شناسهٔ خبر: 47294103 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توکلیان خبر داد؛

برگزیدگان جشنواره «کتاب خوان و رسانه» ۱۷ مرداد معرفی می‌شوند

صادق وفایی

دبیر نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه گفت: مراسم اختتامیه و تکریم برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه روز ۱۷ مرداد، همزمان با روز خبرنگار برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی توکلیان دبیر نخستین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه با اشاره به طولانی شدن فرایند داوری و گزینش آثار گفت: با توجه به اینکه آثار زیاد و متنوعی به این جشنواره ارسال شده بود و همچنین برای جلوگیری از تضییع حق شرکت کنندگان، تیمی متشکل از کارشناسان خبره و خبرنگاران برتر رسانه ها به دقت آثار را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روز گذشته ۲۷ اردیبهشت ماه ۶۵ اثر نهایی شده به داوری گذاشته شد.

توکلیان در ادامه گفت: بر اساس اعلام هیأت داوران در بخش «خبر» یک اثر حائز رتبه اول و یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین در بخش «سرمقاله و یادداشت» نفرات اول تا سوم معرفی شدند. در بخش «گزارش» نیز با توجه به تعدد و کیفیت مطلوب آثار نهایی، ۱ اثر حائز رتبه اول، یک اثر حائز رتبه دوم و ۲ اثر نیز به عنوان رتبه سوم معرفی شدند. در بخش «گفت و گو» نیز با توجه به کیفیت مطلوب آثار، نفرات اول تا سوم معرفی و ۲ اثر به عنوان رتبه دوم معرفی شدند. بر این اساس در بخش مقاله و عکس هیچ اثری حائز شرایط شناخته نشد.

وی با اشاره به برگزیدگان بخش جنبی جشنواره نیز گفت: اثر برگزیده بخش «بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه مرکزی» توسط هیات داوران انتخاب شد و از ۱۱ موضوع بخش جنبی نیز تنها در ۵ موضوع «نقش کتابخانه های عمومی در رفع نیازهای گروه های خاص (نابینایان، ناشنوایان)»، «تمرکز بر توسعه فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها از جمله راه اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی سراسر کشور»، «تمرکز کتابخانه های عمومی بر فعالیت های فرهنگی از جمله تشکیل محافل ادبی»، «کم توجهی به کتابخانه، کتابدار و مطالعه در آثار سینمایی تولید داخل» و «نقش کتابخانه های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت» برگزیدگان معرفی شدند و در ۶ موضوع دیگر اثری حائز شرایط شناخته نشد.

دبیر جشنواره کتاب خوان و رسانه در ادامه گفت: در بخش ویژه جشنواره که به رسانه‌های دیداری و شنیداری (رادیو و تلویزیون) با رویکرد توجه به اخبار و گزارش‌های ویژه رسانه های ملی در حوزه کتابداران، کتابخوان ها و کتابخانه های عمومی اختصاص داشت توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

توکلیان در ادامه ضمن پوزش از برگزار نشدن جلسه اختتامیه به‌صورت مجازی در موعد اعلام شده، گفت: روز گذشته هیات داوران در نشستی چند ساعته و با ۱۰ شاخص اصلی به امتیازدهی آثار نهایی پرداختند که در نهایت ۱۹ اثر در رشته های مختلف جشنواره حائز رتبه شدند. شرایط قرمز کرونایی هنوز به شکل کامل برطرف نشده و شرایط رسانه ای کشور که در آستانه انتخابات بر ایجاد مشارکت حداکثری مردم متمرکز است. با توجه به شرایط ذکر شده و به منظور تکریم برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه، آیین اختتامیه در روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: جوایز در نظر گرفته‌شده برای نخستین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» شامل جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات اول هر رشته، جایزه نقدی۲۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات دوم هر رشته و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات سوم هر رشته است. همچنین جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان بخش های جنبی و ۳ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان اول تا سوم بخش ویژه جشنواره اهدا می شود.

فراخوان نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ برای توسعه همکاری کتابخانه‌های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و تقویت زمینه‌های اطلاع رسانی مناسب «خدمات و برنامه‌های» کتابخانه‌های عمومی؛ تجلیل از نقش اصحاب رسانه در توجه عموم مردم به «خدمات و برنامه‌های کتابخانه ها و تکریم کتابداران»؛ استعدادیابی خبرنگاران فعال در عرصه رسانه؛ ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در توسعه فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت مردمی و اعضای کتابخانه‌ها در فعالیت های فرهنگی و آموزشی در مناطق کم برخوردار، توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

نظر شما