شناسهٔ خبر: 47292730 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چگونه فشارخون خود را کنترل کنیم؟

فشار خون همان افزایش فشاریست که خون به سطح داخلی رگ ها وارد می کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،عوامل زیادی در تغییرات فشارخون موثر است؛ مثل مصرف سیگار و الکل، فشار عصبی، فعالیت فشرده و موارد مشابه. فشارخون در حالت عادی با این عوامل بالا می رود، اما در افراد دارای فشار خون بالا در حالت استراحت هم بالا است.
برای کنترل آن ابتدا باید پیشگیری کرد که فشارخون در حالت طبیعی قرار داشته باشد، از عواملی مثل فشار و استرس های روحی، تغذیه نامناسب، زندگی بی تحرک و اضافه وزن که باعث تحریک آن می شود دور ماند.
تغییراتی که می توانیم در رژیم غذایی ایجاد کنیم باعث کنترل این بیماری می شود، بنابراین سعی کنیم مصرف چربی و نمک را به کمترین میزان برسانیم، زیرا مصرف بی رویه آنها باعث تشدید پرفشاری خون می شود.
در آشپزی به جای مصرف نمک زیاد برای طعم دار کردن غذا از انواع چاشنی ها و سبزی های معطر مثل ترخون، زنجبیل، فلفل سیاه، سیر و موسیر استفاده کنیم.
منابع پتاسیم و کلسیم را در برنامه غذایی خود داشته باشیم، وجود کلسیم علاوه بر استحکام استخوان و انقباض ماهیچه ها برای کنترل فشارخون ضروری است؛ زیرا کمبود آن در بروز پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی موثر است.
بنابراین منابع کلسیم نظیر شیر و ماست و کشک و دوغ را فراموش نکنیم و مصرف نوشابه، شیرینی ها، فست فود، شوری ها، محصولات فراورده مثل سوسیس و کالباس را به کمترین میزان برسانیم و سعی کنیم آنها را حذف کنیم.
فشارخون بالا علائم خاصی ندارد که فرد متوجه بالا رفتن آن شود، اما در بعضی موارد ممکن است با سردرد و سرگیجه و در موارد شدیدتر با خون دماغ متوجه بالا رفتن فشارخون شویم.
وزن خود را کنترل کنیم تا در محدوده طبیعی قرار داشته باشد، روزانه ورزش هایی مثل پیاده روی و شنا داشته باشیم، دستگاه فشارسنج در خانه داشته باشیم، از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید، به پزشک خود مراجعه کنیم و داروهایی که برای کنترل فشارخون مصرف می کنید را طبق دستور پزشک استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما