شناسهٔ خبر: 47302853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غنی: افغانستان پس از خروج آمریکا توان مقابله با تهدیدها را دارد

تهران- ایرنا- رییس جمهوری افغانستان از آمادگی کشور در برابر تهدیدها پس از خروج نیروهای خارجی اطمینان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، اشرف غنی در مصاحبه با تلویزیون پی بی اس آمریکا گفت که کلید گفت وگو ها در پذیرفته شدن سرنوشت نظام آینده در انتخابات است.

رییس جمهوری افغانستان گفت که اگر درباره یک نظام انتخاباتی توافق به دست نیاید، تمامی دستاوردهای دو دهه گذشته از جمله حقوق زنان، جوانان و اقلیت ها زیر سوال خواهند رفت.

غنی همزمان با ادامه روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان به این نگرانی ها پاسخ گفت و از آمادگی‌ها برای از میان برداشتن تهدیدها پس از پایان خروج نیروهای خارجی اطمینان داد.

غنی گفت: تهدید و هراس افگنی تغییر کرده اما از بین نرفته است، همه ما در این باره توافق کرده ایم. دوم این که ایالات متحده متعهد به پشتیبانی مالی در بخش های امنیتی، اقتصادی  و بشردوستانه است.

رییس جمهوری آمریکا پذیرفته شدن انتخابات را از سوی طالبان کلیدی برای پیروزی مذاکرات صلح می داند.

فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده تخمین می‌زند که ۱۳ تا ۲۰ درصد از کل روند عقب نشینی و خروج نیروها را به پایان رسیده است.

سنتکام در ادامه افزود: ارتش آمریکا ۱۱۵ هواپیمای حمل و نقل نظامی C-۱۷ را از افغانستان خارج کرده و بیش از ۵۰۰۰ تجهیزات را برای تخریب و انهدام تعیین کرده است.

سنتکام تاکید کرد که ایالات متحده همچنین کنترل پنج تأسیسات نظامی را به همتایان افغان تحویل داده است.

هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خشونت‌ها در این کشور رو به افزایش گذاشته و این وضعیت نگرانی‌هایی را در داخل و خارج از این کشور بوجود آورده است.

نظر شما