شناسهٔ خبر: 47239534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حمایت از مشاغل خرد خانگی با تسهیلات ارزان‌قیمت / بروکراسی‌های اداری در ایجاد اشتغال حذف شود

گروه استان‌ها-حمایت از مشاغل خرد خانگی، حذف بروکراسی‌های اداری در ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغالزایی از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که در میزگرد تخصصی با موضوع نقش بسیج سازندگی در ایجاد اشتغال‌های پایدار مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم ، میزگرد تخصصی موضوع اشتغال و نقش بسیج سازندگی در ایجاد اشتغال‌های پایدار در دفتر این خبرگزاری در استان با حضور مسئول بسیج سازندگی استان، مدیر اشتغال این سازمان، تسهیلگران، مدیران صندوق‌های مردم یار سازمان بسیج سازندگی و دو نفر از کارآفرینان نمونه استان قم برگزار شد.

در این میزگرد چگونگی ایجاد مشاغل پایدار به‌ویژه در حوزه مشاغل خانگی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کم‌هزینه، چگونگی دریافت تسهیلات، حمایت‌های سپاه از کارآفرینان مورد بررسی قرار گرفت.

مسئول بسیج سازندگی استان قم با تأکید بر اینکه نگاه ما در موضوع اشتغال امدادرسانی نیست، اظهار داشت: ایجاد اشتغال پایدار باید به عنوان یک اولویت دنبال شود و در این راستا نیز به دنبال کمیت نباشیم.

سرهنگ محمود داودآبادی ابراز کرد: امروز آنچه در حوزه اشتغال به عنوان یک ضرورت باید دنبال شود افزایش بهره‌وری در مشاغل موجود است، به‌نوعی که بتوانیم اشتغال موجود را حفظ و برای توسعه آن نیز برنامه‌ریزی کنیم.

به کفته وی؛ باید طوری برنامه‌ریزی شود که بتوانیم نظام مسائل در حوزه مشاغل و کارآفرینی را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها روی میز مسئولان و متولیان امر گذاشته و یک نقش مطالبه گری داشته باشیم.

 لزوم توجه ویژه به اشتغال پایدار 

مسئول بسیج سازندگی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود خواستار نگاه ویژه مسئولان استانی به موضوع اشتغال شد و افزود: سیاست کاری بسیج سازندگی در این زمینه تمرکززدایی است و به عنوان یکی از سخت‌ترین، مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین ایجاد موضوع‌ها در زمینه ایجاد اشتغال پایدار است.

وی ادامه داد: بسیج سازندگی تمرکز ویژه‌ای بر روی اشتغال و اشتغال آفرینی پایدار دارد و این مهم نیز به عنوان موضوع اصلی در مناطق هدف ما در راستای محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود.

داودآبادی با تأکید بر اینکه نگاه ما در موضوع اشتغال امدادرسانی نیست و نمی‌خواهیم کار سطحی داشته باشیم، یادآور شد: معتقدیم باید چرخه تولید، توزیع و مصرف دیده شود تا به تولید برسیم که در این زمینه نیز باید طوری برنامه‌ریزی شود که تمام زنجیره تأمین و عرضه ازجمله مواد اولیه و حمل‌ونقل سودآور باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه چرخه تولید، شناسایی و توانمندسازی نیز برای ما یک اولویت است تا از این روش به تولید برسیم، افزود: در این موضوع شبکه‌سازی و توانمندسازی با تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه پیش‌بینی شد.

مسئول بسیج سازندگی با اشاره به اینکه این سازمان واسطه فعالان عرصه اشتغال و افرادی است که در میدان نبرد تولید مشغول خدمت هستند، اذعان کرد: متأسفانه هنوز یک تعریف واحد از ایجاد اشتغال نداریم، سطح نگاه‌ها به اشتغال متفاوت است، نگاه ما این است اگر به دنبال محرومیت‌زدایی هستیم باید یک اشتغال پایدار را ایجاد کنیم.

 ایجاد اشتغال پایدار توسط بسیج سازندگی  

مدیر اشتغالزایی سازمان بسیج سازندگی استان قم نیز به ایجاد اشتغال توسط این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: بسیج سازندگی با تسهیلات خرد در مشاغل خانگی توانسته اشتغال پایدار را رقم بزند.

سرگرد کریم مرادی افزود: ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در مناطق مختلف شهری و روستایی با محوریت مساجد، پایگاه‌ها مقاومت و گروه‌های جهادی در ایجاد اشتغال نقش‌آفرین بوده‌اند.

وی اضافه کرد: اشتغالزایی و کمک به معیشت مردم اولویت صندوق‌ها است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در راستای توسعه اشتغال بیشتر تبدیل این صندوق‌ها به تعاونی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مردادی گفت: در موضوع آموزش نیز با تعامل دستگاه‌های متولی ازجمله اداره کل فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌های خوبی به جامعه هدف صورت گرفته و این مهم نیز ادامه دارد.

 توجه به اشتغال خرد در ایجاد اشتغال پایدار مؤثر است  

در این نشست مهدی ابوالحسنی از کارآفرینان استان قم در زمینه پرورش و صادرات ماهی زینتی نیز با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های استان‌های یکی از گام‌های مؤثر در تولید اشتغال پایدار است، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع توجه به مشاغل خرد می‌تواند در موضوع ایجاد اشتغال پایدار تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به تخصص خود در تولید ماهیان زینتی افزود: این رسته از شغلی یکی از رسته‌هایی است که هنوز ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال در آن وجود دارد.

ابوالحسنی گفت: امروز در موضوع ماهیان زینتی با کمبود تولیدکننده روبرو هستیم و باید با تشریح تاثیرهای مثبت این کار به دنبال اشتغالزایی باشیم.

این کارآفرین نمونه استان ابراز کرد: درصورتی‌که زیرساخت‌های لازم فراهم شود در این عرصه آماده‌ایم برای هر نفر که به سمت پرورش ماهیان زینتی روی آورد پنج نفر اشتغال مستقیم و 12 نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کنیم.

وی به نقش بسیج سازندگی در اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع ممکن است تسهیلات ارزان‌قیمت و کوچک به چشم نیاید، اما می‌توان تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال مؤثر داشته باشد و خوشبختانه بسیج سازندگی در این راه موفق بوده است.

 هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت ایجاد اشتغالزایی 

در این نشست حسین محمدجانی از تسهیلگران صندوق‌های قرض‌الحسنه سازمان بسیج سازندگی استان قم نیز به تأثیر این صندوق‌ها در ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما شناسایی نقاط ضعف و قوت روستاها و محله‌های مختلف شهری است به‌طوری‌که بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود ایجاد اشتغال ثابت داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که اشتغال خرد اتفاق افتد، سبب می‌شود خانواده به لحاظ روحی و روانی در آسایش باشد و در بسیاری از موارد مشکلات مالی موجود در خانواده‌ها نیز برطرف می‌شود.

محمدجانی با بیان اینکه در حال حاضر نیز اهداف و برنامه‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه کار را با تشکیل اتاق‌های اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از نظر استادان و صاحبان اندیشه در دانشگاه‌ها و تشویق هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت ایجاد اشتغال آن را دنبال می‌کنیم گفت: ایجاد کارگاه‌های کوچک در سطح استان قم به‌ویژه روستاها و اشتغال به کار افراد تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار اشتغال‌زا، در واقع از مصرف‌گرایی جلوگیری کرده و مسیر را به سمت اشتغالزایی بردیم تا از مصرف‌گرایی جلوگیری شود و سیاست ما این است امید فکری به مردم بدهیم تا افراد به فکر خود متکی بوده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود ایجاد اشتغال پایدار داشته باشند.

 اشتغال‌های خانگی نیازمند حمایت بیشتر است 

معصومه شریفی از کارآفرینان زن که در عرصه پوشاک و تهیه لباس اسلامی مشغول فعالیت است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی کارآفرینان به‌ویژه افرادی که اشتغال خرد و خانگی ایجاد کرده‌اند این است که به خاطر عدم‌حمایت نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید در رسته شغلی خود موفق باشند.

وی با اشاره به تولید مانتو اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما وجود مافیاها هستند که مشکلات خاصی را در جامعه به وجود آورده‌اند و برای ورود به بازار نیاز است این مافیای تولید مانتو را دور بزنیم.

وی عنوان کرد: خریدهای تضمینی می‌تواند راهکار مؤثر و موفقی در حمایت از کارگاه‌های کوچک بوده و در ایجاد اشتغال پایدار نیز مؤثر باشد.

 آموزش‌ها در ایجاد اشتغال توسعه یابد 

معصومه ستوده یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز اظهار داشت: آموزش و ایجاد مهارت در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه بانوان می‌تواند راهگشای مناسبی برای ایجاد اشتغال باشد.

وی یادآور شد: افزایش تسهیلات ارزان‌قیمت یکی از درخواست‌هایی است که از مسئولان عرصه اقتصاد و اشتغال داریم و امیدواریم به این مهم بیش‌ازپیش توجه شود.

ستوده گفت: برندسازی برای تولیدکننده‌ها نیز مهم است و باید سعی کنیم موانع را برداریم به‌طوری‌که در این موضوع بروکرواسی‌های اداری برداشته شود.

این کارآفرین تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه‌های مختلف فصلی و حتی دائمی با محوریت فروش محصولات تولیدشده توسط کارگاه‌های خرد اشتغال‌زا نیز یکی از راهکارهای مؤثری است که می‌تواند تولیدکننده در ماندگاری اشتغال کمک کند.

 نیازمند تغییر نگاه‌ها به ایجاد اشتغال هستیم 

علی بوریایی از کارآفرینان عرصه تولید نبات استان قم نیز اظهار داشت:  حمایت از اشتغال نیازمند یک برنامه‌ریزی کارشناسانه توسط مسئولان و تغییر نگاه‌ها به این موضوع است.

وی افزود: تغییر نگاه‌ها باید طوری انجام شود که اشتغال‌های کوچک و خرد را در رفع بیکاری مؤثر دانسته و فعالان این عرصه را بیش‌ازپیش موردحمایت قرار دهند.

این تولیدکننده یادآور شد: باید کاری کرد که تولیدکننده متکی‌به‌خود باشد و بسته‌های تشویقی و حمایتی را نیز به ازای اشتغال ایجاد شده در نظر گرفت.

بوریایی بیان کرد: اگر حمایت شویم می‌توانیم توان اشتغال را بالا ببریم. کار ما کاری است که انتها ندارد و می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرد و به سمت صادرات رفت.

 فعالان اقتصادی برای ایجاد اشتغال به میدان بیایند 

اسماعیل عباسی مشاور اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان قم  نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر به‌نوعی در یک مبارزه اقتصادی هستیم و استراتژی نیز دفاع مقدس است به‌نوعی که رزمنده دیروز ما کارآفرین‌ها هستند.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیدکننده یک مطالبه جدی است، بیان کرد: باید تولید‌کننده‌ها بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته و برای معرفی آنان به‌ویژه از طریق صداوسیما برنامه‌ریزی شود.

این فعال اقتصادی گفت: برخی تولیدکننده‌ها هستند که در مخروبه تولید می‌کنند اما سود آن را دلال می‌خورد بنابراین باید در این موضوع نگاه ویژه حمایتی داشته باشیم.

عباسی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در اقتصاد موفق باشیم باید نیازسنجی واقعی داشته و بر این مبنا امور را پیش برده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها به سمت ایجاد اشتغال پایدار حرکت کنیم.

وی بسیج سازندگی را یکی از سازمان‌های مؤثر در ایجاد اشتغال خرد و ثابت دانست و گفت: را امام خمینی(ره) از میدان امام ادامه دارد و درب بسیج سازندگی در این میدان به روی خوش‌فکرها به‌ویژه فعالان اقتصادی باز است و مساوات را تنها در معیشت نمی‌دانیم بلکه کمک فکری و به میدان آمدن فعالان اقتصادی در بخش اقتصادی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

 گزارش از علی شاهسون 

انتهای پیام/459

نظر شما