شناسهٔ خبر: 47302665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ماجرای اجرای ناقص فوق العاده ویژه معلمان چیست؟

فوق العاده ویژه معلمان قرار بود در احکام جدید صادر شده در سال 1400 به میزان 50 درصد باشد اما گویا تنها 20 درصد محاسبه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر ظاهرا آموزش و پرورش افزایش فوق العاده ویژه معلمان را به جای 50 درصد، به میزان 20 درصد در اجرا کرده است در حالی که در صورت اجرای کامل، این فوق العاده بیش از دو و نیم برابر خواهد شد.فوق العاده ویژه معلمان در سال گذشته 17.5 درصد اعلام شده بود.

فوق العاده ویژه چیست؟ در پاسخ باید گفت :فوق العاده ویژه ۵۰ درصد یعنی مجموع حق شغل، حق شاغل، فوق العاده شغل، سختی کار، بند الف، بند ی و حق مدیریت ضرب در 50 درصد یا نیم است که مبلغ قابل توجهی می شود. در احکام جدید برقراری فوق العاده ویژه  50 درصدی معلمان آموزش و پرورش به صورت ناقص بین صفر تا بیست درصد اجرا شده و دیوان عدالت اداری این موضوع را تایید کرده است. این موضوع باعث شده تا معلمان پیگیر اجرای کامل فوق العاده شغل شوند و از دولت خواسته اند که با پیگیری این موضوع و مشمول شدن تمامی معلمان به فوق العاده ویژه پنجاه درصدی خاطره ای خوش از دولت دوازدهم برای معلمان برجا بگذارند.

 

فوق العاده ویژه معلمان چیست؟

پرداخت ناقص فوق العاده شغل در حالی است که چندی پیش محمدباقر نوبخت در لایو اینستاگرامیش اعلام کرد منابع لازم برای پرداخت فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی معلمان را اختصاص داده اما از اینکه چرا آموزش و پرورش آن را اعمال نکرده، اطلاعی ندارد. معلمان می گویند تا پیش از این تصور می شد منابع مالی کافی وجود ندارد، اما با این صحبت نوبخت معلمان به دنبال پاسخ این سوالند که چرا با وجود اینکه منابع مالی وجود دارد اما وزارتخانه آن را در احکام درج نکرده است. معلمان معتقدند وزارت آموزش و پرورش فوق العاده ویژه را از ۹% تا ۲۱% با شرایط عجیب و غریب جیره بندی کرده است.

 

 فوق العاده ویژه  معلمان

 

نحوه محاسبه فوق العاده ویژه معلمان

برای معلمان و مدیر و معاونین مدارس، از تاریخ ۹۹/۱/۱ فوق العاده ویژه برقرار گردید که مطابق جدول مندرج در تصویبنامه مربوط، با توجه به مقطع مقطع اشتغال فعلی پرسنل و عدد رتبه مندرج در حکم کارگزینی درصد متفاوتی دارد.

به عنوان مثال: درصد فوق العاده ویژه پرسنل مقطع ابتدائی با رتبه ۵ به میزان ۲۱ درصد و برای پرسنل مقطع متوسطه اول و دوم با رتبه ۵ به میزان ۲۰ درصد تعیین شده است.

نحوه محاسبه فوق العاده ویژه:

مبالغ بندهای حقوقی زیر بر اساس حکم تغییر ضریب حقوقی سال ۹۹ (۹۹/۱/۱) باهم جمع کرده و حاصل را در درصد تعیین شده فوق العاده ویژه ضرب می کنیم. مبلغ به دست آمده مبلغ فوق العاده ویژه این پرسنل درسال ۹۹ خواهد بود.

بندهای حقوقی مؤثر:

حق شغل/ فوق العاده مدیریت/ حق شاغل/ فوق العاده ایثارگری/ فوق العاده سختی کار/ فوق العاده شغل تفاوت بند(ی) سال۹۸/ تفاوت جزء (۱) بند الف سال ۹۷

 

میزان فوق العاده ویژه معلمان

 

بخشنامه مربوط به واریز فوق العاده ویژه معلمان

وزارت آموزش و پرورش بخشنامه بهره‌مندی از فوق‌العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامه مورخ 4 دیماه 98 هیئت وزیران را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:

  1. براساس مصوبه مذکور مشمولان بندهای 1 و 1-1 شیوه نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان پیوست بخشنامه مذکور که شرایط اخذ و ارتقای به رتبه‌های1، 2، 3، 4، 5 را با رعایت ضوابط و مقررات مورد عمل و کسب شرایط معلمی احراز می‌کنند می‌توانند از تاریخ اول فروردین 99 از فوق العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت به شرح جدول زیر بهره مند شوند.

 

  1. کارکنانی که به استناد مصوبه 17 آذر 58 شورای انقلاب در مشاغل اداری ادارات آموزش و پرورش اشتغال دارند درصورت انتقال و اشتغال تمام وقت در واحدهای آموزشی می‌توانند از مزایای این بخشنامه بهره مند شوند.فوق العاده مذکور به دبیران و هنرآموزانی که در اجرای بخشنامه مورخ 3 بهمن 97 با 30 ساعت تدریس موظف هفتگی به خدمت اشتغال دارند علاوه بر 17.5 درصد تعلق خواهد گرفت.

 

  1. به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می‌کنند به ازای هرسال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه "اول فروردین 99" کسب می‌کنند مشروط براینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنها کمتر از 90 درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل 100 "مقطع ابتدایی" و 50 امتیاز "مقطع متوسطه"ضربدر ضریب ریالی سالانه برخودرار می شوند.

 

  1. مفاد مصوبه مورخ 17 آذر هیئت وزیران به استثناء موارد اصلاحی در مصوبه فوق الذکر کماکان به قوت خود باقی است.

 

 

نظر شما