شناسهٔ خبر: 47259944 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان مبتلا به چاقی بیشتر است

صاحب‌خبر -

معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش از بهبود نسبی وزن طبیعی در میان دانش‌آموزان خبر داد
یاسر مختاری
وزارت آموزش و پرورش در راستای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان طرحی موسوم به کوچ را اجرا کرد. در ماه‌های گذشته خبرها حاکی از افزایش وزن دانش‌آموزان بود، روز گذشته در اختتامیه این طرح ضمن هشدار در مورد چاقی کودکان نتایج آخرین سنجش شاخص بی‌ام‌آی دانش‌آموزان نیز اعلام شد.
بیشترین مرگ و میر کرونا در میان افراد بالای 60 سال
به گزارش سپید، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان(کوچ) که روز گذشته با حضور وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد، با اشاره به مرگ‌ و میر در بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: «۸۷ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا در افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای بوده است به همین دلیل واکسیناسیون را از این گروه سنی شروع کردیم.»
وی افزود: «دو مرحله از واکسیناسیون را دنبال می‌کنیم، مرحله اول کاهش مرگ و میرها و مرحله دوم قطع زنجیره بیماری است. در مرحله اول، 13 و نیم تا 14 میلیون نفر جمعیت قرار دارند که در سنین بالای ۶۰ سال بوده و یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند.»
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان موسوم به کوچ اظهار کرد: «یکی از واژه‌های پر رمز و راز آفرینش همین واژه کوچ است. رمزها را می‌شود با عقل و علم گشود ولی رازها گشودنی نیست و کوچ از رازهای مگوی آفرینش است. کوچ و هجرت در شریعت ما نیز جایگاه مقدسی دارد، تاریخ اسلام را برمبنای میلاد پیامبر اکرم(ص) تعیین نکرده‌اند بلکه این تاریخ بر مبنای هجرت و مهاجرت ایشان است. کوچ گاهی کندن از یک مکان به مکان دیگر و گاهی کوچ در درون است. مبدا تاریخ تحول و حرکت عرفانی مولانا نیز تاریخ تولدش نیست بلکه زمانی است که شمس را در قونیه دید و هجرت در درونش از همان روز آغاز شد.»
میزان مرگ‌ومیرها پیش از شیوع کرونا
نمکی با بیان اینکه جهانیان از کووید19 درس‌های بسیاری آموختند، گفت: «آموختیم که مرگ و میرها در کووید یا به دلیل سن بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای است. قبل از بروز و شیوع کرونا، هرسال ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که حدود ۳۱۳‌هزار مورد به علت بیماری‌های غیرواگیر بود. از این مرگ‌ها ۹۷ هزار مورد به علت پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن بود و درصد بالایی از این مرگ‌ها ریشه در بیماری‌های غیرواگیر و عواملی چون چاقی، بی تحرکی و شیوه زندگی غیرمتعادل داشت. در ایام کرونا آموختیم که بیماران غیرواگیر بیشتر جان خود را از دست می‌دهند و متاسفانه در میان کودکان و نوجوانانی که گرفتار شدند، آنهایی جان خود را از دست دادند که یا یک بیماری مادزادی زمینه‌ای داشتند و یا چاق بودند.»
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به رصد مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در کودکان، گفت: «اولین مرگ کودک، مربوط به کودک ۹ ساله‌ای در قشم است که مسافری از قم بود و متاسفانه فقط چاق بود و بیماری دیگری نداشت. بعد از آن بچه‌های متعددی را به علت کرونا از دست دادیم که ام‌المرض‌ آنها چاقی بود.» وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه کنترل چاقی در میان کودکان یک کار فرهنگی است، گفت: « این یک کار صرفا درمانی نیست بلکه صد درصد فرهنگی است و یک تغییر رویکرد و نگاه را در شیوه زیستن آدم‌ها آن هم از کمترین سن ممکن و از دوران مدرسه را می‌طلبد. مدرسه مناسب‌ترین مقطع و برشی است که می‌شود در رفتار کودک تاثیر گذاشت.»
نمکی افزود: «از سنین مدرسه است که می‌توان تغییر شیوه زندگی، مبارزه با چاقی، خودخواهی، فزون خواهی، بی احترامی به حقوق اجتماعی، قانون شکنی و پروتکل شکنی را به افراد آموخت. مدرسه بهترین عرصه برای ورود به این مقولات است. چگونه می‌شود به کسی که در دهه چهارم و پنجم زندگی است تغییر سبک زندگی و ورزش منظم را آموخت. تحرک در هر سنی خوب است. برخی در سنین پیری ورزش می‌کنند، اما زمانی که می‌شود بهترین مداخله را داشت دوران کودکی است.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها برای مدیریت بحران‌ها، کودکان دارای اضافه وزن هستند گفت: «اگر سیل آمد و زلزله شد کودک ۱۲۰ کیلیویی را چه کسی می‌خواهد مدیریت کند. بچه ها الان نمی‌توانند بدوند و خدایی ناکرده ممکن است زیر آوار بمانند و قدرت مراقبت از خویشتن را ندارند. این آفت گریبانگیر نسلی شده که فست فود و تنقلات مضر می‌خورد. متاسفانه تبلیغات رسانه‌ای برای درآمدهای سرشار وجود دارد و این تبلیغات قطع هم نمی‌شود. جریمه‌ای هم بر کالاهای زیان آور نمی‌گذاریم و خبری هم از آن نیست.»
وی ادامه داد: «متاسفانه نسلی را تحویل خواهیم گرفت که زودتر دیابت و بیماری قلبی و عروقی می‌گیرند. در آی‌سی‌یوها و سی‌سی‌یوها مرتب سن گرفتاری‌های قلبی و عروقی در حال کاهش است. ۳۰ سال قبل اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را راه‌اندازی کردم، زیرا می‌دانستم روزی از گرفتاری در بیماری‌های واگیر به سمت گرفتاری در بیماری‌های غیرواگیر می‌رویم. در تغییر سبک زندگی و تغییر نظام تغذیه‌ای چقدر در وزارت بهداشت می‌توانیم نقش داشته باشیم؟ تغییر سبک زندگی یک کار عظیم بین بخشی را می‌طلبد. اگر بی تحرکی ادامه پیدا کند و فضای مجازی به جای افزایش آگاهی، تنبلی را ارمغان آورد، نظام سلامت در آینده دچار چالش‌های عمده خواهد شد.»
نمکی با بیان اینکه یک شب بستری شدن در ارزانترین سی‌سی‌یوها و آی‌سی‌یوهای دنیا یک هزار دلار آب می‌خورد، تاکید کرد: «نظام‌های سلامت دنیا با چالش‌های عظیم هزینه‌های سرسام آور سلامت روبه رو خواهند شد. ارزانترین راه اجرای برنامه‌های پیشگیرانه‌ای مانند طرح کوچ است که بتوانیم تغییر شیوه و سبک زندگی را در کشور نهادینه کنیم. آن هم از مدرسه که بهترین عرصه برای ورود به این حیطه است. از بودجه سلامت باید برای بودجه مدارس گذاشت و بچه‌های تندرستی تربیت کرد که نسلی سرشار از امید و نشاط در آینده باشند. ما همواره همراه هستیم و خودمان را مکلف به هرگونه همکاری می‌دانیم.»
موفقیت ساختار در سلامت دانش‌آموزان
سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المیک نیز در این مراسم با بیان اینکه چالش‌ها و مشکلات را انکار نمی‌کنیم اما دولت در شرایط سخت تحریم، تورم، گرانی، بیکاری و کرونا تلاش‌های اساسی انجام داده است، گفت: «اجرای طرح کوچ و موفقیت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت نشان از کارآمدی ساختار دارد.» وی افزود: «مدیریت و مهار کرونا با همه چالش‌ها، مشکلات خارجی و داخلی و طرح ملی واکسیناسیون از دستاوردهای دولت است. ورزش ایران نیز با محوریت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک، فدراسیون‌ها و استان‌ها در مسیر جهش و تحول قرار گرفته و در سال 1400 قهرمانان ما در عرصه‌های بین‌المللی کام مردم را شیرین خواهند کرد.»
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه سرعت تحولات را کند کرد، گفت: «قطار توسعه در مسیرخود به سمت مقصد در حال حرکت است، از این منظر آموزش و پرورش در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران به مثابه یک نهاد، کارکرد فراتر از یک وزارتخانه را دارد. وزارتخانه‌ها مسئولیت یک یا چند ماموریت خاص را دارند، اما آموزش و پرورش مسئولیت تمام نهادهای موجود در سطح ملی را دارد.» وی افزود: «این نهاد هم کارکرد آموزشی دارد و هم کارکرد انسانی و تربیت انسان هایی در تراز تمدن ایران زمین را برعهده دارد. این نهاد کارکرد اجتماعی دارد و تربیت فرزندان با اهداف متعالی یعنی سازگاری اجتماعی، کار جمعی، گفت وگو، انسجام اجتماعی، همدلی و همنوایی، زیست مسالمت‌آمیز و تحمل و مدارا از کارکردهای اجتماعی است. همچنین فهم و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی، تمرین فعالیت سیاسی، گفت وگوی سیاسی، مدارای سیاسی از کارکردهای آموزش و پرورش در عرصه سیاسی است.»
صالحی امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش کارکرد ورزشی هم دارد اظهار کرد: «توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه‌های ورزش است. از همه مهمتر آموزش و پرورش کارکرد فرهنگی دارد. شخصیت‌سازی، هویت سازی، الگو دهی سبک زندگی، درک ارزش‌ها و اخلاقیات، شناخت فرهنگ و تمدن زبان فارسی و معرفت جویی از کارکردهای فرهنگی این نهاد است.»
وی افزود: «آموزش و پرورش کارکرد اقتصادی نیز دارد و الگوی مصرف، سبک زندگی، پرهیز از اسراف و داشتن سلامت اقتصادی از کارکردهای اقتصادی است و در نهایت آموزش و پرورش نهاد سوادآموزی در ایران زمین است، سواد خلاقیت، پرسشگری، صبوری، گفت وگو، مشارکت جویی، سواد فرهنگی، سیاسی از جمله کارکردهای سواد آموزی است. آموزش و پرورش نهاد مهارت آموزی است، مهارت کارجمعی، نوشتن، انتقادگری و انتقاد پذیری، ورزش، تغذیه سالم، تفکر، صبوری و کار با فضای مجازی کار مهارت آموزی است.»
وی تاکید کرد: «آموزش و پرورش هم ریل توسعه است هم ماشین توسعه و هم هدف توسعه است. وضعیت امروز کشور ما محصول عملکرد آموزش و پرورش در دهه های گذشته است و عملکرد امروز آموزش‌وپرورش آینده کشور را رقم خواهد زد.»
لزوم همکاری نهادها در نسل سالم آینده
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با بیان اینکه ما سوگوار کودکان افغانستانی و داغدار کودکان غزه‌ایم گفت: «رویدادهایی با این وسعت تلخ نشان می‌دهد دنیای امروز ما با وجود پیشرفت تمدن‌ها، هنوز از به ارمغان آوردن صلح و آرامش عاجز بوده و پیشرفت دانش و تکنولوژی هنوز قادر نیست آرامش را به مردم هدیه بدهد.»
