شناسهٔ خبر: 47294590 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کمیته اقدام ارزی اعلام کرد:

ضرورت ایجاد سامانه یکپارچه الکترونیکی برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

تهران- ایرنا- دبیر کمیته اقدام ارزی با اشاره به مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۷، گفت: باید تمهیداتی برای صادرکنندگان فراهم شود تا بتوانند به صورت الکترونیکی و در قالب یک سامانه یکپارچه نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «احسان قمری» در خصوص روش‌های پنج گانه بازگشت ارز حاصل از صادرات و تمهیدات در نظر گرفته شده برای تسهیل و تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار داشت: در حال حاضر صادرکنندگان برای رفع تعهدات خود به بخش‌های مختلف و سامانه‌های متعددی مراجعه یا از طریق صرافی‌های مجاز و بانک‌های عامل اقدام می کنند.
وی افزود: بر همین اساس فرایند ثبت و تجمیع اطلاعات با تاخیر مواجه می‌شود که این مساله محدودیت‌هایی را برای صادرکنندگان در خصوص خدمات قابل ارائه از سوی بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به افزایش هزینه‌های صادرکنندگان جهت ورود به بازارهای هدف می‌شود.  
قمری خاطرنشان کرد: در صورت تجمیع سامانه‌ها و درگاه‌های رفع تعهدات ارزی از طریق روش‌های مصوب، امکان گزارش‌گیری برخط ایفای تعهدات ارزی برای نهادهای مسئول وجود داشته و صادرکنندگان هم در هر لحظه می‌توانند از وضعیت و میزان رفع تعهدات ارزی خود و همچنین مانده تعهدات خود مطلع شوند.  
وی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک و با همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط ربط از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان با سرعت و سهولت بیشتری انجام پذیرد.
به گزارش ایرنا، فروردین‌ماه امسال مصوبه ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه مصوبه ۱۷۷ و بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد که بر اساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان  سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستورالعمل جدیدی برای ایفای تعهدات خود دریافت کردند.
همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت ۲۱ فروردین ماه تا ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، حدود ۷۲ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان معادل ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو به کشور بازگشته است.

نظر شما