شناسهٔ خبر: 47391034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت بازنگری تعرفه تلفن ثابت/ دعوای بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات سیاسی است

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه گفت: تعرفه‌های ما توسط وزارت ارتباطات تعیین می‌شود و این وزارت‌خانه اجازه تغییر تعرفه را نمی‌دهد که علت اصلی این مشکل دعوای سیاسی بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است.

صاحب‌خبر -

مسیب قبادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: از ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ تا ۲۷ اردیبهشت امسال، ۱۲۰ میلیارد تومان در بخش تلفن ثابت، تلفن همراه و دیتا در استان سرمایه‌گذاری شده است که بخش عمده‌ی آن در حوزه تلفن همراه بوده است.

وی ادامه داد: براساس تکلیف در قانون برنامه توسعه، ما باید دسترسی مردم را به اینترنت افزایش دهیم، از این رو عمده تمرکز ما ارتقاء تکنولوژی از نسل ۳ به ۴ و ۴.۵ بود که این از الزامات شبکه ملی اطلاعات است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به کرونا و نیاز به دسترسی مناطق محروم و روستایی به اینترنت، سال گذشته موفق شدیم با نصب سایت‌های جدید و ارتقاء سایت‌های موجود، ۳۰۰ روستا را از اینترنت برخوردار کنیم و امیدواریم تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

وی اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری که عمدتا در مناطق روستایی جهت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تلفن ثابت و همراه بود را یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت اعلام کرد و گفت: امسال نیز ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری جدید را در برنامه داریم که عمدتا در نقاط مرزی برای اتصال بازارچه‌های مرزی و روستاهای طول مسیر به اینترنت است.

قبادیان تصریح کرد: سیستم‌های انتقال بین شهری و نقاط روستایی را تقویت کردیم و ظرفیت انتقال اطلاعات را بعضا تا ۱۰ برابر افزایش دادیم.

وی چالش اصلی در امر توسعه ارتباطات را محدودیت منابع مالی این شرکت عنوان کرد و افزود: ما از بودجه عمومی استفاده نمی‌کنیم و دولت هیچ کمکی به ما نمی‌کند و در یک سال اخیر به علت بالا رفتن هزینه تولید برای تولیدکنندگان تجهیزات و کالاهای مخابراتی، فشار مضاعفی به حوزه مخابرات کشور وارد شده است.

قبادیان با اشاره به اینکه در حوزه تلفن ثابت ۷۰ درصد و حوزه تلفن همراه ۳۰ درصد از تجهیزات در داخل کشور تهیه می‌شود، گفت: با توجه به افزایش بی‌سابقه نرخ ارز ما در تامین تجهیزات با مشکلات متعددی روبرو هستیم و این باعث شده خیلی از پروژه‌های توسعه‌ای با چالش جدی مواجه شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه ثابت ماندن تعرفه‌های تلفن ثابت از سال ۸۲ را، یکی دیگر از چالش‌های اصلی این شرکت عنوان کرد و گفت: برای ما متوسط درآمد یک خط تلفن ۳هزار و ۸۰۰ تومان است در حالی‌که هزینه نگهداری‌اش ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است یعنی ما برای هر خط تلفن ۸۰ یا ۹۰ درصد یارانه می‌دهیم.

قبادیان با بیان اینکه ارتباطات، یک حوزه پیشران است و شرکت‌های دانش‌بنیان بر بنیان پلتفرم‌های ICT شکل می‌گیرند، از اهمیت حیاتی این حوزه در جهان کنونی سخن گفت.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های ما توسط وزارت ارتباطات تعیین می‌شود و این وزارت‌خانه اجازه تغییر تعرفه را نمی‌دهد، این کار را نوعی «خود تحریمی داخلی» خواند و تصریح کرد: علت اصلی این مشکل دعوای سیاسی بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است و امیدواریم دولت بعدی حوزه ارتباطات را خارج از دعواهای سیاسی ببیند.

قبادیان سرقت تجهیزات مخابراتی را دیگر معضل بزرگ این شرکت برشمرد و اعلام کرد: سال گذشته خسارت ناشی از سرقت‌ها، ۴.۵ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۳برابر بیشتر شده بود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: در سال قبل از مجموع ۲۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان که فاقد اینترنت بودند، ۱۶۰ روستا جهت تجهیز اینترنت به شرکت مخابرات واگذار شد که از این تعداد ۵۵ روستا باقی‌مانده است.

قبادیان در پایان، خاطرنشان کرد: در حوزه تلفن ثابت در مجموع ۱۳ میلیارد تومان طلب داریم که ۹ میلیارد تومان آن مربوط مشترکین خانگی و ۴ میلیارد تومان مربوط به مشترکین دولتی است همچنین در بخش دیتا از مشترکین سازمانهای دولتی ۲۹ میلیارد تومان طلب داریم.

انتهای پیام/پ

نظر شما