شناسهٔ خبر: 47236573 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا شرط امتحانات حضوری رعایت می‌شود؟/ روایت عدم تحقق «حداکثر 30 دانش‌آموز در هر مدرسه»

آمارهای حاکی از استان‌ها درباره تعداد دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند و میزان حوزه‌های امتحانی، حاکی از این است که در بسیاری از استان‌ها شرط ستاد مقابله با کرونا مبنی بر «حضور حداکثر 30 دانش‌آموز در هر مدرسه» محقق می‌شود و با جمعیتی چند برابر بیشتر از عدد مجاز اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا مواجه خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سال تحصیلی 1400ـ1399 از نیمه شهریور سال 99 به صورت حضوری آغاز شد اما عمر برگزاری کلاس‌های حضوری بیش از دو هفته نبود که البته آن هم، همه دانش‌آموزان شرکت نکردند.

در هر حال، اکنون که به انتهای سال تحصیلی نزدیک شدیم و نوبت به امتحانات پایان سال دانش‌آموزان رسیده است، وزارت آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در نظر دارد تا امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را حضوری برگزار کند. در این خصوص ستاد کرونا هم که باید مجوز برگزاری امتحانات را بدهد، موافقت خود را اعلام کرد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس یک نکته مهم داشت که البته پیش‌تر توسط دیگر مقامات وزارت بهداشت هم تکرار شده بود. آن هم اینکه «امتحانات نهایی باید در کلاس با تعداد بسیار کم دانش آموزان برگزار شود، تهویه کلاس مناسب باشد و یا در فضای باز باشد. به طوری که در هر مدرسه تعداد کمی برای امتحانات حضوری و نهایتا ۳۰ نفر خواهد بود. با توجه به فضای باز و تعداد کلاس‌هایی که وجود دارد، می‌توان برای این دو پایه به صورت حضوری امتحانات را برگزار کرد».

جدا از این ابهام که چرا بعد از تعویق آزمون‌های ملی تک‌جلسه‌ای(مانند آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت، آزمون نظام مهندسی و...) با تعداد شرکت کنندگان بسیار کمتر از امتحانات نهایی، در ستاد مقابله با کرونا مقرر شد بیش از یک میلیون دانش آموز نهمی و دوازدهمی در بازه زمانی همان آزمون های لغو شده، 10 بار در جلسه امتحان حاضر شوند، بررسی مصاحبه‌ مسؤولان آموزش و پرورش بسیاری از استان‌ها با خبرگزاری های رسمی کشور و ارائه‌ آمار آنها از تعداد دانش‌آموزان دوازدهمی و همچنین تعداد حوزه‌های پیش‌بینی شده در آن استان، حاکی از آن است که در بسیاری از استان‌ها شرط ستاد مقابله با کرونا یعنی «حضور حداکثر 30 دانش‌آموز در هر مدرسه» کاملا منتفی بوده و با تجمع دانش آموزان با جمعیتی چند برابر بیشتر از عدد مجاز اعلام شده از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مواجه خواهیم بود.

به عنوان مثال بر اساس مصاحبه‌ رئیس اداره آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان «35هزار دانش آموز دوازدهمی در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.» یعنی برای آنکه به ازای هر حوزه امتحانی 30 دانش‌آموز باشد باید بیش از 1160 حوزه در نظر گرفته شده باشد در حالی که طبق مصاحبه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، فقط «540 حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی دوازدهم در نظر گرفته شده» که یعنی تجمع بیش از 2 برابر حد مجاز در هر حوزه امتحانی.

وضعیت استان البرز از اصفهان هم بدتر است. طبق گفته‌ مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز حدود 32 هزار دانش آموز دوازدهمی باید در 180 حوزه امتحانی حاضر شوند و این یعنی در هر حوزه شاهد حضور 175 دانش آموز خواهیم بود! (حدودا 6 برابر بیشتر از 30 نفر مد نظر ستاد است.)

 

همچنین به گفته‌ مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی «70 هزار دانش‌آموز نهمی و دوازدهمی باید در 337 حوزه برگزاری امتحان شرکت کنند.» یعنی به ازای هر حوزه 207 نفر(بیش از 6 برابر بیش تر از 30 نفر اعلامی توسط سخنگوی ستاد مقابله با کروناست.)

استان سمنان هم با وضعیتی مشابه در حالی که بنا به گفته‌ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان حدود چهار هزار و پانصد دانش‌آموز دوازدهمی مشغول به تحصیل دارد، فقط 60 حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی در نظر گرفته یعنی در هر حوزه 75 دانش آموز و به عبارتی 2.5 برابر حد مجاز است.

گلستان با وجود اشتغال به تحصیل بیش از 13 هزار دانش آموز دوازدهمی، فقط 148 حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی در نظر گرفت؛ این موضوع به معنی این است که به ازای هر حوزه 90 نفر و 3 برابر بیشتر از آمار اعلامی از سوی سخنگوی ستاد کروناست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان هم رسماً اعلام کرده است: «در حال حاضر 8 هزار و 700 دانش‌آموز در مقطع دوازدهم تحصیل می‌کنند که در 95 حوزه امتحانی با میانگین حضور 92 نفر در هر حوزه امتحانی در امتحانات پایان سال شرکت می‌کنند. (به عبارتی بیش از 3 برابر است.)

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان هم با اعلام آماری نه چندان متفاوت با دیگر استان ها با بیان اینکه حدود 27 هزار دانش آموز پایه دوازدهم در نوبت خرداد ماه در امتحانات حضوری شرکت خواهند کرد گفت: 326 حوزه آزمونی برای برگزاری امتحانات آنها پیش بینی و تجهیز شده است که به عبارت دیگر یعنی عبور بیش از 2.5 برابری از خط قرمز اعلامی توسط وزارت بهداشت است.

در شهر های کوچک هم اوضاع بهتر نیست. آبادان با درنظر گرفتن ۲۵ حوزه برای شرکت سه هزار دانش آموز پایه دوازدهم، شاهد حضور 120 دانش‌آموز دوازدهمی برای هر حوزه خواهد بود. (4 برابر حد مجاز اعلامی از سوی ستاد مقابله با کروناست.)

البته این میزان که اعلام شد فقط بخشی از آمار اعلامی از سوی آموزش و پرورش هر استان است. حال با اعلام رسمی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مبنی بر لزوم حضور حداکثر 30 دانش‌آموز در هر مدرسه و تناقض جدی آن با آمار اعلامی از سوی مسؤولان آموزش پرورش استان‌ها نگرانی‌ها برای سلامت دانش‌آموزان بیشتر شده است.

باید دید آیا ستاد مقابله با کرونا همچنان بر عدم تعویق امتحانات نهایی اصرار خواهد ورزید و خواهان 10 بار حضور بیش از یک میلیون دانش‌آموز در حوزه‌هایی بدون رعایت پروتکل‌های اعلامی خواهد شد یا با اتخاذ مجدد تصمیم دیگری، نگرانی‌ها را برطرف خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما