شناسهٔ خبر: 47292493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعلام آمادگي چين براي افزايش تلاش‌ در روند صلح افغانستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت، چین می‌تواند تلاش‌های خود را در منطقه برای حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، چین تلاش‌های خود را با هدف پیشرفت روند صلح افغانستان افزایش می‌دهد.
بر اساس اعلام دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی افغانستان، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «حمد الله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرد: چین می‌تواند تلاش‌های خود را در منطقه برای حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد.
وزیر امور خارجه چین ادامه داد: توافق سیاسی تنها راه‌حل مناسب پایان جنگ در افغانستان است.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این گفت و گوی تلفنی اذعان داشت: برای وادار کردن طالبان به صلح، باید از تمامی اهرم‌های فشار از جمله وضع تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این گروه استفاده شود.
چین در حالی برای تسریع روند صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده است که با گذشت شش ماه از آغاز روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان در دوحه، این روند نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه در بن بست قرارگرفته است.
هیئت‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان روز جمعه در دوحه دیدار و بر تسریع روند مذاکرات صلح تاکید کردند، اما این روند هنوز از سرگرفته نشده است.
برخی آگاهان معتقدند طالبان خواستار آزادی هفت هزار زندانی خود از زندان‌های دولت افغانستان و حذف نام سران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد است و این مسائل از موانع عمده بر سر تسریع مذاکرات صلح است.
از سوی دیگر براساس توافقنامه آمریکا با طالبان قرار بود همه نظامیان خارجی در ابتدای ماه جاری میلادی از افغانستان خارج شوند، اما اعلام جدول زمانی جدید آمریکا برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان تا یازدهم سپتامبر سال جاری میلادی، اعتراض طالبان را برانگیخته است.
طالبان معتقدند آمریکا در زمینه خارج کردن نظامیان خود از افغانستان، توافقنامه دوحه را نقض کرده است و همین نقض توافقنامه دوحه نیز از عوامل بی میلی طالبان به ادامه مذاکرات صلح خوانده می‌شود.
برگزاری نشست صلح استانبول به پیشنهاد آمریکا درباره روند صلح افغانستان و تصمیم گیری درباره آینده نظام سیاسی این کشور نیز در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است و طالبان تاکنون تمایل چندانی برای شرکت در این نشست از خود نشان نداده، اما تاکید کرده است تصمیم‌های مهم و نهایی درباره افغانستان باید در مذاکرات دوحه اتخاذ شود.
از سوی دیگر جنگ و خشونت در افغانستان با آغاز سال 1400 و آغاز خروج نظامیان خارجی از افغانستان اوج گرفته است و مسئولان دولت افغانستان همواره تاکید کرده اند طالبان با تشدید جنگ به دنبال صلح نیستند.
با توجه به تحولات و مسائل جدید در روند صلح افغانستان، این روند همچنان با پیچیدگی و ابهامات زیادی روبرو است و چشم انداز روشن متصور نیست، اما در عین حال مسئولان افغان، همکاری‌های صادقانه منطقه‌ای با مشارکت فعال کشور‌های قدرتمند منطقه را مهمترین راهکار برای تسریع روند صلح و رسیدن به ثبات می‌دانند.

نظر شما