شناسهٔ خبر: 47535681 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاثیر از دست دادن دندان بر عملکرد روزانه افراد

نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه دندانپزشکی توکیو نشان می‌دهد از دست دادن دندان می‌تواند بر عملکرد روزانه افراد تاثیر بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، به گفته محققان UCL و دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو، افراد مسن با دندان‌های طبیعی بهتر قادر به انجام کار‌های روزمره مانند طبخ غذا، برقراری تماس تلفنی یا خرید هستند.

مطالعه منتشر شده در مجله انجمن سالمندان آمریکا، داده‌های ۵۶۳۱ بزرگسال بین ۵۰ تا ۷۰ سال را تجزیه و تحلیل کرد. مطالعات قبلی در این باره ارتباط بین از دست دادن دندان و کاهش عملکرد را نشان داده است، اما ارتباط علی ایجاد نکرده است. در این مطالعه تیم تحقیقاتی قصد داشتند تاثیر علل از دست دادن دندان بر توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را بررسی کنند. پس از در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت اقتصادی اجتماعی شرکت کنندگان و سلامت عمومی ضعیف، آن‌ها همچنان دریافتند که بین از دست دادن دندان و توانایی انجام کار‌های روزمره ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در این مطالعه محققان اثر از دست دادن دندان را بر توانایی افراد در انجام فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره (IADL) ارزیابی کردند. این فعالیت‌ها شامل تهیه یک وعده غذایی گرم، خرید مواد غذایی، برقراری تماس تلفنی، مصرف دارو، انجام کار در خانه یا باغ یا مدیریت پول بود.

پروفسور جورجیوس تساکوس (موسسه اپیدمیولوژی و بهداشت UCL)، یکی از محققان این مطالعه توضیح داد: ما از مطالعات قبلی می‌دانیم که از دست دادن دندان با کاهش توانایی عملکردی همراه است، اما این مطالعه برای اولین بار است که شواهدی در مورد تاثیر علل از دست دادن دندان بر روی فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره (IADL) در میان افراد مسن مورد توجه قرار گرفته است؛ به عنوان مثال افراد مسن با ۱۰ دندان طبیعی ۳۰ ٪ بیشتر درمورد فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره مانند خرید مواد غذایی یا کار در خانه یا باغ در مقایسه با آن‌هایی که ۲۰ دندان طبیعی دارند دچار مشکل می‌شوند.

او افزود: پس از بررسی عواملی از قبیل مدارک تحصیلی شرکت کنندگان در مطالعه، رتبه سلامت آن‌ها یا سطح تحصیلات والدینشان ما موفق به یافتن رابطه مثبتی بین تعداد دندان‌های طبیعی فرد و توانایی عملکردی آن‌ها یافتیم.

تیم محققان تاکید کردند داشتن دندان‌های طبیعی بیشتر با تاخیر در شروع ناتوانی و مرگ همراه است و از دست دادن دندان نیز می‌تواند تعاملات اجتماعی را که با کیفیت پایین زندگی مرتبط است، مختل کند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که از دست دادن دندان می‌تواند به داشتن رژیم غذایی با مواد مغذی کمتر مرتبط باشد.

محققان می‌گویند نتایج باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا طراحی پیچیده‌ای وجود دارد و برای بررسی رابطه گاه به گاه بین از دست دادن دندان و توانایی عملکردی به مطالعات بیشتری نیاز است.

دکتر یوسوکه ماتسویاما (دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو) محقق اصلی این مطالعه گفت: جلوگیری از از دست دادن دندان برای حفظ توانایی عملکرد در میان افراد مسن مهم است. با توجه به شیوع بالای از دست دادن دندان، این اثر قابل توجه است و سلامت دهان و دندان را در کل حفظ می‌کند.

حفظ دندان‌های طبیعی ممکن است محدود به نتایج بهداشت دهان و دندان نباشد، اما از اهمیت بیشتری برای ارتقاء ظرفیت عملکردی و بهبود کیفیت کلی زندگی برخوردار است.

بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

نظر شما