مجموع به طول یک هزار و ۹۵۰ متر انجام شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اجرای فاز دوم احداث کانال هدایت آب‌های سطحی غلام محله و بخشی از شهرک عباس آباد به طول ۱۶۰ متر، در انتهای خیابان شالیزار به طول ۳۰ متر و اصلاح کف کانال در خیابان خواجه نصیر الدین طوسی در فاز دوم شهرک عباس آباد و جنب دانشگاه سما به طول ۲۵۰ متر و دو کانیوو در زمین‌های شیلات، کوچه‌های ضلع جنوبی بلوار معاد، بن بست دوم خیابان فرهنگ، میناخانی، سلمان نژاد، نهانی، شمسی نژاد، شهرک نصیرنیا، کوچه دوم نجاتی و بن بست پنجم خلیل آباد و انشعابات کوچه پنجم نهانی و هفتم رستمیان و انتهای خیابان نبوت در غلام محله و انتهای کوچه ستارزاده در قنبرمحله و کوچه‌های خیابان شکوفه در شهرک عباس آباد در مجموع به طول هفت هزار و ۲۰۰ متر، بهسازی و اصلاح کانال راهروی اصلی بازار بزرگ ساحلی به طول ۲۳۰ متر انجام شده و احداث کانیوی بتنی پیش ساخته جهت هدایت آب‌های سطحی در شهرک ولیعصر (عج)، کوچه ۱۵ شهید رستمیان، خیابان شهید رجایی و کوچه اول بلوار معاد به اتمام رسیده، دیواره سازی در ضلع شمال غربی پل مرداب به طول ۳۵ متر انجام و کانال، فاضلاب و انهار سطح شهر پاکسازی و لایروبی شده است.

اجرای طرح‌های ترافیکی متناسب با بافت شهری

شهردار آستارا اظهار می‌کند: اجرای طرح‌های ترافیکی متناسب با بافت شهر مرزی آستارا برای تسهیل عبور و مرور شهروندان و گردشگران بسیار لازم و ضروری است.

وی می‌افزاید: طرح‌های ترافیکی بسیار خوبی توسط کارشناسان عمران شهرداری طراحی و در دست اقدام است که در آینده تردد شهروندان و مسافران ورودی به شهر گردش پذیر آستارا بسیار تسهیل می‌شود.

معیتی با بیان این که شهرداری آستارا در دوره پنجم شورای شهر، جهت کاهش ترافیک در سطح شهر اقدامات خوبی کرده است، می‌افزاید: عملیات پل مرداب در خیابان امام خمینی (ره) شامل تعریض پل، آسفالت کاری، پیاده‌رو سازی طرفین و معابر اطراف پل، نور پردازی و زیباسازی پل، یکی از اقدامات مهم عمرانی شهرداری بود که باعث کاهش ترافیک و روان شدن عبور و مرور خودروها در این خیابان پر تردد شده است.

وی با بیان این که در این مدت، انتهای کوچه پنجم رستمیان به طرف جاده کمربندی و همچنین حریم رودخانه، معابر حد فاصل کوچه‌ها شانزدهم فارابی تا رهنورد آزادسازی و بازگشایی شده است، ادامه می‌دهد: مسیر باند کندرو در شهرک عباس آباد به طول یکصد متر زیرسازی شد، ساختمان پایش تصویری در محوطه شهرداری بازسازی و تجهیز شده و اتاقک پلیس در تقاطع بازار ماهی فروشان احداث شده است.

وی عنوان می‌کند: اصلاح هندسی تقاطع بلوار امام حسین (ع) و خیابان ۲۵ متری شهرک عباس آباد شامل جوی جدول، ایجاد فضای سبز، زیرسازی و آسفالت، پیاده‌روسازی و تأمین روشنایی همچنین اصلاح طرح هندسی فلکه شهید رجایی، رفیوژ وسط در خیابان مرزداران جهت ساماندهی و کنترل ترافیک معابر اطراف پایانه مسافری گمرک به طول ۲۴۰ متر و اصلاح تقاطع‌های ورودی خیابان شیخ کریم، جنب کتابخانه شهید نشاطی، خیابان رستمیان، خیابان شکوفه در شهرک عباس آباد، کوچه شهید نوبخت، خیابان قدس به طول ۲۴۰ متر و تعریض ابتدای کوی رحمانی از دیگر اقدامات مهم شهرداری در این مدت بوده است.

