شناسهٔ خبر: 47295371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در تولید سالانه ۱.۲ میلیون "کاتالیست خودرو"

یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان با طراحی کاتالیست خودروهای داخلی، آلایندگی موتورها را تا ۳۰ درصد کاهش داده است؛ مدیران این شرکت گفته‌اند که قادرند بیش از ۱.۲ میلیون کاتالیست را سالانه تولید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ هر زمانی که آلودگی هوا بالا می‌رود، انگشت اتهام به سوی خودروها و آلایندگی آنها نشانه می‌رود با این حال سال‌هاست که مهندسان، راهکارهای فناورانه‌ای مثل استفاده از "کاتالیست‌ها" را  برای کاهش گازهای سمی خارج شده از اگزوز خودروها پیش‌بینی کرده‌اند.

"نسرین ابراهیم‌آبادی" معاون کوتینگ یک شرکت دانش‌بنیان گفت:‌ "کاتالیست" قطعه‌ای است که در قسمت اگزوز خودرو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود گازهایی که آلاینده‌ تولید می‌کند به گازهای کم‌خطر و بی‌اثر تبدیل بشوند؛ گازهای آلاینده‌ای که موتور تولید می‌کند، شامل "منواکسیدکربن"، "هیدروکربن‌های نسوخته" و "اکسیدهای نیتروژن" هستند که در اثر فعالیت کاتالیستی که انجام می‌شود به گازهای کم‌خطر و بی خطر "دی‌اکسیدکربن"، "نیتروژن"، "بخار آب" و "اکسیژن" تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: آزمایشگاه تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان، تمام تجهیزاتی که مربوط به آنالیز تست‌های کاتالیستی می‌شود را دارد و این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد است و گواهینامه‌های لازم را کسب کرده است؛ امروز بر روی کاتالیست‌های با استاندارد یورو 6 کار می‌کنیم که استاندارد روز اروپاست و اگر بتوانیم کاتالیست‌هایی با این قابلیت را طراحی کنیم که کارهای تحقیق و توسعه‌ای آن انجام شده است، آلاینده‌ها حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ حذف یا خراب شدن کاتالیست باعث می‌شود که مقدار این آلاینده‌های سرطان‌زا در محیط زیست بالا برود و به آلودگی هوا اضافه کند.

"نوید مولوی‌زاده" قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد:‌ این شرکت در سال 1370 با هدف تولید قطعات دلکوی خودروی "پیکان" و "نیسان جونیور" تاسیس شده است و در سال 1383 به واسطه حذف این قطعه از خودروها به علت انژکتوری بودن خودروها، قطعه جدیدی که قطعه محیط زیستی بود را به نام "کاتالیست" تهیه کردیم؛ ما فعالیت خود را در سال 1383 با همکاری یک شرکت آلمانی شروع کردیم اما بواسطه  تحریم‌ها ارتباط ما خیلی زود با شرکت آلمانی قطع شد و هیچ حمایتی از ما نکردند و تصمیم گرفتیم با سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد آزمایشگاه، کار خودمان را ادامه بدهیم و نتیجه اینکه امروز با 340 نفر اشتغال بالفعل، قطعه‌ای را تولید می‌کنیم که به لحاظ استانداردها، بالاترین استانداردهای روز دنیا را دارد و از لحاظ قیمت کاملاً با نمونه‌های وارداتی خارجی قابل رقابت است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید خودروسازها در سال 1400 تولید 1.2 میلیون خودرو است و ما قادریم به راحتی بیش از نیاز خودروسازها، قطعات را تولید کنیم و نیازشان را از واردات برطرف کنیم، تصریح کرد: هدف این شرکت دانش‌بنیان تولید قطعات برای صادرات به بازارهای کشورهای منطقه از جمله ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس است که البته این صادرات به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود؛ محصولی مثل کاتالیست موتورسیکلت در برنامه کاری ما است که نیازمند قانون‌گذاری برای این موضوع هستیم چرا که می‌دانیم امروز موتورسیکلت‌ها عمدتاً کاتالیست روی خودشان نصب نمی‌کنند و فاقد قطعه کاتالیست‌ هستند و اگر تحریم‌ها کاهش پیدا کند، همکاری با شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی و صادرات مستقیم به خودروسازی‌های خارجی در برنامه کاری شرکت ما است.

مولوی‌زاده تصریح کرد:‌ طی سال‌های اخیر از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کردیم که این تسهیلات مالی صندوق، تسهیلات خوبی است اما برای شرکت‌هایی که گردش مالی زیادی دارند شاید این عدد خیلی چشمگیر نباشد ضمن اینکه تسهیلات آموزش و توانمندسازی نیروهای انسانی که از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفته‌ایم، کمک شایانی به ما کرده است؛ بزرگترین معضل شرکت ما تامین مواد اولیه است، عمده مواد اولیه ما فلزات گران‌بها هستند که معادن آن در کشور ما موجود نیست و ما ناچار هستیم که از خارج از کشور وارد کنیم و به لحاظ ریالی سهم به‌سزایی در محصولات ما دارند و بیش از 50 درصد ارزش قطعات تولیدی ما را تشکیل می‌دهند.

"علیرضا مجیدنیا" مدیرفروش این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت:‌ رقیب‌های عمده ما کشورهای چین، هند و فنلاند است و کاتالیست‌های تولیدی این شرکت دانش‌بنیان در خودروسازهای داخلی ایران‌خودرو، سایپا و خودروسازهای چینی و ... مصرف می‌شود و بخش زیادی از محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان در بازار یدک استفاده می‌شود و ما تقریباً 90 درصد بازار یدک در خودروهای داخلی و خارجی و اروپایی را تامین می‌کنیم.

مجید‌نیا تصریح کرد:‌ ما تقریباً برای همه خودروهای داخلی و خارجی که در داخل مصرف می‌شوند، کاتالیست طراحی کردیم که یکسری کاتالیست‌ها استاندارد خودروها هستند که روی خودروها نصب شده‌اند؛ عملکرد کاتالیست‌ها نیز توسط دو سنسور توسط  ایسیو چک می‌شود؛ خوشبختانه به علت بالا بودن کیفیت کاتالیست‌های ساخت داخل، هیج خطایی در عملکردش مشاهده نمی‌شود و هنگام مراجعه مردم به مراکز معاینه فنی، مشکل آلایندگی خودروها را ندارند.

وی ادامه داد:‌ کاتالیست یک قطعه مصرفی است و مردم مثل لنت ترمز و بسیاری از قطعات دیگر، باید به موقع آن را تعویض کنند و معمولاً کاتالیست‌ها در 80 هزار کیلومتر تعویض می‌شود در غیراینصورت گازهای خروجی موتور به صورت مستقیم وارد محیط می‌شود و به سلامت جامعه ضربه زده و باعث آلودگی هوا می‌شود.

کاتالیست از فناورانه‌ترین قطعاتی است که در خودروسازی استفاده می‌شود و خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصول کاربردی تبحر دارند؛ با تسهیل فرایند صدور مجوزهای گمرکی برای واردات و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات تخصصی فناورانه و ارزآور را در کشور تولید می‌کنند، می‌توانیم موانع تولید را از پیش پای تولیدکنندگان داخلی برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما