شناسهٔ خبر: 47301705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

محور مقاومت شطرنج میدانی و نظامی منطقه را تغییر داد زیر تیغ

شکست رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان سرپل مهم غرب در منطقه نشان می‌دهد محور مقاومت دست بسیار بالایی دارد و می‌تواند شطرنج میدانی و نظامی منطقه را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، به بررسی تحولات فلسطین و بمباران مناطق اشغالی توسط حماس پرداخت و تاثیر و دستاورد این عملیات بر جبهه مقاومت اعم‌از فلسطین، منطقه و ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد که مشروح آن در ادامه آمده است.

 بسیاری از تحلیلگران معتقدند تحولات اخیر، ژئوپلیتیک منطقه را به نفع محور مقاومت تغییر خواهد داد. نبرد اخیر غزه، چه دستاوردی برای فلسطین، منطقه و ایران داشته است؟

اتفاقات اخیر در فلسطین نتیجه ماجراجویی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بود که درحال خروج از چرخه قدرت و انتقال ریاست کابینه به فرد دیگری بود و قصد داشت شرایطی را فراهم کند که مدت زمان بیشتری در قدرت باقی بماند؛ آمادگی نیروهای حماس و جهاد اسلامی و رزمندگان فلسطینی برای تغییر قواعد درگیری در صحنه میدانی موجب شد رژیم‌صهیونیستی با یک بحران نفس‌گیر و کم‌سابقه مواجه شود.اگرچه ملت فلسطین درطول هشت روز گذشته متحمل هزینه‌های سنگینی شده و بیش از 260 شهید و  6 هزار نفر مجروح داشته، اما اینها هزینه‌هایی است که طبیعتا در هر جنگی متوجه شهروندان می‌شود. قواعد میدانی و درگیری به نفع ملت فلسطین است؛ چراکه نیروهای حماس توانستند از یک‌سری موشک‌هایی رونمایی کنند که عمق اراضی اشغالی را هدف قرار دهد.

  موشک از 20 کیلومتر تا 280 کیلومتر

در ابتدا موشک‌های حماس می‌توانستند تنها 20 کیلومتر از اراضی اشغالی را هدف قرار دهند، اما امروز پس از گذشت دودهه و درطول 15 سال گذشته به‌دلیل مدیریت میدانی و ارتباط عمیق و استراتژیک و راهبردی که شهیدقاسم سلیمانی با رزمندگان فلسطینی داشت، این وضعیت تغییر یافته و موشک‌های حماس توانستند عمق 280 کیلومتری اراضی اشغالی را هدف قرار دهند. اکنون به‌مدت هفت‌روز است که تمام مظاهر و پدیده‌های حیات در اراضی اشغالی متوقف شده، فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون یک‌هفته تعطیل بوده و برآورد خسارت‌ها و گزارش رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد بر اثر تعطیلی تمام نهادهای اقتصادی و راهبردی رژیم‌صهیونیستی، روزانه یک‌میلیارد خسارت متوجه این رژیم است. این برای رژیم‌صهیونیستی بسیار دردناک است؛ چراکه 280 کیلومتر برد موشک‌های حماس است و این یعنی تمام شهرهای فلسطین اشغالی تحت نظر موشک‌های حماس قرار دارند. ازسوی دیگر 16 شهر رژیم‌صهیونیستی درگیر جنگ داخلی در اراضی اشغالی است و برای نخستین‌بار درطول هفت‌دهه گذشته فلسطینیان ساکن اراضی 1948 قیام کرده‌اند و جنگ تن‌به‌تن در شهرهای مختلف رژیم‌صهیونیستی حاکم است.

بحث تسلیح کرانه باختری هم یکی از اتفاقات مهمی بود که در این تحولات شاهد بودیم که جوانان فلسطینی با سلاح به میدان آمدند. این امر در آینده فلسطین چه دستاوردی به‌همراه دارد؟

درحال حاضر دو حادثه مهم اتفاق افتاده است؛ یکی مساله تسلیح کرانه غربی که رهبر معظم انقلاب اسلامی  در یک سخنرانی به آن اشاره کردند و این عملیاتی شد و مردم کرانه غربی که از سال 1993 عملا از نوار غزه جدا شدند، اکنون در این انتفاضه بزرگ شرکت کرده‌اند و این یک تغییر کاملا استراتژیک و راهبردی در مبارزات ملت فلسطین تلقی می‌شود.

  دومین شکست تل‌آویو پس از جنگ 33 روزه

موضوع دیگر قیام ساکنان فلسطینی اراضی 1948 است و آنها با ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین درگیر شدند و این دو حادثه شرایطی ناپایدار برای رژیم‌صهیونیستی به‌وجود آورد؛ نوع موشک‌های به‌کار برده‌شده در جنگ اخیر به‌گونه‌ای است که گنبد آهنین نتوانسته به‌خوبی آن را رصد کند و به‌دلیل تغییراتی که در این موشک‌ها ایجاد شده، گنبد آهنین نمی‌تواند آنها را ردیابی کند.بنابراین اتفاقاتی که رقم خورده نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی روبه فروپاشی است و دومین شکست رژیم‌صهیونیستی درطول دودهه گذشته بعد از جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006، در انتظار رژیم‌صهیونیستی است؛ این نشان می‌دهد به‌رغم قدرت برتر نظامی و برخورداری رژیم‌صهیونیستی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های روز، این رژیم دربرابر حماس و جهاد اسلامی و رزمندگان فلسطینی ناتوان و درحال تسلیم شدن است.

  رزمندگان فلسطینی درحال تغییر قواعد درگیری

این دقیقا اتفاقی است که در یمن نیز رخ داد و بعد از 6 سال مردم یمن ابتکار عمل میدانی را در دست دارند. الان همین ابتکار عمل میدانی از محور مقاومت به‌سمت فلسطین اشغالی منتقل شده و رزمندگان فلسطینی درحال تغییر قواعد درگیری و میدانی هستند و این نشانه و آثار پربرکت شهیدقاسم سلیمانی است که توانست جبهه گسترده‌ای از یمن تا سوریه و لبنان و فلسطین اشغالی و عراق ایجاد کند.

باتوجه به شگفتی‌هایی که در این مدت از بمباران تل‌آویو تا قیام هسته‌های مقاومت در سرزمین‌های 1948 شاهد بودیم، دستاورد این امر برای آینده منطقه چه خواهد بود؟

سمت‌وسوی این جنگ -هرچند مردم فلسطین آثار خرابی فراوانی را متحمل شدند- نشان می‌دهد درحال حاضر جبهه گسترده‌ای به‌وجود آمده که هم آمریکا و هم غرب و رژیم‌صهیونیستی بازنده آن هستند و آینده منطقه به‌سمت محور مقاومت و پیروزی ملت‌های منطقه خواهد بود. ایران نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین محور مقاومت اکنون دست بالایی دارد و آثار مدیریت میدانی شهیدقاسم سلیمانی در عرصه‌های محور مقاومت اکنون نمود یافته است.

 این تغییر ژئوپلیتیک به نفع مقاومت رقم خورده است؟

قطعا همین‌طور است.

با چه فکت‌هایی بر این مساله تاکید دارید؟

فکت‌هایی که وجود دارد این است که رژیم‌صهیونیستی قدرت برتر نیست. در همین حال، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشانه شکست ناتو و آمریکا در افغانستان پس از دو دهه کامل بعد از اشغال افغانستان است. درواقع مقابله مردم عراق با نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق یک شکست بزرگ دیگر برای آمریکا است. همچنین شکست رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان سرپل مهم غرب در منطقه نشان می‌دهد محور مقاومت دست بسیار بالایی دارد و می‌تواند شطرنج میدانی و نظامی منطقه را تغییر دهد.

برخی کارشناسان معتقدند پس از دست داشتن رژیم‌صهیونیستی در ماجرای انفجار نطنز و ترور شهید فخری‌زاده، به‌نوعی به اعتماد به‌نفس بالایی رسید، اما ضرباتی که از حماس خورد، این اعتماد به‌نفس را به چالش کشیده است. چقدر این امر را درست می‌دانید؟

رژیم‌صهیونیستی اکنون در انزوای کامل فرورفته و اروپا و آمریکا هزینه‌های سنگینی متحمل شدند. رژیم‌صهیونیستی در عرصه سیاسی هم شکست خورده؛ چراکه درطول یک سال گذشته 4 دوره انتخابات در رژیم‌صهیونیستی انجام شده و حزب لیکود و سیاست‌های بنیامین نتانیاهو شکست خورده است و رژیم‌صهیونیستی درطول دوسال اخیر هزینه‌های اقتصادی سنگینی متحمل شده که به‌خاطر شرایط کرونا، درگیری‌های داخلی و اختلافاتی که بین جریانات سیاسی رژیم‌صهیونیستی به‌وجود آمده است، در انزوای کامل به‌سر می‌برد و یک نوع خلأ سیاسی و امنیتی در رژیم‌صهیونیستی حاکم است.همچنین محور مقاومت الان تجربه بسیار بالای میدانی کسب کرده و دیگر اسطوره شکست‌ناپذیری ارتش رژیم‌صهیونیستی برای همیشه به بایگانی تاریخ سپرده شد، بنابراین رژیم‌صهیونیستی برای مدت‌زمان طولانی دچار انزوا خواهد شد و ایران به‌عنوان رهبر محور مقاومت می‌تواند به‌خوبی عرصه‌های میدانی را مدیریت کند.

 

نظر شما