شناسهٔ خبر: 47279511 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

مسی زیر سایه تیم دختران بارسلونا

جام قهرمانی در دست زنان بارسلونا؛ یکشنبه شب در بیستمین فینال لیگ قهرمانان اروپا و در ورزشگاه گوتنبرگ سوئد، جام قهرمانی به بارسلونا رسید. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -


الهام محمودی| جام قهرمانی در دست زنان بارسلونا؛ یکشنبه شب در بیستمین فینال لیگ قهرمانان اروپا و در ورزشگاه گوتنبرگ سوئد، جام قهرمانی به بارسلونا رسید. این پایان ۵ سال سلطه لیون فرانسه در فوتبال زنان بود و یک اتفاق تاریخی به همراه داشت؛ بارسلونا اولین باشگاهی شد که هم مردان و هم زنانش توانسته‌اند برنده لیگ قهرمانان اروپا شوند. این دومین فینالی بود که بارسایی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا تجربه می‌کردند. آبی اناری‌ها برای اولین بار سال ۲۰۱۹، به فینال این مسابقات رسیدند ولی با شکست در برابر لیون، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال زنان، دستشان به جام نرسید. اما این بار آنها در یک بازی پرگل چلسی را 4 بر صفر شکست دادند و اولین جام اروپایی‌شان را گرفتند.
این فصل برای بارسایی‌ها متفاوت بود. شاگردان لوییس کورتس در لالیگا با آمار صد درصد پیروزی فصل را به پایان بردند. آنها  در 8 هفته مانده به پایان لیگ بدون شکست، بدون مساوی، با ۱۲۸ گل زده و تنها ۵ گل خورده، قهرمانی‌شان را قطعی کردند. آنها در عین حال به نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا رسیده‌اند و اگر بتوانند قهرمان این جام شوند، اولین تیم زنان خواهند بود که سه‌گانه(لیگ، حذفی، لیگ‌قهرمانان اروپا) را فتح می‌کند. در  تیم بارسلونا که بیشتر بازیکنان اسپانیایی هستند، ستاره بی‌‌چون و چرا جنیفر هرموسو است که در همه رقابت‌های این فصل، ۲۲ گل به دروازه حریفان زده.
 در طرف دیگر میدان، چلسی حضور داشت. تیم انگلیسی برای اولین بار بود که فینال لیگ قهرمانان را تجربه می‌کرد. آبی‌های لندن نیز با قهرمانی در سوپرلیگ زنان انگلستان و قهرمانی در جام اتحادیه با  امیدواری پا به فینال لیگ قهرمانان گذاشتند اما در 33 ثانیه اول ناامید شدند. اِما هیز، سرمربی باتجربه چلسی با گل به خودی ثانیه ۳۳ بازیکنش غافلگیر شد. او که سال ۲۰۰۷ به عنوان کمک مربی با تیم ‌زنان آرسنال  قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و فاتح چهارگانه شده بود، نتوانست از تجربیاتش درمقابل آبی‌اناری‌ها بهره‌ای ببرد. عجیب بود که تیم او در ۳۶ دقیقه اول 4 گل خورد و با وجود نمایش قابل قبول در نیمه دوم نتوانست حتی یکی از گل‌های خورده را جبران کند. سامانتا کر، بهترین گلزن تاریخ لیگ فوتبال زنان آمریکا و پرنیل هاردر، گران‌ترین بازیکن حال حاضر فوتبال زنان هم نتوانستند دیوار بتنی بارسا را از پیش رو بردارند.  3 گل بعدی بارسا را الکسیا پاتلاس دقیقه 14،  آیتاما بونماتی دقیقه ۲۰و کارولین گراهام دقیقه 36 زدند.بارسلونا با این قهرمانی به اولین باشگاهی تبدیل شد که جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در بخش مردان و زنان را تصاحب کرد. باشگاه‌های بنام فوتبال چند سالی است که در تلاشند تا فاصله فوتبال مردان و زنان را کم کنند. آنها تحت تاثیر بازیکنان مطرح فوتبال زنان آمریکا شعار برابری سر داده‌اند اما به نظر می‌رسد رسیدن به این خواسته زمانبر است. این را فاصله پاداش زنان و مردان تایید می‌کند. جایزه‌ای که تیم زنان بارسا برای قهرمانی در لیگ قهرمانان گرفته‌اند، رقمی نزدیک به 500 هزار یورو است ولی جایزه قهرمان مردان در لیگ قهرمانان اروپا ۱۹ میلیون یورو است. اختلاف رقمی نزدیک به 18 میلیون و 500 هزار یورو است؛ رویای برابری در جهان فوتبال همچنان رویایی دور و دست نیافتنی است.
همان‌قدر که این قهرمانی برای بارسا باارزش است، نایب قهرمانی  در این لیگ هم برای چلسی اتفاق مهمی است. آنها پیش از این 2 بار در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات حذف شده بودند و سال گذشته حتی مجوز حضور در این مسابقات را هم نگرفته بودند. بازی فینال تماشاگران ویژه هم داشت؛ مالک باشگاه چلسی ومدیر بارسلونا رومان آبراموویچ و خوان لاپورتا ، بازی را از نزدیک تماشا کردند. 
  بعد از قهرمانی بارسا روزنامه اسپورت در چاپ روز پس از پیروزی تیم زنان با 2 تیتر، تفاوت تیم زنان و مردان بارسلونا را به رخ کشید.
  قهرمانان؛تیم زنان بارسا در یک شب تاریخی توانست با گلباران چلسی برای اولین بار قهرمان اروپا شود.
 خداحافظی بارسا(اشاره به تیم مردان)، با قهرمانی در لالیگا
  آگیلار، خبرنگار موندو هم زیر عکسی که از لیک مارتنز، بازیکن تیم زنان بارسا کنار لیونل مسی منتشر کرد، نوشت: «اکنون مسی از بازی در تیم بانوان بیش از بازی در تیم اول بارسلونا لذت خواهد برد.»
 تعدادی دیگر از روزنامه‌های شناخته شده اسپانیا هم قهرمانی تیم زنان بارسلونا را در صفحه اول بازتاب دادند، از مارکا تا اسپورت و حتی روزنامه AS که هوادار سرسخت تیم رئال مادرید است.
  اکانت‌های‌ رسمی باشگاه بارسلونا در اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم در 24 ساعت گذشته، بیشتر پست‌هایشان را به قهرمانی تیم زنان در لیگ قهرمانان اروپا اختصاص دادند؛ شاید تلاشی برای کمرنگ نشان دادن ناکامی تیم مردان!
 

نظر شما