شناسهٔ خبر: 47616110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

اقدام عجیب بنیاد مستضعفان در جماران/ تشییع پیکر شهید گمنام همزمان با اجرای رای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز

بنیاد مستضعفان همزمان با زمان اجرای رای ماده ۱۰۰ شهرداری تهران مبنی بر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اردوگاه امام خمینی، اقدام به برگزاری مراسم تشییع شهید گمنام کرده است! در این گزارش جزئیات این ماجرای عجیب را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ موقعیت مکانی محله جماران سبب شده افراد زیادی تمایل داشته باشند برج‌هایی با منافع مالی گسترده ساخته و از آن بهره‌مند شوند. به جز محدوده اطراف سکونت امام خمینی «ره» که محدودیت ارتفاعی دارد مابقی محدوده‌های اطراف مجاز به ساخت و ساز در ارتفاع هستند. این برای دومین بار است که ساخت و ساز در این منطقه و یا تبعات آن جنجالی و حاشیه‌ساز می‌شود. بار اول زمانی که ملک چهار هزار متری رئیس جمهور در آن تخریب شد و اکنون برگزاری مراسم تشییع شهدای گمنام همزمان با اجرای رای ماده ۱۰۰ شهرداری تهران.

جزئیات تشییع شهدای گمنام همزمان با اجرای رای ماده ۱۰۰ شهرداری

املاک محدوده محله جماران اغلب تحت مالکیت نهادهای دولتی، حکومتی و یا افراد شاخص سیاسی است و ساکنان عادی آن تاکنون اقدامی برای ساخت و ساز بیشتر از محدوده مجاز طرح تفصیلی انجام نداده و فقط چشمانشان در مقابل اقدامات ریز و درشت مابقی ساکنان گرد شده است!

بعد از هیاهوی منتفی شدن لغو محدودیت ارتفاعی این منطقه، اواخر اردیبهشت‌ماه بود که محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره یک اقدام به ساخت و ساز از سوی بنیاد مستفعفان تذکر داد.

او گفت که اردوگاهی در محدوده جماران به نام اردوگاه امام خمینی (ره) وجود دارد که متأسفانه بنیاد مستضعفان در حریم شهر و در منطقه حفاظت شده شهر تهران برخلاف منویات مقام معظم رهبری با رویکرد درآمدزایی و شاید هم با نیت خیر اقدامات مغایر با طرح تفصیلی انجام داده است. بنیاد مستضعفان نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز و دست اندازی در میراث طبیعی و حریم شهر تهران در حریم محله قدیمی جماران اقدام کرده و مجموعه قابل توجهی از بارگذاری‌ها به مساحت ۱۰ هزار متر مربع از قبیل تالار پذیرایی، ایجاد کاربری‌های تجاری و مسکونی و اداری، رستوران و مهد کودک آن هم در دل کوه شکل داده که تمامی این مستحدثات فاقد سند، فاقد حقوق مکتسبه و بدون مجوز و بدون نظارت مهندس ذی صلاح هستند که در حریم شهر تهران شکل گرفته است.

به گفته این عضو شورا با پیگیری اهالی محله جماران پرونده‌ای برای رسیدگی به این موارد انجام شده و به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شد و همکاران نیز هم در شعبه بدوی و هم در شعبه تجدیدنظر رأی به قلع و جمع‌آوری تمامی مستحدثات دادند، اما متأسفانه شهرداری تهران در اجرای رأی تعلل می‌کند؛ لذا به شهرداری تهران تذکر می‌دهم دستورات اکید برای جمع آوری آن را داشته باشد.

حالا بعد از دو هفته از ایراد این تذکر، اهالی محله جماران به رویداد۲۴ خبر داده‌اند که بنیاد مستضعفان در اقدامی عجیب خبر از برگزاری مراسم تشییع شهید گمنامی در همان ملک داده است. این مراسم که قرار است روز یکشنبه برگزار شود شبهات زیادی دارد؛ اول آنکه مطابق با بررسی‌ها ساکنان مناطق زیادی در تهران همچون منطقه ۱۵ یا ۱۴ که از برکات حضور شهدا مانند سایر مناطق غنی نیستند درخواست به خاک‌سپاری شهید گمنام در منطقه خود داده‌اند، اما به دلیل کم شدن تعداد پیکرهای متبرک شهدا، هنوز به درخواست آن‌ها پاسخ داده نشده است، اما ناگاه بنیاد مستضعفان تدارک تشییع شهید گمنام می‌بیند آن هم در ملکی که عمومی و محل رفت و آمد زائران نیز نیست و درهایش به روی مردم بسته است! در نتیجه به نظر می‌رسد با توجه به حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ شائبه تشیع شهید گمنام برای فرار از اجرای این حکم در اذهان متبادر می‌شود!

پوستر مراسم تشییع شهید گمنام

مطابق با بررسی‌های انجام شده، تشییع این شهید در فضای باز ملک انجام خواهد شد، اما همزمانی آن با اجرای رای ماده ۱۰۰، آن هم رایی که اجرایش به تعویق افتاده و با پیگیری شورا در حال اجرا است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا تخلفات ساخت و سازی به مرحله‌ای رسیده که از پیکرهای متبرک شهدا برای تثبیت آن مایه گذاشته می‌شود تا افکار عمومی را به این سمت هدایت کنند که ورود عوامل و ماشین‌آلات تخریب برای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای ماده ۱۰۰ به معنای تخریب بقعه متبرک و عزیز شهدا است؟ آنطور که شهرداری منطقه یک به خبرنگار رویداد۲۴ گفته درباره این مراسم هیچ اطلاعی به شهرداری منطقه داده نشده و این منطقه بعد از اطلاع اقدام به تدوین نامه‌ای کرده که در آن درباره همزمانی تشییع شهید گمنام و تخریب سازه‌ها به بنیاد مستضعفان هشدار داده شده و آن را مولد شبهاتی در اینباره که تشییع شهید برای جلوگیری از تخریب سازه‌های غیرمجاز است، می‌داند.

با توجه به ارزش بالا و جایگاه شهدا در میان مردم ایران و در عین حال حساسیت ساکنان محله جماران در بروز ساخت و سازهای غیرمجاز و شائبه استفاده از حضور شهدا برای تطهیر آن، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک باید اصل شفافیت درباره این مراسم را مدنظر قرار داده و به افکار عمومی به ویژه ساکنان جماران توضیحات مبسوطی ارائه کند که اساسا علت تشییع ناگهانی شهید گمنام در ملکی خصوصی آن هم همزمان با اجرای رای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز چیست؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما