شناسهٔ خبر: 47222483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کلاف سردرگم برج‌ دوقلوی شهرکرد ادامه دارد

گروه استان‌ها-برج دو قلویی که قرار بود ۳۶ ماهه تکمیل و به بهره‌برداری برسد امروز در آستانه ۱۱ سالگی است و تنها یک بدنه آهنین از آن در شهر به جای مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، در سال 89 شهردار وقت شهرکرد براساس یک تفکر و ایده‌ای تصمیم‌ می‌گیرد پروژه برج دوقلو به نام "کوه نور و دریای نور" در شهرکرد اجرا شود و با تصویب اعضای شورای دوره سوم بعد از این تصمیم مصوبات لازم از جمله شورای ترافیک برای این پروژه اخذ می‌شود.

مراحل عقد قرارداد با پیمانکار انجام و ساخت و ساز برج از مردادماه سال 91 در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع با عمق حدود 23 متر در ضلع شمال غربی میدان بسیج آغاز شد. طرح برج‌ دوقلو  قرار بود در 26 طبقه ساخته  شود که 6 طبقه از آن به صورت زیرزمین و 19 طبقه دیگر به مراکز تجاری، خدماتی، فرهنگی، درمانی، پزشکی و اداری اختصاص پیدا ‌کند.

برای ساخت این طرح 780 واحد پارکینگ در طبقات زیرین برج‌ها و 325 واحد پارکینگ در حوزه پیرامونی آن و 5 پارک سوار در پنج نقطه شهر که محل آن‌ها توسط شورای ترافیک استان تعیین شده بود، ساخته ‌شود. علاوه بر این قرار بر آن بود که در محدوده برج‌ دوقلو، محلی نیز برای توقف‌گاه و پارک سوار وسایل نقلیه در نظر گرفته شود و حداقل 80 دستگاه وسیله نقلیه عمومی ویژه ایاب و ذهاب شهروندان از پارک سوار‌ها به محل برج‌ دوقلو اختصاص ‌یابد.

برج دوقلو دقیقاً در نقطه‌ای از شهر احداث شده است که شاید بتوان از آن به عنوان پرترددترین نقطه شهر یاد کرد چراکه وجود دو بیمارستان آیت‌الله کاشانی و هاجر(س) در این خیابان از علت‌های اصلی ایجاد ترافیک است و حضور این برج هم ترافیک را دو چندان خواهد کرد.

 علت انتخاب مکان احداث برج دوقلو چیست؟ 

محل برج‌ قبل از احداث فرهنگسرایی بود که در اختیار امام جمعه وقت شهرکرد بود که مسئولان مدیریت شهری با ایشان وارد مذاکره شدند، چراکه اعتقاد داشتند هر استان یک نماد و المان نیاز دارد. بنابراین برای احداث این برج‌ها 40 میلیارد تومان اوراق مشارکت از بانک مرکزی دریافت شد.

این مبلغ آن زمان مبلغ بسیار زیادی بود به گونه‌ای که کل اعتبار شهرداری شهرکرد تنها 16 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. بنابر گفته یک عضو شورای اسلامی شهرکرد پنجمین استان کشور بودیم که توانستیم اوراق مشارکت دریافت کنیم چرا که بانک مرکزی به راحتی اوراق ارائه نمی‌دهد.

در آن زمان بانک مرکزی مشاوری در نظر گرفت تا به مدت 6 ماه برای برج‌ دوقلو جانمایی کند که چند نقطه از شهر از جمله زمین 11 هزار متر مربعی روبه‌روی بانک ملی میرآباد غربی، زمین گلخانه‌ای، زمین زیر پل هوایی بلوار رهبر، ورودی شهر نرسیده به آپارتمان‌ها، یک قطعه زمین هم در جنوب شهر و زمین 6 هزار مترمربعی واقع در میدان بسیج را معرفی کردند.

کارشناسان بانک مرکزی پس از بررسی مکان فعلی برج‌، میدان بسیج را انتخاب کردند چرا که کارشناسان بانک مرکزی هم به امید بازخورد خوب مالی بودند و این قسمت از شهر نفع بهتری داشت.

بالاخره جانمایی و تمام مراحل زیرساخت و امور زیربنایی و روبنایی و موارد کمیسیون ماده 5، شورای ترافیک، شهرداری، شورای استان و شورای شهر و نظام مهندسی انجام شد، اما براساس پیش‌بینی‌های انجام شده  قرار نبود حجم ترافیک شهری به آن سمت کشیده شود .

 وقتی پای دستگاه قضا به پرونده برج سازی باز شد 

بعد از مدتی علی‌رغم سررسید اوراق، پروژه پیشرفتی نداشت و بانک شهر مطالبه خود را ارائه و نهایتاً به دلیل عدم پرداخت کار را متوقف کرد. ادامه این روند با شورای دوره پنجم همزمان شد و کنتور بانک همچنان می‌چرخید و شرایط به نفع بانک پیش می‌رفت.

در این شرایط شورای دوره پنجم و شهرداری شهرکرد 70 میلیارد تومان از اموال شهرداری را به بانک شهر تقدیم کردند، اکنون دیگر هیچ بدهی به بانک ندارند و اسناد آزاد است و هیچ نگرانی از نظر مجموعه شهری وجود ندارد، تا اینکه دستگاه قضا نسبت به این موضوع حساس و ورود پیدا می‌کند که خروجی آن دستگیری سه نفر از اعضای شورای شهر و شهردار شهرکرد شد و به اتهام تضییع حقوق بیت‌المال و اموال عمومی بازداشت شدند که بلافاصله قرار وثیقه صادر شد و اکنون کارهای رسیدگی به این اتهام در حال انجام است.

 پیشنهادی که تصویب می‌شود اما  عمل نمی‌شود 

در راستای تعیین تکلیف برج دوقلو، شهرداری شهرکرد 3 پیشنهاد را به صحن شورا ارائه می‌کند. اول آنکه برج به صورت مزایده به فروش برسد، دوم آنکه به صورت مشارکتی ساخته شود و سوم آنکه شهرداری متولی تکمیل برج شود که در نهایت شورای اسلامی شهرکرد با مزایده آن موافقت می‌کند.

شهرداری بعد از موافقت شورا تشریفات لازم برای فراخوان را انجام می‌دهد و در حال آماده شرح خدمات برای فرد برنده در مزایده است که شورای شهر با تصمیمی عجیب پیشنهاد مزایده را رد می‌کند. اینکه چرا اعضای شورای اسلامی در تصمیمات خود ثبات ندارد و تصمیم قاطع نمی‌گیرد جای سوال است.

 تسویه حساب شهرداری با بانک 

با گذشت مدتی از درگیری‌ها در مجموعه مدیریت شهری، با پیگیری و رایزنی‌های انجام شده بالاخره تسویه حساب شهرداری با بانک  انجام و قرار بر آن شد زمین دروازه فارسان به بیت‌المال بازگشت شود که این امر در روزهای آخر عمر شورای پنجم شاید بهترین اتفاق بود.

اما حالا باید دید تکلیف برج چه می‌شود! قرار است تکمیل شود و یا باید شاهد یک غول آهنی در وسط شهر باشیم! آنگونه که از خبرها پیداست زمان دقیقی برای تکمیل این برج مشخص نیست.

بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد،  اظهارداشت: عدم تعیین تکلیف برج دوقلو شهرداری را به چالش کشیده است و برای رهایی از این چالش به ‌نظر می‌رسد سریع‌ترین راه برای تعیین تکلیف برج‌ دوقلو فروش آن و بازگشت و منابع مالی به مجموعه مدیریت شهری است.

وی افزود: مصوبه برگزاری مزایده برای فروش برج‌ دوقلو از صحن شورا اخذ و یک تیم کارشناسی برای برآورد قیمت برج‌ها وارد عمل و قیمت نهایی برآورد شد که قیمت پیشنهادی برای فروش برج‌ها برای گرفتن مصوبه در اسفندماه سال گذشته به صحن شورا ارسال اما تاکنون شورا این موضوع را تصویب نکرده است.

شهردار شهرکرد بیان کرد: اگر شورای شهر قیمت را تصویب کند مزایده سریع‌تر انجام می‌شود چراکه چندین متقاضی برای خرید برج‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

عبدالغنی ادامه داد: اگر شورا با مزایده فروش برج‌ دوقلو موافقت نکند، بحث مشارکت در تکمیل در اولویت بعدی قرار دارد و البته به دلیل عدم موافقت شورای شهر تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیا از دستور کار خارج شد، اما رایزنی برای مشارکت در این پروژه انجام خواهد شد.

دوره‌ای دیگر از عمر شورای اسلامی گذشت، امیداور هستیم شورای دوره ششم با یک تصمیم قطعی و درست و به دور از بازی‌های سیاسی بتواند این پروژه دوقلوها را تعیین تکلیف و ساماندهی کند.

انتهای پیام/7540/ی
 

 

نظر شما