شناسهٔ خبر: 47301851 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیگه چه خبر

صاحب‌خبر -
عمان: معطل احیای برجام مانده‌ایم

   خبر اول اینکه، وزیر نفت و گاز عمان می‌گوید برای اجرایی شدن توافق معطل مانده خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، منتظر نتایج مثبت از مذاکرات وین و احیای برجام است. به‌گزارش عصرایران، محمد بن‌حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در مصاحبه‌ای با وب سایت «اس‌پی‌گلوبال» با اشاره به این موضوع گفت: کشورش مایل است پروژه معطل مانده واردات گاز از ایران را بار دیگر احیا کند و همچنین در حال بررسی گسترش شبکه خط لوله خود به یمن است. او افزود: من خوشبین هستم که اگر در اواخر سال‌جاری هم نباشد، شاید بزودی در مورد احیای دوباره آن پروژه صحبت خواهیم کرد. از نظر عمان فرصت‌های زیادی برای استفاده مناسب از آن پروژه وجود دارد. گفتنی است ایران و عمان در سال 1392 توافق کردند صادرات گاز مایع ایران به عمان از طریق خط لوله زیر بستر دریا انجام شود. در آن توافق سال 1396 به‌عنوان سال نهایی تکمیل پروژه در نظر گرفته شده بود اما این پروژه به‌دلایل مختلف از جمله مخالفت‌های امارات با عبور خط لوله از حریم دریایی این کشور و نیز به قدرت رسیدن ترامپ و خروج امریکا از برجام معلق مانده است.

 چرا لحن بن سلمان نسبت به ایران تغییر کرد

  خبر دیگر اینکه،  یکی از شاهزادگان سعودی بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام را دلیل تغییر لحن ولیعهد عربستان نسبت به ایران می‌داند. به گزارش ایسنا به‌نقل از خبرگزاری ناس، عبدالرحمن بن‌مساعد، شاهزاده سعودی می‌گوید که برخی متغیرهای بین‌المللی باعث تغییر لحن محمد بن‌سلمان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است. این شاهزاده سعودی که از طریق کلاب‌هاوس در یک نشست شرکت کرده بود خاطرنشان کرد: درخصوص روابط با ایران برخی رویکردهای بین‌المللی درحال تغییر است زیرا امریکا آماده بازگشت به برجام است. عبدالرحمن بن‌مساعد در ادامه گفت: برخی درمورد دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در رابطه با ایران سؤال می‌کنند، دلیل تغییر لحن محمد بن سلمان نزدیک شدن زمان بازگشت به برجام‌ است زیرا عربستان تلاش می‌کند که در این توافق حضور داشته باشد و سناریوی توافق قبلی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تکرار نشود؛ توافقی که میان ایران و جامعه بین‌المللی بدون مشارکت کشورهای منطقه انجام شد. وی همچنین تأکید کرد که هر اتفاقی رخ بدهد عربستان حامی مسأله فلسطین خواهد ماند و موضع خود را تغییر نخواهد داد.

امریکا باید 700 تحریم ایران را بردارد

  دست آخر اینکه،  ‎خبرگزاری رویترز در تحلیلی به بررسی لغو تحریم‌های امریکا برای احیای برجام پرداخت. به گزارش ایلنا، رویترز نوشت، براساس احتساب‌های انجام شده چیزی در حدود ۷۰۰ تحریم مربوط به ایران وجود دارد که امریکا باید آن را لغو کند. در واقع برای اینکه ایران نفت خود را صادر کند، لغو بسیاری از این تحریم‌ها الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. لغو این تحریم‌ها ممکن است انتقادات زیاد داخلی را برای بایدن به‌همراه داشته باشد. اما بایدن برای احیای برجام چاره‌ای جز پذیرش این خطر ندارد. علاوه بر تحریم صنایع نفتی، تحریم بانک مرکزی هم از تحریم‌های مهم است چرا که این تحریم ارتباط این بانک با جهان بین‌الملل را قطع کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما