شناسهٔ خبر: 47293501 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی بنیاد شهید در تشریح برنامه سال ۱۴۰۰؛

۲۲ هزار برنامه حوزه ایثار و شهادت در سالروز فتح خرمشهر برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران  ضمن تشریح برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در سال ۱۴۰۰ گفت:‌ اجرای ۲۲ هزار برنامه در گلزارهای شهدا و ادای احترام به شهدای سوم خردادماه از برنامه‌های بخش فرهنگی بنیاد برای بزرگداشت ۳۹ امین سالروز عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا سردار یعقوب سلیمانی روز سه شنبه در تشریح برنامه های فرهنگی سال ۱۴۰۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی داشته و در این ایام در آستانه سالگرد فتح خرمشهر بوده و وظیفه داریم یاد شهدای عملیات بزرگ بیت المقدس را گرامی بداریم .

وی افزود: سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز افتخار و غرور ملی است که همه ایرانیان به آن افتخار می کنند، این فتح بزرگ نگاه دنیا را نسبت به اقتدار جمهوری اسلامی ایران تغییر داد. 

سلیمانی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی در روز روشن جلوی دید جهانیان کودکان و مردم غزه را در فلسطین به خاک و خون می کشد و آمریکا از این نسل کشی حمایت می کند تصریح کرد: حملات به ساختمان خبرنگاران در غزه از ترس و وحشت پوشش اخبار این جنایات صهیونیستها توسط خبرنگاران صورت گرفته است، ما امید داریم این رژیم از صحنه روزگار محو شود.

در سال تولید ملی اقدامات فرهنگی متناسب با فرمایشات حضرت امام‌خامنه ای

معاون فرهنگی بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید در سال تولید ملی در اقدامات فرهنگی خود متناسب با فرمایشات حضرت امام‌خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیاز جوانان و ایثارگران برنامه های خود را طراحی کرده و به انجام‌ می رساند. 

وی افزود:‌ در آستانه ۳۹ امین سال عملیات بزرگ بیت المقدس هستیم که امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و مردم نیز با استفاده از تمام ظرفیت های خود و نیروهای مسلح این عملیات را انجام دادند و تحولی بالا در دوران دفاع مقدس ایجاد کردند .

بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره ) و ۱۵ خرداد به صورت وبینار

سردار سلیمانی درباره برنامه های روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد در سالروز رحلت حضرت امام خمینی ( ره ) و سالگرد آغاز نهضت انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۲ تشریح کرد:‌ با برگزاری بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی (‌ره )‌و بزرگداشت روز ۱۵ خرداد، ۴۲ برنامه فرهنگی آموزشی - اردویی در حوزه ایثار و مقاومت در میان شهروندان سراسر کشور و همچنین خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار خواهد شد.

برگزاری ۱۴ امین کنگره ملی جانبازان و رزمندگان فتح خرمشهر

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به برگزاری ۱۴ امین کنگره ملی جانبازان و رزمندگان فتح خرمشهر به صورت وبینار اشاره کرد و گفت: در این مراسم تجلیل از جامعه ایثارگری که در این عملیات جانفشانی کردند به انجام می رسد.

سردار سلیمانی درباره اقدامات و دیگر مراسم گفت:‌ برگزاری یادواره ایثارگران با رعایت پروتکل های بهداشتی، دیدار از خانواده شهدا و ایثارگران، حضور جانبازان و مسئولان بنیاد در سیمای ملی ، اعزام پیام آوران ایثار در راستای تقدیر از ایثارگران عملیات بیت المقدس در روز سوم خرداد ، تولید و پخش نماهنگ از رسانه ملی، برگزاری سرود ایثار به استعداد ۳۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد، اجرای ۲۲ هزار برنامه در گلزار شهدا و احترام به شهدای یوم الله ۱۵ خرداد از دیگر برنامه است.

