شناسهٔ خبر: 47302954 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

فتح خرمشهر، فتح خون/

جهاد سازندگی در جنگ از زبان برادر ۴ شهید + فیلم

محمود حجتی برادر چهار شهید دوران دفاع مقدس است که در مصاحبه‌ای به تاریخچه جهاد سازندگی نجف‌آباد اشاره می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، محمود حجتی، برادر چهار شهید و از اعضای مهم جهاد سازندگی نجف آباد محسوب می‌شود. او در بهمن سال ۶۱ و قبل از عملیات والفجر مقدماتی، همراه با تعداد دیگری از نیرو‌های جهاد، جلوی دوربین محمود اصفهانی (باهنر) قرار گرفته و توضیحاتی در خصوص تاریخچه ورود جهاد نجف آباد به دفاع مقدس ارائه می‌کند.

او در مصاحبه‌ای یاد برادرش احمد حجتی و حسین پارسا را گرامی داشته و به فعالیت‌های جهاد در خرمشهر و آبادان اشاره دارد. حجتی، تعداد نیرو‌های جهاد نجف آباد در آبادان را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر دانسته و عمده فعالیت‌های مهندسی و تعمیرگاهی «آبادان در محاصره» را مربوط به جهاد نجف آباد می‌داند. وی که بعد‌ها به عنوان یکی از مسئولان ارشد جهاد سازندگی کشور مطرح شد، در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به نقش شهیدان اکبر فتاح المنان و علی ایمانیان در عملیات فتح المبین اشاره کرده و ذکر خیری هم از نقش جهاد نجف آباد در آزادسازی خرمشهر طی عملیات الی بیت المقدس دارد.

شهید احمد حجتی که دانشجوی فیزیک دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود، ۱۱ اردیبهشت سال ۶۱ در عملیات الی بیت المقدس و در آستانه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید. از احمد حجتی که در مقطع شهادت ۳۰ ساله بود، چهار فرزند به یادگار مانده که تمامی آن‌ها مدارج عالی علمی را طی کرده‌اند.

هم‌زمان با احمد حجتی، حیدرعلی امامی یکی از داماد‌های خانواده نیز در همان عملیات و در سن ۲۷ سالگی در جاده اهواز به خرمشهر شهید شد. از امامی که فوق‌دیپلم رنگرزی از انستیتو تکنولوژی اصفهان داشت، یک دختر به یادگار مانده است.

قبل از این مقطع هم محمد‌علی حجتی جوان ۲۰ ساله خانواده که در حوزه درس می‌خواند، آذر ۶۰ در عملیات طریق‌القدس شهید شد و بهمن ۶۴ نیز ابوالقاسم حجتی که دانشجوی عمران صنعتی اصفهان بود، طی عملیات والفجر ۸ در ۲۶ سالگی در فاو به شهادت رسید. از ابولقاسم حجتی دو فرزند به یادگار مانده است.

آخرین شهید این خانواده کاظم حجتی دانشجوی ۲۲ ساله رشته عمران زاهدان بود که تیر سال ۶۵ در شبه جزیره فاو به شهادت رسید.

شهید محمد حجتی، نوه این خانواده، دیگر شهید حجتی‌ها محسوب می‌شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="defapress.ir/fa/news/play/embed/456868/1319717?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/ 141

نظر شما