وی در ادامه با بیان اینکه اصل تخصصی شدن و تقسیم کار موجب شد که نقش‌ها از همدیگر متفاوت و توزیع شوند، اظهار کرد: «این تفکیک، توزیع و تمایز تا زمانی که درک روشنی از این واقعیت شکل نگیرد که همه نقش آفرینان یک صحنه هستیم و ذیل یک سناریو نقش آفرینی می‌کنیم کارآمد نمیشود. در چنین شرایطی این ترکیب ستودنی و شوق آفرین می‌شود که تجزیه فزاینده در یک پیوستگی هدفمند و روشن قرار بگیرد. این امر بسیار سنجیده است که همه نقش‌ها در متن یک داستان تعریف می‌شوند.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارگردان هستی همچنان جلوه‌گری می‌کند گفت: «قواعدی حاکم است که شیرازه‌ها از هم نمی‌پاشد. بین آسمان و زمین، بین گیاهان و جانوران و بین انسان‌ها، پیوند برقرار است.» حاجی میرازیی ادامه داد: «رمزگشایی از ناکامی‌های توسعه در ایران نشان می‌دهد که ما رشدهایی در امور تجزیه یافته داشته‌ایم اما آنگاه که بناست اینها در متن یک داستان ترکیب بشوند با کاستی همراه هستیم. توانسته‌ایم آب، برق، جاده و نیروگاه را بسط دهیم اما آنجا که همه در خدمت فقرزدایی، هویت یابی، فرهنگ سازی و تمدن پردازی قرار می‌گیرد و عمده تلاش‌ها برای بسط عدالت به کار گرفته می‌شود با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم.»
وی با بیان اینکه ما به میزانی که قادر باشیم نقش آفرینان یک نمایش و پیگیری کننده یک هدف باشیم به موفقیت‌هایی دست می‌یابیم، گفت: «از وزارت بهداشت خواسته شده که نسل سالمی را تربیت کند. وزارت ورزش می‌خواهد شور و هیجان نسل نو را سامان دهد و آموزش و پرورش هم به دنبال تربیت افراد شایسته است. سه فصل مشترک میان این سه نهاد وجود دارد. مدرسه به تنهایی متعلق به آموزش و پرورش نیست، بلکه مدرسه کانون زندگی و کانون تحولات آینده است. مدرسه عرصه پیشرفت و سازندگی است. در مدرسه شخصیت ساخته می‌شود و بنیان‌های تمدن استقرار پیدا می‌کند.»
حاجی میرزایی افزود: «رویداد کوچ، رویداد بسیار مهمی است. رکن مهم توانمندسازی، سلامت و شادابی و نشاط جامعه در یک ترکیب ارزشمند نهفته است که می‌تواند برای جامعه ثمرات خوبی به ارمغان بیاورد. طرح کوچ، نقطه آغازی بر مجموعه طرح هایی است که می‌تواند در تربیت نسلی سالم و بانشاط به کار گرفته شود.»
افزایش امکانات ورزش همگانی
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) با بیان این که تلاش جدی مدیران دولت در سطوح مختلف این بوده که با بهره‌مندی از همه ابزارها و امکانات تلاش کنند تا کارنامه قابل قبولی در راستای خدمتگزاری به مردم به جا بگذارند گفت: «زمانی که دولت یازدهم فعالیت‌های خود را در سال ۹۲ آغاز کرد بر اساس آمار مرکز آمار ایران تنها حدود ۱۷ درصد مردم در ورزش همگانی مشارکت داشتند اما امروز این رقم به ۵۱ درصد رسیده است.»
وی افزود: «چندماه قبل در حوزه ورزش همگانی رصد و پایشی در ابعاد محدودتر داشتیم و به همین نتیجه رسیدیم که نشان می‌دهد مردم به اهمیت ورزش پی‌برده و به سلامت خود علاقه دارند. مسئولین هم در نهادهای اجرایی مختلف تلاش کردند تا زیرساخت‌های لازم را برای ورزش و تحرک بیشتر فراهم کنند.» وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تعداد اماکن ورزشی کشور گفت: «کل اماکن ورزشی متعلق به همه دستگاه‌های اجرایی از حدود نزدیک به ۴۰ هزار مورد در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۶۱ هزار مورد رسیده و بیش از ۵۰ درصد به تعداد اماکن ورزشی افزوده شده است. در وزارت ورزش بیش از 5 هزار و 500 پروژه مختلف را تکمیل و به بهره بهرداری رساندیم که علاوه بر خانه‌های ورزش روستایی و زمین‌های چمن ورزشی مینی فوتبال بود که برای ایجاد عدالت و استعدادیابی احداث کردیم.» سلطانی فر ادامه داد: «چهار سال قبل حدود ۳۱۱ زمین چمن ورزشی مینی فوتبال داشتیم که در یک حرکت ضربتی امروز به بیش از دو هزار مورد رسیده است و شمار آن هفت برابر شده است. این زمین‌ها به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته و در دورترین نقاط کشور در مناطق مرزی و روستایی و عشایری احداث شده است.
همچنین در راستای ایجاد عدالت و گسترش بسترهایی که موجبات سلامت مردم را فراهم می‌کند بیش از 5 هزار خانه ورزش روستایی را راه‌اندازی کردیم. این تعداد پنج سال گذشته ۷۰۰ مرکز بود که اکنون به حدود 6 هزار مورد رسیده است.»
وی با اشاره به راه‌اندازی المپیاد روستاییان،گفت: «در اولین دوره ۷۰۰ هزار ورزشکار روستایی در شش رشته در سطح استان، منطقه و کشور با یکدیگر رقابت کردند و بعد از عادی شدن وضعیت کرونا تلاش داریم دومین دوره را هم برگزار کنیم. همچنین المپیاد استعدادهای برتر در سطح دانش آموزان و در مقطع سنی ۱۲ تا ۱۵ سال در دو دوره برگزار شده که با استقبال گسترده دانش‌آموزان روبه‌رو شد و صدها هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند. با هماهنگی خوبی که با وزارت آموزش و پرورش داریم در آینده المپیادها را گسترده‌تر و فراگیرتر برگزار خواهیم کرد.»
وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه بنیان و اساس توسعه در همه کشورها زمانی محقق و شکل می‌گیرد که بتوان توسعه را در تعلیم و تربیت و فرهنگ کشور گسترش داد، اظهار کرد: «ریشه و بنیان توسعه در کشورها زمانی رخ داده که توسعه در تعلیم و تربیت و منابع انسانی انجام شود. ما خودمان را ملزم می‌دانیم که به علت ضرورت‌ها و نیازی که وجود دارد از همه ظرفیت‌ها برای بخش تعلیم و تربیت و توسعه منابع انسانی استفاده کنیم.»
سلطانی‌فر افزود: «امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در این مراسم، نقطه عطفی در تاریخ رشد و گسترش ورزش همگانی و به تبع آن استفاده از استعدادها و خلاقیت‌ها در بخش ورزش قهرمانی است و در نهایت سلامت، نشاط و شادابی جامعه را رقم خواهد زد.»
آخرین وضعیت اضافه وزن، لاغری و چاقی در میان دانش‌آموزان
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه نگاه ما همگانی و عمومی بودن خدمات حوزه تربیت بدنی و سلامت است اظهار کرد: «نظام یکپارچه و کار تیمی سراسری را در گستره نظام تعلیم و تربیت حائز اهمیت می‌دانیم. امروز ۴۰ هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت آماده اجرای طرح‌های تربیت بدنی و سلامت در سطح کشور هستند.»
وی افزود: «ارتقای جایگاه تربیت بدنی و سلامت در نظام آموزش و پرورش، ارتقای منزلت مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی در مدارس کشور، توسعه مشارکت خانواده‌ها در برنامه‌ها و پی‌ریزی نهضت داوطلبی از جمله سیاست‌های ما در این حوزه بوده است.»
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آمارها و نتایج طرح کوچ پرداخت و تصریح کرد: «در قالب طرح کوچ، دو مرتبه سنجش انجام شد. در سنجش اولیه و سنجش ثانویه طرح کوچ در مجموع ۲۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۷ مرتبه، شاخص بی‌ام‌آی دانش‌آموزان سنجش شده است که شاخص ۱۳ میلیون ۲۹۰ هزار و ۷۲۰ نفر در سنجش اولیه و شاخص ۱۱ هزار و ۸۶۴ هزار نفر در سنجش ثانویه اندازه گیری شده‌است.»
