شناسهٔ خبر: 47238718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

رييسي و 7 نفر ديگر از 10 گزينه شوراي وحدت نام‌نويسي كردند تا تنها 2 نفر به خواست شورا پايبند بمانند

اصولگرايان همه آمدند

صاحب‌خبر -

همه آمدند. اغلب اصولگراياني كه طي يك ماه گذشته صحبت از آمدن يا نيامدن‌شان بود، ديروز در آخرين روز و ساعات مهلت قانوني نام‌‌نويسي وارد ستاد انتخابات كشور شدند و رسما اعلام كانديداتوري كردند. جالب اينكه تك‌تك كانديداهاي اصولگرا خود را مستقل خواندند و برخي حتي مستقيما از به كار بردن صفت اصولگرا در مورد خود امتناع كردند و البته اغلب بر اين نكته تاكيد داشتند كه تمايلي به حضور نداشتند و مطابق معمول حس تكليف در قبال مردم پاي آنها را به عرصه انتخابات گشوده است. تا پيش از روز آخر نام‌نويسي بسياري از اصولگرايان در يك نمايش انتخاباتي مشترك اعلام مي‌كردند كه اگر رييس قوه قضاييه براي حضور بر مسند رياست قوه مجريه اعلام آمادگي كند، كنار خواهند كشيد اما روز موعود كه رسيد، مشخص شد كه جنگ قدرت ميان اصولگرايان بالا گرفته است. برخي معتقدند كه بيانيه رييسي كه از همان ابتداي كار تلاش كرد نشان دهد وام‌دار هيچ جريان و گروهي نيست و نخواهد بود، سيل كانديداهاي اصولگرا را روانه ستاد انتخابات كرده است تا جايي كه ساعاتي از ديروز حتي صحبت از كانديداتوري احتمالي محمدباقر قاليباف يا علي‌اكبر ناطق‌نوري هم به ميان آمد كه البته تكذيب شد. اواخر فروردين‌ ماه بود كه سخنگوي شوراي وحدت از ارسال نامه موحدي‌كرماني براي 10 كانديداي احتمالي اصولگرا گفت و از سيدابراهيم رييسي، محسن رضايي، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، رستم قاسمي، اميرحسين قاضي‌زاده، علي نيكزاد، سعيد محمد، حسين دهقان و عزت‌الله ضرغامي با اين عنوان نام برد. جمعي كه همين ديروز 4 نفر ديگرشان هم ثبت‌نام كردند تا عملا تنها 2 نفر پاي وعده عدم ورود در صورت كانديداتوري رييسي بمانند. آن ‌هم درحالي كه دست‌كم يكي از اين 8 كانديدا رسما از عدم همراهي با گزينه اجماعي شوراي وحدت گفته است.
  كانديداي از ابتدا پيروز
سيدابراهيم رييسي شايد مهم‌ترين چهره‌اي بود كه يكي، دو روز پاياني همه منتظر آمدنش بودند. تاييد و تكذيب اخبار كانديداتوري‌اش، لحظه‌اي و فراوان بود تا اينكه بالاخره ظهر ديروز وارد ستاد انتخابات شد. او كه ابتداي نطق اعلام كانديداتوري‌اش را به گروه‌هايي اختصاص داد كه از او خواسته ‌بودند وارد اين كارزار سياسي شود، در ادامه گفت كه اگرچه مبارزه با فساد از طريق قوه قضاييه ممكن است اما راه اصلي از قوه مجريه مي‌گذرد. آنچه در بيانيه انتخاباتي رييسي همه را شگفت‌زده كرد، تاكيد او بر مستقل بودن بود. رييسي كه ظاهرا نمي‌خواهد وامدار هيچ گروه و جرياني باشد، تاكيد كرد كه حضورش نافي حضور هيچ‌كس نيست و كساني كه احساس تكليف كردند در اين عرصه حاضر باشند. برخي معتقد بودند كه او تلاش دارد از خود چهره نامزدي جامع‌الاطراف نشان دهد و سخنراني‌اش را نيز در اين راستا تحليل كردند. او مطابق معمول همه نامزدها وعده‌هايي در مورد معيشت و سياست خارجي داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» كه از احتمال شكست او پرسيد، صراحتا گفت:«براي كسي كه وارد ميدان مي‌شود تا انجام وظيفه كند، شكست معنا ندارد. انجام وظيفه نتيجه‌اي جز پيروزي ندارد.» همزمان با ورود رسمي رييسي به كارزار انتخابات برخي اين پرسش را مطرح كردند كه در صورت پيروزي، چه كسي تا روز تحليف اين دستگاه را اداره مي‌كند.
چهره متفاوت يك كانديداي كاركشته
در مورد محسن رضايي كه باز هم كانديداي انتخابات شده، گمانه‌زني‌هاي لحظه‌اي وجود داشت تا اينكه بالاخره بعدازظهر ديروز وارد ستاد انتخابات شد و نام‌نويسي كرد. او يك بيانيه اعتراضي خواند و خواست با تاكيد بر اينكه در همه اين سال‌ها در قوه مقننه، مجريه و قضاييه نبوده خود را از سيل مشكلات مبرا كند؛ غافل از آنكه اين نوع اعلام حضور فقط نشاني از بي‌تجربگي حوزه مديريت اجرايي تلقي خواهد شد. اما نكته عجيب و تازه در اظهارات محسن رضايي كه پيش از اين، بارها هم او و هم ساير كانديداها گفته‌اند، خودداري از عقب‌نشيني در دقيقه 90 بود و پرهيز پرده‌پوشي در جريان رقابت. سخناني كه نشان مي‌دهد او به عنوان يكي از كانديداهاي داراي پيشينه نظامي، اين ‌بار بناي كناره‌گيري ندارد و احتمالا در مناظرات روي ديگري از او را خواهيم ديد.
  كانديدايي بدون كاريزما 
سعيد جليلي، كانديداي جبهه پايداري هم سوژه گمانه‌هاي فراواني بود؛ كانديدايي كه در انتخابات ۹۲ گزينه اول مصباح‌يزدي شد، تا پايان رقابت ماند و همه ‌چيز را به نفع رقيب تغيير داد. پايداري‌ها البته گفته ‌بودند اگر سيدابراهيم رييسي نيايد، گزينه‌شان جليلي است اما جليلي باز هم آمد تا كانديداي طيف تندروتر باشد. او اگرچه اين ۸ سال نقدهاي تندوتيزي خصوصا در حوزه سياست خارجي مطرح كرده اما نطق و بيانيه انتخاباتي‌ ديروزش چندان تاثيرگذار نبود و واكنش رسانه‌اي چنداني هم به‌ دنبال نداشت. او هم مثل باقي كانديداها از مشكلات معيشتي و گراني و تحريم گفت و ابراز اميدواري كرد كه ۴ سال گذشته تكرار نشود. شايد جليلي را بتوان از جمله كانديداهاي غيركاريزماتيك اين دوره توصيف كرد.
  ناكامي در القاي تفاوت
عزت‌الله ضرغامي، يكي از آن 10 چهره مخاطب نامه‌هاي شوراي وحدت كه پيش‌تر از خروج از اين سازوكار گفته بود، ديروز به ستاد انتخابات رفت. ضرغامي وعده داده‌ بود كه با يك كار تازه و نو نام‌نويسي خواهد كرد و براي برخي اين سوءتفاهم ايجاد شده‌ بود كه او مي‌خواهد با پوششي متفاوت وارد ستاد انتخابات شود اما آنچه ميان ضرغامي با ساير كانديداها تفاوت ايجاد كرد، تنها معرفي چند مشاور بود كه تلاشش را براي القاي تفاوت ناكام گذاشت. در ميان اين مشاوران نام طاهره قيومي پرحاشيه جلب‌ توجه مي‌كرد؛ از مديران اسبق صداوسيما كه از سوي نهاونديان به دولت يازدهم راه يافت، پس از مدتي درحالي كه شايعه شده ‌بود خواهرزاده حسن روحاني است به اتهام جاسوسي و ارتباط با آمدنيوز بازداشت اما چندي بعد آزاد شد. ضرغامي كه قبلا از او دلجويي كرده ‌بود، اين ‌بار هم در سالن وزارت كشور به تعريف و تمجيد از او به عنوان كارشناسي در حوزه ارتباطات و رسانه پرداخت.

نظر شما