شناسهٔ خبر: 47293417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بورس تهران تا انتخابات(بخش دوم) / بازار سرمایه در ابهام قرار دارد!

یک کارشناس بازار سرمایه نظرات خود را در ارتباط با متقارن شدن دامنه نوسان و تاثیرات آن بر روند معاملات و همینطور روند بازار تا انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر بیان کرد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: محدود کردن و نامتقارن کردن دامنه نوسان در وضعیت خاصی که بازار در آن گیر کرده بود، باعث شد تا ترس را بیشتر در بازار نشان دهد. به جهت اینکه در وضعیتی که حجم معاملات به شدت افت کرده بود، نامتقارن کردن دامنه نوسان برای بعضی از سرمایه‌گذارانی که می‌خواستند از بازار خارج شوند، این واهمه را ایجاد کرده بود که انگار دارند کاری می‌کنند که ما در بازار بمانیم و این باعث تشدید ترس در بازار شده بود. اگرچه نباید انجام می‌شد ولی باز اینکه حداقل به دامنه خود برگشت مقداری قابل قبول‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با وضعیت بازار تا انتخابات گفت: من در واقع معتقدم که اساسا برخلاف تصور همگان انتخابات نمی‌تواند بر بازار سرمایه ایران تاثیر بگذارد. دلیل آن هم این است که اگر ما شاهد این بودیم که نامزدهای احتمالی انتخابات، پیش‌تر در موقعیت مناسب برنامه‌های اقتصادی خود را ارائه می‌دادند، ما می‌توانستیم انتظار داشته باشیم با احتمال وقوع انتخاب یک کاندیدا در مقابل یک کاندیدای دیگر بازار سرمایه نسبت به آن عکس العمل نشان می‌دهد. اما از آنجایی که هیچ طرح مدونی ارائه نمی‌شود و اگرهم طرحی ارائه بشود طرح دارای جزئیات نخواهد بود به طور طبیعی بازار سرمایه هیچ نظری درباره آن ندارد که بخواهد اعمال کند. 

شهدایی افزود: ممکن است سوال کنید که پس چرا عکس العمل نشان می‌دهد؟ دلیل آن این است که اساسا بازار سرمایه چون سیاست‌های اقتصادی نامزدها را نمی‌داند، منتظر است ببیند چه اتفاقی میفتد. یعنی بازار سرمایه در ابهام قرار دارد. عکس العمل‌های بازار سرمایه نه به خاطر تمایل به یک برنامه اقتصادی یک نامزد خاص یا علاقه یا عدم علاقه یک نامزد خاص به اقتصاد و بورس و سرمایه‌گذاری بلکه به این خاطر است که اصلا نمی‌داند کیست. تازه می‌خواهد ببیند نظرات‌ آن‌ها چیست تا واکنش نشان دهد. پس از شنیدن حرف کاندیداها باز هم نمی‌داند؛ چرا که شعارهای انتخاباتی که داده می‌شود، حداقل در کشور ما، ضمانت اجرایی ندارد. برای همین منتظر است تا ببیند چه اتفاقی میفتد. برای همین دوست ندارم ارتباط منطقی و دارای کنش و واکنش بین بورس و انتخابات قائل شوم. هر کنش و واکنش احتمالی که ممکن است بین بورس و انتخابات باشد فقط ناشی از ابهام است.

شهدایی شرایط بازار را اینگونه تشریح کرد: فارغ از انتخابات باید بگویم بازار سرمایه در یکی از پوزیشن‌های بسیار بسیار خوب خود در سال‌های اخیر قرار دارد. ما P/E سه و چهار را حتی در سال‌های ۸۳ نیز کم می‌دیدیم اما اکنون در شرکت‌های فاندامنتالی آن را می‌بینم. اما اینکه بازار کی رشد می‌کند را نمی‌دانم. هر زمانی که قهر فعالان بازار سرمایه تبدیل به آشتی شود این اتفاق رخ می‌دهد وگرنه بازار از همین الان پتانسیل برای رشد دارد.

نظرات کارشناسان دیگر را در همین زمینه از اینجا دنبال کنید:

 بخش اول (شاهین شایان آرانی)

 بخش دوم(بهروز شهدایی)

نظر شما