حمیدی ادامه داد: «امروز ما گزارش استان‌ها، مناطق و مدارس را به تفکیک داریم و کتابی که امروز رونمایی می‌شود حاوی همین جزئیات است. اطلاعاتی که در سنجش اولیه و ثانویه جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که تا حدودی به اهداف این طرح دست یافته‌ایم. شمار دانش آموزان در گروه با وزن طبیعی، 3.01 درصد افزایش یافته و در واقع تعداد دانش آموزان دارای وزن طبیعی در سنجش اولیه از ۶۳.۹ به ۶۶.۹۱ درصد در سنجش ثانویه رسیده است. همچنین تعداد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر که در سنجش اولیه ۶ درصد بود کاهش یافته و به ۵.۳۹ درصد رسیده است.»
وی با بیان اینکه توانستیم هم در بخش دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه وزن هم در بخش دانش آموزان با وزن طبیعی و هم در گروه لاغرها نتایج خوبی بگیریم گفت: «مراکز بهداشت وزارت بهداشت برای مشاوره کمک‌های ارزشمندی داشتند. در مقایسه سنجش اولیه و ثانویه یک نکته وجود داشت و آن این بود که در گروه «وزن طبیعی»، دختران ۸.۲۰ درصد وزنشان از پسران طبیعی‌تر است، این در حالی است که سفره آنها با پسران یکی است ولی تحرکشان کمتر است. در بررسی‌های میدانی به این نتیجه رسیدیم که یا مادران بیشتر مراقب تغذیه دخترانشان هستند و یا اینکه ممکن است با خوردن هراسی وزنشان را کنترل کنند که در این صورت هشداری برای آینده در زمینه فرزندآوری وجود دارد.»
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه به وضعیت استان‌ها در طرح کوچ اشاره کرد و گفت: «استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین آمار دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر را دارند. این آمار در سنجش ثانویه هم تکرار می‌شود که نشان می‌دهد این استان‌ها به علت محرومیت در این گروه قرار می‌گیرند.»
حمیدی افزود: «استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری بیشترین آمار دانش‌آموزان با وزن طبیعی را دارند که آن هم شاید به علت وضع استان باشد. تهران، کرمان، مازندران و بوشهر کمترین آمار را در گروه دانش‌آموزان با وزن طبیعی دارند.»
وی با بیان اینکه در دامنه اضافه وزن، متاسفانه شهر تهران مقام اول را در سنجش اولیه و ثانویه دارد گفت: «مازندران، گیلان و شهرستان‌های تهران در سنجش اولیه و ثانویه در وضعیت چاقی، پیش قراول هستند. استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان کمترین سطح چاقی دانش‌آموزان را در میان استان های دیگر دارند که نشان می‌دهد باید سیاست‌هایی چون تغذیه سالم و ترویج برنامه‌های حرکتی برای این استان‌ها پیش‌بینی شود.»
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: «اجرای این پیمایش ملی و کسب نتایج ارزشمند در شرایط سخت کرونایی بیانگر انسجام و اثرگذاری حرکت نظام تعلیم و تربیت با اعتماد به خانواده‌ها و مدارس بود. این واقعیت نشان می‌دهد که هر پیمایش ملی در این مقیاس عظیم می‌تواند با تکیه بر ظرفیت وزارت آموزش و پرورش انجام شود. اجرای دوسالانه طرح به روند شناسی کمک کرده و باعث پیشگیری از صرف هزینه‌های درمانی می‌شود.»
حمیدی با اشاره به فراهم شدن امکان بهتر شناسایی و پرورش استعدادها با سنجش نُرم‌آمادگی جسمانی دانش‌آموزان کشور گفت: «نُرم آمادگی جسمانی را به تفکیک ۱۲ کلاس و در تمام استان‌ها احصاء کردیم. سنجش و تقویت نُرم آمادگی جسمانی استان‌ها که جزء درس تربیت بدنی است باعث می‌شود توان حرکتی دانش‌آموزان افزایش یابد. امید است در سال آتی نیز طرح ملی سوادحرکتی اجرایی شود و با رصد و پیگیری این طرح روند افزایش وزن را متوقف کنیم.»

نظر شما