شناسهٔ خبر: 47302920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل بین‌المللی:

نبرد رمضان دوم برای فلسطین سرنوشت ساز است

فاطمه خوش نیت

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر این‌که خیزش عمومی در فلسطین می‌تواند نوید بخش انتفاضه تازه‌ای باشد اظهار کرد: نبرد رمضان دوم نه تنها سرنوشت ساز است، بلکه حقانیت مردم فلسطین را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از درگیری‌های شدید میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها اظهار کرد: جنگ دوم رمضان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که هم در نحوه‌ی شکل گیری، هم در نحوه ادامه و همچنین در نحوه پیامدهای آن قابل تحلیل است. وقتی که این جنگ را با جنگ رمضان اول که سال 1973 اتفاق افتاد مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم که در آن جنگ دو ارتش قدرتمند سوریه و مصر بودند اما در برابر ارتش رژیم صهیونیستی که مورد حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای غربی قرار داشته، شکست خوردند به گونه‌ای که می‌توان گفت تمام ارتش‌های عربی در برابر رژیم صهیونیستی شکست خوردند.

وی ادامه داد: در این جنگ شاهد هستیم گردان قسام وابسته به جنبش حماس و گردان قدس وابسته به جنبش جهاد اسلامی توانسته‌اند درس فراموش نشدنی به رژیم صهیونیستی بدهند علی‌رغم این که طی 14 سال گذشته در محاصره زمینی، دریایی و هوایی بودند و امکان ساخت تدارکات از خارج را نداشتند اما روی پای خود ایستادند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین بیان کرد: این اتفاقی که رخ داده در چارچوب بازدارندگی نیروهای مقاومت بوده و شگفت انگیز است. پیش از این شاهد هتک حرمت بیت‌المقدس و مسجدالاقصی بودیم و طی 73 سال گذشته یعنی از سال 1948 تاکنون موضوع اخراج مردم فلسطین از سرزمین‌های آبااجدادی‌شان را دیده بودیم.

عابدینی تصریح کرد: اما این مرحله وقتی رژیم صهیونیستی کوشش کرد تا تعدادی از خانواده‌های ساکن در منطقه شیخ جراح را بیرون کند این مساله تبدیل به خیزش عمومی شد که می‌تواند نوید بخش انتفاضه تازه‌ای باشد آن هم زمانی که دیگر دست خالی و با سنگ در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی نمی‌کنند و امروز ابزار آنها تبدیل به موشک شده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: مساله‌ی دیگر وحدتی است که میان گروه‌های مقاومت اسلامی شکل گرفته از جمله جهاد اسلامی، حماس و جبهه آزادی برای مردم فلسطین حتی جناح سازش‌کار که در رام الله هستند و فتح نامیده می‌شوند آنها نیز با دور جدید خیزش مردم ابراز همبستگی کرده‌اند و این اتفاق نادر است.

وی خاطر نشان کرد: قدرت و توان نیروهای مقاومت بسیار بالاست. طی روزهای گذشته بیش از 4000 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب شلیک شده است که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها صهیونیستی شده اما آنها این اتفاقات را سانسور می‌کنند. همچنین در فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی هیچ پروازی انجام نمی‌شود و بیش از 70 درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای در امان ماندن از ضربه‌های مقاومت به داخل تونل‌ها رفته‌اند.

عابدینی با بیان این‌که وحدت میان همه فلسطینی‌ها صورت گرفته اظهار کرد: پیش از این در جنگ‌هایی که اتفاق افتاده بود وقتی مردم غزه مورد حمله قرار می‌گرفتند سایر مناطق کمتر ابراز همدردی می‌کردند، اما اکنون مردم قدس و کرانه باختری رود اردن قیام کرده و شاهد تظاهرات گسترده‌ای هستیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه ابراز داشت: شاهد درگیری‌های شدید در شهر اللد هستیم که نزدیک 48 ساعت کل شهر به دست نیروهای فلسطینی افتاده و این تظاهرات در الناصره و سایر مناطق هم وجود دارد.

عابدینی در پایان تاکید کرد: مساله‌ی دیگر وحدت و همبستگی بین‌المللی است که مردم دنیا با فلسطینی‌ها دارند از اردن و مصر و کشورهای غرب آسیا گرفته تا لندن و پاریس و اسپانیا در اروپا و بسیاری دیگر از کشورها؛ اکنون همبستگی جهانی با مظلومیت مردم فلسطین وجود دارد. بنابراین نبرد رمضان دوم سرنوشت ساز است که حقانیت مردم فلسطین را نشان می‌دهد و بحران مشروعیت و مقبولیت رژیم صهیونیستی را با صدای بلندتر به گوش جهانیان می‌رساند.

انتهای پیام

نظر شما