شناسهٔ خبر: 47302978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

اورشلیم پست: پیام تهران با موشک به تل آویو و اورشلیم ارسال شد

فرانتزمن در روزنامه اورشلیم پست نوشت: حمله سنگین موشکی به اسرائیل ممکن است با هشدار ایران مبنی بر یک عملیات بزرگ ارتباط داشته باشد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ روزنامه اورشلیم پست در تحلیلی به قلم ست جی. فرانتزمن - نویسنده کتاب «پس از داعش: نزاع ایران و آمریکا بر سر خاورمیانه» نوشت: حمله سنگین موشکی به اسرائیل ممکن است با هشدار ایران مبنی بر یک عملیات بزرگ ارتباط داشته باشد. سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته پیش در هشدار اعلام کرد: «اسرائیل یک نوار باریک است؛ هر اقدام تاکتیکی می‌تواند یک شکست استراتژیک باشد.» فرمانده سپاه به شلیک موشک از سوریه به حوالی دیمونا و دیگر تهدید‌ها علیه اسرائیل به عنوان نمونه‌هایی در جهت تایید شاکله شکننده تل آویو اشاره کرد. حمله سنگین و بی‌سابقه موشکی روز ۱۱ می / ۲۱ اردیبهشت که عسقلان را هدف قرار داد، تلاشی در جهت آزمایش توانایی سامانه چند لایه پدافند هوایی اسرائیل بود و به نظر می‌رسد بخشی از طراحی ایران باشد. دلیل این مدعا مشارکت جهاد اسلامی ـــ نیروی نیابتی ایران ـــ و نیز حماس ـــ تحت الحمایه ایران ـــ در فرآیند این حمله راکتی است. 

این بار اوّل نیست که این گروه‌ها حمله موشکی انجام دادند. بخش بی‌سابقه آن حجم شلیک موشک است که در برخی اوقات به بیش از ۱۰۰ موشک در چند دقیقه می‌رسید و نیز تمرکز این حملات بر شهر عسقلان بود. درسی که ایران به اسرائیل می‌آموزد، روشن است. ایران و حزب‌الله پیش بینی کرده‌اند که اسرائیل رو به زوال است. این سخنانی است که نصر الله و رهبر عالی ایران به وضوح اعلام کرده‌اند. امّا پیام تهران فقط این نبود. 

ایران اوضاع سیاسی و رسانه‌های داخلی اسرائیل را رصد می‌کند. نصرالله نیز همینگونه عمل می‌کند. او در حال تماشای داستان کشته‌شدن ده‌ها اسرائیلی در کوه مرون بود. ایران در حال مطالعه روش مقابله اسرائیل و توانایی مدیریت آن در نبرد با حماس است. مدیریت نبرد توسط اسرائیل از زمان جنگ ۲۰۱۴ از بین رفته است. این مهم پس از تحلیل شمار زیادی از درگیری‌هایی حاصل شده است که طی آن اسرائیل حمله هوایی کرده، ولی از عملیات زیرزمینی پرهیز کرده است.

چندین مرتبه طی سال‌های اخیر، اسرائیل در شرف عملیات زمینی علیه غزه بود. حماس، حزب الله و ایران می‌دانند که اسرائیل در میانه یک بحران سیاسی قرار دارد. بحرانی که ممکن است به برگزاری پنجمین دور انتخابات برای تعیین نخست وزیری اسرائیل منجر شود. آن‌ها از نزدیک ناآرامی‌های مربوط به مسجد الاقصی و درگیری‌ در شهرهای اسرائیلی نظیر شهر لود (Lod) را زیر نظر دارند. این پیشگویی ایران است که به نظر در حال تحقق است. 

حماس درحال گسترش میدان نبرد است و به نظر می‌رسد این دور از عملیات‌های سخت‌تر از گشذته باشد. حماس در حال هدایت درگیری است. آن‌ها قوانین و اهداف مدنظر را در غروب ۱۰ می / ۲۰ اردیبهشت تنظیم کرده‌اند که شامل خروج نیرو‌های اسرائیلی از قبه الصخره و منطقه شیخ جراح است. حماس می‌دانست این اتفاق نخواهد افتاد؛ بنابراین بهانه‌ای برای حمله پیدا کرده بود. سپس اعلام کرد که به تل آویو حمله خواهد کرد.

اکنون روند جنگ از سوی حماس رهبری می‌شود و این مهم تحت رهنمودهای ایران است. حزب ‌الله می‌خواهد بداند وقتی اسرائیل با حجم سنگینی از حمله راکتی مواجه می‌شود، شرایط به چه صورت خواهد بود. آن‌ها به هر راکتی که به اهداف اصابت کند (عبور از شبکه پدافندی اسرائیل) توجه می‌کنند.

تصویری که از اسرائیل مخابره می‌شود نظیر «درگیری‌های داخلی در مکان‌هایی نظیر شهر لود»، «افزایش فشار‌های سیاسی بر تل‌آویو از سوی کشور‌های خارجی» و «روش شلیک موشک»، در تهران، بیروت و نیرو‌های نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن تجزیه و تحلیل می‌شود. حماس همچنین طی سالیان اخیر به سمت دریا نیز آزمایش پرتاب موشک داشته که به معنای گرم کردن و آمادگی نیرو‌های آن برای ارتقاء به مرحله بعدی درگیری است. بسیاری معتقد بودند که حماس پس از ۱۴ سال  جایگاه خود در قدرت تثبیت کرده است.

روزنامه اورشلیم پست در پایان نوشت: نیروهای فلسطینی نشان دادند توانایی بازی سازی را دارند. بازی و اجرای عملیات تاکتیکی که ایران یه هفته پیش آن در پیام روز قدس آن را محاسبه کرد. این پیام به غزه و جهاد اسلامی رسید و اکنون با موشک به تل آویو و اورشلیم رسیده است. 

ترجمه: ایلیا فروزش

نظر شما