شناسهٔ خبر: 47300534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400/ معلمان بازنشسته رتبه بندی می‌شوند؟

رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین دغدغه های معلمان است، در این میان فرهنگیان انتظار دارند که رتبه بندی معلمان باید شامل حال فرهنگیان شاغل و بازنشسته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر طی روزهای اخیر لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش به تصویب رسید قرار بر این شد تا این موضوع به ضورت دو شوری در صحن مجلس بررشی شود. این گام مثبت در جهت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در شرایطی است که  معلمان انتظار دارند که رتبه بندی معلمان هم در مورد معلمان شاغل و هم فرهنگیان بازنشسته اعمل شود. بر همین اساس امروز سمیه محمودی نماینده مجلس اعلام کرده است با توجه به این انتظار فرهنگیان رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.

دیروز حاجی میرزایی وزیر اموزش و پرورش اعلام کرد با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس اجرای آن از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال می شود. وزیر آموزش و پرورش از مجلس خواسته است تا در اسرع وقت این لایحه را به تصویب برسانند. به گفته حاجی میرزایی اعتبار اجرای این طرح در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده است.

در این میان حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان گفته است: نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا باشد. علاوه بر این نظام رتبه بندی معلمان باید بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. به گفته حاجی بابایی مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.

 

اخبار رتبه بندی معلمان

دو روز پیش لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه بندی معلمان به صورت دو شوری به صحن علنی مجلس ارجاع شود. دلیل این اقدام این بود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید پس گرفته نشود. تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است.

 معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

رتبه‌بندی معلمان بازنشسته

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از اینکه لایحه رتبه بندی معلمان بالاخره به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، از هیات رییسه مجلس خواست که این لایحه را در دستور کار صحن قرار دهد.سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: پس از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان به عنوان موثرترین قشر جامعه به مجلس رسید و در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شد، اما این لایحه نواقص قابل توجهی دارد که باید برطرف شود، رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.وی افزود: بر همین اساس هیأت رییسه لایحه رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار دهد و برای رفع نواقص به صورت دو شوری بررسی گردد.

 

 

خبر رتبه بندی معلمان

اجرای رتبه بندی معلمان از ابتدای فروردین ۱۴۰۰

حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رتبه‌بندی معلمان یکی از مطالبات مهم همه فرهنگیان است که با حکم قانون این لایحه در دولت تدوین و خارج از نوبت رسیدگی و به مجلس ارائه شد. وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که این لایحه در اسرع وقت در مجلس بررسی و تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم برای اجرای به قوه مجریه ابلاغ شود چرا که اعتبار لازم برای اجرای این مهم نیز در قانون بودجه 1400 پیش‌بینی شده و فرهنگیان منتظر اجرای رتبه‌بندی هستند.

وزیر آموزش و پرورش علت درخواست خود برای تصویب و ابلاغ این لایحه را تغییر دولت در آینده نزدیک دانست و گفت: ممکن است با تغییر دولت لایحه از مجلس به قوه مجریه بازگردد و چنانچه این لایحه برگشت بخورد، دولت جدید می‌تواند لایحه دیگری به مجلس ارائه کند که این رفت و برگشت‌ها زمان زیادی را از معلمان می‌گیرد لذا سرعت عمل در بررسی لایحه رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حاجی‌میرزایی یادآور شد: خوشبختانه کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و عزم خوبی در میان نمایندگان برای تصویب لایحه رتبه‌بندی وجود دارد.وزیر آموزش و پرورش، درباره زمان اجرای لایحه رتبه‌بندی گفت: زمان اجرای این قانون هر زمان که به تصویب برسد از اول فروردین ماه 1400 محاسبه خواهد شد.

 

 

رتبه بندی معلمان 1400

اجرای رتبه بندی معلمان همانند نظام همسان اعضای هیات علمی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه خبر داد.حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به جلسه فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، موضوع نظام رتبه بندی معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد، نظام رتبه بندی ویژه معلمان است و باید از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملا مجزا مطرح شود و به صورت یک نظام مورد تاکید قرار گیرد.وی با بیان اینکه در این نظام همسان  آنچه در دانشگاهها اجرا می شود، مورد تاکید قرار می گیرد، اضافه کرد: مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود.

حاجی بابایی مهندسی نیروی انسانی را مهم ترین رکن نظام رتبه بندی برشمرد و گفت: مبنای اجرای نظام رتبه بندی، طرح مصوب سال ۱۳۹۲ وزارت آموزش وپرورش خواهد بود.وی اضافه کرد: دولت مکلف است، آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی را تدوین کند و در کوتاهترین فاصله زمانی اجرایی کند.رییس فراکسیون فرهنگیان خاطر نشان کرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین اولویت های مجلس است که موضوع ارتقای شأن و جایگاه معلمان را به صورت ویژه در  اسناد فرادستی از جمله، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری،  نقشه مهندسی علمی کشور، سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، اجرایی می کند.

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

تصویب کلیات لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش قرار داشت.وی در همین راستا افزود: در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، رئیس کمیته آموزش و پرورش، معاون پارلمانی وزیر و همچنین نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون لایحه رتبه بندی معلمان مطرح و ایرادات وارده به لایحه مذکور را عنوان کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در نهایت لایحه رتبه‌بندی معلمان به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرای اعضای کمیسیون آموزش به تصویب رسید.حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت دو شوری به جلسه علنی مجلس ارجاع شود، بیان کرد:  این اقدام به این دلیل صورت گرفت که با تغییر دولت و با روی کار آمدن دولت جدید لایحه رتبه بندی از سوی دولت جدید بازپس گرفته نشود.

لازم به ذکر است لایحه رتبه‌بندی معلمان در سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود اما به دلیل بررسی بودجه، تعطیلات عید نوروز و همچنین عدم برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، بررسی لایحه مذکور در کمیسیون آموزش به تعویق افتاده بود.

 

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

نظر شما