رونمایی کتاب حافظان مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی 

وی در ادامه با اشاره به برنامه فرهنگی با موضوع شهدای عملیات بیت المقدس تصریح کرد: رونمایی کتاب حافظان مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری جلسات هم اندیشی، برگزاری وبینارها با حضور رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، رونمایی ۱۵ عنوان کتاب به زبان انگلیسی از سوی نشر شاهد، انعقاد تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی در حوزه ایثار و تفسیر قرآن و نهج البلاغه، گرامیداشت شهدای عملیات حاج عمران در استان لرستان، اختتامیه جشنواره ملی عکس ایثار در استان فارس، یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد در کنگره های استانی از دیگر برنامه های این معاونت و بنیاد شهید خواهد بود.

برگزاری مسابقه فرهنگی کوکب هدایت بر گرفته از وصیت نامه سیاسی عبادی حضرت امام خمینی (ره)

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:‌ برگزاری مسابقه فرهنگی کوکب هدایت بر گرفته از وصیت نامه سیاسی عبادی حضرت امام خمینی (ره)، تشریح اجرای دوره های تزریق واکسن کرونا برای والدین شهدا - ایثارگران و جانبازان، برگزاری تور دوچرخه سواری فرزندان شهدا و جانبازان از حرم حضرت امام رضا علیه السلام تا حرم امام خمینی (ره) ،کوهنوردی جانبازان و اعزام جانبازان به دریاچه گهر و گلباران مزار شهدای ۱۵ خرداد از اهم برنامه های بنیاد در این ایام ( خرداد ماه ۱۴۰۰)‌ خواهد بود. 

سردار سلیمانی درباره اقدامات دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۰ افزود: تداوم جمع آوری خاطرات والدین شهدا و جانبازان ۷۰ درصد به عنوان شهدای زنده با تلاش معاونت فرهنگی صورت می گیرد که با نام طرح اسناد افتخار بیش از ۵۰ هزار نفر خواهد بود،‌ اجرای برنامه های قرآنی، فرهنگی،‌ آموزشی تئاتر و موسیقی و همچنین امورات فرهنگی و هنری برای مردم شهید پرور کشورمان و ایثارگران انجام می شود.

اصلاح طرح پایش حمایت تحصیلی جانبازان و ایثارگران و مدارس شاهد

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه اصلاح ماده ۶۶ و طرح پایش حمایت تحصیلی جانبازان و ایثارگران و مدارس شاهد را در دستور کار قرار دادیم گفت:‌ سال گذشته در کنکور سراسری ۲۱ فرزند جانباز رتبه دو رقمی در پذیرش دانشگاه های خارج از سهمیه ایثارگران را به دست آوردند،‌ اجرای تفاهم نامه هایی که بنیاد شهید و با سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی منعقد کرده،‌ برگزاری نخستین اجلاس سراسری ۳ هزار راوی پیام آوران ایثار در گلزار شهدای سراسر کشور، حرکت همگانی در احصا و به روز رسانی تابلوها و بیلبوردهای ایثار و مقاومت در سراسر کشور ،‌ برگزاری جشنواره ملی سرود و تئاتر در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس شاهد سراسر کشور، اردوهای سیاحتی و زیارتی فرهنگی و ورزشی با نگاه جدید برای ایثارگران و خانواده های آنان و ویژه برنامه فرهنگی و ارزشی با این ستاره ها در گلزارهای شهدا در روزهای پنجشنبه از اقدامات مهم دیگر در سال جاری است .

روحیه مقاومت در دنیا و کشورهای منطقه مقاومت از نیروهای ایثارگر کشورمان نشات گرفته

سردار سلیمانی در ادامه با بیان اینکه روحیه مقاومت در دنیا و کشورهای منطقه مقاومت از نیروهای ایثارگر کشورمان نشات گرفته است گفت: دفاع و مقاومت امروز مردم غزه و فلسطین مقابل صهیونیستها درسی از دوران دفاع مقدس و به برکت شهدای مقاومت است.

 وی ادامه داد:‌ از سوی دولت تدوین سند ایثار و شهادت به بنیاد شهید سپرده شد و پیش نویس این سند تایید و تدوین شده است ، در تهیه این سند تقریبا نظر دستگاه های لشکری و کشوری اخذ شده و پیش نویس سند ایثار تحویل دبیرخانه شورای عالی فرهنگی شده است .

رونمایی از کتاب رسانه های قدسی

در ادامه این نشست، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید گفت: ۳۳ هزار مورد از خاطرات شهدا و والدین شهدا به صورت شفاهی و مکتوب  ثبت شده است و امسال نیز در نظر داریم ۵۵ هزار آثار مکتوب و شفاهی از والدین شهدا و جانبازان و خانواده های آنان تولید و منتشر شود.

رحیم نریمانی با بیان اینکه اداره کل انتشارات در تولیدات خود خاطرات و وصیتنامه شهدا را در صفحه وب و اینترنت و صفحات مجازی برای دسترسی همگان منتشر کرده افزود:‌ در حوزه ایثار اجتماعی نشر گام های خوبی برداشته شده است و با هماهنگی با جهاد دانشگاهی در حوزه  قران و نهج البلاغه مجلداتی تولید و منتشر و رونمایی خواهد شد. 

مدیرکل انتشارات بنیاد با اشاره به وجود ۲۳۰ هزار تصویر از شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای حرم در کنار ۹ میلیون سند مربوط به شهدا و ایثارگران گفت:‌ انتشار و رونمایی از کتاب رسانه های قدسی با تدوین و جمع آوری خاطرات و وصیتنامه شهدای رسانه و خبرنگاران شهید،‌ اولین دوره بازی های رایانه ای در حوزه ایثار، دومین جشنواره کتاب در بخش بین الملل، دومین دوره مونشن گرافی در حوزه ایثار و مقاومت همراه با رونمایی برخی آثار به زبان انگلیسی از دیگر اقدامات این اداره کل بوده است.

اجرای سمفونی شهدا

همچنین مدیر کل امور هنری بنیاد شهید گفت:‌ تولید ۵۰ نماهنگ و پخش از شبکه های استانی سیما و اجرای سمفونی پیروزی در روز سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر قهرمان و  سمفونی شهدا در این ایام از مهمترین بخش های اقدامات بنیاد خواهد بود.

حسینی افزود:‌ با هماهنگی های انجام گرفته با مسئولان رسانه ملی تولیدات گروه شاهد از شبکه  های استانی و ملی رسانه پخش خواهد شد.

مدارس شاهد

در ادامه مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اساسنامه مدارس شاهد گفت: سال ۱۳۶۵ به دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی مدارس شاهد ایجاد و در اختیار خانواده معظم شهدا قرار گرفت .

محمد علی فقیه افزود:‌ برنامه های آموزشی در مدارس شاهد در سراسر کشور به صورت گسترده در حال برگزاری است و فرزندان شاهد و ایثارگر توانمندی های فراوانی داشته و نخبگان بسیاری را به جامعه تحویل داده اند.

برنامه ها با محوریت روز سوم خرداد انجام می شود

مدیرکل امور فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز درباره برگزاری مراسم های خرداد ماه بنیاد گفت:‌ تمامی مراسم ها در خرداد ماه با محوریت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار خواهد و بزرگداشت روزهای سوم و چهارم روز مقاومت مردم دزفول و روزهای مهم خرداد ماه با محوریت سوم این ماه به عنوان روز مقاومت ملی برگزار می شود.

داوود نورچه ای ادامه داد:‌ گلباران مزار شهدا در سراسر کشور، بازدید از خانواده شهدا و ایثارگران با رعایت پروتکل های بهداشتی و از دیگر اقدامات فرهنگی خواهد بود.

برنامه ریزی برای اردوی ایثارگران پس از کرونا

سید مستجاد حسینی مدیرکل امور اردویی بنیاد شهید درباره برگزاری اردوهای آموزشی و رفاهی خانواده شاهد و ایثارگران نیز گفت: با توجه به شیوع بیماری و تداوم بیماری کرونا، برنامه های اردویی با برنامه ریزی مناسب بعد از گذران این بیماری انجام خواهد شد و تمامی اقداماتی که در این زمان انجام گرفته با درنظر گرفتن موازین بهداشتی بوده است.

در این مراسم کتاب رسانه های قدسی با برداشتی از خاطرات و وصایای شهدای رسانه رونمایی شد.

نظر شما