شناسهٔ خبر: 47262860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نگرانی از بابت ردصلاحیت‌ها در انتخابات شوراها ادامه دارد/ محسن هاشمی‌رفسنجانی: نباید بدون دلیل صلاحیت افراد را رد کرد

در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، همدان، یزد و مشهد اعضای فعلی شوراهای شهر و روستا هم بدون داشتن سابقه‌ای سوء از سوی هیات‌های نظارت ردصلاحیت شدند. همین موضوع باعث اعتراض‌های گسترده شد؛ اعتراض‌هایی که دامن مجلس یازدهم را گرفته است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نگرانی از رد صلاحیت گسترده در انتخابات شوراهای شهر و روستا ادامه دارد. هر چند اخبار غیررسمی در شهرهای متخلف نشان می‌دهد که برخی از داوطلبان انتخابات شوراها که تا پیش از این رد صلاحیت شده بودند، توانسته‌اند در مرحله رسیدگی به شکایت در هیات‌های استان، تایید صلاحیت بگیرند اما این موضوع باعث رفع نگرانی نشده و هنوز جمعیت قابل توجهی ردصلاحیت‌شده باقی مانده‌اند و هنوز در شهرهایی مانند تهران همچنان سایه ردصلاحیت بر سر داوطلبان سنگینی می‌کند. به هر حال با شروع زمان ثبت شکایت این امید شکل گرفته که شاید وضعیت تغییر کند.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، دیروز معاون نظارت هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران از آغاز ثبت شکایات داوطلبان شورای شهر خبر داد. اسدالله تقی‌زاده گفته است: «کلیه داوطلبان در شهرهای بالا و پایین‌تر از 200هزار نفر که نسبت به نتیجه بررسی صلاحیت خود اعتراض دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر هیات مرکزی یا فرمانداری شهرستان خود، نسبت به اعلام و ثبت شکایت اقدام نمایند. از روز 26 اردیبهشت به مدت 4 روز فرصت ثبت شکایات برای کلیه داوطلبان وجود دارد.»

 

به گفته او، روند بررسی شکایات در این مرحله طی 14 روز انجام می‌شود و نتیجه نهایی آن در 16 خرداد اعلام خواهد شد.


در همین حال هم محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر تهران روز گذشته در حاشیه صحن شورا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «نباید بدون دلیل صلاحیت افراد را رد کرد به ویژه در برخی بندهایی که لایق این موضوع نیستند، قطعا این موضوع را پیگیری جدی خواهم کرد و تا مقامات بالای هیات نظرات خواهم رفت تا صلاحیت 5 نفر دیگر از اعضای شورای شهر نیز تایید شود.»


در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، همدان، یزد و مشهد اعضای فعلی شوراهای شهر و روستا هم بدون داشتن سابقه‌ای سوء از سوی هیات‌های نظارت ردصلاحیت شدند.

 

همین موضوع باعث اعتراض‌های گسترده شد؛ اعتراض‌هایی که دامن مجلس یازدهم را گرفته است.

 

بسیاری معتقدند که نمایندگان با اعمال دیدگاه‌ جناحی خود در مسیر نظارتی که به ‌موجب قانونی برعهده پارلمان است، سعی در جلوگیری از ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات داشته‌اند.

 

حالا مجلس یازدهم این اعمال سلیقه سیاسی را پذیرفته و درصدد اعتراض به آن برآمده است.


دیروز سیدکاظم دلخوش اباتری، در تذکری شفاهی در جلسه علنی اعلام کرد: «نظارت مجلس بر انتخابات شوراها و بررسی صلاحیت‌ها استصوابی نیست، بلکه براساس قانون 4 ارگان دخالت دارند و در بررسی صلاحیت کاندیداها باید نظر 4 ارگان اخذ شود. اما امروز ارگان‌های دیگری اضافه شدند و متاسفانه فراتر از قانون عمل می‌شود. متاسفانه امروز اتفاقی در حال روی دادن است و در بعضی از موارد سلیقه‌ای عمل شده است. باید تدبیری اتخاذ شود تا مردم و نامزدها آسیب نبینند.»

 

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز به نوعی سخنان دلخوش را تایید کرد و در پاسخ به این تذکر گفت: «اگر همه مراجع صلاحیت فرد را تایید کردند و محکومیتی برای آن قائل نشدند دلیلی ندارد براساس برخی گزارش‌ها افراد ردصلاحیت شوند. اکنون که مهلت رسیدگی به اعتراضات در هیات‌های استان به پایان رسیده و به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آمده است بنده از رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تقاضا دارم که با دقت و براساس قانون اعتراضات را رسیدگی کنند.»


همین اعمال سلیقه برخی نمایندگان حاضر در هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراهای ششم باعث شده اصلاح‌طلبان بلاتکلیف بمانند و هنوز بحثی را درباره تهیه لیست انتخاباتی شروع نکنند؛ آن‌هم در حالی که اصولگرایان بی‌دغدغه نسبت به این مسائل و در حالی که نیروهای موردنظرشان را هم‌اکنون تاییدصلاحیت شده پیش ‌روی خود می‌بینند، شرایط به‌ مراتب بهتری دارند.

 

اما همین به پاشنه‌آشیل آنان تبدیل و باعث شده که باز به اختلاف رسیده و با تعدد لیست مواجه باشند؛ اختلافاتی که البته سعی دارند با نوعی کدخدامنشی نسبت به رفع و رجوع آن برآمده و به هر شکل، یا به لیستی واحد برسند و اگر نه، از این تعدد بالای فهرست‌های اصولگرا بکاهند.

 

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران دیروز در این رابطه گفته است: «شورای وحدت و شورای ائتلاف هرکدام می‌خواهند یک لیست جداگانه برای انتخابات شوراها بدهند. در این زمینه جبهه پایداری نیز مستقل عمل می‌کند که باید به این لیست‌ها، لیست مدیران و معاونان قالیباف در شهرداری را هم برای انتخابات شورای شهر تهران اضافه کرد که در مجموع پیش‌بینی می‌شود بیش از 5 تا 6 لیست جداگانه از اصولگرایان در انتخابات شورای شهر تهران حضور داشته باشند.»

 

نظر شما