شهردار آستارا خاطرنشان می‌کند: احداث میدان در تقاطع بلوار معاد و خیابان شهید رستمیان، احداث پل تقاطع کشاورز و شالیزار، بازگشایی حریم رودخانه در محل تلاقی با خیابان فارابی و پل عابر پیاده در کوی خلیل آباد تکمیل شده است.

وی می‌گوید: تهیه و نصب تعداد ۲۲۰ عدد تابلوهای راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر در سطح شهر شامل چراغ‌های چشمک‌زن، علائم اخباری و ترافیکی، ۱۷ عدد پایه چراغ در طول مسیر پیاده‌روی دیواره سنگی ساحل شریعتی نصب شده همچنین جایگاه‌های تبلیغاتی در سطح شهر توسط مهندسان مشاور ذی‌صلاح مطالعه و ساماندهی شده است.

معیتی با بیان این که در ضلع غربی پارکینگ بازار بزرگ ساحلی غرفه‌های جدید احداث شده و فلافل‌فروشان سیار در آن‌ها ساماندهی شده‌اند می‌افزاید: دو باب غرفه جهت استفاده شرکت‌های تعاونی مسافربری برون‌شهری و دو باب اتاقک جهت استفاده کارواش و انباری در ترمینال احداث شده است.

وی از انجام عملیات کف‌سازی در پارک ساحل سفیر امید به مساحت ۹۰۰ مترمربع و رنگ‌آمیزی و زیباسازی دیوار ضلع شرقی بلوار جمهوری اسلامی به مساحت ۳۰۰ مترمربع خبر می‌دهد و می‌گوید: احداث پله و رمپ دسترسی، بهسازی و سنگ کاری پله‌های دیوار سنگی ساحل مخیری و سنگ فرش و بهسازی مسیر جنب پارک شهید اکسیر و نرده و روشنایی در روی دیواره سنگی حاشیه رودخانه مرداب اجرا شده است.

شهردار آستارا با بیان این که اتاقک نگهبانی در محوطه اداره پلیس پیشگیری و امنیت احداث شده است، می‌گوید: سامانه شماره‌های فوریتی خدماتی ۱۳۷ و حمل و نقل ۱۳۳ جهت دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان در شهرداری راه‌اندازی شد.

معیتی یادآور می‌شود: تجهیز شناگاههای طرح سالم‌سازی سفیر امید، بهسازی و بازسازی و توسعه هشت چشمه سرویس بهداشتی در ضلع شمالی طرح دریا و احداث سپتیک و انبار فاضلاب برای این سرویس‌ها، تکمیل عملیات احداث سن روباز در طرح سالم سازی سفیر امید با ظرفیت ۴۰۰ نفر و بازسازی و بهسازی آلاچیق‌های طرح سالم سازی سفیر امید، بهسازی و رنگ آمیزی مزار شهدای شهرستان، احداث شش باب مغازه در بلوار معاد (ضلع شمالی آرامستان) در مجموع به مساحت ۱۳۰ مترمربع، آغاز عملیات احداث یک غرفه گل فروشی در ورودی آرامستان، زیبا سازی و رنگ آمیزی دیوارهای سطح شهر، احداث سرویس بهداشتی در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین (ع)، بازسازی و زیبا سازی نرده‌های طرفین پل فارابی ادامه دیواره سازی ساحل شریعتی و بلوار بسیج (حدفاصل خیابان آتش نشانی تا فلکه گاز) از دیگر اقدامات شهرداری آستارا در طی این مدت بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ماه ۱۴۰۰ در مجموع، نهر و کانال به طول هفت هزار و ۵۵۰ متر، زیرسازی و عملیات خاکی ۲۳۵ هزار متر مکعب، دو کانیو به طول هفت هزار و ۲۰۰ متر، جدول کانیو و تک جدول به طول شش هزار و یکصد متر و تک کانیو به طول ۹۰۰ متر اجرا شده است.

نظر شما