شناسهٔ خبر: 47295254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت از حیوانات قانونی می شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران درباره «لایحه حمایت از حیوانات» گفت: این لایحه که توسط دولت در حال تنظیم است، کمک می‌کند تا بتوانیم فعالیت‌های مربوط به مصادیق حیوان آزاری را استخراج کنیم؛ فضایی که تا امروز در کشور در رسیدگی به اعمال مجرمانه در این زمینه وجود نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، سید علی مفاخریان، روز سه شنبه درباره «لایحه حمایت از حیوانات» گفت: این لایحه توسط دولت در حال تنظیم است و شهرداری تهران نیز به نمایندگی از مجموعه ها و فضاهایی که در این حوزه در شهر تهران در اختیار دارد، در حال پیگیری کار است. با توجه به اینکه شهرداری متولی امور شهری در حوزه کنترل جانوران شهر تهران است و در مورد سایر شهرها و روستاها نیز سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور در این زمینه متولی هستند قانونی در حال وضع است که به بحث حقوقی حمایت از حیوانات کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر هیات دولت است و در آینده در مجلس مطرح خواهد شد، افزود: اگر این لایحه تصویب شود در آینده به عنوان قانونی که مبنای رسیدگی ها و صدور مجوزهای مراکز نگهداری حیوانات است مورد استناد قرار خواهد گرفت و چگونگی احکام مرتبط با مجرمین در حوزه حیوان آزاری یا کشتار حیوانات که بر طبق این قانون منع شدند، در آن مطرح شده است، قانونی که می تواند به حفظ حقوق حیوانات کمک کند.

مفاخریان توضیح داد: این قانون کمک می کند تا بتوانیم فعالیتهای مربوط به مصادیق حیوان آزاری را به واسطه این قانون استخراج کنیم، فضایی که تا امروز در کشور در رسیدگی به اعمال مجرمانه در این زمینه وجود نداشت. در واقع این قانون تلاش می کند دستگاه قضایی، شهرداری ها و مجموعه هایی مثل نیروی انتطامی دامپزشکی، محیط زیست و کمیته ملی این مجموعه که ترکیبی از چند دستگاه متولی دیگر است، چگونگی اجرای مجموعه قوانینی در زمینه حقوق حیوانات را سازماندهی و قانونی که خلاء آن در این زمینه احساس می شد را تدوین کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه فضای خوبی در این قانون پیش بینی شده و مسیر دو ساله ای که هیات دولت طی کرده تا به مجموعه قوانینی در این زمینه برسد قابل تقدیر است، گفت: در نتیجه این قانون به شهرداری  تهران که متولی مربوطه در بحث حیوانات بلاصاحب در شهر تهران است کمک می کند تا مانع از آزار متقابل حیوانات و شهروندان به یکدیگر شود و مکلف شود که اقدامات قانونی در این زمینه را اجرا و در چارچوب قانون حرکت کند. البته شهرداری تهران تا امروز ثابت کرد که به وعده ای که به شهروندان نسبت به توقف کشتار حیوانات داده عمل می کند و حتی رسیدگی های مربوط به حیوانات بلاصاحب در سطح شهر در حال اتفاق است.

وی خطاب به شهروندانی که تمایل دارند به این فضا کمک کنند، یادآور شد: آمادگی داریم بعد از عقیم سازی و واکسیناسیون حیوانات، آنها را به صورت رایگان در اختیار مراکز مختلف و شهروندانی که قدرت نگهداری این حیوانات را دارند قرار دهیم تا زیست مسالمت آمیز بین انسان و حیوان در یک فضای متناسب تری انجام شود. این حیوانات دارای قلمروهای مشخصی در زندگی خود هستند و فضای این حیوانات و اجازه محیط زیست برای رها سازی آنها در دامان طبیعت کمک می کند که جمعیتشان در وضعیت ثابت قرار بگیرد. در این زمینه نیز از محیط زیست کمک خواستیم تا مراکز یا اماکنی به ما معرفی کنند که اجازه آزاد سازی حیوانات در فضای طبیعی را بدون وارد کردن لطمه ای به محیط زیست بعد از عقیم سازی آنها داشته باشیم.

افتتاح دو نقاهتگاه جدید سگهای بلاصاحب؛ بزودی

مفاخریان افزود: در حال حاضر مدیریت مراکز نگهداری حیوانات بلاصاحب توسط شهرداری در حال انجام است که در این کار متکی به درآمدهای شهرداری است و بودجه ای از دولت نمی گیرد. همچنین در ادامه این روند بزودی دو نقاهتگاه جدید سگهای بلاصاحب در غرب و شرق تهران بزودی افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، لایحه حمایت از حیوانات که توسط معاونت حقوقی و با همکاری فعالان و سازمان‌های مردم نهاد این حوزه و نیز نظرخواهی از دستگاه‌های مرتبط طراحی و تدوین و به دولت تقدیم شد، با پیگیری معاونت حقوقی فرایند طولانی کمیسیون‌های دولت را طی کرد و سرانجام پس از چند جلسه متوالی آخرین مواد آن نیز در کمیسیون اصلی لوایح  به تصویب رسید و به زودی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

نظر شما