شناسهٔ خبر: 47302724 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

با مزایای یوگا در دراز مدت آشنا شوید

مهر

نتایج تحقیقات نشان می دهد سلامت روحی و روانی و یک برنامه ۱۲ دقیقه ای مدیتیشن می تواند چندین فاکتور پرخطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، پیش بینی شده است که حداکثر ۱۵۲ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند. تا به امروز هیچ دارویی وجود ندارد که تأثیر مثبت قابل توجهی در پیشگیری یا برگشت از زوال شناختی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر ورزش‌های کششی بر فشارخون

مجموعه‌ای از شواهد موجود نشان می‌دهد که هدف قرار دادن سبک زندگی و عوامل پرخطر عروقی تأثیر مفیدی بر عملکرد کلی شناختی دارد.

«دارما سینگ»، مدیر بنیاد تحقیق و پیشگیری از آلزایمر در دانشگاه توماس جفرسون پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: «نکته اصلی این بررسی این است که تعهد به یک سبک زندگی سالم و حفظ سلامت روانی، یک روش کاملاً مهم برای پیری عاری از بیماری آلزایمر است.»

وی در ادامه اذعان می‌کند: «امیدواریم که این مقاله الهام بخش دانشمندان، پزشکان و بیماران باشد تا این مفهوم جدید از تناسب معنوی را بپذیرند و آن را بخشی از هر برنامه چندبُعدی برای پیشگیری از ناتوانی شناختی قرار دهند.»

تحقیقات نشان می‌دهد که مشارکت مذهبی و معنوی می‌تواند عملکرد شناختی را با افزایش سن حفظ کند. تناسب معنوی بُعد جدیدی در پیشگیری از آلزایمر است.

به گفته محققان، سلامت روانشناختی ممکن است التهاب، بیماری‌های قلبی عروقی و ناتوانی را کاهش دهد. افرادی که نمره بالایی در معیار "هدف در زندگی" داشتند، ۲.۴ برابر بیشتر از افراد دارای نمره پایین‌تر در این معیار، زندگی بدون آلزایمر داشتند.

استرس و مدیریت استرس از موضوعات مورد بحث در پیشگیری از بیماری آلزایمر هستند، با این حال محققان اظهار داشتند که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات جسمی، روانی و عاطفی استرس ممکن است خطر آلزایمر را افزایش دهد.

مراقبه «کیرتان کریا»، یک مراقبه آوازخوانی ۱۲ دقیقه‌ای است که شامل چهار صدا، تنفس و حرکات تکراری انگشت است. این شیوه، اثرات مستند متعددی بر استرس مانند بهبود خواب، کاهش افسردگی و افزایش سلامت روان دارد. همچنین مشخص شده است که باعث افزایش جریان خون در مناطقی از مغز می‌شود که درگیر شناخت و تنظیم عاطفی هستند و باعث افزایش حجم ماده خاکستری و کاهش اندازه بطن در طولانی مدت می‌شود که ممکن است روند پیری مغز را کُند نماید.

تحقیقات در افراد سالم و افراد مبتلا به زوال شناختی، نشان داد که این روش باعث بهبود شناخت، کاهش زوال حافظه و بهبود خلق و خو می‌شود.

نظر شما