شناسهٔ خبر: 47463148 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محبوب فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بیش از ۷ هزار روستا در کشور فاقد آب آشامیدنی هستند

یک کارشناس محیط زیست گفت: مهمترین چالش محیط زیستی ایران سوء مدیریت در حوزه منابع آبی و نزاع بر سر آب است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مهمترین چالش محیط زیستی ایران در حال حاضر سوء مدیریت در حوزه منابع آبی این کشور است، اظهار کرد: نزاع بر سر آب در کشور افزایش یافته است و نقشه جغرافیایی ایران از نظر دسترسی به منابع آب لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود.

او با بیان اینکه وضعیت منابع آبی کشور در سال ۱۴۰۰ ایران را به ورشکستگی آبی کشانده است، گفت: اکنون بیش از ۷ هزار روستا در کشور فاقد آب آشامیدنی هستند و شرایط به گونه‌ای است که روز‌های بی آبی را سپری می‌کنند و تأمین هزینه‌های آب نیز برای ساکنین روستا‌ها کمرشکن شده است.

این کارشناس محیط زیست افزود: در پی کم آبی رودخانه‌ها و واردشدن فاضلاب به آب‌های جاری بخش عظیمی از حیوانات اهلی روستانشینان و عشایر دچار بیماری‌های عفونی، سوختگی پوست و سقط جنین شده‌اند و برخی از آنان تلف شده‌اند.

محبوب فر تصریح کرد: بحران آب در کشور این روز‌ها چنان سر باز کرده است که در مناطق پرآب ایران مانند خوزستان و دشت‌های همجوار کارون، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان که در مجاورت دریای عمان به سر می‌برد، کم آبی و بحران آب باعث مهاجرت‌های داخلی و خارجی کشاورزان و عشایر به شهر‌های ایران یا کشور‌های گرجستان و تاجیکستان شده است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما