شناسهٔ خبر: 47294498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌های علمی/ ۱۸۸؛

چرا خفاش‌ها در غار زندگی می‌کنند؟

محیط غار رطوبت مطلوب، دمای پایدار و آرامش و سکوت مناسبی برای خفاش‌ها فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بزرگ‌ترین کلنی خفاش‌ها در غار براکن در تگزاس قرار دارد و احتمال می‌رود حدود ۲۰ میلیون خفاش ساکن این غار باشند. برخی از گونه‌های خفاش از غارها به‌عنوان محلی برای استراحت طی روز استفاده می‌کنند و برخی گونه‌ها نیز برای خواب زمستانی به غارها می‌روند که رطوبت مطلوب و دمای پایینی دارد و مزاحمت‌های نوری و صوتی برای این جانوران ایجاد نمی‌کند.

خفاش‌ها حیوانات خون‌گرمی هستند، بنابراین دمای محیط برای آنها عامل مهمی به شمار می‌رود. برخلاف سایر پستانداران، دمای درونی خفاش‌ها در هنگام استراحت (عدم فعالیت) کاهش می‌یابد، بدین‌ترتیب انرژی آنها حفظ می‌شود. میزان بی‌تحرکی جانور در خواب زمستانی عمیق‌تر است، بنابراین دمای بدن آنها به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

مکانیسم خاص بدن خفاش‌ها به آنها اجازه می‌دهد برای ماه‌ها بدون استفاده از انرژی و به صورت وارونه آویزان بمانند. یک تاندون پنجه خفاش را به بالاتنه این حیوان متصل می‌کند، بدین‌ترتیب زمانی که به شکل وارونه آویزان می‌شوند وزن بدن باعث می‌شود که در جای خود باقی بمانند. این جانوران می‌توانند مستقیماً پس از بیدار شدن پرواز کنند.

انتهای پیام/۴۰۲۱/پ

نظر شما