شناسهٔ خبر: 47294500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آبیاری نوین در۱۰ درصد زمین‌های باغی و کشاورزی مازندران

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی این استان با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی این استان تا کنون نزدیک به ۱۰ درصد از این زمین‌های زیر کشت به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران گفت: اجرای طرح‌های نوین آبیاری در زمین‌های باغی و کشاورزی مازندران طی سال‌های اخیر رشد مناسبی داشت و در حال حاضر نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از این زمین‌ها زیر پوشش سامانه‌های جدید آبیاری قرار گرفته است.

فرزین فرهادی با اشاره به نقش اجرای این سامانه‌ها در کاهش مصرف آب، اظهار کرد: مازندران از نظر سدسازی ضعیف است. استان ما با ۲ سد بزرگ و ۶ سد کوچک فقط امکان ذخیره‌سازی ۱۱ درصد آب های سطحی را دارد که کمتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: با توجه به این که برای نیمه نخست سال که زمان اصلی نیاز گیاهان به آب است منابع آبی کافی نداریم و توان ذخیره‌سازی آب‌های سطحی ما نیز بالا نیست، باید به سمت افزایش بهره‌وری در مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری گام برداریم. اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در مزارع سبب افزایش راندمان منابع آبی می‌شود.

به گفته فرهادی انتقال آب با لوله و اجرای پوشش بتنی کانال انتقال آب نیز اقداماتی است که با هدف کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در کانال‌های خاکی انجام شده است.

این مسئول با اشاره به ظرفیت آب‌بندان‌های مازندران خاطرنشان کرد: وجود آب‌بندان‌ها در مازندران ظرفیتی مناسب و بومی برای ذخیره آب‌های سطحی محسوب می‌شود که طی دو سال اخیر لایروبی آب‌بندان‌ها برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: استان‌های شمالی از بارندگی مناسبی برخوردارند، اما این بارندگی‌ها عمدتاً در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد که به دلیل آب‌گرفتگی زمین‌های کشاورزی عنوان معضل در این زمین‌ها مطرح است.

بخش اصلی مصرف آب در مازندران به حوزه کشاورزی اختصاص دارد که سهمی ۹۰ درصدی از مصرف آب استان را تشکیل می‌دهد. از این ۹۰ درصد هم بیشترین سهم مربوط به کشت برنج است که حدود ۳۸ درصد آب کشاورزی استان برای کشت این محصول مصرف می‌شود.

نظر شما