شناسهٔ خبر: 47241344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل زندان‌های یزد تاکید کرد

تحقق شرایط توبه زندانیان با درمان چند بعدی معنوی بر پایه خدامحوری

حمید رضا دهقان

مدیر کل زندان‌های استان یزد ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت قانونی توبه واقعی برای فراهم شدن بازگشت مددجو به سطح اجتماع، اهتمام به اصلاح مددجویان از طریق درمان چندبعدی معنوی بر پایه خدامحوری تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

«حسین سبزواری» در مراسم تکریم و معارفه مدیر زندان مرکزی یزد که در سالن کنفرانس شهید بهشتی اداره کل زندان‌های یزد برگزار شد، با اشاره به زندان مرکزی به عنوان بزرگترین مجموعه کیفری استان گفت: ۱.۵ درصد از جمعیت کیفری کشور در این زندان اسکان داده شده است و مدیریت مجموعه‌ای که در برگیرنده جمعیت قابل توجهی از محکومین و متهمین با جرائم مختلف، سنین متفاوت و فرهنگ‌های گوناگون از اقصی نقاط کشور و حتی اتباع بیگانه است، کار سخت، با ظرافت و در عین حال هوشمندانه‌ای را می‌طلبد، لذا بیشترین تمرکز فعالیت‌های اداره کل زندان‌های یزد معطوف به زندان مرکزی است.

وی همچنین با تقدیر و تشکر از مدیر سابق زندان مرکزی از مدیر جدید خواست تا موضوع اشتغال زندانیان بند بسته و تحقق اشتغال ۸۰ درصدی که از برنامه‌های ۱۴۰۰ هست و از تکالیف نه تنها ریاست سازمان بلکه ریاست قوه قضائیه است را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر کل زندان‌های یزد اولویت توسعه برنامه‌های فرهنگی به صورت ویژه ، حضور فعالین فرهنگی واجتماعی و گروه‌های جهادی در زندان را از مدیر جدید زندان مرکزی یزد خواستار شد.

سبزواری در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام «صحیفه سجادیه»، پرداختن به مضامین بلند و پرمحتوای این کتاب ارزشمند را چراغی در تاریکی و گمراهی دانست و از پرسنل زندان‌ها خواست تا با خواندن ادعیه این کتاب، مسیر اصلاح وتربیت مددجویان را بهتر دریابند.

وی همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص)، گفت: پیامبر خدا فرمودند:؛ «دعا مغز عبادت است و با وجود دعا هیچ کسی هلاک نمی‌شود»؛ پس چه خوب است که در مجموعه‌ای که کار اصلاحی انجام می‌شود برای اصلاح مددجویان بحث دعا و درمان چندبعدی معنوی بر پایه خدامحوری در نظر گرفته شود و در این صورت است که مددجو به سمت توبه واقعی و بازگشت به سوی خدا سوق داده می‌شود و با احراز این توبه و با اعلام آن به مراجع قضایی زمینه بازگشت مددجو به سطح اجتماع فراهم می‌شود.

سبزواری در پایان از مدیر جدید زندان مرکز یزد خواست تا با ایجاد تعامل کامل با مجموعه های قضایی امنیتی و انتظامی شهرستان یزد، زمینه پیشبرد اهداف سازمانی را در این مجموعه فراهم سازد.

دکتر «محمدرضا حدادزاده» دادستان استان نیز در این مراسم با اشاره به رویکرد قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها نسبت به زندانیان، تلاش برای اصلاح و بهبود عملکردهای زندانی و خانواده های آنان را در حوزه اشتغال، توانمندسازی و حمایتی دانست.

وی همچنین دیدگاه رئیس قوه قضائیه در مقوله کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را مبتنی بر ضرورت امنیت جامعه و درک صحیح آسیب‌های ناشی از حبس یک مجرم به عنوان سرپرست خانواده دانست.

وی افزود: خلوت کردن زندان فی نفسه تا آنجا که ضرورت داشته باشد اتفاق خوبی است، اما به هر حال یک سری از افراد در داخل زندان باید بمانند تا جامه از دست آنها در امان باشد.

دادستان یزد وظیفه اصلی در نگهداری از مجرمین را اصلاح و شناسایی خانواده ها در جهت حمایت و اشتغال آنها برشمرد.

وی همچنین بیان کرد: در انجمن حمایت و بنیاد تعاون کارهای بسیار خوبی صورت می‌گیرد و این اشتغال اگر تبدیل به اشتغال پایدار بشود، چرخه تکرار جرم حتما کم خواهد شد.

حدادزاده در پایان از مدیر جدید زندان مرکزی یزد خواست تا با تمرکز بر بحث تفکیک متهمین از محکومین، به صورت جدی زمینه بروز کارهای اصلاحی مد نظر سازمان زندان‌ها را فراهم سازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان های استان یزد، در این مراسم«حسن مددی مقدم» به عنوان مدیر جدید زندان مرکزی یزد منصوب و از زحمات «حمیدرضا زارع بیدکی» مدیر سابق این زندان تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما