شناسهٔ خبر: 47601553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

انعکاس روزانه اخبار کاندیدا‌های تأیید شده سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری.

بسته خبری «شمارش معکوس انتخاب ۱۴۰۰» / ۱۴ روز مانده به انتخاب سیزدهم + حواشی

پارسینه

اگر تمایل دارید از آخرین خبر‌های مربوط به هفت کاندیدای تأیید صلاحیت شده شورای نگهبان، برای تصدی کرسی ریاست جمهوری دوره سیزدهم با خبر شوید، پس بسته خبری پارسینه را از دست ندهید. در این گزارش سعی شده تمامی رویداد‌های مربوط به کاندیدا‌های مورد نظر شما به شکل روزانه انعکاس داده شود.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| عاقبت خرداد سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از مهمترین ماه‌های سیاسی کشور در آخرین سال سده فرا رسید و مردم ایران پس از حرف و حدیث‌های مختلف و متفاوت، توانستند از میان انبوهی از اسامی و عناوین علاقمند به تصدی کُرسی ریاست جمهوری ایران در دوره سیزدهم، کاندیدا‌های اصلح‌تر را که به تأیید شورای نگهبان رسیده شناخته و در صورت شرکت در انتخابات به یکی از این رجل سیاسی رأی دهند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۱۴۰۰ سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است که روز جمعه، ۲۸ خرداد ماه سال جاری همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شورا‌های اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و رئیس‌جمهور منتخب با آراء مردم برگزیده خواهد شد.

این انتخابات در برهه‌ای بسیار حساس و کم نظیر در تاریخ ایران رخ خواهد داد. از جمله مسائل و چالش‌های مهم پیرامون این انتخابات و منتخب سیزدهم ریاست جمهوری شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و سایر قدرت‌های غربی علیه نظام و مردم ایران، گسترش فساد، از هم گسیختگی آرایش سیاسی احزاب، وضعیت نامطلوب صنعت، کشاورزی و بنگاه‌های اقتصادی و معیشت مردم، شرایط نامطلوب زیست محیطی و خشکسالی، شرایط نامساعد برخی رشته‌های ورزشی در سطح ملی، گسترش فقر و تغییر گسترده شکاف در طبقات اجتماع، عدم تحقق کامل برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت دوازدهم، مذاکرات حیاتی ایران و کشور‌های غربی برای احیای برجام، تأمین و باز سازی شرایط امنیت، سلامت و رفاه اجتماعی ملت ایران است که وظایف بسیار پیچیده و سنگینی بر روی دوش نفر نخست اجرایی کشور خواهد گذاشت.

اگر تمایل دارید با دیدگاه ها، سخنان، رفتار، آداب و شعار‌های کاندیدا‌های چراغ سبز گرفته از شورای نگهبان بیشتر از قبل آشنا شده و با نگاهی شفاف‌تر و انتخابی منطقی به پای صندوق اخذ رأی بروید، پس بسته خبری پارسینه را تا روز برگزاری انتخابات از دست ندهید.


با پارسینه در جریان باشید؛
 
زاکانی : بارها تهدید به مرگ شدم
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۲۲:۰۲

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه درختان تنومند فساد بر کشور سایه انداخته است، گفت: برای مقابله با کله گنده های فساد بارها تهدید به مرگ شدم جلوی زن و بچه هایم را گرفتند و تهدید کردند. ما از همه چیزمان برای مبارزه با فساد گذشته ایم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در برنامه بدون تعارف در شبکه دو سیما درباره اینکه چقدر از بار سنگین ریاست جمهوری آگاه است، گفت: همه چیز نسبی است و مطلق نیست اما با عنایت به اینکه قریب به دو دهه در عرصه سیاست به معنای واقعی حضور داشته و در مجلس و سایر اجزا و عناصر سیاست بودم از نزدیک با کارکردهای دولت آشنا هستم و می دانم کار سنگین و سختی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای همه مشکلات کشور برنامه دارید، گفت: هیچ کس نمی تواند بگوید که برای حل همه مشکلات برنامه دارد اما می توانم این وعده را بدهم که جامع ترین برنامه را دارم.

وی درباره اینکه چقدر آمادگی دارد گفت: صد و چند ده درصد آمادگی دارم، کسی که می گوید نگذاشته اند خودشان کاهل، بی اراده و بی مسئولیت هستند.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که اعتقاد مردم بر این است که افراد قبلی هم برنامه داشتند اما مشکلات را حل نکردند، گفت: آنها احساس می کردند با آرزو و وعده هایشان می توانند کشور را اداره کنند و برنامه درستی نداشتند و تنها شعار می دادند. علاوه بر اینکه مردم باید به کارنامه افراد رجوع کنند. هر فردی 42 سال کارنامه دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چقدر از زندگی و سختی مردم اطلاع دارد افزود: خیلی زیاد، چون پنجشنبه هر هفته منزل یک محروم می روم و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده ام که خیلی سخت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر شما جای مردم بودید به شعارها و وعده ها اعتماد می کردید، تصریح کرد: خیر، به این دلیل که برخی آنقدر وعده دادند و درست عمل نکردند انقدر آسیب وارد شده که دیگر کسی باور نمی کند.

وی درباره اینکه آیا مردم باید به شعارها و وعده های شما اعتماد کنند، گفت: مردم به عملکرد 42 سال قبلم نگاه کنند. بنده برای تک تک روزهای 42 سال قبل تا امروز به مردم پاسخ می دهم.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها می دانید، گفت: 15 تا 20 درصد و 80 درصد مشکلات کشور به دلیل بی عرضگی و بی فکری است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره معرفی چند عضو اصلی تیم اقتصادی اش گفت: من چند صد نفر را معرفی می کنم که آنها ستون فقرات کار ما هستند. به عبارت دقیق تر چند ده نفر تیم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را معرفی می کنم تا دیگران بدانند ظرفیت نیروی انسانی در کشور وجود دارد که قدر آن را نمی دانند.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورد به قانون تمکین می کند، گفت: ما تسلیم هستیم، مملکت با قانون اداره می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که منظور شما از این صحبت که در صورت پیروزی راحت نمی گذارمتان، چیست؟ گفت: منظورم درختان تنومند فسادی در کشور است که سایه انداخته و حقوق طبیعی عمده مردم را می بلعند. آنها را راحت نمی گذارم. افرادی هستند که در دو دهه گذشته با آنها درگیر بودم و بخاطر آنها حدود 70 بار دادسرا رفتم که اخیرا مراجعه کردم 15 پرونده مختومه شد. فسادهای چند ده هزار میلیاردی دیدم و ورود کردم.

زاکانی افزود: این فسادها را دنبال کردم و بارها تهدید به مرگ شدم، خانه ام را آتش زدند، جلوی زن و بچه هایم را گرفتند و تهدید کردند. ما از همه چیزمان گذشتیم. برخی ایام که از خانه بیرون می آمدم آخرین نگاه ها را به زنم و بچه هایم می کردم و احساس می کردم که آخرین بار است که آنها را می بینم.

زاکانی درباره اینکه آیا یکی از دخترانش اقامت سوئیس دارد گفت: خیر، چنین چیزی درست نیست. من سه دختر و چهار نوه دارم که آنها محض رضای خدا از یک زن هستند. یکی از دخترانم بعد از ازدواج و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل در رشته ای که در ایران وجود نداشت به کشور سوئیس رفت و یک سال و نیم درس خواند و بعد به ایران برگشت. بنده به همه و دخترانم گفته ام که اگر بخواهند در سایر کشورها اقامت داشته باشند نام آنها را از شناسنامه ام پاک خواهم کرد.

زاکانی در پایان خطاب به مردم گفت: من یک بسیجی انقلابی ام، می خواهم خود را فدای ملت کنم و تکیه بر عقلانیت، دانش و توجه به شایستگی و شایستگان و محرومان و دقت در امور مردم را با همه وجودم اعتقاد دارم. امیدوارم این مرام یاد گرفته در مکتب شهدای عزیز و این فرهنگ واقعی ماندگار شود تا بتوانیم ایران را سلامت کنیم.

رضایی: دستگاه‌های مربوطه حقوق تضییع‌شده را جبران کنند
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۲۰:۳۵

محسن رضایی در حساب توییتری خود در واکنش به سخنان امروز مقام معظم رهبری نوشت: سخنان مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب درمورد جفا به برخی کاندیداهای احراز صلاحیت نشده و ضرورت حفظ آبروی مومن، تأکیدی بر استواری جمهوری اسلامی بر پایۀ ارزش‌های انسانی و اسلامی بود. انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با پیروی از دستور معظم له، حقوق تضییع‌شده را جبران کنند.

ساعت پخش نخستین مناظره‌ اعلام‌ شد
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۲۰:۲۴

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره با موضوع «اقتصاد» حضور خواهند داشت.

مهرداد عظیمی، رئیس مرکز تولید و فنی سیما نیز اعلام کرد: تمام برنامه مناظره از بدو ورود نامزدها تا اتمام مناظره با ۳۳ دوربین با کیفیت HD تصویربرداری می‌شود. طراحی آرایه استودیو مناظره حاصل یک سال کار گروه‌های تخصصی است.

دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

علی تاجرنیا سخنگوی ستاد انتخاباتی مهرعلیزاده شد
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۹:۵۲

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علی تاجرنیا را به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

 محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری طی حکمی علی تاجرنیا را به عنوان جانشین و سخنگوی ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

تاجر نیا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است و نمایندگی مردم مشهد در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی را در سوابق خود دارد.

حضور همتی در حرم امام راحل
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۹:۳۹
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در جمع خبرنگاران  گفت: یکی از دلایلی که هم اکنون به نرخ ارز فشار وارد می شود ثبت سفارش های بی رویه واردات است که بدون برنامه و بدون راهبرد انجام می‌شود که به آن سامان خواهم داد.

 آقای عبدالناصر همتی افزود: دو مساله مهم در ارتباط با واردات داریم یکی واردات بیش از حد و دیگری قاچاق کالا است قاچاق کالا سم بزرگی برای تولید ملی ما است وقتی قاچاق انجام می‌شود به علت اینکه بدون تعرفه و بدون ضوابط کالاها وارد کشور می‌شود عملاً تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.

وی اضافه کرد: در سال‌هایی ما ۹۶ میلیارد دلار واردات داشتیم اکنون واردات به زیر ۴۰ میلیارد دلار رسیده است ما باید بین واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای تولید لازم است و کالاهای مصرفی که تولید داخلی را نابود می‌کند تفکیک قائل شویم بسیار خوشحالم که اخیراً شنیدم بسیاری از تولیدکنندگان می گویند شرایط ما بسیار بهتر شده است ما باید مراقبت کنیم این شرایط به سر جای اول خود بر نگردد.

آقای همتی گفت: مسئله کنترل و تنظیم واردات به شرطی که واردات منجر به افزایش تولید ملی و کاهش قاچاق شود جز تاکیدات جدی ما خواهد بود امیدوارم با جلوگیری از واردات و قاچاق کالا، تولید ملی ما رشد بیشتری یابد زیرا رشد اقتصادی ما در گرو تولید ملی است.

وی ادامه داد: در مناسبات تولید ملی، واردات به عنوان متغیر منفی وارد محاسبات می‌شود پس هر چه صادرات افزایش یابد و تولید موفق شود حتماً با رشد اقتصادی بالا مواجه می‌شویم اشتغال ما و توزیع عادلانه درآمد مادر گرو تولید ثروت در داخل کشور است و تولید نقش اصلی را در تولید ثروت ایفا می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بازار سرمایه گفت: بازار بورس را حتما سامان خواهم داد زیرا بازار بورس نمای حقیقی اقتصاد است اول باید بخش حقیقی اقتصاد را راه بیاندازیم توسعه دهیم و اگر بخش حقیقی اقتصاد توسعه یابد بازدهی بسیاری از شرکت‌های بورسی از رشد حقیقی به دست می آید.

وی افزود: نکته دوم در بازار سرمایه، جلوگیری از قیمت گذاری های دستوری است اکنون بورس ما از قیمت گذاری های دستوری رنج می برد دوستان بورسی مطمئن باشند اگر کسی بتواند بورس را رونق دهد و به سمت شفاف شدن ببرد دولت من خواهد بود و در دولت خود حتما این کار را خواهم کرد زیرا من به تولید و رشد اقتصاد اعتقاد دارم و حتماً بر مبنای رشد تولید کشور و احیای مجدد بورس اقدام خواهم کرد.
آقای همتی گفت: بورس مشکل ندارد بلکه دخالت‌های سیاسی و ندانم کاری در اجرای برخی تصمیمات در بورس این وضع را به وجود آورده است از این رو سهامداران مطمئن باشند که از روز اول شروع به کار در دولت مسئله بورس و ایجاد رونق در آن را جزو دستور کار اصلی خود قرار خواهم داد.

وی همچتین گفت: در سالگرد ارتحال حضرت امام وظیفه خود دانستم از نزدیک با ایشان تجدید عهد کنم تا اگر مردم عزیز نظرشان بر این باشد که من مسئولیت اجرایی داشته باشم بگویم من پیرو راه امام هستم و الگوی حرکتی ایشان را به عنوان مبنای کار خود قرار می دهم.
همتی ادامه داد: حضرت امام نسبت به مردم به ویژه توده های مستضعف جامعه عنایت ویژه‌ای داشتند حضرت امام بر جمهوریت به عنوان مبنای ویژه جمهوری اسلامی همیشه تاکید می‌کردند و منظور پیام ایشان که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه پیش این است که در چارچوب موازین اسلامی که نظام جمهوری اسلامی باید اداره شود جمهوریت یک اصل مهم نظام ما است امام فرمود بدون مردم ما هیچ هستیم.
وی گفت: ما آمدیم خدمت امام عزیز عرض کنیم ما در خدمت مردم هستیم و به آمدن مردم به صحنه افتخار خواهیم کرد و من فکر می‌کنم قهر مردم با صندوق رای بر خلاف نظر امام هست اگر مردم نباشند ما و مسئولان اجرایی هیچ هستیم نظام جمهوری اسلامی بدون مردم معنا ندارد.

همتی افزود: مسئله معیشت و عدالت بسیار مهم است اکنون بخش قابل توجهی از مردم از ناحیه معیشت دچار خدشه شدند و گرفتار هستند و بخش کوچکی از مردم متاسفانه از نظر درآمدی و امکانات بسیار با طبقات پایین جامعه فاصله دارند انشاالله بتوانیم دولتی تشکیل دهیم که محور آن اقتصاد باشد و برنامه‌ریزی ما این باشد که ثروت تولید کنیم تا میان مردم و اقشار پایین جامعه توزیع شود.

همتی گفت: قشر متوسط و پایین جامعه به علت تحریم های ظالمانه در رنج هستند که بخشی از آن هم به علت اقدامات ساده‌انگارانه و عوامانه ما دچار آسیب شدند سیاست در اقتصاد ما بسیار دخالت کرده است و همه چیز را سیاسی می بینیم در حالی که اقتصاد باید محور عملکرد دولت باشد اگر ما پیرو راه امام هستیم باید به مردم رسیدگی کنیم و این وظیفه اصلی دولت من در آینده خواهد بود.
جلیلی: رئیس‌جمهور می‌تواند موتور اقتصادی کشور را به حرکت دربیاورد
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۸:۴۰

سعید جلیلی عصر امروز (جمعه) در برنامه تلویزیونی گفتگو با نخبگان که از شبکه چهار پخش شد، اظهار کرد: جمع‌بندی ما در این چند سال این بود که اگر می‌خواهیم برنامه‌ای برای کشور داشته باشیم، این برنامه باید حداکثری باشد. ما معتقدیم که برنامه‌های ما باید قابل تحقق باشد. ما ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور را بررسی کردیم که گویای این است که کشور ما برای جهش بزرگ مستعد است و به همین دلیل شعار خود را جهاد بزرگ برای جهش ایران معرفی کردیم و این فقط یک شعار نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی تصریح کرد: کشور ما امروز فرصت‌های ارزشمندی دارد و برخی از کشور‌ها فقط با یکی از این فرصت‌ها کشورشان را اداره می‌کنند. کشور ما در عرصه‌های مختلف مانند نفت، گاز، کشاورزی، شیلات، صنعت، معدن و گردشگری فرصت‌های بسیار خوبی دارد که هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند پیشران قطار کشور ما باشد و فرصت بسیار خوبی است.

جلیلی ادامه داد: همچنین ما ظرفیت نیروی انسانی را داریم که مسئله‌ای بسیار مهم است و مجموعه‌ای از این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث جهش اساسی کشور، در ۴ سال آینده شود.

وی گفت: ثبات، لازمه پیشرفت اقتصادی است و رئیس‌جمهور باید این وظیفه را برای خود قائل باشد و باید بداند که در شرایط ثبات اقتصادی می‌تواند موتور اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد. یکی از مهمترین نکاتی که از سوی فعالان اقتصادی به ما بیان شد این بود که ثبات اقتصادی را باید فراهم کنیم و از سوی دیگر نباید به آن لطمه بزنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از اصناف در گفتگو‌های خود به ما می‌گویند که چرا تصمیمات و بخشنامه‌های مختلفی ارائه می‌شود که با هم هماهنگی ندارند و این ناهماهنگی باعث مشکلاتی در عرصه اقتصادی می‌شود و فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند.

جلیلی اظهار کرد: برای ثبات اقتصادی ما نباید معطل مسائل متزلزل باشیم. در این سال‌ها به جای اینکه ثبات ایجاد کنیم، شاهد بودیم که کشور معطل چیز‌هایی بود که دست خودمان نبود و گفته می‌شد که ببینیم توافق‌ها و گفتگوهایی، چون برجام به کجا می‌رسد. یکی از ایرادات برجام این بود که ثبات را به اقتصاد ما نمی‌آورد و مدام در این قرارداد آورده می‌شد که تحریم‌ها به صورت مقطعی و مثلاً ۱۲۰ روزه لغو شود و ما باید مدام منتظر می‌ماندیم که ببینیم بعد از ۱۲۰ روز چه اتفاقی می‌افتد.

جلیلی درباره برنامه دولت آینده در حوزه خصوصی‌سازی، گفت: ما جلسات مختلف و کارگروه‌هایی را برای بررسی فرایند خصوصی‌سازی طی سال‌های گذشته برگزار کردیم. یکی از اشکالات در خصوصی‌سازی این بود که دولت‌ها فقط می‌خواستند که درآمدی از خصوصی‌سازی به دست بیاورند که این نگاه غلطی است. همچنین در مسیر خصوصی‌سازی به تفاوت شرکت‌ها توجه نشد و همگی به یک شکل واگذار می‌شدند در حالی که شرکتی مثل هپکو شرکت راهبردی است و باید این تفاوت‌ها در واگذاری‌ها لحاظ و معیار‌هایی در واگذاری‌ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: نباید شرکت‌ها به افرادی که اهلیت ندارند، واگذار شود، مشخص است که اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آید. ارتقای کارایی باید یک شرط اساسی در خصوصی‌سازی باشد. نباید در زمینه خصوصی سازی ناپخته عمل کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره صنعت فضایی، گفت: ما در این زمینه متخصصان و زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم و موفقیت‌های را به دست آوردیم و می‌توانیم این فرآیند را ادامه دهیم. ما کشوری نیستیم که فقط باید نان مردم را تأمین کنیم، بلکه ما می‌توانیم در عرصه‌های مختلف مثل دانش فضایی مرز‌های دانش را جابجا کنیم.

وی متذکر شد: متأسفانه در ۸ سال گذشته در این زمینه کوتاهی‌هایی شده است. شورای عالی فضای می‌تواند در این عرصه نقش بسیار خوبی داشته باشد، اما در این هشت سال آنطور که باید و شاید به این شورا توجه نشد و رئیس‌جمهور حتماً باید به این مباحث توجه کند.

جلیلی ادامه داد: ما نباید کار نمایشی کنیم و باید کار واقعی کنیم و اگر ماهواره‌ای را به فضا پرتاب می‌کنیم، باید به هدف تجاری آن هم توجه شود. باید نقش شورای عالی فضایی هم دنبال شود و نقش دولت هم در اینجا بسیار مهم است و می‌توان با برخی از کشور‌های دوست در این زمینه همکاری‌هایی کرد.

وی ادامه داد: راهکار ما این است که باید در دولت برای توسعه فناوری بومی فضایی با تکیه بر ماهواره‌ها و ماهواره بر‌ها برنامه مشخصی داشته باشیم و از راهبرد‌های متفرقه جلوگیری شود. برنامه ما حمایت از ماهواره‌بر‌ها با هدف کاهش تعداد پرتاب‌های آزمایشی تا رسیدن به یک درصد قابل اطمینان است.

جلیلی درباره برنامه‌های خود در حمایت از ازدواج جوانان، گفت: اعطای وام ازدواج به جوانان کافی نیست و باید برنامه‌های دیگری هم برای آنان داشت. متأسفانه در ۸ سال گذشته میزان ازدواج کاهش یافته است و مثلاً از ۸۰۰ هزار ازدواج در سال به ۵۰۰ هزار ازدواج کاهش یافته است و کاهش ازدواج به دلیل گرانی، بیکاری و مشکل مسکن بوده است.

وی گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد ناشی از این است که قانون خانواده آن طور که باید و شاید شکل نگرفته است. باید بستر‌هایی فراهم شود که خانواده‌ها بتوانند سفر کنند و ما طرحی برای سفر مردم داریم و باید اقامتگاه‌های دولتی در اختیار مردم در برخی از ایام سال قرار گیرد. این اقدامات باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

جلیلی گفت: گاهی اوقات برای حل مشکلات کشور پاسخ و راهکار وجود دارد، اما کافی نیست و اراده هم باید وجود داشته باشد. ممکن است عده‌ای منافعشان اقتضا نکند که رئیس‌جمهور راهکار خود را برای حل مشکلات عملیاتی کند و رئیس‌جمهور باید اراده داشته باشد و نباید اجازه دهد کسی مانع این کار و رفع مشکلات شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خصوصی‌سازی یک کار واقعی است و باید باعث ارزآوری شود و نباید نمایشی باشد. صرفاً نباید با کار‌های نمایشی گزارش داد که ما در سال چقدر خصوصی‌سازی را عملیاتی کردیم و باید این کار واقعی باشد.

وی اظهار کرد: در ماشین دولت، موانعی وجود دارد که نه تنها باعث می‌شود جلو نرود بلکه باعث عقبگرد دولت هم می‌شود و باید این موانع برطرف شود. طبق آمار ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دست ۱۱ نفر است که باید دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی به این موضوع ورود کنند. دولت باید قبل از قوه قضائیه در این زمینه خودش پیشگام باشد.

جلیلی ادامه داد: باید تعارف را برداشت و نمی‌توان گفت که با فساد فقط در جناح مقابل و یا در قوه دیگر مقابله می‌شود. در حالی که دولت باید قبل از هر جای دیگری مدعی مبارزه با فساد باشد و باید با فساد حتی در جناح هم مقابله شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهور نباید اجازه دهد که بخش‌های دولتی به صورت متفرقه عمل کنند و باید باهم هماهنگ و هم‌افزا باشند. ناهماهنگی بین موضع‌گیری‌های وزیر اقتصاد و وزیر نفت باعث شد مشکلاتی در بازار بورس به وجود آید.

وی بیان کرد: جهش اقتصادی صرفاً با یکسری از تکنیک‌های فنی حل نمی‌شود و باید اراده، جدیت و برنامه‌ریزی لازم هم در این باره انجام شود. جمهوریت فقط در عرصه سیاسی نیست و در عرصه اقتصادی هم باید باشد و همانطور که در عرصه انتخابات مردم مشارکت می‌کنند، باید در عرصه اقتصادی هم از مشارکت مردم استفاده شود و جمهوریت اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر روستا می‌تواند یک سلول برای جهش کشور باشد. مهم این است که در برنامه‌های اقتصادی، منافع عموم در نظر گرفته شود نه اینکه منافع افرادی خاص در نظر گرفته شود.

وی افزود: طبق قانون اساسی، مسکن حق مردم است و وظیفه دولت آن است که کمک کند تا کسانی که خانه ندارند، برایشان مسکن تأمین شود. وظیفه دولت است که برای اشتغال، ارزآوری، مقابله با تحریم و ساماندهی بورس برنامه داشته باشد.

جلیلی تاکید کرد: دولت باید برای مقابله با بیکاری برنامه داشته باشد و ما در بحث اشتغال باید برای هر وزارتخانه و بخشی وظایفی را تعریف کنیم. اگر دشمنان برای مثال نفت ما را تحریم می‌کنند، ما نباید معطل این موضوع شویم و باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مأمور ارزآوری برای کشور شوند.

وی درباره خنثی‌سازی تحریم‌ها، بیان کرد: ما برای تبادل‌های مالی و بانکی حتی در شرایط تحریم هم برنامه داریم. از جمله اینکه باید راهکارهایی، چون توسعه بانکداری فراساحل، کار با بانک‌های مورد تحریم آمریکا، استفاده از رمز ارز‌ها و استفاده از ظرفیت صادراتی در دوران تحریم‌ها هم دنبال شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین برای بی اثر کردن تحریم‌ها ما باید برنامه‌هایی داشته باشیم و باید در جنگ اقتصادی از اهرم‌های استفاده کنیم تا ما بر طرف مقابل فشار بیاوریم.

وی تاکید کرد: امروز پاشنه آشیل غربی‌ها این است که قدرت خود را در یکسری از فناوری‌های پیشرفته می‌دانند و ما ظرفیت خوبی برای جهش در فناوری داریم چرا که هم مواد و هم نیروی انسانی آن را داریم. با این رویکرد تهاجمی می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وی با اشاره به رویکرد تهاجمی به تحریم با اتکا به دستاورد‌های فناوری کشور، گفت: تهاتر و تسویه منابع ارزی صادراتی و وارداتی به صورت هوشمند و تغییر مبادی واردات به ویژه در محصولات کشاورزی از جمله راهکار‌هایی است که در رویکرد تهاجمی به تحریم‌ها باید دنبال شود. دست ما باید در مذاکرات پر شود تا دشمنان را به عقب برانیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم که با یک باور صحیح و اراده محکم و برنامه جامع می‌توان به یک جهش بزرگ دست پیدا کرد و امیدوارم ۴ سال آینده باعث شکوفایی، تعالی و پیشرفت کشور شود.

رضایی: انتخابات ۱۴۰۰ برای آینده ایران سرنوشت‌ساز است
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۸:۳۹

«محسن رضایی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در برنامه «رئیس جمهور و جوانان» شبکه سوم سیما حاضر شد و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

انتخابات ۱۴۰۰ برای آینده ایران سرنوشت‌ساز است. من از ۱۷ سالگی سرباز وطن هستم و تاکنون مفتخرم در این سنگر ادامه فعالیت می‌دهم.
 
برای احیای بورس در درجه صندوق جبران زیان مال‌باختگان را تشکیل خواهم داد. منابع آن نیز محاسبه شده است. از طرف دیگر تولید و سرمایه‌‎گذاری و بالابردن ارزش سهام خواهد بود. شرکت‌های بزرگی مه تجربه و قدرت تولید دارند به جای اینکه سهام قدیم را در بازار نگه دارند سهام جدید منتشر و با پول خود سرمایه‌گذاری کنند و توسعه بدهند.
 
وضعیت بانک در ایران نیاز به تحول اساسی دارد. نظام بانکداری ایران سنتی و قدیمی است؛ و اگر همین امروز هم مجمع تشخیص اف‌ای تی اف را تصویب می‌کرد هیچ بانک خارجی با بانک ایرانی کار نمی‌کرد.

بانک‌ها نمی‌توانند در وام‌های خرد کار کنند. معمولا در وام‌های بالا کار می‌کنند.
 
تمام سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون را بیمه خواهیم کرد.
 
برای گسترش حوزه گردشگری اولین کاری که در دولت خود می‌کنیم طرح دراز مدت است.
 
مشهد مقدس را به عنوان شهر یکپارچه فرهنگی طراحی خواهیم کرد. معماری مشهد مقدس ایرانی اسلامی خواهد بود که پایه‌های آن در دولت ما بنا خواهد شد. معماری جمهوری اسلامی خواهیم داشت؛ و برای آغاز این نوع معماری مشهد مقدس خواهد بود.
 
از مشکلات دولت این بود که به مدت مدیدی سرمایه‌گذاری را در حوزه مسکن تعطیل کرد. برنامه جدی تحت عنوان نهضت مسکن‌سازی خواهیم داشت. مسکن از طرفی سرمایه‌گذاری و تولید است و از طرفی رفاه را فراهم می‌کند. ما مسکن را از پیشران‌های اقتصاد می‌دانیم.
 
ساخت و ساز مسکن را رشد می‌دهیم از سویی قیمت زمین و مسکن را تثبیت خواهیم کرد.

برای کاهش فاصله طبقاتی اولین کاری که می‌کنیم خدمات مجانی که به دست ثروتمندان می‌رسد را به دست فقرا خواهیم رساند. در حال حاضر تقریبا ۴ دهک بالا ۷۰ درصد یارانه را می‌بلعند و ۳۰ میلیون جمعیت کشور. مسئله دوم تبعیض است که ریشه نابرابری و بی‌عدالتی شمرده می‌شود.
 
در دولت ما از همه اقوام و استان‌ها وزیر و معاون رئیس جمهور وجود دارد.
 
برنامه خوبی برای مرزنشینان کشور دارم. این موضوع در توسعه ایران حیاتی و کلیدی است.
 
دولت ما در کشاورزی مؤسسات واسطه‌ای معین و شناخته شده با تابلو را تقویت می‌کند. مسئله دوم خرید‌های تضمینی است. ما قیمت‌های تضمینی را برابر قیمت‌های بین‌المللی می‌کنیم. مسئله دیگر بیمه محصولات کشاورزی است.
 
صنعت کشاورزی در صنایع گنجانده شده و این غفلت است. صنایع فناوری و تبدیلی به این دلیل رشد نکرده است. ما صنایع تبدیلی را تقویت می‌کنیم. تحولات اساسی در کشور ایجاد می‌کنیم که نه تنها غذای ایرانیان تامین باشد بلکه از طریق فروش محصولات کشاورزی درآمد قابل توجهی نیز به دست خواهیم آورد.
 
از برنامه‌های ما این است که نشاط و شادابی را به کشور و جوانان هدیه می‌کنیم. بسیاری از جوانان ما مهارت زندگی ندارند. ما اگر جامعه بانشاط می‌خواهیم باید به جوانان بها بدهیم و یکی از آن ایجاد اشتغال است. بسیاری از جوانان ما از بیکاری خجالت می‌کشند. طی سال ۹۹ و ۹۸ میزان خودکشی جوانان در برخی نقاط کشور بالا رفته و این خطر جدی است. یا امار طلاق در سال گذشته بالا رفته است.

دولت ما به عنوان ضرورت مهم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای مسئله نشاط برنامه‌ریزی خواهد کرد.
توئیت محسن رضایی درباره تذکر رهبر انقلاب به شورای نگهبان
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۷:۱۷

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: حرکت هماهنگ و هدفمند برخی از محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی، برای تحریف نظر رهبری درباره رفع تحریم‌ها و نیز توهین، دروغ پراکنی و تشویش اذهان عمومی، به وضوح تمام بغض و کینه دشمن، بویژه دشمنی اسرائیل و آمریکا و خط نفوذ با اسلام و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. همه باید بهوش باشیم.

بسته خبری «شمارش معکوس انتخاب ۱۴۰۰» / ۱۴ روز مانده به انتخاب سیزدهم + حواشی
 
 
مناظره فردا ۱۵ خرداد لغو می‌شود؟ /همه منتظر نظر شورای نگهبان
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۶:۳۰

روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد که برخی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها درباره ساعت برگزاری مناظره‌ها دقیق نیست.

ساعت و موضوع مناظره اول از مدت‌ها قبل مشخص شده، اما امشب به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

به این ترتیب، برخی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص ساعت برگزاری مناظره‌ها دقیق نیست.

طبق مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا برگزار می‌شود. دومین و سومین مناظره‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد خواهد بود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران تقدیم ملت بزرگ ایران می‌شود.

اولین مناظره کاندیدا‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری فردا ۱۵ خرداد
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۵:۱۰

با تغییر روز پخش مناظره‌های انتخاباتی، اولین مناظره در یک روز تعطیل یعنی شنبه ـ ۱۵ خرداد ماه ـ برگزار خواهد شد.

 در حالی که یک روز از آغاز پخش مناظره‌ها در تلویزیون باقی مانده است اما تاکنون ساعت پخش این برنامه به صورت رسمی اعلام نشده است. پیش بینی شده است که زمان دقیق این برنامه تا عصر امروز جمعه ـ ۱۴ خرداد ماه ـ اعلام شود.

در روزی که تلویزیون پخش مناظره‌های انتخاباتی را بر عهده دارد، سایر برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در صداوسیما تعطیل است و علاوه بر شبکه یک، شبکه های ایران و رادیو انتخابات هم مناظره‌ها را زنده پخش می‌کنند.

اولین مناظره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا قرار بود ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، که به دلیل همزمانی روز برگزاری، با مسابقه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، این برنامه دو روز زودتر (۱۵ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

اجرای مناظره‌های حداقل سه‌ساعته را مرتضی حیدری عهده‌دار است؛ ضمن اینکه تاکنون از دکور این برنامه، رونمایی نشده است.

روز گذشته رییس صداوسیما با حضور در استودیوی ۱۱، از محل برگزاری مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد و پای اجرای ضبط آزمایشی مناظره نشست و مراحل مختلف آن را زیر نظر گرفت؛ با این همه در جریان اطلاع‌رسانی این خبر هم عکسی از دکورهای مناظره منتشر نشد.

پس از برگزاری مناظره اول، مناظره‌های بعدی در فواصل سه روزه ۱۸ و ۲۲ خرداد ماه برگزار می شوند.

قاضی زاده هاشمی: ضرورت اصلاح نظام توزیع در کشور
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۴:۴۹

آقای دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در حاشیه ضبط برنامه‌های انتخاباتی اش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص برنامه‌های آینده اش برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی و گران نشدن آن‌ها افزود: ما باید همه تلاشمان، حمایت از مصرف کننده باشد یعنی هزینه خانوار را کاهش داده و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ارزی که به عنوان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان معروف شده به غلط داده شد به طور مثال این ارز در گوشت قرمز حذف شد، اما در نهایت قیمت آن پایین‌تر آمد بنابراین ما باید در نهایت ارزی را که به جیب رانت خواران می‌رسد حذف کنیم و به سمت مصرف کننده نهایی و مردم سوق دهیم.

آقای قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: در کنار اصلاح نظام توزیع باید بسته‌های حمایتی ویژه تأمین نیاز‌های مواد غذایی مردم طراحی و آماده کرد و از سویی دیگر یارانه‌ها نیز نباید ثابت باشد بلکه متناسب با عمق خسارت به مردم یا نیازمندی‌های آن‌ها تغییر کند.

وی تأکید کرد: باید دخالت دولت را در نظام تولید و توزیع کاهش داد و اگر در کنار همه این مسائل مشکلی به وجود آمد با بسته ویژه تأمین نیاز‌های مواد غذایی مردم آن را جبران کرد.

مهرعلیزاده: تاکید امام بر ضرورت پرهیز نظامیان از مداخله در انتخابات ریشه در یک تجربه جهانی داشت
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۴:۴۸

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تاکید بنیانگذار جمهوری‌اسلامی بر ضرورت پرهیز مطلق نظامیان از مداخله در انتخابات و سیاست، ریشه در یک تجربه جهانی داشت.

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«‏تاکید بنیانگذار جمهوری‌اسلامی بر ضرورت پرهیز مطلق نظامیان از مداخله در انتخابات و سیاست، ریشه در یک تجربه جهانی داشت. اگر نظامیان از تمرکز بر وظایف ذاتی خود منحرف شوند، امنیت کشور آسیب می‌بیند و قطار ‎توسعه از ریل خارج می‌شود.»

رضایی: احیای بافت‌های فرسوده و توسعه مترو در کلانشهر‌ها سیاست ماست
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۳:۴۳

آقای محسن رضایی میرقائد با اشاره به مشکلات متعدد کلانشهر‌ها از جمله موضوع ترافیک و آلودگی هوا و همچنین بافت‌های فرسوده گفت: دولت به مدیران شهری و شهرداران کمک خواهد کرد که خطوط مترو را توسعه دهند، زیرا یکی از مشکلات اصلی همه کلانشهر‌ها این است که خطوط مترو در آن‌ها توسعه نیافته است و این امر ترافیک را دامن می‌زند.


وی افزود: چند تولید کننده خودروی برقی نظیر شرکت مپنا در کشور وجود دارند که باید از آن‌ها حمایت کرد تا خودرو‌های برقی خود را توسعه دهند، زیرا خودرو‌های برقی در اروپا هم به سرعت در حال توسعه هستند و از این طریق سوخت فسیلی فراوانی صرفه جویی خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ همچنین احیای بافت‌های فرسوده را از جمله اقدامات و برنامه‌های خود در خصوص کلانشهر‌ها دانست و افزود: احیای این بافت‌ها هم به سلامت جامعه و هم به خدمت رسانی به قشر محروم کمک خواهد کرد.

ورود رئیسی به ساختمان مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۳:۴۳

آقای سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور سخنرانی در جمع نخبگان حوزه‌های مختلف علمی و کارآفرینی وارد ساختمان مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) شد.

 وی در این دیدار در خصوص برنامه‌های انتخاباتی خود با نخبگان کشور صحبت خواهد کرد.
همتی در کلاب هاوس: با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۱:۵۸

همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کلاب هاوس گفت: من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ مخالفتم را به رئیس جمهور هم گفتم؛ بدترین اقدام اقتصادی در بدترین موقع ممکن بود.


مردم اگر پشت من باشند، تعهد میدهم آن کاری که از من می‌خواهند را انجام می‌دهم؛ اگر نگذارند کارم را بکنم و با تعامل کار پیش نرود، آن را با مردم در میان می‌گذارم.


بحث واکسیناسیون عمومی، اولین برنامه من در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود، هم با واردات واکسن، هم تولید واکسن داخلی.
سی و چهار ماه حضور در جبهه‌های جنگ را داشتم.


الان صداوسیما باید خودش را تغییر دهد، وگرنه بازی را می‌بازد، کما اینکه بیننده اش کاهش پیدا کرده است.
پنج نامزد دیگر انتخابات، کاری نداشتند که اجرایی محسوب می‌شود.


نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه اش به جیب مردم برود.
کمک‌های زیادی به کشور‌های منطقه کردیم مثل عراق و سوریه، بنابراین باید در جهت منافع اقتصادی ایران، از آن‌ها استفاده کنیم.
نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه اش به جیب مردم برود


جناب اقای ظریف از دوستان خوب من و دیپلماتی قوی و وطن پرست است. ظریف حتی اگر نخواهد با دولت من همکاری کند از رهنمون‌ها و مشاوره‌های او استفاده خواهم کرد.

پخش برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها در ۱۴ خرداد
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۱۱:۲۸

 در هفتمین روز تبلیغات نامزد‌ها ۶ برنامه تلویزیونی و ۲ برنامه رادیویی روانه آنتن می‌شود.

