شناسهٔ خبر: 47294864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد

تولید سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان این‌که سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود، گفت: آذربایجان‌غربی با در اختیار داشتن ۲۲۴ واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه‌های خانگی برای ۷۲ هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

نادر صادقی ظهر روز سه‌شنبه ۲۸اردیبهشت‌ماه در جلسه کارگروه فرش استان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش برگزار شد، اظهار داشت: سالانه بیش از ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود که اشتغال‌زایی ۷۲ هزار نفر را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که ۲۲۴ کارگاه تولید فرش در استان فعال است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر بیمه قالی‌بافی در قالب تأمین اجتماعی و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نیز در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی یادآور شد: همچنین قالی‌بافان فرش دستباف در ۷ مجتمع فعالیت دارند.

صادقی گفت: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان.غرلی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده است. همچنین به دنبال ثبت جهانی فرش افشار تکاب نیز هستیم.

وی عنوان کرد: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان در حوزه آموزش و حرفه‌آموزی در زمینه قالی‌بافی، برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی می‌توان از این فرصت استفاده بهینه کرد.

صادقی همچنین به ۶۱۰ نفر از مددجویان کمیته امداد استان در زمینه فرش اشاره کرد و افزود: در طول سال ۹۹ بیش از ۳۰۰۰ مترمربع فرش توسط این افراد تولید شد که بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود خالص به دنبال داشت.

وی تشریح کرد: در همین راستا بیش از ۱۱۰۰ طرح در ارتباط با فرش در سال ۱۴۰۰ برای مددجویان کمیته امداد استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

نظر شما