شناسهٔ خبر: 47533107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از هفدهمین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۰؛

پاسخ مجلس به مطالبه دیرین فرهنگیان؛ لایحه رتبه‌بندی معلمان آماده تصویب شد چرا برخی افراد رد صلاحیت شده عدالت شورای نگهبان را زیر سوال می برند؟

نمایندگان خانه ملت لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان را بعد از ۱۰ سال نهایی کرده و آن را در اولویت کار مجلس قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، یکصدمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 10 خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان راس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز شد.

 

بشیری: توقف ۱۲ ساله پروژه جنوبی پاکدشت/هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل تهران، موجب بحران منطقه ای و ملی می شود

اولین دستور کار امروز مجلس به بررسی سوال فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت از اسلامی وزیر راه گذشت. وی در تشریح سوال  با انتقاد از عدم تکمیل پروژه ملی کمربندی جنوب پاکدشت گفت: تعجب می کنم استانی که مادر تمام استان های کشور است، با مشکل حمل و نقل روبروست، هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک تهران، موجب بحران منطقه ای و ملی می شود.

اسلامی: پروژه کمربندی پاکدشت دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ این پروژه فاقد ردیف بودجه‌ای برخوردار است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نماینده پاکدشت پیرامون پروژه کمربندی این منطقه گفت: این پروژه در دولت دهم به تصویب رسیده و طبق برآورد سال ۹۸ به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما فاقد ردیف بودجه‌ای برخوردار است.

محمد اسلامی فرهاد بشیری

صباغیان بافقی: وزارت راه و شهرسازی باید برای ساماندهی بازار مسکن تدبیری بیاندیشد

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس در تذکری در جریان بررسی این سوال با انتقاد از وضعیت میزان اجاره‌بهای مسکن از وزیر راه و شهرسازی خواست تا برای ساماندهی بازار مسکن تدبیری بیاندیشد.

محمدبیگی: ۴۹ درصد راه‌های روستایی قزوین فاقد روکش آسفالت هستند

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس اظهار داشت: ۴۹ درصد راه‌های روستایی حوزه انتخابیه فاقد روکش آسفالت هستند و نیازمند رسیدگی و بازسازی است.

بشیری از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی و صحبت های فرهاد بشیری نماینده سوال کننده، خطاب به نماینده پاکدشت گفت: من سال گذشته از این پروژه بازدید کردم، این پروژه در حدود 2 دهه بلاتکلیف مانده است و برای تکمیل آن راهی جز سرمایه گذاری و اخذ عوارض وجود ندارد، زیرا ادامه تکمیل این پروژه با ردیف های دولتی امکانپذیر نیست.

با این حال در پایان اسلامی متعهد شد پیگیری های لازم را درباره 2 پروژه مذکور سریعا انجام دهد و نماینده پاکدشت نیز مشروط به پیگیری های وزیر، از پاسخ های وی قانع شد.

بعد از پایان رسیدگی به این سوال، وزیر راه پیش از خروج از صحن، نزد فرهاد بشیری رفت و از نزدیک از وی تشکر کرد و قول پیگیری داد.

 

دهقانی: برخلاف مطالعات علمی مسیر بزرگراه خواجه-ورزقان-آقابابا- خاروانا- نوردوز تغییر یافته است

در ادامه این نشست، سؤال الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان از وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که وی در تشریح سوال خود در مجلس اظهار داشت: برخلاف مطالعات علمی فازهای مختلف، مسیر پروژه بزرگراهی خواجه- ورزقان- سه راهی آقابابا- خاروانا- نوردوز تغییر یافته است.

اسلامی: مسیر پروژه بزرگراهی ورزقان- خواجه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است

اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نماینده ورزقان در خصوص علت تغییر مسیر پروژه های عمرانی و بزرگراهی، گفت: مسیر پروژه بزرگراهی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است. همچنین وی از نمایندگان خواست که با این وزارتخانه همراه شوند تا پروژه احداث بزرگراه بین اللملی در این منطقه تعطیل نشده و به سرانجام برسد.

مجلس از پاسخ‌ وزیر راه قانع شد

در نهایت از آنجایی که نماینده سوال کننده از توضیح وزیر راه پیرامون طرح های عمرانی و تغییر مسیرهای بزرگراهی در منطقه قانع نشد، توضیحات اسلامی به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 129 رأی موافق 54 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن قانع شدند.

به گزارش خانه ملت، وزیر راه با حضور امروز خود در صحن و ارائه توضیحات قانع کننده توانست بدون دریافت کارت زرد راهی آفریقا شود.

 

دنیامالی: مهم‌ترین آسیب پیرامون نمایندگان؛ استفاده از توانایی‌های خود در راستای مسائل شخصی، گروهی یا قومی

در ادامه نشست امروز احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس در تذکری، با بیان اینکه توانایی های نمایندگان شامل ۳ موضوع استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص می شود، گفت: بنابر نظر مقام معظم رهبری نمایندگان نباید از این توانایی ها به نفع مسائل شخصی، گروهی و یا قومی خود استفاده کنند.

مطهری: دولت چگونه در ۵۲ روز باقیمانده می تواند به وعده های خود عمل کند؟

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار نیز در تذکری با بیان اینکه دولت در ۸ سال گذشته جز ناامید کردن مردم اقدامی انجام نداده است، گفت: اکنون چگونه در ۵۲ روز باقیمانده از دوران کاری دولت می تواند به وعده های خود عمل کند.

 

تصویب موافقتنامه ریلی بین دولت ایران و افغانستان

نمایندگان در خانه ملت با موافقتنامه بین دولت ایران و افغانستان پیرامون ارتباط بین المللی راه آهن با 178 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدسلمان ذاکر و کمال علی پورخنکداری به عنوان موافقان این طرح معتقد بودند تسهیل و توسعه صادرات با ایجاد خط ریلی بین ایران و افغانستان ضروری است.

محمدرضا صباغیان بافقی و حسن نوروزی نیز به عنوان مخالفان این طرح معتقد بودند توجه به نظارت بر اجرای موافقتنامه ها و تامین امنیت خط ریلی در افغانستان ضرورت دارد.

روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، هم‌زمان با آغاز جلسه بعد از پایان زمان تنفس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

ناطقان میان دستور

به گزارش خانه ملت، در ادامه این نشست، علی کریمی فیروزجائی عضو هیأت رئیسه مجلس ناطقان میان دستور را به جایگاه فراخواند تا نطق های 7 و 5 دقیقه ای خود را قرائت کنند.

ناطقان میان دستور 10 خرداد

مرتضی آقاتهرانی: منافقین داخلی خطرناک ترند/همین افراد نظام را به مخاطره انداخته و می اندازند

مسعود پزشکیان: برای بهبود وضعیت کشور به عدالت و اصلاح نیاز داریم/در مقابل مردم انصاف را رعایت کنیم

هادی بیگی‌نژاد: راه حل رفع مشکلات کشور مذاکره نبوده بلکه عمل گرایی است

ابراهیم عزیزی: چرا برخی افراد رد صلاحیت شده عدالت شورای نگهبان را زیر سوال می برند؟

حبیب الله دهمرده: گرانی کمرشکن و بیکاری در شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست

 

موافقت مجلس با بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان مردم با اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه بندی معلمان که از سوی محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درخواست شده بود، موافقت کردند که بر این اساس، لایحه مذکور در نشست آتی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان مخالف در اولویت قرار گرفتن این لایحه معتقد بود باید طرح جامع و کامل تری از سوی کمیسیون آموزش در این خصوص تدوین شود.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز نیز در موافقت با در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان گفت که هیچ موضوعی مهم تر از رسیدگی به وضعیت معلمان وجود ندارد.

 

اعضای ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق اسلامی انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیدکاظم موسوی و مجتبی رضاخواه را به عنوان اعضای ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق اسلامی انتخاب کردند.

 

در ادامه جلسه برخی از نمایندگان به بیان تذکرات شفاهی، اخطار قانون اساسی و تذکرات آیین‌نامه ای خود پرداختند.

تذکرات شفاهی 10 خرداد

مصطفی طاهری: ارز دولتی تخصیص یافت؛ ولی مرغ با قیمت ۳۰ هزار تومان نیز همچنان نایاب است

علی اصغر باقرزاده: چرا کشاورزان شمال کشور باید ۲.۵ برابر بیشتر برای تأمین آب بپردازند

مهدی عیسی زاده: بی آبی در میاندوآب بیداد می کند/گوش شنوایی نیست

سید حمزه امینی: شرایط سخت وام ازدواج برای جوانان روستایی مشکل ساز شده است

سیدغنی نظری خانقاه: سرمایه‌های مردم در بورس در حال ذوب شدن است

محمد وحیدی: فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با انتخابات فصل الخطاب است

محمدحسن آصفری: مشکل بورس با وعده وعید حل نمی شود

احد آزادی‌خواه: ۳۲ سال فرصت در اختیار دولت‌های اصلاحات برای حل مشکل آب سیستان بود/ مجلس بدون شورای نگهبان هویتی ندارد

ابراهیم رضائی: رئیس جمهوری که نمی تواند قیمت مرغ و تخم مرغ را کنترل کند، چگونه دنبال تشکیل دولت سوم است

 

در نهایت علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، با بیان اینکه تذکرات 75 نجف زاده و پزشکیان و تذکرات آیین نامه ای شریعتی و محفوظی در نشست هفته آتی استماع خواهد شد، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و جلسه بعدی صحن علنی را سه شنبه هفته آتی(18 خرداد ماه) اعلام کرد./

پایان پیام

نظر شما