شبکه جام جم ساعت ۱ بامداد برنامه «ایران ما» را روانه آنتن کرد که اختصاص به مهرعلیزاده داشت.

رادیو فرهنگ نیز ساعت ۷ صبح تکرار برنامه «انتخاب فرهنگ» که اختصاص به رئیسی داشت روانه آنتن کرد.

شبکه ۴ سیما ساعت ۱۷ برنامه «بانخبگان» را با حضور جلیلی پخش می‌کند. شبکه رادیویی ایران برنامه «شمارش معکوس» را با حضور جلیلی روی آنتن می‌برد.

در شبکه سه سیما ساعت ۱۸ برنامه «رئیس جمهور» (باجوانان) که به رضایی اختصاص دارد پخش می‌شود. ساعت ۲۰:۰۰ مستند رئیسی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

گفت و گوی شبکه خبر با قاضی زاده‌هاشمی از ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود و بخش‌های خبری ۲۰:۳۰ و ۲۲:۳۰ شبکه دو نیز امشب میزبان زاکانی است.

گفت و گوی ویژه خبری مثل هر شب به طور همزمان از رادیو ایران پخش می‌شود.

رئیسی: امام خمینی(ره) ظلم و فساد را برنمی‌تابیدند
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۰۹:۳۸

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آستانه‌ سی‌ و دومین‌ سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با حضور در حرم مطهر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و قرائت فاتحه، نسبت به مقام شامخ امام خمینی (ره) ادای احترام و با آرمان‌های آن حضرت تجدیدبیعت کرد.
وی در بدو ورود به حرم حضرت امام(ره) ‌ مورد استقبال حجت‌الاسلام سید حسن‌ خمینی تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) و محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام قرار گرفت.


رئیسی در حاشیه مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران گفت: خط امام(ره)، خط دلدادگی به خدا و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنان است.


نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: هرکسی در هر جای عالم به امام راحل(ره) مراجعه می‌کرد و از رنج خود سخن می‌گفت، امام(ره) رنجیده‌خاطر می‌شد چرا که رنج مردم، رنج امام(ره) و خوشی مردم، خوشی او بود.
وی با بیان اینکه امام(ره) حقیقتاً مردم را باور داشت، گفت: امروز خیلی‌ها از مردم دم می‌زنند اما نگاه آنها به مردم تشریفاتی است اما تفاوت مکتب امام(ره) با دیگرمکاتب این است که ایشان مردم‌باور بود.


رئیسی افزود: شهدای بزرگوار ما در وصیت‌نامه‌های‌شان که به عنوان سند پیش روی ماست نوشتند که ما رفتیم شما امام(ره) و خط امام(ره) را تنها نگذارید و ولی فقیه را یاری دهید و به فکر حل مشکلات مردم باشید و این امروز وظیفه همه ماست.


وی راز اثرگذاری کلام امام را ارتباط ایشان با خدا دانست و گفت: هرکس امور خود را با خدا اصلاح کند، امورش با مردم اصلاح می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، از ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و استبدادگریزی به عنوان دیگرشاخصه خط امام(ره) یاد کرد و گفت: امام(ره) ظلم و فساد را برنمی‌تابیدند.
وی افزود: اگر کسی به امام(ره) می‌گفت که در گوشه‌ای از کشور فسادی هست ایشان سریعاً می‌فرمودند بروید پیگیری و برخورد کنید.
رئیسی ادامه داد: محوری‌ترین شاخصه خط امام(ره)، برافراشتن پرچم تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی در کشور بود.


وی گفت: امام(ره) می‌خواست عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی و عدالت فرهنگی در کشور ما اجرا شود و ما به عنوان سربازان نظام و خادمان مردم، باید تلاش کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب مورد نظر امام(ره) که اجرای عدالت در جامعه اسلامی بود.


خبرنگاری از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید امام(ره) خود را خادم ملت می‌دانست؛ وظیفه دولت آینده در عمل به فرامین امام(ره) برای توجه به مسائل مردم چیست؟ رئیسی پاسخ داد: هر کس می‌خواهد بگوید به امام(ره) نزدیک‌ترم باید بیش از همه به حرف امام توجه کند.»


وی افزود: «هر کس مسئولیتش در کشور برتر و بالاتر است باید خود را به خط امام(ره) بیش از دیگران مقید بداند و کسی خط امامی‌تر است که در عمل و سلوک با آن حضرت نزدیک‌تر باشد.


رئیسی تصریح کرد: همه خدمتگزاران نظام در کسوت رئیس دولت، وزیر، وکیل و مسئول قضائی، باید خود را موظف بدانند که هم خودش و هم در جامعه و اطرافیانش در انجام وظایف به امام(ره) و خط امام(ره) و سلوک امام(ره) نزدیک‌تر شود.

مهرعلیزاده: من عمل گرا هستم
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۰۸:۵۰

آقای محسن مهرعلیزاده در حاشیه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در جمع خبرنگاران با بیان اینکه من آدمی هستم که هم ذهنم مهندسی است و هم مهندسی خوانده ام افزود: هم دکتری مدیریت مالی دارم و هم دانش آموخته دکتری مهندسی اقتصاد هستم.


وی مشکل امروز مردم را مشکل اقتصاد خواند و گفت: فقط مسئله مدرک نیست بلکه من از ۲۵ سالگی در صنعت کار را شروع کار کردم و از کف کارخانه با پیچ و مهره و آچار و کارگر و کارفرما؛ روابط کار، تولید و مشکلات​ آن را خوب می‌دانم.


مهرعلیزاده افزود: در ۲۹ سالگی به عنوان معاون وزیر صنایع سنگین مشغول بکار شدم و مسئولیت برنامه ریزی و تولید صنعت سنگین کشور و صنایع ماشین سازی، تجهیزات سازی، ریخته گری و خودروسازی‌ها با بنده بود.
وی با تاکید براینکه اشراف و اطلاعات کامل را در این زمینه‌ها پیدا کردم گفت: مسلط به زبان انگلیسی هستم و به زبان آلمانی نیز میتوان صحبت کنم.


این نامزد ریاست جمهوری افزود: با اشاره به اینکه قرارداد‌های بسیار زیادی را با دنیا مذاکره کرده و انجام داده ام افزود: وقوف کامل بر امر مذاکرات و قرارداد دارم.


آقای مهرعلیزاده با بیان اینکه مذاکرات قرارداد بازسازی نیروگاه بوشهر را من با روس‌ها انجام دادم که قرارداد برای اجرا آغاز شد، گفت: افزون بر آن در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، موسسه اندوخته شاهد، شرکت سرمایه گذاری شاهد، احداث منطقه آزاد کیش، چگونگی آوردن سرمایه‌های مردم، چگونگی بکارگیری ابزار‌های مورد نیاز برای توسعه ازجمله پول، منابع انسانی، مدیریت و طراحی و برنامه ریزی این موارد را به طور ملموس بلد هستم.


وی افزود: در استانداری استان خراسان بزرگ قبل از تقسیم به سه استان با مسائل کلان اقتصادی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کاملاً آشنایی دارم و این موارد را مدیریت کرده ام.


آقای مهرعلیزاده گفت: همچنین به عنوان معاون رئیس جمهور؛ کار در دولت را تجربه کرده ام و فردی هستم که از همان ابتدا و در طول ۴۲ سال در موارد مختلف کار کرده ام که شاید هیچ رئیس جمهوری تا کنون نبوده باشد که این همه در زمینه‌های مختلف هم کار کرده باشد و هم اشراف اطلاعاتی و تحصیلاتی داشته باشد.
وی افزود: امروز کشور بیش از همه به مسائل اقتصادی نیاز دارد که این مسائل سامان پیدا کند و طراحی خوبی در زمینه اقتصاد، تولید و معیشت مردم صورت گیرد.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در مقایسه با سایر کاندیدا‌ها فکر می‌کنم به جز یکی از افراد که اقتصاد خوانده؛ اغلب هیچ اشرافی بر این امر ندارند.
آقای مهرعلیزاده افزود: خواندن اقتصاد به تنهایی کافی نیست چرا که بسیاری افراد؛ اقتصاد خوانده اند، اما در عمل و در اجرا با اقتصاد زندگی کردن و با اقتصاد، تولید و صنعت کار کردن و فهمیدن و درک این شرایط؛ بسیار مهم است.
وی ادامه داد: این موارد به من کمک می‌کند که تمام تجربیات علمی و تجربی خود را به میدان آورم و بتوانم در این وضعیت که اولویت با اقتصاد است؛ کاری برای بازگشایی این گره‌ها انجام دهم.


آقای مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از انتخاب احتمالی به عنوان رئیس جمهور ایران؛ حداقل ماهی یک بار به کف خیابان و بازار و میان مردم خواهد آمد؟ گفت: حتماً جواب این سؤال را پخش کنید.
وی اضافه کرد: بنده حداقل هر یک ماه یک بار بر خلاف ریاست جمهوری‌های سابق که چند ماه یک بار بود؛ به مردم سر خواهم زد، اما برای آن شرط گذاشته ام.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرط آن این است که نه فقط خودم بلکه از رؤسای قوای دیگر را نیز خواهم خواست که این کار را انجام دهند.


آقای مهرعلیزاده گفت: این کار باید بدون خدم و حشم، اتوبوس و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر همراه باید باشد و بدون این که از دو سه ماه پیش وقت استاندار، فرماندار و مقامات یک استان را بگیرم و صد‌ها میلیارد تومان برای سفر به یک استان و نشان دادن خود و گرفتن فقط یک مصاحبه هزینه کنم و یا کارخانه‌ای را بازگشایی کنم.


وی با بیان این که بنده هیچ وقت از این اقدامات انجام نخواهم داد، افزود: با ۲، ۳ یا ۵ نفر از همراهانی که به این امور اشراف دارند مستقیم به داخل شهر رفته و یا به بازار یا محل تولید، محل زندگی مردم و محل زندگی فقیرنشینان می‌رویم تا از نزدیک مشکلات آن‌ها را مشاهده کنیم.
آقای مهرعلیزاده گفت: این قول را من به مردم می‌دهم، زیرا که این گونه بزرگ شده ام و در کار نیز ازجمله در استانداری خراسان و اصفهان همین اقدامات را انجام داده ام.


وی افزود: در زمان تصدی استانداری خراسان شب‌ها هر هفته یا هر دو هفته یک بار فقط با مسئول روابط عمومی خود و با اتوبوس به مناطق مختلف فقیرنشین می‌رفتیم و در یک سوپر مارکت یا مغازه می‌نشستیم و به مسائل مردم رسیدگی می‌شد و دستورات لازم نیز به صورت تلفنی صادر می‌شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که این کار را انجام خواهم داد، ادامه داد: اگر فردی که خود را رئیس جمهور کشور می‌داند، این قدر مردمی نبوده و در اختیار مردم نباشد مطمئناً از مردم فاصله خواهد گرفت و نتیجه آن؛ همین نتایج فعلی می‌شود.


آقای مهرعلیزاده در خصوص برنامه خود درباره واردات کالا‌های مصرفی و این که آیا معتقد به در‌های باز برای ورود کالا‌های مختلف به داخل کشور و رقابت با تولیدات داخل است یا این که معتقد به در‌های بسته و رشد تولید داخل بدون رقابت است؟ گفت: حد وسط این دو مورد را باید عمل کنیم، زیرا بنده اقتصاد خوانده ام و این علم را بلدم.


وی ادامه داد: این که ما در‌ها را ببندیم و در داخل به هر قیمت و با هر کیفیت پایین، کالا‌ها و اجناس به دست مردم داده شود به صلاح مردم نخواهد بود چرا که این موضوع تولید را نیز هم از نظر کیفی، دستیابی به فناوری جدید و از نظر قابل رقابت بودن در سطح جهانی نابود می‌کند.
آقای مهرعلیزاده افزود: از سوی دیگر باز کردن در‌ها برای رقابت؛ وضع موجود می‌شود.


وی گفت: باز کردن در‌ها به طور کامل؛ باعث پیدا شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، دروازه‌های قاچاق، باز شدن بنادر غیررسمی خواهد شد و جنس به حدی وارد کشور می‌شود که اکنون بسیاری از تولیداتی که در داخل داریم مشابه آن از خارج وارد و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و حتی به صورت قاچاق است.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلاً سنگ قبر، تسبیح، مهر، صلوات شمار نیز از چین وارد می‌شود.
آقای مهرعلیزاده با بیان این که بین این دو دیدگاه چیزی به نام مکانیزم تعرفه‌های گمرکی وجود دارد گفت: می‌شود در تولیدات مختلف از یک سو تولید را حمایت کرده و تسهیلات خوب به آن بدهیم و راه فناوری را برای تولید باز کنیم و با دادن تسهیلات و پول؛ کیفیت تولید را بالا ببریم.


وی افزود: همزمان برای جلوگیری از افت نکردن کیفیت تولید، باید با یک تعرفه گمرکی مشخص؛ اجازه واردات را بدهیم که تولید داخل خود را در مقام رقابت با خارج پیش ببرد و تولیدِ با کیفیت و با صرفه تولید کند.
آقای مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که واکنش شما بعد از پیروزی در انتخابات و در صورت انتقاد به دولت شما چه خواهد بود؟ گفت: هر انتقادی را به جان می‌خرم و آن انتقاد هر چه تندتر؛ لذیذتر.


وی افزود: تندی انتقاد نشان می‌دهد که فرد از چیزی ناراحت است و عمق مشکل آن را می‌رساند، وگرنه انتقاد‌های نرم با توجه به سمت رئیس جمهور بودن؛ جز خیانت به بنده نخواهد بود.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که در‌های انتقاد به بنده باز است، اضافه کرد: با شدیدترین لحن‌ها و تیزترین زبان‌ها و قلم ها؛ انتقاد را به جان می‌خرم و خواهش خواهم کرد که این کار را انجام دهند.


آقای مهرعلیزاده در خصوص برخی خبر‌ها مبنی بر کناره گیری وی به نفع یکی دیگر از کاندیدا‌ها گفت: در این رقابت این موارد پیش می‌آید و افرادی به علت ضعف خود دوست دارند افراد دیگر را کنار بزنند و خود را مطرح کنند.
وی ادامه داد: من با قدرت کامل ایستاده ام و خود را رئیس جمهور آینده کشور می‌دانم به این دلیل که می‌فهمم مردم می‌دانند که به چه کسی رأی دهند که مسائل آنان را خوب بداند.


آقای مهرعلیزاده افزود: به نظر من مردم به فردی که فقط تحصیلات یک رشته را داشته باشد رأی نخواهند داد و نباید بدهند، زیرا ۴۲ سال است این موارد را دیده اند.
وی گفت: مردم به کسی که در این زمینه‌ها هیچ ورودی ندارد نباید رأی دهند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم نتیجه این رأی دادن‌ها را دیده اند و به کسی که تا شب گذشته تصور می‌کرد نباید در انتخابات ثبت نام کند و یک شبه به وی الهام شده یا احساس وظیفه کرده و به عرصه انتخابات وارد شده، اما بدون برنامه؛ بدیهی است که این افراد نباید به صحنه می‌آمدند.


آقای مهرعلیزاده با بیان این که ۴۲ سال است که با خواندن رشته مهندسی، مدیریت مالی، مدیریت اقتصاد مهندسی و در عمل؛ تجربه اجرا دارم گفت: آمده ام در خدمت مردم باشم و با قوت نیز خواهم بود و امیدوارم بعد از انتخابات بتوانیم تمام و کمال در موقعیت ریاست جمهوری در خدمت مردم باشیم.

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه درختان تنومند فساد بر کشور سایه انداخته است، گفت: برای مقابله با کله گنده های فساد بارها تهدید به مرگ شدم جلوی زن و بچه هایم را گرفتند و تهدید کردند. ما از همه چیزمان برای مبارزه با فساد گذشته ایم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در برنامه بدون تعارف در شبکه دو سیما درباره اینکه چقدر از بار سنگین ریاست جمهوری آگاه است، گفت: همه چیز نسبی است و مطلق نیست اما با عنایت به اینکه قریب به دو دهه در عرصه سیاست به معنای واقعی حضور داشته و در مجلس و سایر اجزا و عناصر سیاست بودم از نزدیک با کارکردهای دولت آشنا هستم و می دانم کار سنگین و سختی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای همه مشکلات کشور برنامه دارید، گفت: هیچ کس نمی تواند بگوید که برای حل همه مشکلات برنامه دارد اما می توانم این وعده را بدهم که جامع ترین برنامه را دارم.

وی درباره اینکه چقدر آمادگی دارد گفت: صد و چند ده درصد آمادگی دارم، کسی که می گوید نگذاشته اند خودشان کاهل، بی اراده و بی مسئولیت هستند.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که اعتقاد مردم بر این است که افراد قبلی هم برنامه داشتند اما مشکلات را حل نکردند، گفت: آنها احساس می کردند با آرزو و وعده هایشان می توانند کشور را اداره کنند و برنامه درستی نداشتند و تنها شعار می دادند. علاوه بر اینکه مردم باید به کارنامه افراد رجوع کنند. هر فردی 42 سال کارنامه دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چقدر از زندگی و سختی مردم اطلاع دارد افزود: خیلی زیاد، چون پنجشنبه هر هفته منزل یک محروم می روم و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده ام که خیلی سخت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر شما جای مردم بودید به شعارها و وعده ها اعتماد می کردید، تصریح کرد: خیر، به این دلیل که برخی آنقدر وعده دادند و درست عمل نکردند انقدر آسیب وارد شده که دیگر کسی باور نمی کند.

وی درباره اینکه آیا مردم باید به شعارها و وعده های شما اعتماد کنند، گفت: مردم به عملکرد 42 سال قبلم نگاه کنند. بنده برای تک تک روزهای 42 سال قبل تا امروز به مردم پاسخ می دهم.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها می دانید، گفت: 15 تا 20 درصد و 80 درصد مشکلات کشور به دلیل بی عرضگی و بی فکری است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره معرفی چند عضو اصلی تیم اقتصادی اش گفت: من چند صد نفر را معرفی می کنم که آنها ستون فقرات کار ما هستند. به عبارت دقیق تر چند ده نفر تیم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را معرفی می کنم تا دیگران بدانند ظرفیت نیروی انسانی در کشور وجود دارد که قدر آن را نمی دانند.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورد به قانون تمکین می کند، گفت: ما تسلیم هستیم، مملکت با قانون اداره می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که منظور شما از این صحبت که در صورت پیروزی راحت نمی گذارمتان، چیست؟ گفت: منظورم درختان تنومند فسادی در کشور است که سایه انداخته و حقوق طبیعی عمده مردم را می بلعند. آنها را راحت نمی گذارم. افرادی هستند که در دو دهه گذشته با آنها درگیر بودم و بخاطر آنها حدود 70 بار دادسرا رفتم که اخیرا مراجعه کردم 15 پرونده مختومه شد. فسادهای چند ده هزار میلیاردی دیدم و ورود کردم.

زاکانی افزود: این فسادها را دنبال کردم و بارها تهدید به مرگ شدم، خانه ام را آتش زدند، جلوی زن و بچه هایم را گرفتند و تهدید کردند. ما از همه چیزمان گذشتیم. برخی ایام که از خانه بیرون می آمدم آخرین نگاه ها را به زنم و بچه هایم می کردم و احساس می کردم که آخرین بار است که آنها را می بینم.

زاکانی درباره اینکه آیا یکی از دخترانش اقامت سوئیس دارد گفت: خیر، چنین چیزی درست نیست. من سه دختر و چهار نوه دارم که آنها محض رضای خدا از یک زن هستند. یکی از دخترانم بعد از ازدواج و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل در رشته ای که در ایران وجود نداشت به کشور سوئیس رفت و یک سال و نیم درس خواند و بعد به ایران برگشت. بنده به همه و دخترانم گفته ام که اگر بخواهند در سایر کشورها اقامت داشته باشند نام آنها را از شناسنامه ام پاک خواهم کرد.

زاکانی در پایان خطاب به مردم گفت: من یک بسیجی انقلابی ام، می خواهم خود را فدای ملت کنم و تکیه بر عقلانیت، دانش و توجه به شایستگی و شایستگان و محرومان و دقت در امور مردم را با همه وجودم اعتقاد دارم. امیدوارم این مرام یاد گرفته در مکتب شهدای عزیز و این فرهنگ واقعی ماندگار شود تا بتوانیم ایران را سلامت کنیم.

محسن رضایی در حساب توییتری خود در واکنش به سخنان امروز مقام معظم رهبری نوشت: سخنان مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب درمورد جفا به برخی کاندیداهای احراز صلاحیت نشده و ضرورت حفظ آبروی مومن، تأکیدی بر استواری جمهوری اسلامی بر پایۀ ارزش‌های انسانی و اسلامی بود. انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با پیروی از دستور معظم له، حقوق تضییع‌شده را جبران کنند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره با موضوع «اقتصاد» حضور خواهند داشت.

مهرداد عظیمی، رئیس مرکز تولید و فنی سیما نیز اعلام کرد: تمام برنامه مناظره از بدو ورود نامزدها تا اتمام مناظره با ۳۳ دوربین با کیفیت HD تصویربرداری می‌شود. طراحی آرایه استودیو مناظره حاصل یک سال کار گروه‌های تخصصی است.

دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علی تاجرنیا را به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

 محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری طی حکمی علی تاجرنیا را به عنوان جانشین و سخنگوی ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

تاجر نیا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است و نمایندگی مردم مشهد در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی را در سوابق خود دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در جمع خبرنگاران  گفت: یکی از دلایلی که هم اکنون به نرخ ارز فشار وارد می شود ثبت سفارش های بی رویه واردات است که بدون برنامه و بدون راهبرد انجام می‌شود که به آن سامان خواهم داد.

 آقای عبدالناصر همتی افزود: دو مساله مهم در ارتباط با واردات داریم یکی واردات بیش از حد و دیگری قاچاق کالا است قاچاق کالا سم بزرگی برای تولید ملی ما است وقتی قاچاق انجام می‌شود به علت اینکه بدون تعرفه و بدون ضوابط کالاها وارد کشور می‌شود عملاً تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.

وی اضافه کرد: در سال‌هایی ما ۹۶ میلیارد دلار واردات داشتیم اکنون واردات به زیر ۴۰ میلیارد دلار رسیده است ما باید بین واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای تولید لازم است و کالاهای مصرفی که تولید داخلی را نابود می‌کند تفکیک قائل شویم بسیار خوشحالم که اخیراً شنیدم بسیاری از تولیدکنندگان می گویند شرایط ما بسیار بهتر شده است ما باید مراقبت کنیم این شرایط به سر جای اول خود بر نگردد.

آقای همتی گفت: مسئله کنترل و تنظیم واردات به شرطی که واردات منجر به افزایش تولید ملی و کاهش قاچاق شود جز تاکیدات جدی ما خواهد بود امیدوارم با جلوگیری از واردات و قاچاق کالا، تولید ملی ما رشد بیشتری یابد زیرا رشد اقتصادی ما در گرو تولید ملی است.

وی ادامه داد: در مناسبات تولید ملی، واردات به عنوان متغیر منفی وارد محاسبات می‌شود پس هر چه صادرات افزایش یابد و تولید موفق شود حتماً با رشد اقتصادی بالا مواجه می‌شویم اشتغال ما و توزیع عادلانه درآمد مادر گرو تولید ثروت در داخل کشور است و تولید نقش اصلی را در تولید ثروت ایفا می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بازار سرمایه گفت: بازار بورس را حتما سامان خواهم داد زیرا بازار بورس نمای حقیقی اقتصاد است اول باید بخش حقیقی اقتصاد را راه بیاندازیم توسعه دهیم و اگر بخش حقیقی اقتصاد توسعه یابد بازدهی بسیاری از شرکت‌های بورسی از رشد حقیقی به دست می آید.

وی افزود: نکته دوم در بازار سرمایه، جلوگیری از قیمت گذاری های دستوری است اکنون بورس ما از قیمت گذاری های دستوری رنج می برد دوستان بورسی مطمئن باشند اگر کسی بتواند بورس را رونق دهد و به سمت شفاف شدن ببرد دولت من خواهد بود و در دولت خود حتما این کار را خواهم کرد زیرا من به تولید و رشد اقتصاد اعتقاد دارم و حتماً بر مبنای رشد تولید کشور و احیای مجدد بورس اقدام خواهم کرد.
آقای همتی گفت: بورس مشکل ندارد بلکه دخالت‌های سیاسی و ندانم کاری در اجرای برخی تصمیمات در بورس این وضع را به وجود آورده است از این رو سهامداران مطمئن باشند که از روز اول شروع به کار در دولت مسئله بورس و ایجاد رونق در آن را جزو دستور کار اصلی خود قرار خواهم داد.

وی همچتین گفت: در سالگرد ارتحال حضرت امام وظیفه خود دانستم از نزدیک با ایشان تجدید عهد کنم تا اگر مردم عزیز نظرشان بر این باشد که من مسئولیت اجرایی داشته باشم بگویم من پیرو راه امام هستم و الگوی حرکتی ایشان را به عنوان مبنای کار خود قرار می دهم.
همتی ادامه داد: حضرت امام نسبت به مردم به ویژه توده های مستضعف جامعه عنایت ویژه‌ای داشتند حضرت امام بر جمهوریت به عنوان مبنای ویژه جمهوری اسلامی همیشه تاکید می‌کردند و منظور پیام ایشان که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه پیش این است که در چارچوب موازین اسلامی که نظام جمهوری اسلامی باید اداره شود جمهوریت یک اصل مهم نظام ما است امام فرمود بدون مردم ما هیچ هستیم.
وی گفت: ما آمدیم خدمت امام عزیز عرض کنیم ما در خدمت مردم هستیم و به آمدن مردم به صحنه افتخار خواهیم کرد و من فکر می‌کنم قهر مردم با صندوق رای بر خلاف نظر امام هست اگر مردم نباشند ما و مسئولان اجرایی هیچ هستیم نظام جمهوری اسلامی بدون مردم معنا ندارد.

همتی افزود: مسئله معیشت و عدالت بسیار مهم است اکنون بخش قابل توجهی از مردم از ناحیه معیشت دچار خدشه شدند و گرفتار هستند و بخش کوچکی از مردم متاسفانه از نظر درآمدی و امکانات بسیار با طبقات پایین جامعه فاصله دارند انشاالله بتوانیم دولتی تشکیل دهیم که محور آن اقتصاد باشد و برنامه‌ریزی ما این باشد که ثروت تولید کنیم تا میان مردم و اقشار پایین جامعه توزیع شود.

همتی گفت: قشر متوسط و پایین جامعه به علت تحریم های ظالمانه در رنج هستند که بخشی از آن هم به علت اقدامات ساده‌انگارانه و عوامانه ما دچار آسیب شدند سیاست در اقتصاد ما بسیار دخالت کرده است و همه چیز را سیاسی می بینیم در حالی که اقتصاد باید محور عملکرد دولت باشد اگر ما پیرو راه امام هستیم باید به مردم رسیدگی کنیم و این وظیفه اصلی دولت من در آینده خواهد بود.

سعید جلیلی عصر امروز (جمعه) در برنامه تلویزیونی گفتگو با نخبگان که از شبکه چهار پخش شد، اظهار کرد: جمع‌بندی ما در این چند سال این بود که اگر می‌خواهیم برنامه‌ای برای کشور داشته باشیم، این برنامه باید حداکثری باشد. ما معتقدیم که برنامه‌های ما باید قابل تحقق باشد. ما ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور را بررسی کردیم که گویای این است که کشور ما برای جهش بزرگ مستعد است و به همین دلیل شعار خود را جهاد بزرگ برای جهش ایران معرفی کردیم و این فقط یک شعار نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی تصریح کرد: کشور ما امروز فرصت‌های ارزشمندی دارد و برخی از کشور‌ها فقط با یکی از این فرصت‌ها کشورشان را اداره می‌کنند. کشور ما در عرصه‌های مختلف مانند نفت، گاز، کشاورزی، شیلات، صنعت، معدن و گردشگری فرصت‌های بسیار خوبی دارد که هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند پیشران قطار کشور ما باشد و فرصت بسیار خوبی است.

جلیلی ادامه داد: همچنین ما ظرفیت نیروی انسانی را داریم که مسئله‌ای بسیار مهم است و مجموعه‌ای از این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث جهش اساسی کشور، در ۴ سال آینده شود.

وی گفت: ثبات، لازمه پیشرفت اقتصادی است و رئیس‌جمهور باید این وظیفه را برای خود قائل باشد و باید بداند که در شرایط ثبات اقتصادی می‌تواند موتور اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد. یکی از مهمترین نکاتی که از سوی فعالان اقتصادی به ما بیان شد این بود که ثبات اقتصادی را باید فراهم کنیم و از سوی دیگر نباید به آن لطمه بزنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از اصناف در گفتگو‌های خود به ما می‌گویند که چرا تصمیمات و بخشنامه‌های مختلفی ارائه می‌شود که با هم هماهنگی ندارند و این ناهماهنگی باعث مشکلاتی در عرصه اقتصادی می‌شود و فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند.

جلیلی اظهار کرد: برای ثبات اقتصادی ما نباید معطل مسائل متزلزل باشیم. در این سال‌ها به جای اینکه ثبات ایجاد کنیم، شاهد بودیم که کشور معطل چیز‌هایی بود که دست خودمان نبود و گفته می‌شد که ببینیم توافق‌ها و گفتگوهایی، چون برجام به کجا می‌رسد. یکی از ایرادات برجام این بود که ثبات را به اقتصاد ما نمی‌آورد و مدام در این قرارداد آورده می‌شد که تحریم‌ها به صورت مقطعی و مثلاً ۱۲۰ روزه لغو شود و ما باید مدام منتظر می‌ماندیم که ببینیم بعد از ۱۲۰ روز چه اتفاقی می‌افتد.

جلیلی درباره برنامه دولت آینده در حوزه خصوصی‌سازی، گفت: ما جلسات مختلف و کارگروه‌هایی را برای بررسی فرایند خصوصی‌سازی طی سال‌های گذشته برگزار کردیم. یکی از اشکالات در خصوصی‌سازی این بود که دولت‌ها فقط می‌خواستند که درآمدی از خصوصی‌سازی به دست بیاورند که این نگاه غلطی است. همچنین در مسیر خصوصی‌سازی به تفاوت شرکت‌ها توجه نشد و همگی به یک شکل واگذار می‌شدند در حالی که شرکتی مثل هپکو شرکت راهبردی است و باید این تفاوت‌ها در واگذاری‌ها لحاظ و معیار‌هایی در واگذاری‌ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: نباید شرکت‌ها به افرادی که اهلیت ندارند، واگذار شود، مشخص است که اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آید. ارتقای کارایی باید یک شرط اساسی در خصوصی‌سازی باشد. نباید در زمینه خصوصی سازی ناپخته عمل کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره صنعت فضایی، گفت: ما در این زمینه متخصصان و زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم و موفقیت‌های را به دست آوردیم و می‌توانیم این فرآیند را ادامه دهیم. ما کشوری نیستیم که فقط باید نان مردم را تأمین کنیم، بلکه ما می‌توانیم در عرصه‌های مختلف مثل دانش فضایی مرز‌های دانش را جابجا کنیم.

وی متذکر شد: متأسفانه در ۸ سال گذشته در این زمینه کوتاهی‌هایی شده است. شورای عالی فضای می‌تواند در این عرصه نقش بسیار خوبی داشته باشد، اما در این هشت سال آنطور که باید و شاید به این شورا توجه نشد و رئیس‌جمهور حتماً باید به این مباحث توجه کند.

جلیلی ادامه داد: ما نباید کار نمایشی کنیم و باید کار واقعی کنیم و اگر ماهواره‌ای را به فضا پرتاب می‌کنیم، باید به هدف تجاری آن هم توجه شود. باید نقش شورای عالی فضایی هم دنبال شود و نقش دولت هم در اینجا بسیار مهم است و می‌توان با برخی از کشور‌های دوست در این زمینه همکاری‌هایی کرد.

وی ادامه داد: راهکار ما این است که باید در دولت برای توسعه فناوری بومی فضایی با تکیه بر ماهواره‌ها و ماهواره بر‌ها برنامه مشخصی داشته باشیم و از راهبرد‌های متفرقه جلوگیری شود. برنامه ما حمایت از ماهواره‌بر‌ها با هدف کاهش تعداد پرتاب‌های آزمایشی تا رسیدن به یک درصد قابل اطمینان است.

جلیلی درباره برنامه‌های خود در حمایت از ازدواج جوانان، گفت: اعطای وام ازدواج به جوانان کافی نیست و باید برنامه‌های دیگری هم برای آنان داشت. متأسفانه در ۸ سال گذشته میزان ازدواج کاهش یافته است و مثلاً از ۸۰۰ هزار ازدواج در سال به ۵۰۰ هزار ازدواج کاهش یافته است و کاهش ازدواج به دلیل گرانی، بیکاری و مشکل مسکن بوده است.

وی گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد ناشی از این است که قانون خانواده آن طور که باید و شاید شکل نگرفته است. باید بستر‌هایی فراهم شود که خانواده‌ها بتوانند سفر کنند و ما طرحی برای سفر مردم داریم و باید اقامتگاه‌های دولتی در اختیار مردم در برخی از ایام سال قرار گیرد. این اقدامات باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

جلیلی گفت: گاهی اوقات برای حل مشکلات کشور پاسخ و راهکار وجود دارد، اما کافی نیست و اراده هم باید وجود داشته باشد. ممکن است عده‌ای منافعشان اقتضا نکند که رئیس‌جمهور راهکار خود را برای حل مشکلات عملیاتی کند و رئیس‌جمهور باید اراده داشته باشد و نباید اجازه دهد کسی مانع این کار و رفع مشکلات شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خصوصی‌سازی یک کار واقعی است و باید باعث ارزآوری شود و نباید نمایشی باشد. صرفاً نباید با کار‌های نمایشی گزارش داد که ما در سال چقدر خصوصی‌سازی را عملیاتی کردیم و باید این کار واقعی باشد.

وی اظهار کرد: در ماشین دولت، موانعی وجود دارد که نه تنها باعث می‌شود جلو نرود بلکه باعث عقبگرد دولت هم می‌شود و باید این موانع برطرف شود. طبق آمار ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دست ۱۱ نفر است که باید دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی به این موضوع ورود کنند. دولت باید قبل از قوه قضائیه در این زمینه خودش پیشگام باشد.

جلیلی ادامه داد: باید تعارف را برداشت و نمی‌توان گفت که با فساد فقط در جناح مقابل و یا در قوه دیگر مقابله می‌شود. در حالی که دولت باید قبل از هر جای دیگری مدعی مبارزه با فساد باشد و باید با فساد حتی در جناح هم مقابله شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهور نباید اجازه دهد که بخش‌های دولتی به صورت متفرقه عمل کنند و باید باهم هماهنگ و هم‌افزا باشند. ناهماهنگی بین موضع‌گیری‌های وزیر اقتصاد و وزیر نفت باعث شد مشکلاتی در بازار بورس به وجود آید.

وی بیان کرد: جهش اقتصادی صرفاً با یکسری از تکنیک‌های فنی حل نمی‌شود و باید اراده، جدیت و برنامه‌ریزی لازم هم در این باره انجام شود. جمهوریت فقط در عرصه سیاسی نیست و در عرصه اقتصادی هم باید باشد و همانطور که در عرصه انتخابات مردم مشارکت می‌کنند، باید در عرصه اقتصادی هم از مشارکت مردم استفاده شود و جمهوریت اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر روستا می‌تواند یک سلول برای جهش کشور باشد. مهم این است که در برنامه‌های اقتصادی، منافع عموم در نظر گرفته شود نه اینکه منافع افرادی خاص در نظر گرفته شود.

وی افزود: طبق قانون اساسی، مسکن حق مردم است و وظیفه دولت آن است که کمک کند تا کسانی که خانه ندارند، برایشان مسکن تأمین شود. وظیفه دولت است که برای اشتغال، ارزآوری، مقابله با تحریم و ساماندهی بورس برنامه داشته باشد.

جلیلی تاکید کرد: دولت باید برای مقابله با بیکاری برنامه داشته باشد و ما در بحث اشتغال باید برای هر وزارتخانه و بخشی وظایفی را تعریف کنیم. اگر دشمنان برای مثال نفت ما را تحریم می‌کنند، ما نباید معطل این موضوع شویم و باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مأمور ارزآوری برای کشور شوند.

وی درباره خنثی‌سازی تحریم‌ها، بیان کرد: ما برای تبادل‌های مالی و بانکی حتی در شرایط تحریم هم برنامه داریم. از جمله اینکه باید راهکارهایی، چون توسعه بانکداری فراساحل، کار با بانک‌های مورد تحریم آمریکا، استفاده از رمز ارز‌ها و استفاده از ظرفیت صادراتی در دوران تحریم‌ها هم دنبال شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین برای بی اثر کردن تحریم‌ها ما باید برنامه‌هایی داشته باشیم و باید در جنگ اقتصادی از اهرم‌های استفاده کنیم تا ما بر طرف مقابل فشار بیاوریم.

وی تاکید کرد: امروز پاشنه آشیل غربی‌ها این است که قدرت خود را در یکسری از فناوری‌های پیشرفته می‌دانند و ما ظرفیت خوبی برای جهش در فناوری داریم چرا که هم مواد و هم نیروی انسانی آن را داریم. با این رویکرد تهاجمی می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وی با اشاره به رویکرد تهاجمی به تحریم با اتکا به دستاورد‌های فناوری کشور، گفت: تهاتر و تسویه منابع ارزی صادراتی و وارداتی به صورت هوشمند و تغییر مبادی واردات به ویژه در محصولات کشاورزی از جمله راهکار‌هایی است که در رویکرد تهاجمی به تحریم‌ها باید دنبال شود. دست ما باید در مذاکرات پر شود تا دشمنان را به عقب برانیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم که با یک باور صحیح و اراده محکم و برنامه جامع می‌توان به یک جهش بزرگ دست پیدا کرد و امیدوارم ۴ سال آینده باعث شکوفایی، تعالی و پیشرفت کشور شود.

«محسن رضایی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در برنامه «رئیس جمهور و جوانان» شبکه سوم سیما حاضر شد و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

انتخابات ۱۴۰۰ برای آینده ایران سرنوشت‌ساز است. من از ۱۷ سالگی سرباز وطن هستم و تاکنون مفتخرم در این سنگر ادامه فعالیت می‌دهم.
 
برای احیای بورس در درجه صندوق جبران زیان مال‌باختگان را تشکیل خواهم داد. منابع آن نیز محاسبه شده است. از طرف دیگر تولید و سرمایه‌‎گذاری و بالابردن ارزش سهام خواهد بود. شرکت‌های بزرگی مه تجربه و قدرت تولید دارند به جای اینکه سهام قدیم را در بازار نگه دارند سهام جدید منتشر و با پول خود سرمایه‌گذاری کنند و توسعه بدهند.
 
وضعیت بانک در ایران نیاز به تحول اساسی دارد. نظام بانکداری ایران سنتی و قدیمی است؛ و اگر همین امروز هم مجمع تشخیص اف‌ای تی اف را تصویب می‌کرد هیچ بانک خارجی با بانک ایرانی کار نمی‌کرد.

بانک‌ها نمی‌توانند در وام‌های خرد کار کنند. معمولا در وام‌های بالا کار می‌کنند.
 
تمام سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون را بیمه خواهیم کرد.
 
برای گسترش حوزه گردشگری اولین کاری که در دولت خود می‌کنیم طرح دراز مدت است.
 
مشهد مقدس را به عنوان شهر یکپارچه فرهنگی طراحی خواهیم کرد. معماری مشهد مقدس ایرانی اسلامی خواهد بود که پایه‌های آن در دولت ما بنا خواهد شد. معماری جمهوری اسلامی خواهیم داشت؛ و برای آغاز این نوع معماری مشهد مقدس خواهد بود.
 
از مشکلات دولت این بود که به مدت مدیدی سرمایه‌گذاری را در حوزه مسکن تعطیل کرد. برنامه جدی تحت عنوان نهضت مسکن‌سازی خواهیم داشت. مسکن از طرفی سرمایه‌گذاری و تولید است و از طرفی رفاه را فراهم می‌کند. ما مسکن را از پیشران‌های اقتصاد می‌دانیم.
 
ساخت و ساز مسکن را رشد می‌دهیم از سویی قیمت زمین و مسکن را تثبیت خواهیم کرد.

برای کاهش فاصله طبقاتی اولین کاری که می‌کنیم خدمات مجانی که به دست ثروتمندان می‌رسد را به دست فقرا خواهیم رساند. در حال حاضر تقریبا ۴ دهک بالا ۷۰ درصد یارانه را می‌بلعند و ۳۰ میلیون جمعیت کشور. مسئله دوم تبعیض است که ریشه نابرابری و بی‌عدالتی شمرده می‌شود.
 
در دولت ما از همه اقوام و استان‌ها وزیر و معاون رئیس جمهور وجود دارد.
 
برنامه خوبی برای مرزنشینان کشور دارم. این موضوع در توسعه ایران حیاتی و کلیدی است.
 
دولت ما در کشاورزی مؤسسات واسطه‌ای معین و شناخته شده با تابلو را تقویت می‌کند. مسئله دوم خرید‌های تضمینی است. ما قیمت‌های تضمینی را برابر قیمت‌های بین‌المللی می‌کنیم. مسئله دیگر بیمه محصولات کشاورزی است.
 
صنعت کشاورزی در صنایع گنجانده شده و این غفلت است. صنایع فناوری و تبدیلی به این دلیل رشد نکرده است. ما صنایع تبدیلی را تقویت می‌کنیم. تحولات اساسی در کشور ایجاد می‌کنیم که نه تنها غذای ایرانیان تامین باشد بلکه از طریق فروش محصولات کشاورزی درآمد قابل توجهی نیز به دست خواهیم آورد.
 
از برنامه‌های ما این است که نشاط و شادابی را به کشور و جوانان هدیه می‌کنیم. بسیاری از جوانان ما مهارت زندگی ندارند. ما اگر جامعه بانشاط می‌خواهیم باید به جوانان بها بدهیم و یکی از آن ایجاد اشتغال است. بسیاری از جوانان ما از بیکاری خجالت می‌کشند. طی سال ۹۹ و ۹۸ میزان خودکشی جوانان در برخی نقاط کشور بالا رفته و این خطر جدی است. یا امار طلاق در سال گذشته بالا رفته است.

دولت ما به عنوان ضرورت مهم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای مسئله نشاط برنامه‌ریزی خواهد کرد.

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: حرکت هماهنگ و هدفمند برخی از محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی، برای تحریف نظر رهبری درباره رفع تحریم‌ها و نیز توهین، دروغ پراکنی و تشویش اذهان عمومی، به وضوح تمام بغض و کینه دشمن، بویژه دشمنی اسرائیل و آمریکا و خط نفوذ با اسلام و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. همه باید بهوش باشیم.

بسته خبری «شمارش معکوس انتخاب ۱۴۰۰» / ۱۴ روز مانده به انتخاب سیزدهم + حواشی
 
 

روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد که برخی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها درباره ساعت برگزاری مناظره‌ها دقیق نیست.

ساعت و موضوع مناظره اول از مدت‌ها قبل مشخص شده، اما امشب به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

به این ترتیب، برخی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص ساعت برگزاری مناظره‌ها دقیق نیست.

طبق مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا برگزار می‌شود. دومین و سومین مناظره‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد خواهد بود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران تقدیم ملت بزرگ ایران می‌شود.

با تغییر روز پخش مناظره‌های انتخاباتی، اولین مناظره در یک روز تعطیل یعنی شنبه ـ ۱۵ خرداد ماه ـ برگزار خواهد شد.

 در حالی که یک روز از آغاز پخش مناظره‌ها در تلویزیون باقی مانده است اما تاکنون ساعت پخش این برنامه به صورت رسمی اعلام نشده است. پیش بینی شده است که زمان دقیق این برنامه تا عصر امروز جمعه ـ ۱۴ خرداد ماه ـ اعلام شود.

در روزی که تلویزیون پخش مناظره‌های انتخاباتی را بر عهده دارد، سایر برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در صداوسیما تعطیل است و علاوه بر شبکه یک، شبکه های ایران و رادیو انتخابات هم مناظره‌ها را زنده پخش می‌کنند.

اولین مناظره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا قرار بود ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، که به دلیل همزمانی روز برگزاری، با مسابقه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، این برنامه دو روز زودتر (۱۵ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

اجرای مناظره‌های حداقل سه‌ساعته را مرتضی حیدری عهده‌دار است؛ ضمن اینکه تاکنون از دکور این برنامه، رونمایی نشده است.

روز گذشته رییس صداوسیما با حضور در استودیوی ۱۱، از محل برگزاری مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد و پای اجرای ضبط آزمایشی مناظره نشست و مراحل مختلف آن را زیر نظر گرفت؛ با این همه در جریان اطلاع‌رسانی این خبر هم عکسی از دکورهای مناظره منتشر نشد.

پس از برگزاری مناظره اول، مناظره‌های بعدی در فواصل سه روزه ۱۸ و ۲۲ خرداد ماه برگزار می شوند.

آقای دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در حاشیه ضبط برنامه‌های انتخاباتی اش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص برنامه‌های آینده اش برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی و گران نشدن آن‌ها افزود: ما باید همه تلاشمان، حمایت از مصرف کننده باشد یعنی هزینه خانوار را کاهش داده و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ارزی که به عنوان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان معروف شده به غلط داده شد به طور مثال این ارز در گوشت قرمز حذف شد، اما در نهایت قیمت آن پایین‌تر آمد بنابراین ما باید در نهایت ارزی را که به جیب رانت خواران می‌رسد حذف کنیم و به سمت مصرف کننده نهایی و مردم سوق دهیم.

آقای قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: در کنار اصلاح نظام توزیع باید بسته‌های حمایتی ویژه تأمین نیاز‌های مواد غذایی مردم طراحی و آماده کرد و از سویی دیگر یارانه‌ها نیز نباید ثابت باشد بلکه متناسب با عمق خسارت به مردم یا نیازمندی‌های آن‌ها تغییر کند.

وی تأکید کرد: باید دخالت دولت را در نظام تولید و توزیع کاهش داد و اگر در کنار همه این مسائل مشکلی به وجود آمد با بسته ویژه تأمین نیاز‌های مواد غذایی مردم آن را جبران کرد.

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تاکید بنیانگذار جمهوری‌اسلامی بر ضرورت پرهیز مطلق نظامیان از مداخله در انتخابات و سیاست، ریشه در یک تجربه جهانی داشت.

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«‏تاکید بنیانگذار جمهوری‌اسلامی بر ضرورت پرهیز مطلق نظامیان از مداخله در انتخابات و سیاست، ریشه در یک تجربه جهانی داشت. اگر نظامیان از تمرکز بر وظایف ذاتی خود منحرف شوند، امنیت کشور آسیب می‌بیند و قطار ‎توسعه از ریل خارج می‌شود.»

آقای محسن رضایی میرقائد با اشاره به مشکلات متعدد کلانشهر‌ها از جمله موضوع ترافیک و آلودگی هوا و همچنین بافت‌های فرسوده گفت: دولت به مدیران شهری و شهرداران کمک خواهد کرد که خطوط مترو را توسعه دهند، زیرا یکی از مشکلات اصلی همه کلانشهر‌ها این است که خطوط مترو در آن‌ها توسعه نیافته است و این امر ترافیک را دامن می‌زند.


وی افزود: چند تولید کننده خودروی برقی نظیر شرکت مپنا در کشور وجود دارند که باید از آن‌ها حمایت کرد تا خودرو‌های برقی خود را توسعه دهند، زیرا خودرو‌های برقی در اروپا هم به سرعت در حال توسعه هستند و از این طریق سوخت فسیلی فراوانی صرفه جویی خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ همچنین احیای بافت‌های فرسوده را از جمله اقدامات و برنامه‌های خود در خصوص کلانشهر‌ها دانست و افزود: احیای این بافت‌ها هم به سلامت جامعه و هم به خدمت رسانی به قشر محروم کمک خواهد کرد.

آقای سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور سخنرانی در جمع نخبگان حوزه‌های مختلف علمی و کارآفرینی وارد ساختمان مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) شد.

 وی در این دیدار در خصوص برنامه‌های انتخاباتی خود با نخبگان کشور صحبت خواهد کرد.

همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کلاب هاوس گفت: من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ مخالفتم را به رئیس جمهور هم گفتم؛ بدترین اقدام اقتصادی در بدترین موقع ممکن بود.


مردم اگر پشت من باشند، تعهد میدهم آن کاری که از من می‌خواهند را انجام می‌دهم؛ اگر نگذارند کارم را بکنم و با تعامل کار پیش نرود، آن را با مردم در میان می‌گذارم.


بحث واکسیناسیون عمومی، اولین برنامه من در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود، هم با واردات واکسن، هم تولید واکسن داخلی.
سی و چهار ماه حضور در جبهه‌های جنگ را داشتم.


الان صداوسیما باید خودش را تغییر دهد، وگرنه بازی را می‌بازد، کما اینکه بیننده اش کاهش پیدا کرده است.
پنج نامزد دیگر انتخابات، کاری نداشتند که اجرایی محسوب می‌شود.


نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه اش به جیب مردم برود.
کمک‌های زیادی به کشور‌های منطقه کردیم مثل عراق و سوریه، بنابراین باید در جهت منافع اقتصادی ایران، از آن‌ها استفاده کنیم.
نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه اش به جیب مردم برود


جناب اقای ظریف از دوستان خوب من و دیپلماتی قوی و وطن پرست است. ظریف حتی اگر نخواهد با دولت من همکاری کند از رهنمون‌ها و مشاوره‌های او استفاده خواهم کرد.

 در هفتمین روز تبلیغات نامزد‌ها ۶ برنامه تلویزیونی و ۲ برنامه رادیویی روانه آنتن می‌شود.

شبکه جام جم ساعت ۱ بامداد برنامه «ایران ما» را روانه آنتن کرد که اختصاص به مهرعلیزاده داشت.

رادیو فرهنگ نیز ساعت ۷ صبح تکرار برنامه «انتخاب فرهنگ» که اختصاص به رئیسی داشت روانه آنتن کرد.

شبکه ۴ سیما ساعت ۱۷ برنامه «بانخبگان» را با حضور جلیلی پخش می‌کند. شبکه رادیویی ایران برنامه «شمارش معکوس» را با حضور جلیلی روی آنتن می‌برد.

در شبکه سه سیما ساعت ۱۸ برنامه «رئیس جمهور» (باجوانان) که به رضایی اختصاص دارد پخش می‌شود. ساعت ۲۰:۰۰ مستند رئیسی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

گفت و گوی شبکه خبر با قاضی زاده‌هاشمی از ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود و بخش‌های خبری ۲۰:۳۰ و ۲۲:۳۰ شبکه دو نیز امشب میزبان زاکانی است.

گفت و گوی ویژه خبری مثل هر شب به طور همزمان از رادیو ایران پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آستانه‌ سی‌ و دومین‌ سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با حضور در حرم مطهر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و قرائت فاتحه، نسبت به مقام شامخ امام خمینی (ره) ادای احترام و با آرمان‌های آن حضرت تجدیدبیعت کرد.
وی در بدو ورود به حرم حضرت امام(ره) ‌ مورد استقبال حجت‌الاسلام سید حسن‌ خمینی تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) و محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام قرار گرفت.


رئیسی در حاشیه مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران گفت: خط امام(ره)، خط دلدادگی به خدا و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنان است.


نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: هرکسی در هر جای عالم به امام راحل(ره) مراجعه می‌کرد و از رنج خود سخن می‌گفت، امام(ره) رنجیده‌خاطر می‌شد چرا که رنج مردم، رنج امام(ره) و خوشی مردم، خوشی او بود.
وی با بیان اینکه امام(ره) حقیقتاً مردم را باور داشت، گفت: امروز خیلی‌ها از مردم دم می‌زنند اما نگاه آنها به مردم تشریفاتی است اما تفاوت مکتب امام(ره) با دیگرمکاتب این است که ایشان مردم‌باور بود.


