شناسهٔ خبر: 47364923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اولیانوف: مذاکرات برجام۱۰روز دیگر تکمیل می‌شود

«میخائیل اولیانوف» سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات برجام با اعلام این که مذاکرات در مسیر درست خود پیش می‌رود اعلام کرد: مذاکرات برجامی وین احتمالا اوایل ژوئن (حدودا ۱۰ روز آینده) تکمیل می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  به نقل از ایرنا، خبرگزاری روسی تاس به نقل از اولیانوف نوشت: مذاکرات وین برای از سرگیری اجرای برجام در شرایط کنونی ممکن است در روز‌های نخستین ماه ژوئن کامل شود.

اولیانوف گفت: البته نمی‌توان دقیق حدس زد. اما فکر می‌کنم روز‌های اول ماه ژوئن یک زمان واقعی برای پایان مذاکرات وین است. حداقل تا به امروز، این طور به نظر می‌رسد. به دلیل پیچیده بودن مذاکرات، نمی‌توان پیش بینی دقیق از زمان پایان این روند داشت.

سرپرست هیئت روسی در مذاکرات برجام در ادامه گفت: اما زمانی که چنین کار و امور پیچیده و دشواری درمیان است، ممکن نیست که بتوانید به قطعیت آن را پیش بینی کنید، با این وجود احساس می‌کنم که مرحله نهایی (مذاکرات وین) می‌تواند هفته آینده باشد و امیدوارم که اینگونه باشد.
ایتار تاس درادامه افزود: با این وجود اولیانوف گفت که مذاکرات در مسیر درست خود قرار داشته و به پیش می‌رود.

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک‌برجام چهارشنبه گذشته در گراند هتل وین برگزار شد. در این نشست که با حضور هیأت‌های ایران و کشور‌های عضو برجام برگزار شد، روسای هیات‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.

هیئت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگو‌ها تاکید کردند.

در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی‌های مختلف میان هیات‌ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات‌های همه کشور‌های عضو برجام دریک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند.

در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش‌های هیات‌های کارشناسی طرف‌های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشور‌ها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

هیئت‌ها در پایان این دور از گفتگو‌ها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر گفتگو‌ها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.

پیشتر رئیس هیئت روسیه در مذاکرات برجام نسبت به توافق اعضای برجام در خصوص احیای توافق با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت که دستیابی به توافق در دسترس است.

نظر شما