شناسهٔ خبر: 47293918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مجید فراهانی تاکید کرد:

لزوم اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی با اشاره به اینکه شهرداری ها ناچار به مقابله با سد معبر است اما این وظیفه قانونی نباید با تضییع حق شهروندی و کرامت دستفروشان و اعمال رفتار خلاف اخلاق،قانون توسط ماموران سد معبر انجام شود، به لزوم اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی تذکری که تقدیم هیات رئیسه شد نوشت: دستفروشان بخشی از همشهریان ما هستند که در نتیجه شرایط اقتصادی برای امرار معاش به این پیشه روی آورده اند، هرچند شهرداری بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ناچار به مقابله با سد معبر است اما این وظیفه قانونی نباید با تضییع حق شهروندی و کرامت دستفروشان و اعمال رفتار خلاف اخلاق،قانون توسط ماموران سد معبر انجام شود.

او افزود: بر اساس بند پ ماده ۳ مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که دردوره پنجم به تصویب رسیده است، شهرداری مکلف به تهیه " دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران" را با لحاظ کردن نکاتی اجرایی کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکات تصریح کرد: ابتدا اینکه ارائه تفسیری «سنجش‌پذیر» از عبارت «سد معبر» به نحوی که شامل تعریف مکان‌ها و زمان‌های مشمول «سد معبر» و نیز مکان‌ها و زمان‌هایی باشد که مطلقاً مشمول تعریف «سد معبر» نیستند، «چارچوب اجرایی»، «انتخاب نهاد متصدی» و «انتخاب نهاد ناظر» برای تسهیل مشارکت و استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های خصوصی در ساماندهی دستفروشان و مشاغل سیار و فاقد کانون تعیین شود.

او ادامه داد: نحوه طبقه‌بندی، توزیع عادلانه، جانمایی فضاهای شهری و تعیین شاخص‌های فضای شهری به منظور تبدیل به بازارها و بازارچه‌های سیار با توجه به ویژگی‌های جمعیتی و بافت اجتماعی فرهنگی، محدوده جغرافیایی، مشخصه‌های ترافیکی و تناسب با واحدهای تجاری ثابت و نیز رعایت حریم و فاصله مناسب از منازل مسکونی و محل استقرار صنوف مشخص شود.

فراهانی با اشاره به سایر نکات افزود: لازم است به ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری و افزایش نشاط اجتماعی در ساماندهی فعالیت دستفروشی در شهر تهران توجه شود همچنین باید نحوه واگذاری موقت اماکن و امکان استفاده از فضاهای شهری در قالب بازارها و بازارچه‌های سیار تعیین و از ظرفیت فناوری‌های جدید در سامان‌بخشی وضعیت دستفروشی در شهر تهران استفاده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: باید نحوه ایجاد سامانه‌ای جهت شناسنامه‌دار کردن مشاغل دستفروشی و ساختارمند کردن آن‌ها در قالب تعاونی‌ها یا اصناف مشخص و ساعات مناسب جهت دستفروشی در معابر و اماکن با محوریت زیست‌ شبانه تعیین شود.

او اضافه کرد: نحوه ممانعت از دستفروشی در وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و اتوبوس هم لازم است تا مشخص شود.

فراهانی بیان کرد: با عنایت به لزوم صیانت از حق به شهر دستفروشان عزیز در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراها درباره «لزوم اجرای بند پ ماده ۳ مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون به شهرداری تهران  درخصوص تهیه و اجرایی نمودن « دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران »»تذکر می دهم. امیدوارم با اجرای مصوبه شورا زمینه ادای حق به شهر دستفروشان عزیز فراهم شود.

بیشتر بخوانید:

  • چرا شهرداری تنها در روزهای پایانی سال با دستفروشی مقابله می‌کند؟
  • دستفروشی با فرار مالیاتی گره خورده است/ ساماندهی دستفروشان تنها به شب عید اختصاص ندارد

نظر شما