رئیسی افزود: شهدای بزرگوار ما در وصیت‌نامه‌های‌شان که به عنوان سند پیش روی ماست نوشتند که ما رفتیم شما امام(ره) و خط امام(ره) را تنها نگذارید و ولی فقیه را یاری دهید و به فکر حل مشکلات مردم باشید و این امروز وظیفه همه ماست.


وی راز اثرگذاری کلام امام را ارتباط ایشان با خدا دانست و گفت: هرکس امور خود را با خدا اصلاح کند، امورش با مردم اصلاح می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، از ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و استبدادگریزی به عنوان دیگرشاخصه خط امام(ره) یاد کرد و گفت: امام(ره) ظلم و فساد را برنمی‌تابیدند.
وی افزود: اگر کسی به امام(ره) می‌گفت که در گوشه‌ای از کشور فسادی هست ایشان سریعاً می‌فرمودند بروید پیگیری و برخورد کنید.
رئیسی ادامه داد: محوری‌ترین شاخصه خط امام(ره)، برافراشتن پرچم تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی در کشور بود.


وی گفت: امام(ره) می‌خواست عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی و عدالت فرهنگی در کشور ما اجرا شود و ما به عنوان سربازان نظام و خادمان مردم، باید تلاش کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب مورد نظر امام(ره) که اجرای عدالت در جامعه اسلامی بود.


خبرنگاری از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید امام(ره) خود را خادم ملت می‌دانست؛ وظیفه دولت آینده در عمل به فرامین امام(ره) برای توجه به مسائل مردم چیست؟ رئیسی پاسخ داد: هر کس می‌خواهد بگوید به امام(ره) نزدیک‌ترم باید بیش از همه به حرف امام توجه کند.»


وی افزود: «هر کس مسئولیتش در کشور برتر و بالاتر است باید خود را به خط امام(ره) بیش از دیگران مقید بداند و کسی خط امامی‌تر است که در عمل و سلوک با آن حضرت نزدیک‌تر باشد.


رئیسی تصریح کرد: همه خدمتگزاران نظام در کسوت رئیس دولت، وزیر، وکیل و مسئول قضائی، باید خود را موظف بدانند که هم خودش و هم در جامعه و اطرافیانش در انجام وظایف به امام(ره) و خط امام(ره) و سلوک امام(ره) نزدیک‌تر شود.

آقای محسن مهرعلیزاده در حاشیه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در جمع خبرنگاران با بیان اینکه من آدمی هستم که هم ذهنم مهندسی است و هم مهندسی خوانده ام افزود: هم دکتری مدیریت مالی دارم و هم دانش آموخته دکتری مهندسی اقتصاد هستم.


وی مشکل امروز مردم را مشکل اقتصاد خواند و گفت: فقط مسئله مدرک نیست بلکه من از ۲۵ سالگی در صنعت کار را شروع کار کردم و از کف کارخانه با پیچ و مهره و آچار و کارگر و کارفرما؛ روابط کار، تولید و مشکلات​ آن را خوب می‌دانم.


مهرعلیزاده افزود: در ۲۹ سالگی به عنوان معاون وزیر صنایع سنگین مشغول بکار شدم و مسئولیت برنامه ریزی و تولید صنعت سنگین کشور و صنایع ماشین سازی، تجهیزات سازی، ریخته گری و خودروسازی‌ها با بنده بود.
وی با تاکید براینکه اشراف و اطلاعات کامل را در این زمینه‌ها پیدا کردم گفت: مسلط به زبان انگلیسی هستم و به زبان آلمانی نیز میتوان صحبت کنم.


این نامزد ریاست جمهوری افزود: با اشاره به اینکه قرارداد‌های بسیار زیادی را با دنیا مذاکره کرده و انجام داده ام افزود: وقوف کامل بر امر مذاکرات و قرارداد دارم.


آقای مهرعلیزاده با بیان اینکه مذاکرات قرارداد بازسازی نیروگاه بوشهر را من با روس‌ها انجام دادم که قرارداد برای اجرا آغاز شد، گفت: افزون بر آن در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، موسسه اندوخته شاهد، شرکت سرمایه گذاری شاهد، احداث منطقه آزاد کیش، چگونگی آوردن سرمایه‌های مردم، چگونگی بکارگیری ابزار‌های مورد نیاز برای توسعه ازجمله پول، منابع انسانی، مدیریت و طراحی و برنامه ریزی این موارد را به طور ملموس بلد هستم.


وی افزود: در استانداری استان خراسان بزرگ قبل از تقسیم به سه استان با مسائل کلان اقتصادی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کاملاً آشنایی دارم و این موارد را مدیریت کرده ام.


آقای مهرعلیزاده گفت: همچنین به عنوان معاون رئیس جمهور؛ کار در دولت را تجربه کرده ام و فردی هستم که از همان ابتدا و در طول ۴۲ سال در موارد مختلف کار کرده ام که شاید هیچ رئیس جمهوری تا کنون نبوده باشد که این همه در زمینه‌های مختلف هم کار کرده باشد و هم اشراف اطلاعاتی و تحصیلاتی داشته باشد.
وی افزود: امروز کشور بیش از همه به مسائل اقتصادی نیاز دارد که این مسائل سامان پیدا کند و طراحی خوبی در زمینه اقتصاد، تولید و معیشت مردم صورت گیرد.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در مقایسه با سایر کاندیدا‌ها فکر می‌کنم به جز یکی از افراد که اقتصاد خوانده؛ اغلب هیچ اشرافی بر این امر ندارند.
آقای مهرعلیزاده افزود: خواندن اقتصاد به تنهایی کافی نیست چرا که بسیاری افراد؛ اقتصاد خوانده اند، اما در عمل و در اجرا با اقتصاد زندگی کردن و با اقتصاد، تولید و صنعت کار کردن و فهمیدن و درک این شرایط؛ بسیار مهم است.
وی ادامه داد: این موارد به من کمک می‌کند که تمام تجربیات علمی و تجربی خود را به میدان آورم و بتوانم در این وضعیت که اولویت با اقتصاد است؛ کاری برای بازگشایی این گره‌ها انجام دهم.


آقای مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از انتخاب احتمالی به عنوان رئیس جمهور ایران؛ حداقل ماهی یک بار به کف خیابان و بازار و میان مردم خواهد آمد؟ گفت: حتماً جواب این سؤال را پخش کنید.
وی اضافه کرد: بنده حداقل هر یک ماه یک بار بر خلاف ریاست جمهوری‌های سابق که چند ماه یک بار بود؛ به مردم سر خواهم زد، اما برای آن شرط گذاشته ام.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرط آن این است که نه فقط خودم بلکه از رؤسای قوای دیگر را نیز خواهم خواست که این کار را انجام دهند.


آقای مهرعلیزاده گفت: این کار باید بدون خدم و حشم، اتوبوس و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر همراه باید باشد و بدون این که از دو سه ماه پیش وقت استاندار، فرماندار و مقامات یک استان را بگیرم و صد‌ها میلیارد تومان برای سفر به یک استان و نشان دادن خود و گرفتن فقط یک مصاحبه هزینه کنم و یا کارخانه‌ای را بازگشایی کنم.


وی با بیان این که بنده هیچ وقت از این اقدامات انجام نخواهم داد، افزود: با ۲، ۳ یا ۵ نفر از همراهانی که به این امور اشراف دارند مستقیم به داخل شهر رفته و یا به بازار یا محل تولید، محل زندگی مردم و محل زندگی فقیرنشینان می‌رویم تا از نزدیک مشکلات آن‌ها را مشاهده کنیم.
آقای مهرعلیزاده گفت: این قول را من به مردم می‌دهم، زیرا که این گونه بزرگ شده ام و در کار نیز ازجمله در استانداری خراسان و اصفهان همین اقدامات را انجام داده ام.


وی افزود: در زمان تصدی استانداری خراسان شب‌ها هر هفته یا هر دو هفته یک بار فقط با مسئول روابط عمومی خود و با اتوبوس به مناطق مختلف فقیرنشین می‌رفتیم و در یک سوپر مارکت یا مغازه می‌نشستیم و به مسائل مردم رسیدگی می‌شد و دستورات لازم نیز به صورت تلفنی صادر می‌شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که این کار را انجام خواهم داد، ادامه داد: اگر فردی که خود را رئیس جمهور کشور می‌داند، این قدر مردمی نبوده و در اختیار مردم نباشد مطمئناً از مردم فاصله خواهد گرفت و نتیجه آن؛ همین نتایج فعلی می‌شود.


آقای مهرعلیزاده در خصوص برنامه خود درباره واردات کالا‌های مصرفی و این که آیا معتقد به در‌های باز برای ورود کالا‌های مختلف به داخل کشور و رقابت با تولیدات داخل است یا این که معتقد به در‌های بسته و رشد تولید داخل بدون رقابت است؟ گفت: حد وسط این دو مورد را باید عمل کنیم، زیرا بنده اقتصاد خوانده ام و این علم را بلدم.


وی ادامه داد: این که ما در‌ها را ببندیم و در داخل به هر قیمت و با هر کیفیت پایین، کالا‌ها و اجناس به دست مردم داده شود به صلاح مردم نخواهد بود چرا که این موضوع تولید را نیز هم از نظر کیفی، دستیابی به فناوری جدید و از نظر قابل رقابت بودن در سطح جهانی نابود می‌کند.
آقای مهرعلیزاده افزود: از سوی دیگر باز کردن در‌ها برای رقابت؛ وضع موجود می‌شود.


وی گفت: باز کردن در‌ها به طور کامل؛ باعث پیدا شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، دروازه‌های قاچاق، باز شدن بنادر غیررسمی خواهد شد و جنس به حدی وارد کشور می‌شود که اکنون بسیاری از تولیداتی که در داخل داریم مشابه آن از خارج وارد و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و حتی به صورت قاچاق است.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلاً سنگ قبر، تسبیح، مهر، صلوات شمار نیز از چین وارد می‌شود.
آقای مهرعلیزاده با بیان این که بین این دو دیدگاه چیزی به نام مکانیزم تعرفه‌های گمرکی وجود دارد گفت: می‌شود در تولیدات مختلف از یک سو تولید را حمایت کرده و تسهیلات خوب به آن بدهیم و راه فناوری را برای تولید باز کنیم و با دادن تسهیلات و پول؛ کیفیت تولید را بالا ببریم.


وی افزود: همزمان برای جلوگیری از افت نکردن کیفیت تولید، باید با یک تعرفه گمرکی مشخص؛ اجازه واردات را بدهیم که تولید داخل خود را در مقام رقابت با خارج پیش ببرد و تولیدِ با کیفیت و با صرفه تولید کند.
آقای مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که واکنش شما بعد از پیروزی در انتخابات و در صورت انتقاد به دولت شما چه خواهد بود؟ گفت: هر انتقادی را به جان می‌خرم و آن انتقاد هر چه تندتر؛ لذیذتر.


وی افزود: تندی انتقاد نشان می‌دهد که فرد از چیزی ناراحت است و عمق مشکل آن را می‌رساند، وگرنه انتقاد‌های نرم با توجه به سمت رئیس جمهور بودن؛ جز خیانت به بنده نخواهد بود.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که در‌های انتقاد به بنده باز است، اضافه کرد: با شدیدترین لحن‌ها و تیزترین زبان‌ها و قلم ها؛ انتقاد را به جان می‌خرم و خواهش خواهم کرد که این کار را انجام دهند.


آقای مهرعلیزاده در خصوص برخی خبر‌ها مبنی بر کناره گیری وی به نفع یکی دیگر از کاندیدا‌ها گفت: در این رقابت این موارد پیش می‌آید و افرادی به علت ضعف خود دوست دارند افراد دیگر را کنار بزنند و خود را مطرح کنند.
وی ادامه داد: من با قدرت کامل ایستاده ام و خود را رئیس جمهور آینده کشور می‌دانم به این دلیل که می‌فهمم مردم می‌دانند که به چه کسی رأی دهند که مسائل آنان را خوب بداند.


آقای مهرعلیزاده افزود: به نظر من مردم به فردی که فقط تحصیلات یک رشته را داشته باشد رأی نخواهند داد و نباید بدهند، زیرا ۴۲ سال است این موارد را دیده اند.
وی گفت: مردم به کسی که در این زمینه‌ها هیچ ورودی ندارد نباید رأی دهند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم نتیجه این رأی دادن‌ها را دیده اند و به کسی که تا شب گذشته تصور می‌کرد نباید در انتخابات ثبت نام کند و یک شبه به وی الهام شده یا احساس وظیفه کرده و به عرصه انتخابات وارد شده، اما بدون برنامه؛ بدیهی است که این افراد نباید به صحنه می‌آمدند.


آقای مهرعلیزاده با بیان این که ۴۲ سال است که با خواندن رشته مهندسی، مدیریت مالی، مدیریت اقتصاد مهندسی و در عمل؛ تجربه اجرا دارم گفت: آمده ام در خدمت مردم باشم و با قوت نیز خواهم بود و امیدوارم بعد از انتخابات بتوانیم تمام و کمال در موقعیت ریاست جمهوری در خدمت مردم باشیم.

نظر شما